1. Правова система ipLex360
  2. Судові прецеденти
  3. Постанова суду




Постанова                                                                                                   

Іменем України


17 лютого 2021 року

м. Київ


справа № 760/16111/15-ц

провадження № 61-1393св19


Верховний Суд у складі колегії суддів Першої судової палати Касаційного цивільного суду:

головуючого - Синельникова Є. В.,

суддів: Білоконь О. В. (суддя-доповідач), Осіяна О. М., Сакари Н. Ю., Шиповича В. В.,


учасники справи:

позивач - комунальне підприємство "Керуюча компанія з обслуговування житлового фонду Солом`янського району м. Києва",

відповідач (позивач за зустрічним позовом) - ОСОБА_1,

відповідачі за зустрічним позовом: комунальне підприємство "Керуюча компанія з обслуговування житлового фонду Солом`янського району                                            м. Києва", комунальне підприємство "Головний інформаційно-обчислювальний центр", публічне акціонерне товариство "Київенерго", приватне акціонерне товариство "Акціонерна компанія "Київводоканал",


розглянув у порядку спрощеного позовного провадження касаційну скаргу ОСОБА_1 на рішення Солом`янського районного суду міста Києва, у складі судді Коробенка С. В., від 10 серпня 2018 року та постанову Київського апеляційного суду, у складі колегії суддів:                                              Олійника В. І., Ігнатченко Н. В., Кулішенка Ю. М., від 05 грудня 2018 року,


ВСТАНОВИВ:




Описова частина

Короткий зміст позовних вимог

У серпні 2015 року комунальне підприємство "Керуюча компанія з обслуговування житлового фонду Солом`янського району м. Києва" (далі - КП "Керуюча компанія з обслуговування житлового фонду Солом`янського району м. Києва") звернулось до суду із позовом до ОСОБА_1 про стягнення заборгованості за комунальні послуги.


Позовна заява мотивована тим, що відповідач ОСОБА_1 зареєстрований та проживає у квартирі АДРЕСА_1 і не сплатив своєчасно та в повному обсязі квартирну плату та плату за комунальні послуги, внаслідок чого у період з 01 квітня 2010 року до 31 жовтня 2012 року утворилася заборгованість на загальну суму                                              11 906,96 грн, яка складається з наступного: 11 244,97 грн - сума основного боргу, 308,28 грн - сума індексу інфляції,    353,71 грн - 3% річних, та яку позивач просив суд стягнути на свою користь із відповідача.


У листопаді 2015 року ОСОБА_1 звернувся із зустрічним позовом до                          КП "Керуюча компанія з обслуговування житлового фонду Солом`янського району м. Києва", комунального підприємства "Головний інформаційно-обчислювальний центр" (далі - КП "Головний інформаційно-обчислювальний центр"), публічного акціонерного товариства "Київенерго" (далі - ПАТ "Київенерго"), приватного акціонерного товариства "Акціонерна компанія "Київводоканал" (далі - ПрАТ "АК "Київводоканал") про зобов`язання здійснити перерахунок.


В обґрунтування позову вказав, що позивач не надав належних доказів того, що саме він є виконавцем послуг, заборгованість за якими він просить стягнути з відповідача, оскільки наявність договірних відносин між сторонами жодним чином не підтверджується.

Крім того, розпорядження Київської міської державної адміністрації (далі - КМДА), якими були встановлені тарифи на комунальні послуги, покладені позивачем в основу розрахунку заборгованості відповідача, у судовому порядку визнані недійсними, у зв`язку з чим позивач не має права вимагати від нього сплати за комунальні послуги за недійсними тарифами. Натомість, застосуванню в даному випадку підлягають тарифи, які діяли до прийняття розпоряджень КМДА, визнаних у подальшому недійсними.


Уточнивши позовні вимоги, ОСОБА_1 просив суд зобов`язати відповідача здійснити помісячний перерахунок за період з 01 квітня                                        2010 року по 31 жовтня 2012 року за послуги з утримання будинку і прибудинкової території відповідно до розпорядження КМДА від 19 травня 2000 року № 748 "Про встановлення розмірів тарифів на послуги з утримання будинків та прибудинковий територій";


-                зобов`язатиКП "Керуюча компанія з обслуговування житлового фонду Солом`янського району м. Києва", ПАТ "Київенерго" здійснити по його квартирі помісячний перерахунок за період з 01 квітня 2010 року по                                          31 жовтня 2012 року за послуги централізованого опалення відповідно до розпорядження КМДА від 14 жовтня 2003 року № 1907, яким внесені зміни до розпорядження КМДА від 20 червня 2002 року                        № 1245    "Про встановлення тарифів на виробництво теплової енергії та житлово-комунальні послуги для населення";


-                Зобов`язати КП "Керуюча компанія з обслуговування житлового фонду Солом`янського району м. Києва", ПАТ "Київенерго", ПАТ "АК "Київводоканал" здійснити помісячний перерахунок за період з                                  01 квітня 2010 року по 31 жовтня 2012 року за послуги централізованого водопостачання гарячої води і водовідведення, централізованого водопостачання холодної води і водовідведення відповідно до розпорядження КМДА від 14 жовтня 2003 року № 1907, яким внесені зміни до розпорядження КМДА від 20 червня 2002 року № 1245 "Про встановлення тарифів на виробництво теплової енергії та житлово-комунальні послуги для населення";


-                Зобов`язати КП "Керуюча компанія з обслуговування житлового фонду Солом`янського району м. Києва" надати довідку про стан розрахунків на 01 листопада 2012 року за послуги з утримання будинку і прибудинкової території, централізованого опалення, централізованого водопостачання гарячої води і водовідведення, централізованого водопостачання холодної води і водовідведення з урахуванням проведених перерахунків.


Короткий зміст рішення суду першої інстанції


Рішенням Солом`янського районного суду міста Києва від 10 серпня                                      2018 року позов КП "Керуюча компанія з обслуговування житлового фонду Солом`янського району м. Києва" задоволено.

Стягнуто з ОСОБА_1 на користь КП "Керуюча компанія з обслуговування житлового фонду Солом`янського району м. Києва" заборгованість по платі за утримання житла та платі за користування комунальними послугами, яка утворилась за період з 01 квітня 2010 року по 31 жовтня 2012 року, в розмірі 11 244,97 грн, а також штрафні санкції у вигляді інфляційних втрат у розмірі 308,28 грн та 3% річних у сумі 353,71 грн, а всього - 11 906,96 грн.

У задоволенні зустрічного позову ОСОБА_1 відмовлено.

Вирішено питання про розподіл судових витрат.


Рішення суду першої інстанції мотивовано тим, що відповідач не сплатив своєчасно та в повному обсязі квартирну плату та плату за комунальні послуги, внаслідок чого у період з 01 квітня 2010 року до 31 жовтня                                      2012 року утворилася заборгованість, яку слід стягнути з останнього на користь позивача.

Між сторонами склалися фактичні договірні правовідносини, і відповідач як споживач отримав послуги по утриманню прибудинкової території, центрального опалення та водопостачання і водовідведення. Розмір плати за комунальні послуги базується на покритті фактичних витрат надавачів послуг та обраховуються надавачами цих послуг відповідно до погоджених цін, що існували на момент їх надання. Отже, відповідач має обов`язок зі сплати вказаних послуг саме за цими тарифами, оскільки відсутні підстави для перерахунку вартості вказаних послуг. Крім того, безпідставними є вимоги ОСОБА_1 про зобов`язання відповідача надати йому довідку про стан розрахунків за відсутності доказів звернення позивача із відповідною заявою.

Вирішуючи заяву ОСОБА_1 про застосування строку позовної давності, суд першої інстанції дійшов висновку про відсутність підстав для її задоволення. При цьому суд виходив із того, що подання цього позову у серпні 2015 року відбулось у межах позовної давності, оскільки звернення КП "Керуюча компанія з обслуговування житлового фонду Солом`янського району м. Києва" до суду із заявою про видачу судового наказу є фактом з яким закон пов`язує переривання позовної давності.


Короткий зміст постанови суду апеляційної інстанції


Постановою Київського апеляційного суду від 05 грудня 2018 року залишено без задоволення апеляційну скаргу ОСОБА_1, а рішення Солом`янського районного суду міста Києва від 10 серпня 2018 року залишено без змін.


Постанова апеляційного суду мотивована тим, що ОСОБА_1 як споживач комунальних послуг має обов`язок їх сплатити. Тарифи, за якими розрахована плата за надання комунальних послуг базуються на покритті фактичних витрат надавачів цих послуг та обраховуються відповідно до погоджених цін, що існували на момент їх надання, має обов`язок з оплати спожитих послуг саме за цими тарифами, тобто без врахування наслідків недійсності цих тарифів, що встановлені у судовому порядку.

Звернення позивача до суду у квітні 2013 року із заявою про видачу судового наказу про стягнення із відповідача заборгованості за комунальні послуги перериває строк позовної давності, а тому останній звернувся до суду із цим позовом у серпні 2015 року в межах позовної давності.

Короткий зміст вимог касаційної скарги та аргументи учасників справи

У касаційній скарзі, поданій у січні 2019 року до Верховного Суду,                                ОСОБА_1 просить скасувати судові рішення попередніх інстанцій та передати справу на новий розгляд до суду першої інстанції, посилаючись на неправильне застосування судами норм матеріального права та порушення норм процесуального права.

Касаційна скарга мотивована тим, що суди попередніх інстанцій при вирішенні цієї справи не врахували, що у разі визнання неправомірним встановлення нових тарифів, нарахування заборгованості здійснюється за тарифами, які були чинними до введення тарифів, визнаних незаконними, або затверджених на виконання судового рішення. Оскільки відповідачу нараховувалась плата за комунальні послуги по тарифам, які постановою Шевченківського районного суду міста Києва від 21 березня 2014 року, що набрала законної сили, були визнані нечинними з моменту    їх прийняття, тому останній має право на здійснення перерахунку нарахованих платежів.

Касаційна скарга не містить доводів щодо вирішення судами справи позовних вимог про зобов`язання КП "Керуюча компанія з обслуговування житлового фонду Солом`янського району м. Києва" надати довідку про стан розрахунків на 01 листопада 2012 року за послуги з утримання будинку і прибудинкової території, централізованого опалення, централізованого водопостачання гарячої води і водовідведення, централізованого водопостачання холодної води і водовідведення з урахуванням проведених перерахунків, а тому законність та обгрунтованість оскаржуваних судових рішень у цій частині не перевіряється судом касаційної інстанції відповідно до вимог статті 400 ЦПК України.

Рух касаційної скарги у суді касаційної інстанції


Згідно зі статтею 388 ЦПК України судом касаційної інстанції у цивільних справах є Верховний Суд.


Ухвалою Верховного Суду від 13 березня 2019 року відкрито касаційне провадження в указаній справі та зупинено виконання рішення суду першої інстанції до закінчення касаційного провадження, а ухвалою Верховного Суду від    30 листопада 2020 призначено справу до розгляду.


У квітні 2019 року КП "Керуюча компанія з обслуговування житлового фонду Солом`янського району м. Києва", КП "Головний інформаційно-обчислювальний центр" та ПрАТ "АК "Київводоканал" подали відзиви на касаційну скаргу ОСОБА_1, мотивовані незгодою із її доводами та законністю й обґрунтованістю оскаржуваних судових рішень.


Фактичні обставини справи, встановлені судами


ОСОБА_1 є власником квартири АДРЕСА_1 .


Відповідач є споживачем житлово-комунальних послуг з утримання будинку та прибудинкової території, централізованого опалення та послуг централізованого водопостачання холодної та гарячої води і водовідведення.


Нарахування за житлово-комунальні послуги по квартирі АДРЕСА_1 за період з 01 квітня 2010 року                                                    до 31 жовтня 2012 року здійснювалися відповідно до тарифів на житлово-комунальні послуги, які були дійсними на момент відповідних нарахувань, прийнятих розпорядженнями Київської міської державної адміністрації.


Так, відповідно до розрахунку заборгованості по належній відповідачу ОСОБА_1 квартирі тарифи на комунальні послуги були розраховані відповідно до розпоряджень Київської міської державної адміністрації:                                          № 978 від 31 серпня 2009 року, № 979 від 31 серпня 2009 року, № 1141                                                  від 30 вересня 2009 року, № 1193 від 15 жовтня 2009 року, № 1335                                            від 30 листопада 2009 року, № 191 від 30 березня 2010 року, № 1221                                                від 29 грудня 2010 року,    № 1241 від 30 грудня 2010 року (а.с. 61-62, т 1).


Згідно із розрахунком заборгованості по квартплаті та комунальних послугах власника квартири АДРЕСА_1, вказана заборгованість за період з 01 квітня 2010 року до 31 жовтня                                        2012 року склала у сумі 11 906,96 грн, у тому числі штрафні санкції у вигляді інфляційних втрат у розмірі 308,28 грн та 3% річних у сумі 353,71 грн.


Ухвалою Соломʼянського районного суду міста Києва від 11 червня                                              2013 року за заявою ОСОБА_1 скасовано судовий наказ, виданий Соломʼянським районним судом міста Києва 22 квітня 2013 року про стягнення з ОСОБА_1 заборгованості по оплаті за утримання житла та платі за користування комунальними послугами у розмірі 11 906,96 грн на користь КП "Дирекція з управління та обслуговування житлового фонду".


Постановою Шевченківського райсуду міста Києва від 10 грудня 2010 року у справі № 2а-1888/10, яка залишена в силі ухвалою Вищого адміністративного суду України від 19 червня 2014 року після скасування постанови Київського апеляційного адміністративного суду від 09 березня 2011 року, визнано неправомірними дії Київського міського голови щодо прийняття розпоряджень № 1332 від 30 листопада 2009 року (далі - розпорядження            № 1332) про встановлення та погодження тарифів на комунальні послуги з централізованого постачання холодної води і водовідведення холодної та гарячої води для населення, № 1333 від 30 листопада 2009 року (далі - розпорядження № 1333) щодо затвердження тарифів на теплову енергію, встановлення та погодження тарифів на комунальні послуги з централізованого опалення і постачання гарячої води для населення, № 1335 від 30 листопада 2009 року (далі - розпорядження № 1335) про подовження дії розпоряджень виконавчого органу Київської міської ради (далі - виконавчий орган КМР)    № 978 та № 979 від 31 серпня 2009 року про встановлення тарифів на послуги з утримання будинків та прибудинкових територій, № 191 від 30 березня 2010 року (далі - розпорядження № 191) щодо подовження дії розпоряджень КМР № 978 та № 979 від 31 серпня 2009 року, № 392 від 31 травня 2010 року (далі - розпорядження № 392) про затвердження тарифів на теплову енергію, встановлення та погодження тарифів на комунальні послуги з централізованого опалення і постачання гарячої води для населення; визнано зазначені розпорядження незаконними та нечинними з моменту прийняття.


Постановою Шевченківського райсуду міста Києва від 05 липня 2007 року у справі № 2а-166/07, яке залишено без змін ухвалою Київського апеляційного адміністративного суду від 23 червня 2016 року, скасовано розпорядження КМДА № 641 від 30 травня 2007 року, а постановою Шевченківського райсуду міста Києва від 06 березня 2007 року у справі № 2а-412/07 скасоване розпорядження КМДА № 1574 від 30 жовтня 2006 року.


Дію розпоряджень голови КМДА від 29 квітня 2009 року № 516 "Про встановлення та погодження тарифів на комунальні послуги з централізованого постачання холодної води і водовідведення холодної та гарячої води для населення", № 518 "Про встановлення та погодження тарифів на послуги з утримання будинків і споруд та прибудинкових територій", № 520 "Про затвердження тарифів на теплову енергію, встановлення та затвердження тарифів на комунальні послуги з централізованого опалення і постачання гарячої води для населення" зупинено розпорядженням Кабінету Міністрів України № 842-р від 17 липня 2009 року, а ухвалою Окружного адміністративного суду міста Києва                              від 12 серпня 2009 року у справі № 2а-9705/09/2670, залишеною без змін ухвалою Київського апеляційного адміністративного суду від 18 листопада 2010 року, заборонено здійснювати розрахунки з урахуванням та посиланням на тарифи, що запроваджені цим розпорядженням.


Постановою Шевченківського районного суду міста Києва від 21 березня 2014 року у справі № 2-а-118/11, залишеною без змін ухвалою Київського апеляційного адміністративного суду від 10 липня 2014 року, визнано незаконними і нечинними з моменту прийняття розпорядження Київської міської державної адміністрації: № 978 від 31 серпня 2009 року "Про встановлення тарифів на послуги з утримання будинків і споруд та прибудинкових територій"; №979 від 31 серпня 2009 року "Про погодження тарифів на послуги з утримання будинків і споруд та прибудинкових територій"; № 1141 від 30 вересня 2009 року "Про продовження дії розпоряджень виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) від 31 серпня 2009 року № 978, № 979, № 980 та                                            № 981"; № 1193 від 15 жовтня 2009 року "Про продовження дії розпоряджень виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) від 31 серпня 2009 року № 978, № 979, № 980"; № 1333                                                від 30 листопада 2009 року "Про затвердження тарифів на теплову енергію, встановлення та погодження тарифів на комунальні послуги з централізованого опалення і постачання гарячої води для населення";                                        № 1335 від 30 листопада 2009 року "Про продовження дії розпоряджень виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) від 31 серпня 2009 року № 978, № 979"; № 392 від 31 травня                                2010 року "Про затвердження тарифів на теплову енергію, встановлення та погодження тарифів на комунальні послуги з централізованого опалення і постачання гарячої води для населення"; № 1221 від 29 грудня 2010 року "Про встановлення тарифів на послуги з утримання будинків і споруд та прибудинкових територій та їх структури";    № 1222 від 29 грудня 2010 року "Про встановлення тарифів на комунальні послуги з централізованого опалення і постачання гарячої води виконавцям цих послуг усіх форм власності для здійснення розрахунків з населенням, згідно з тарифами на теплову енергію, затвердженими Національною комісією регулювання електроенергетики України"; № 1241 від 30 грудня 2010 року "Про подовження дії розпоряджень виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) від 31 серпня 2009 року № 978 та від 31 серпня 2009 року № 979".


Постановою Шевченківського райсуду міста Києва від 30 вересня 2014 року у справі № 761/8760/14-а (2-а/761/220/2014), що залишена без змін ухвалою Київського апеляційного адміністративного суду від 15 січня 2015 року, визнано незаконними і нечинними з моменту прийняття розпорядження Київської міської державної адміністрації: № 640 від 30 травня 2007 року "Про погодження тарифів на комунальні послуги з централізованого постачання холодної води і водовідведення холодної та гарячої води";                  від 30 травня 2007 року № 641 "Про впорядкування розмірів тарифів на послуги з утримання будинків та прибудинкових територій та внесення змін до розпорядження Київської міської державної адміністрації від 19 травня            2000 № 748"; від 30 травня 2007 року № 642 "Про встановлення та погодження тарифів на комунальні послуги з централізованого опалення і постачання гарячої води"; від 30 травня 2007 року № 643 "Про затвердження тарифів на теплову енергію".


................
Перейти до повного тексту