ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
23 лютого 2021 року
м. Київ
справа № 808/1581/18
адміністративне провадження № К/9901/68007/18
Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:
судді-доповідача - Шевцової Н. В.,
суддів: Данилевич Н. А., Мацедонська В. Е.,
розглянув у попередньому судовому засіданні як суд касаційної інстанції адміністративну справу № 808/1581/18
за позовом ОСОБА_1
до Аудиторської палати України
про визнання протиправними та скасування рішень
за касаційною скаргою ОСОБА_1
на рішення Запорізького окружного адміністративного суду від 02 червня 2018 року, ухвалене у складі головуючого судді Стрельнікової Н. В.,
та постанову Третього апеляційного адміністративного суду від 13 листопада 2018 року, прийняту у складі колегії суддів: головуючого судді Семененка Я. В., суддів: Бишевської Н. А., Добродняк І. Ю.,
УСТАНОВИВ:
І. Короткий зміст позовних вимог
1. У квітні 2018 року ОСОБА_1 (далі - позивач, ОСОБА_1 ) звернулася до Запорізького окружного адміністративного суду із позовом до Аудиторської палати України (далі - відповідач, АПУ), в якому просила:
1.1. визнати протиправним та скасувати рішення відповідача від 22 лютого 2018 року № 355/6.5 "Про застосування стягнення", яким за неналежне виконання професійних обов`язків з боку аудиторської фірми ТОВ "АФ "СТИМУЛ" (код ЄДРПОУ 39051995), а саме: порушення статті 19 Закону України "Про аудиторську діяльність" та недотримання вимог рішення АПУ від 27 вересня 2007 року № 182/4 (зі змінами), застосовано до директора ТОВ "АФ "СТИМУЛ" аудитора ОСОБА_1 (сертифікат аудитора № 007077, виданий рішенням АПУ від 19 липня 2013 року № 274, чинний до 19.07.2018 р.) стягнення у вигляді анулювання сертифіката;
1.2. визнати протиправним та скасувати підпункт 3.2. пункту 3 рішення відповідача від 29 березня 2018 року № 356/3 "Про внесення змін до Реєстру аудиторських фірм та аудиторів", яким, згідно з підпунктом 3.1.2. пункту 3.1. Порядку через невідповідність правового статусу юридичної особи вимогам статті 5 Закону України "Про аудиторську діяльність": ТОВАРИСТВО З ОБМЕЖЕНОЮ ВІДПОВІДАЛЬНІСТЮ "АУДИТОРСЬКА ФІРМА "СТИМУЛ" (м. Запоріжжя, код ЄДРПОУ 39051995) виключено з Реєстру аудиторських фірм та аудиторів, а Свідоцтво № 4605, видане рішенням АПУ від 30 січня 2014 року № 288/3, анульовано;
1.3. зобов`язати відповідача включити до Реєстру аудиторських фірм та аудиторів аудитора ОСОБА_1 (сертифікат аудитора № 007077, виданий рішенням АПУ від 19 липня 2013 р. № 274, чинний до 19 липня 2018 року).
2. На обґрунтування позовних вимог позивачем зазначено, що відповідачем шляхом затягування включення до Плану зовнішніх перевірок ТОВ "АФ "Стимул" штучно була створена ситуація, при якій ТОВ "АФ "Стимул" не мало можливості пройти зовнішню перевірку з 2014 року по кінець 2017 року. Позивач також зазначала, що відповідачем розглянуто дисциплінарну справу без її участі та без розгляду її пояснень. ОСОБА_1 вважає, що відповідачем порушено строки притягнення її до відповідальності та неправомірно притягнуто до відповідальності двічі за одне й те саме порушення.
3. Представник відповідача проти задоволення позовних вимог заперечував, зазначив, що у зв`язку із тим, що позивачем не було спростовано факту порушення рішення Аудиторської палати України від 27 вересня 2007 року №182/4 в частині виконання ТОВ "АФ "СТИМУЛ" у 2016 році завдань з обов`язкового аудиту без підтвердження АПУ відповідності системи контролю якості аудиторських послуг, АПУ оскаржуваним рішенням застосовано до позивача стягнення. У свою чергу Рішення АПУ про виключення аудиторської фірми ТОВ "АФ "СТИМУЛ" з Реєстру приймалося відповідачем згідно з підпунктом 3.1.2 пункту 3.1 Порядку № 184/4 від 15 листопада 2007 року через невідповідність правового статусу юридичної особи вимогам статті 5 Закону України "Про аудиторську діяльність", якою встановлено, що директором та засновником аудиторської фірми може бути лише аудитор. Відповідач також уважає, що застосування аналогії закону в цих правовідносинах в частині строку накладення на аудиторів стягнень є безпідставним, оскільки зазначені правовідносини врегульовано нормами Порядку застосування стягнень, зокрема, пунктом 3.7. Відповідач стверджує, що оскаржуване рішення прийнято відповідачем протягом розумного спору, а твердження позивача про застосування до нього двох стягнень за одне й те ж порушення вважає помилковим, оскільки рішення АПУ про застосування до позивача стягнення приймалося як міра юридичної відповідальності у зв`язку з виявленням факту неналежного виконання професійних обов`язків, про що зазначено у самому рішенні, а рішення про виключення аудиторської фірми ТОВ "АФ "Стимул" з Реєстру приймалося у зв`язку із невідповідністю правового статусу аудиторської фірми Закону України "Про аудиторську діяльність", статтею 5 якого визначено, що директором засновником аудиторської фірми може бути лише аудитор.
ІІ. Установлені судами фактичні обставини справи
4. Рішенням Аудиторської палати України від 19 липня 2013 року № 274 ОСОБА_1 - директору та одному із засновників ТОВ "АУДИТОРСЬКА ФІРМА "СТИМУЛ" присвоєна кваліфікація аудитора.
5. Позивач звернулася до АПУ з листом вих. № 1 від 22 січня 2014 року на підставі пункту 2.5.4. Концепції системи забезпечення якості аудиторських послуг в Україні, затвердженої рішенням АПУ від 26 вересня 2013 року № 279/7 (далі - Концепція) з пропозицією розглянути питання щодо проведення в аудиторській фірмі ТОВ "АФ "СТИМУЛ" зовнішньої перевірки системи контролю якості.
6. ТОВ "АФ "СТИМУЛ" жодного разу не зверталася до АПУ із зверненням саме про включення її Плану до зовнішніх перевірок.
7. У відповідь на цей лист позивача вих. № 1 від 22 січня 2014 року, Секретаріатом АПУ листом вих. № 01-01-25/81 від 24 січня 2014 року було повідомлено позивача про можливість проведення такої перевірки лише після внесення змін у Положення про зовнішні перевірки системи контролю аудиторських послуг.
8. Оскільки аудиторська фірма ТОВ "АФ "СТИМУЛ" у 2014 році виконала лише одне завдання із трьох необхідних, тому у План зовнішніх перевірок на 2014 та 2015 роки зазначена аудиторська фірма не потрапила. Відсутність виконаних аудиторською фірмою ТОВ АФ "СТИМУЛ" достатньої кількості завдань у вказаний період підтверджується поданими нею до АПУ звітами про виконані роботи (надані послуги) (форма N 1-аудит) (а.с. 112-117).
9. У План зовнішніх перевірок на 2017 рік ТОВ "АФ "СТИМУЛ" було включено лише за даними Реєстру з урахуванням аналітичної інформації, отриманої за результатами аналізу звітів аудиторських фірм (аудиторів) про виконані роботи (надані послуги) (форма N 1-аудит) за попередній рік.
10. У період з 13 грудня 2017 року по 14 грудня 2017 року, відповідно до Плану зовнішніх перевірок на 2017 рік та на підставі направлення № 144-к, посадовими особами АПУ проведено планову зовнішню перевірку системи контролю якості аудиторських послуг, створених ТОВ "АФ "Стимул", за наслідками якої складено звіт.
11. Результати планової зовнішньої перевірки систему контролю якості аудиторських послуг, створених ТОВ "АФ "Стимул", було розглянуто на засіданні Комісії АПУ з контролю якості та професійної етики, що підтверджується протоколом № 97 від 11.01.2018 - 16.01.2018, на якому встановлено факти недотримання ТОВ "АФ "СТИМУЛ", директором якого є позивач, вимог рішення АПУ від 27 вересня 2007 року №182/4 (зі змінами), що і стало підставою для відкриття дисциплінарного провадження щодо директора ТОВ "АФ "СТИМУЛ" ОСОБА_1 .
12. Факт вчинення дисциплінарного порушення обґрунтовується відповідачем на підставі того, що у 2014, 2015 та 2016 роках ТОВ "АФ "СТИМУЛ" виконувало завдання з обов`язкового аудиту без підтвердження АПУ відповідності системи контролю якості аудиторських послуг.
13. Розпорядженням Голови АПУ від 31 січня 2018 року № - ДК щодо позивача відкрито дисциплінарне провадження та включено до порядку денного засідання Дисциплінарної комісії, проведення якого було заплановано на 08 лютого 2018 року, питання: "Про порушення аудиторською фірмою ТОВ "АФ "СТИМУЛ" рішення АПУ від 27.09.2007 р. № 182/4 в частині виконання в 2014, 2015, 2016 році завдань з обов`язкового аудиту без підтвердження АПУ відповідності системи якості аудиторських послуг".
14. Листом від 31 січня 2018 року №01-01-25/108 запрошено ОСОБА_1 на засідання Дисциплінарної комісії, яке було призначено на 08 лютого 2018 року, в яке позивачка не з`явилася.
15. При цьому листом від 06 лютого 2018 року №1-06.02.18 ОСОБА_1 повідомила АПУ про неможливість взяти участь у засіданні через певні причини.
16. 08 лютого 2018 року на засіданні Дисциплінарної комісії Аудиторської палати України серед іншого розглянуто питання про порушення аудиторською фірмою ТОВ "АФ "Стимул" рішення АПУ від 27 вересня 2007 року №182/4 в частині виконання в 2016 році завдань з обов`язкового аудиту без підтвердження АПУ відповідності системи контролю якості аудиторських послуг, у зв`язку з чим членом комісії - ОСОБА_3 запропоновано АПУ за неналежно виконання професійних обов`язків з боку аудиторської фірми ТОВ "АФ Стимул", а саме: порушення статті 19 Закону України "Про аудиторську діяльність" та недотримання вимог рішення АПУ від 27 вересня 2007 року №182/4 (зі змінами), застосувати до директора ТОВ "АФ "Стимул" аудитора ОСОБА_1 (сертифікат аудитора № 007077, виданий рішенням АПУ від 19 липня 2013 року № 274, чинний до 19 липня 2018 року) стягнення у вигляді анулювання сертифіката.
17. Листом Аудиторської палати України від 15 лютого 2018 року № 01-01-25/128 позивача було запрошено на засідання АПУ 22 лютого 2018 року.
18. У засіданні комісії АПУ від 22 лютого 2018 року ОСОБА_1 особисто взяла участь та надала відповідні пояснення, що підтверджується протоколом засідання АПУ від 22 лютого 2018 року № 355.
19. У відповідності до протоколу засідання АПУ від 22 лютого 2018 року № 355 комісією АПУ було враховано, що наслідками порушення є надання позивачем неякісних аудиторських послуг, що підтверджується звітом за результатами перевірки системи контролю якості ТОВ ЛФ "СТИМУЛ" від 14 грудня 2017 року № 144-К та рішенням АПУ від 25 січня 2018 року № 354/3, яким визнано аудиторську фірму ТОВ АФ "СТИМУЛ" такою, що не пройшла перевірку системи контролю якості.
20. Крім того, під час розгляду вказаного питання позивач визнала, що вона як аудитор розуміла, що аудиторська фірма не має свідоцтва про проходження системи контролю якості та, відповідно, не мала права на здійснення обов`язкового аудиту.
21. Рішенням від 29 березня 2018 року № 356/3 "Про внесення змін до Реєстру аудиторських фірм та аудиторів" ТОВ "АФ "СТИМУЛ" через невідповідність правового статусу - юридичної особи вимогам статті 5 Закону України "Про аудиторську діяльність", виключено з Реєстру аудиторських фірм та аудиторів, а Свідоцтво №4605, видане рішенням АПУ від 30.01.2014 № 288/3, визнано анульованим (підпункт 3.2. пункту 3 Рішення).
ІІІ. Короткий зміст рішень судів першої та апеляційної інстанцій
22. Рішенням Запорізького окружного адміністративного суду від 02 червня 2018 року, залишеним без змін постановою Третього апеляційного адміністративного суду від 13 листопада 2018 року, у задоволенні позовних вимог відмовлено.
23. Відмовляючи у задоволенні позовних вимог, суди попередніх інстанцій виходили з того, що відповідачем доведено факт вчинення правопорушення, яке стало підставою для прийняття оскаржуваних рішень. При цьому відповідачем враховано суттєвість порушення, що підтверджується протоколом засідання Дисциплінарної комісії АПУ від 08 лютого 2018 року № 1 та протоколом засідання АПУ від 22 лютого 2018 року № 355. Суд апеляційної інстанції погодився з тим, що у спірному випадку таке порушення відповідачем кваліфіковано як суттєве, оскільки воно мало місце неодноразово та позивач усвідомлювала неправомірність своїх дій, але свідомо порушувала рішення АПУ від 27 вересня 2007 року №182/4.
24. Щодо доводів позивача про порушення строків застосування стягнення, суди попередніх інстанцій виходили з того, що відповідно до пункту 3.7. Порядку застосування до аудиторів (аудиторських фірм) стягнень за неналежне виконання професійних обов`язків (далі - Порядок №184/4) стягнення застосовується до аудитора (аудиторської фірми) не пізніше п`яти років від дати аудиторського звіту з надання впевненості (в тому числі звіту незалежного аудитора, звіту з надання супутніх послуг тощо) або, у випадку перешкоджання проведенню перевірки, дати направлення аудитору (аудиторській фірмі) повідомлення про проведення перевірки/запиту про надання інформації чи документів (в редакції Рішення Аудиторської палати № 342/9 від 31 березня 2017 року). За висновками судів попередніх інстанцій, застосування аналогії закону в цих правовідносинах, в частині строку застосування до аудиторів (аудиторських фірм) стягнень, є безпідставним, оскільки зазначені правовідносини врегулювано нормами Порядку застосування стягнень, зокрема пунктом 3.7 зазначеного Порядку. Таким чином, оскаржуване рішення прийняте АПУ протягом розумного строку.
25. Спростовуючи доводи позивача щодо застосування до неї двох стягнень за одне і те ж порушення, суди першої та апеляційної інстанцій зауважили, що оскаржуване рішення відповідача про застосування до позивача стягнення приймалося як міра юридичної відповідальності, у зв`язку із виявленням факту неналежного виконання професійних обов`язків, а рішення, яким ТОВ "АФ "Стимул" виключено з Реєстру аудиторських фірм та аудиторів, приймалося не як міра відповідальності, а у зв`язку з невідповідністю його правового статусу Закону України "Про аудиторську діяльність".
ІV Касаційне оскарження
26. Не погодившись з рішенням суду першої інстанції та постановою суду апеляційної інстанції, позивач подала касаційну скаргу, яку 14 грудня 2018 року зареєстровано у Верховному Суді.
27. Посилаючись на порушення судами попередніх інстанцій норм матеріального та процесуального права, позивач просить скасувати оскаржувані судові рішення та ухвалити нове рішення, яким позовні вимоги задовольнити в повному обсязі.
28. На обґрунтування вимог касаційної скарги позивач зазначає, що судами не надано належної оцінки оскаржуваним рішенням відповідача щодо суттєвості порушень. Також позивач зауважує, що вона не вчиняла порушень рішення АПУ № 182/4, оскільки щодо неї не проводилася повторна перевірка. Позивач уважає, що відповідачем було порушено порядок накладення стягнення, оскільки, незважаючи на її звернення, ТОВ "АФ "СТИМУЛ" було включено до Плану зовнішніх перевірок лише у 2017 році, що сталося з вини відповідача. Крім того, на переконання позивача, рішенням від 25 січня 2018 року № 353/3 "Про результати зовнішніх перевірок систем контролю якості, створених аудиторськими фірмами та аудиторами" було встановлено термін в 6 місяців для вжиття заходів з метою усунення недоліків системи контролю якості, проте ще до спливу цього строку та до проведення повторної перевірки, до неї будо дисциплінарне стягнення.
28.1. Позивач також зазначає, що вона була позбавлена можливості приїхати на засідання АПУ від 08 лютого 2018 року, оскільки вчасно не була повідомлена про нього, а, отже, відповідне рішення приймалося без врахування її пояснень.
28.2. За доводами позивача, судами попередніх інстанцій не враховано норми щодо строків застосування дисциплінарного стягнення, а також правову позицію, викладену в ухвалі Вищого адміністративного суду України від 18 жовтня 2017 року в справі № К/800/33693/16.
28.3. На думку позивача, до неї застосовано два стягнення за одне і те саме правопорушення: анулювання сертифіката та виключення з Реєстру аудиторських фірм та аудиторів.
29. Касаційна скарга містить клопотання про розгляд справи за участю учасників справи.
30. 20 грудня 2018 року ухвалою Верховного Суду відкрито касаційне провадження та витребувано з Запорізького окружного адміністративного суду справу № 808/1581/18 (суддя-доповідач: Гімон М. М., судді: Анцупова Т. О., Мороз Л. Л.).
31. 08 січня 2019 року справа № 808/1581/18 надійшла до Верховного Суду.
32. 21 січня 2019 року до Верховного Суду надійшов відзив на касаційну скаргу, в якому відповідач спростовував її доводи, просив касаційну залишити без задоволення, в оскаржувані судові рішення - без змін.
33. У відзиві на касаційну скаргу відповідач просить розглядати справу за участі його представника.
34. 01 липня 2019 року розпорядженням заступника керівника апарату Верховного Суду - керівника секретаріату Касаційного адміністративного суду № 874/0/78-19 призначено повторний автоматизований розподіл справи у зв`язку зі зміною спеціалізації та введенням до іншої судової палати судді-доповідача Гімона М. М., що унеможливлює його участь у розгляді касаційних скарг.
35. Протоколом повторного автоматизованого розподілу справ між суддями від 01 липня 2019 року визначено склад суду: головуючого суддю Стрелець Т. Г., суддів: Стеценко С. Г., Тацій Л. В.
36. 22 жовтня 2020 року суддями Стрелець Т. Г., Стеценко С. Г., Тацій Л. В., до початку розгляду справи по суті, заявлено самовідводи від участі у розгляді справи за цією касаційною скаргою у зв`язку з порушенням порядку визначення суддів для розгляду справи, встановленого статтею 31 КАС України, а саме: без врахування спеціалізації.
37. 04 лютого 2021 року ухвалою Верховного Суду задоволено заяви суддів Стрелець Т. Г., Стеценко С. Г., Тацій Л. В. про самовідвід.
38. 05 лютого 2021 року розпорядженням заступника керівника апарату Верховного Суду - керівника секретаріату Касаційного адміністративного суду № 219/0/78-21 призначено повторний автоматизований розподіл справи у зв`язку з постановленням Верховним Судом ухвали № К/9901/68007/18 про відведення судді-доповідача Стрелець Т. Г., суддів: Стеценко С. Г., Тацій Л. В. від розгляду матеріалів цієї касаційної скарги.
39. Протоколом повторного автоматизованого розподілу справ між суддями від 05 лютого 2021 року визначено склад суду: головуючого суддю Шевцову Н. В., суддів Данилевич Н. А., Мацедонську В. Е.
V. Релевантні джерела права й акти їх застосування
40. Статтею 327 Кодексу адміністративного судочинства України в редакції Закону України від 03 жовтня 2017 року № 2147-VIII "Про внесення змін до Господарського процесуального кодексу України, Цивільного процесуального кодексу України, Кодексу адміністративного судочинства України та інших законодавчих актів", що набув чинності 15 грудня 2017 року (далі - КАС України), обумовлено, що судом касаційної інстанції в адміністративних справах є Верховний Суд.
41. За правилами частини третьої статті 3 КАС України провадження в адміністративних справах здійснюється відповідно до закону, чинного на час вчинення окремої процесуальної дії, розгляду і вирішення справи.
42. Приписами частини першої статті 341 КАС України визначено, що суд касаційної інстанції переглядає судові рішення в межах доводів та вимог касаційної скарги та на підставі встановлених фактичних обставин справи перевіряє правильність застосування судом першої чи апеляційної інстанції норм матеріального і процесуального права.
43. За приписами частини другої статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
44. Правові засади здійснення аудиторської діяльності в Україні, на час виникнення спірних правовідносин, визначалися Законом України "Про аудиторську діяльність" від 22 квітня 1993 року № 3125-XII (далі - Закон № 3125 -).
45. Частиною четвертою статті 3 Закону № 3125 -визначено, що аудит здійснюється незалежними особами (аудиторами), аудиторськими фірмами, які уповноважені суб`єктами господарювання на його проведення.
46. Аудит може проводитися з ініціативи суб`єктів господарювання, а також у випадках, передбачених законом (обов`язковий аудит) (частина п`ята статті 3 Закону № 3125 -).
47. Згідно з положеннями частин першої - третьої статті 4 Закону № 3125 -аудитором може бути фізична особа, яка має сертифікат, що визначає її кваліфікаційну придатність на заняття аудиторською діяльністю на території України.
47.1. Аудитор має право займатися аудиторською діяльністю як фізична особа - підприємець або у складі аудиторської фірми з дотриманням вимог цього Закону та інших нормативно-правових актів.
47.2. Аудитор має право займатися аудиторською діяльністю як фізична особа - підприємець лише після включення його до Реєстру аудиторських фірм та аудиторів.
48. Статтею 5 Закону № 3125 -установлено, що аудиторська фірма - юридична особа, створена відповідно до законодавства, яка здійснює виключно аудиторську діяльність.
48.1. Право на здійснення аудиторської діяльності мають аудиторські фірми, включені до Реєстру аудиторських фірм та аудиторів.
48.2. Загальний розмір частки засновників (учасників) аудиторської фірми, які не є аудиторами, у статутному капіталі не може перевищувати 30 відсотків.
48.3. Керівником аудиторської фірми може бути тільки аудитор.
49. Статтею 8 Закону № 3125 -визначено випадки обов`язкового проведення аудиту.
50. Відповідно до частини першої статті 10 Закону № 3125 -сертифікація (визначення кваліфікаційної придатності на зайняття аудиторською діяльністю) аудиторів здійснюється Аудиторською палатою України.
51. Згідно із частиною першою статті 11 Закону № 3125 -реєстр аудиторських фірм та аудиторів - це база даних, що містить інформацію про аудиторські фірми та аудиторів, які займаються аудиторською діяльністю індивідуально як фізичні особи - підприємці (далі - Реєстр).
52. За приписами частин четвертої та п`ятої статті 11 Закону № 3125 -аудиторські фірми та аудитори, які зареєстровані як фізичні особи - підприємці, мають право на здійснення аудиторської діяльності лише після включення їх до Реєстру.
52.1. Включеним до Реєстру аудиторським фірмам та аудиторам, зазначеним у частині четвертій цієї статті, видається свідоцтво відповідного зразка.
53. Пунктами 5 - 7 частини третьої статті 12 Закону № 3125 -визначено, що Аудиторська палата України здійснює контроль за дотриманням аудиторськими фірмами та аудиторами вимог цього Закону, стандартів аудиту, норм професійної етики аудиторів; здійснює заходи із забезпечення незалежності аудиторів при проведенні ними аудиторських перевірок та організації контролю за якістю аудиторських послуг; регулює взаємовідносини між аудиторами (аудиторськими фірмами) в процесі здійснення аудиторської діяльності та у разі необхідності застосовує до них стягнення.
54. Пунктом 1 частини першої статті 19 Закону № 3125 -установлено, що аудитори і аудиторські фірми зобов`язані: в аудиторській діяльності дотримуватися вимог цього Закону, Закону України "Про засади запобігання і протидії корупції" та інших нормативно-правових актів, стандартів аудиту, принципів незалежності аудитора та відповідних рішень Аудиторської палати України.
55. Відповідно до частин першої - другої статті 22 Закону № 3125 -за неналежне виконання професійних обов`язків до аудитора (аудиторської фірми) Аудиторською палатою України можуть бути застосовані стягнення у вигляді попередження, зупинення чинності сертифіката на строк до одного року або анулювання сертифіката, виключення з Реєстру. Порядок застосування до аудиторів (аудиторських фірм) стягнень визначається Аудиторською палатою України.
56. Порядок застосування до аудиторів (аудиторських фірм) стягнень за неналежне виконання професійних обов`язків затверджено рішенням Аудиторської палати України від 15 листопада 2007 року № 184/4 (далі - Порядок № 184/4, у редакції чинній на момент виникнення правовідносин).
57. У пункті 1.3 Порядку № 184/4 визначено, що аудитор - це фізична особа, яка має сертифікат, що визначає її кваліфікаційну придатність на заняття аудиторською діяльністю на території України; аудиторська фірма - це юридична особа, створена відповідно до законодавства та включена до Реєстру аудиторських фірм та аудиторів; неналежне виконання професійних обов`язків - порушення аудиторами (аудиторськими фірмами) професійних обов`язків; стягнення - це захід впливу як міра юридичної відповідальності, що застосовується АПУ до аудитора (аудиторської фірми) в разі неналежного виконання професійних обов`язків.
58. Відповідно до пункт 2.1 розділу 2 Порядку № 184/4 дисциплінарне провадження здійснюється Дисциплінарною комісією АПУ згідно із вимогами цього Порядку.
59. На підставі пункту 2.5 розділу 2 Порядку № 184/4 Секретаріат АПУ рекомендованим листом інформує аудитора (аудиторську фірму) про відкриття щодо них дисциплінарного провадження та дату засідання Дисциплінарної комісії АПУ з одночасною пропозицією надання додаткових письмових вмотивованих зауважень та/або пояснень.
60. Дисциплінарне провадження здійснюється Дисциплінарною комісією АПУ через вивчення, перевірку та обговорення матеріалів дисциплінарного провадження (результатів перевірки фактів неналежного виконання професійних обов`язків, пояснень осіб (за їх наявності), щодо яких порушено дисциплінарне провадження, висновків експертів тощо) та прийняття відповідного рішення (пункт 2.8 розділу 2 Порядку № 184/4).