Постанова
Іменем України
17 лютого 2021 року
м. Київ
справа № 466/6098/14-ц
провадження № 61-4737св19
Верховний Суд у складі колегії суддів Першої судової палати Касаційного цивільного суду:
головуючого - Синельникова Є. В.,
суддів: Білоконь О. В., Сакари Н. Ю., Хопти С. Ф. (суддя-доповідач),
Шиповича В. В.,
учасники справи:
позивач - державне територіально-галузеве об`єднання "Львівська залізниця", правонаступником якого є публічне акціонерне товариство "Українська залізниця",
відповідачі: Брюховицька селищна рада, ОСОБА_1, ОСОБА_2, ОСОБА_3, ОСОБА_4,
треті особи: ОСОБА_5, ОСОБА_6, ОСОБА_7, ОСОБА_8, ОСОБА_9, відділ Держземагенства у м. Львові,
розглянув у порядку спрощеного позовного провадження касаційну скаргу ОСОБА_5 на постанову Львівського апеляційного суду від 05 лютого 2019 року у складі колегії суддів: Ніткевича А. В.,
Бойко С. М. Копняк С. М.,
ВСТАНОВИВ:
1. Описова частина
Короткий зміст позовних вимог
У вересні 2014 року державне територіально-галузеве об`єднання "Львівська залізниця", правонаступником якого є публічне акціонерне товариство "Українська залізниця" (далі - ПАТ "Українська залізниця") звернулося
до суду з позовом до Брюховицької селищної ради, ОСОБА_1, ОСОБА_2, ОСОБА_3 та ОСОБА_4, треті особи: ОСОБА_5,
ОСОБА_6 , ОСОБА_7, ОСОБА_8, ОСОБА_9 та відділ Держземагенства у м. Львові, про визнання незаконним та скасування рішення, визнання недійсним державного акта.
Позовна заява мотивована тим, що для складання документів,
що посвідчують його право на користування земельними ділянками смуги відведення, у тому числі по смт Брюховичі державне територіально-галузеве об`єднання "Львівська залізниця", правонаступником якого
є ПАТ "Львівська залізниця", 03 липня 2008 року уклало угоду
із землевпорядною організацією приватне підприємство "Центр ринкових досліджень" (далі - ПП "Центр ринкових досліджень"). При виконанні завдання за договором використовувався план смуги відведення
від 1962 року, погоджений із виконкомом ради трудящих Львівської міської ради.
Позивач зазначав, що з повідомлення ПП "Центр ринкових досліджень"
від 02 жовтня 2013 року № 357/1 йому стало відомо, що складання відповідних правовстановлюючих документів неможливе, оскільки
на частині смуги відведення виявлено перетин (накладання) земельної ділянки за кадастровим номером 4610166300:08:001:0091, яка площею 0,0400 га повністю накладається на смугу відведення.
Рішенням Брюховицької селищної ради від 05 лютого 2009 року зазначена земельна ділянка була надана ОСОБА_1, ОСОБА_2, ОСОБА_3
та ОСОБА_4 у власність для гаражного будівництва із земель громадської та житлової забудови. На підставі цього рішення останні отримали державний акт на право приватної власності на землю.
Державне територіально-галузеве об`єднання "Львівська залізниця", правонаступником якого є ПАТ "Львівська залізниця" вважало,
що приймаючи вказане рішення Брюховицька селищна рада перевищила свої повноваження, порушила норми земельного законодавства щодо порядку вилучення, надання земельної ділянки, порушила права
ПАТ "Українська залізниця" на користування земельною ділянкою для обслуговування залізничного полотна у межах смуги відведення лінії
Рудно-Підбірці та забезпечення безпеки руху.
Ураховуючи викладене, державне територіально-галузеве об`єднання "Львівська залізниця", правонаступником якого є ПАТ "Львівська залізниця", просило суд: визнати незаконним та скасувати пункт 1.1 рішення Брюховицької селищної ради від 05 лютого 2009 року № 668; визнати недійсним державний акт на право власності на земельну ділянку
від 08 вересня 2009 року серії ЯЖ № 811518.
Короткий зміст рішення суду першої інстанції
Рішенням Шевченківського районного суду м. Львова від 17 травня
2017 року у складі судді Луців-Шумської Н. Л. у задоволенні позову державного територіально-галузевого об`єднання "Львівська залізниця", правонаступником якого є ПАТ "Львівська залізниця", відмовлено.
Рішення суду першої інстанції мотивовано відсутністю належних
та допустимих доказів наявного у позивача права користування земельною ділянкою площею 0,0400 га на АДРЕСА_1 та порушення цього права відповідачами.
Короткий зміст постанови суду апеляційної інстанції
Постановою Львівського апеляційного суду від 05 лютого 2019 року апеляційну скаргу ПАТ "Українська залізниця" в особі регіональної філії Львівська залізниця задоволено. Рішення Шевченківського районного суду м. Львова від 17 травня 2017 року скасовано та ухвалено нове судове рішення, яким позовну заяву державного територіально-галузевого об`єднання "Львівська залізниця", задоволено.
Визнано незаконним та скасовано пункт 1.1 рішення Брюховицької селищної ради Львівської області від 05 лютого 2009 року № 668 про затвердження проекту відведення земельної ділянки та надання у власність земельної ділянки, загальною площею 0,040 га, на АДРЕСА_1 для гаражного будівництва із земель громадської та житлової забудови ОСОБА_1, ОСОБА_2, ОСОБА_3, ОСОБА_4, відповідно по 0,01 га кожному з них.
Визнано недійсним державний акт на право власності на земельну ділянку від 08 вересня 2009 року серії ЖК № 811518 на право власності ОСОБА_1, ОСОБА_2, ОСОБА_3, ОСОБА_4 на земельну ділянку, площею 0,040 га, на АДРЕСА_1 для гаражного будівництва.
Вирішено питання про розподіл судових витрат.
Постанову суду апеляційної інстанції мотивовано тим, що оскільки земельна ділянка ОСОБА_1, ОСОБА_2, ОСОБА_3 та ОСОБА_4 була передана Брюховицькою селищною радою у приватну власність частково за рахунок земель, які знаходились у правомірному користуванні державного територіально-галузевого об`єднання "Львівська залізниця", правонаступником якого є ПАТ "Львівська залізниця", без попереднього
їх вилучення у встановленому законом порядку, без зміни цільового призначення, з порушенням порядку узгодження меж із залізницею,
як суміжним землекористувачем, чим порушено права позивача,
як землекористувача, тому, як вважав суд апеляційної інстанції, рішення суду першої інстанції підлягає скасуванню з ухваленням нового судового рішення про задоволення позовних вимог державного територіально-галузевого об`єднання "Львівська залізниця", правонаступником якого
є ПАТ "Львівська залізниця".
Короткий зміст вимог касаційної скарги
У касаційній скарзі, поданій у березні 2019 року до Верховного Суду,
ОСОБА_5 , посилаючись на неправильне застосування судами норм матеріального права та порушення норм процесуального права, просила скасувати рішення суду апеляційної інстанції та залишити без змін рішення суду першої інстанції.
Надходження касаційної скарги до суду касаційної інстанції
Ухвалою Верховного Суду від 18 березня 2019 року відкрито касаційне провадження та витребувано матеріали справи № 466/6098/14-ц
із Шевченківського районного суду м. Львова.
У квітні 2019 року справа надійшла до Верховного Суду.
Ухвалою Верховного Суду від 12 червня 2019 року зупинено виконання постанови Львівського апеляційного суду від 05 лютого 2019 року.
Ухвалою Верховного Суду від 23 грудня 2020 року справу № 466/6098/14-ц призначено до розгляду.
Аргументи учасників справи
Доводи особи, яка подала касаційну скаргу
Касаційна скарга мотивована тим, що судом апеляційної інстанції неповно з`ясовано обставини, що мають значення для справи, неналежним чином досліджено докази у їх сукупності, у зв`язку із чим помилково скасовано рішення суду першої інстанції.
Вважала, що наявність плану смуги відведення Рудно-Підбірці 1962 року було лише проектом відведення земельної ділянки Львівській залізниці
з урахуванням рішення виконкому Львівської обласної ради народних депутатів від 03 липня 1962 року № 162, тому висновок суду апеляційної інстанції про те, що такий документ є належним доказом у підтвердження права позивача на користування земельною ділянкою, розташованою
в межах смуги відведення лінії Рудно-Підбірці Львівської залізниці
від 4 км + 850 м до 11 км + 106 м, є безпідставним. Крім того, як вважала ОСОБА_5, судом апеляційної інстанції не враховано,
що вказаним рішенням було скасовано рішення виконкому Львівської обласної ради народних депутатів від 27 жовтня 1962 року № 1001 у зв`язку із його необґрунтованістю, і такий план не був затверджений органом місцевого самоврядування відповідно до наданих повноважень.
Суд апеляційної інстанції, скасовуючи, як вважала ОСОБА_5, законне і обґрунтоване рішення суду першої інстанції, залишив поза увагою правову позицію, що міститься у рішенні Європейського суду з прав людини від 24 червня 2003 року у справі "Стреч проти Об`єднаного Королівства Великобританії і Північної Ірландії" про неприпустимість визнання недійсним правового акта органу влади, згідно якого особа набула право власності
на майно та подальше позбавлення її цього майна на підставі того, що орган влади порушив закон. У зв`язку із чим незаконним є посилання суду апеляційного суду, як на підставу для задоволення позовних вимог,
на навмисне використання службовою особою ОСОБА_10 свого службового становища при складанні та видачі акта встановлення
та узгодження меж землекористування від 25 червня 2007 року при підготовці матеріалів для передачі відповідачам у власність 0,040 га земельної ділянки по АДРЕСА_1 під будівництво гаражів. При цьому судом апеляційної інстанції не враховано, що спірна земельна ділянка у подальшому відповідачами на законних підставах була відчужена третім особам у цій справі і яка перебуває у їх власності.
Доводи особи, яка подала відзив на касаційну скаргу
У квітні 2019 року до Верховного Суду надійшов відзив регіональної філії "Львівська залізниця" акціонерного товариства "Українська залізниця"
на касаційну скаргу, у якому зазначено, що оскаржуване судове рішення
є законним та обґрунтованим.
Фактичні обставини справи, встановлені судами
Згідно із пунктом 1.1. рішення 26 сесії 5 скликання Брюховицької селищної ради від 05 лютого 2009 року № 668 затверджено проект відведення земельної ділянки та надано у власність земельну ділянку, загальною площею 0,040 га, на АДРЕСА_1 для гаражного будівництва із земель господарської забудови ОСОБА_1, ОСОБА_2, ОСОБА_3 та ОСОБА_4, відповідно до 0,01 га кожному
із них.
На підставі вказаного рішення 08 травня 2009 року управління земельних ресурсів у м. Львові видало державний акт серії ЯЖ № 811518 на право власності ОСОБА_1, ОСОБА_2, ОСОБА_3 та ОСОБА_4
на земельну ділянку, площею 0,040 га, на
АДРЕСА_1 для гаражного будівництва.
План смуги відведення лінії Рудно-Підбірці Львівської залізниці
в адміністративних межах м. Львова від 4 км + 850 м до 11 км + 106 м розроблений проектною організацією дорпроект Південно-Західної залізниці у 1962 році, відповідно до якого ширина смуги відведення земель залізниці на вказаній ділянці становить 40 м від осі головної колії.
Згідно з даними викопіювання з плану геодезичної зйомки смуги відведення державного територіально-галузевого об`єднання "Львівська залізниця"
на проміжку від КМ8 до КМ9 у напрямку від ст. Рудно до ст. Підбірці має місце накладення земельної ділянки, що перебуває у власності ОСОБА_1 ,
ОСОБА_2 , ОСОБА_3 та ОСОБА_4
07 травня 2014 року представниками державного територіально-галузевого об`єднання "Львівська залізниця" за участю землевпорядника Брюховицької селищної ради, представника ПП "Центр ринкових досліджень" було складено акт обстеження земельної ділянки, у якому зафіксовано розташування цієї ділянки і об`єктів на ній у межах смуги відведення
(а. с. 21 т. 1).
На підтвердження свого права користування державне територіально-галузевого об`єднання "Львівська залізниця", правонаступником якого
є ПАТ "Українська залізниця", було долучено копії рішення виконкому Львівської обласної ради народних депутатів від 29 березня 1949 року
№ 374 та від 03 липня 1962 року № 162, постанови виконкому Львівської обласної ради народних депутатів від 17 січня 1948 року № 52
(а. с. 43-48 т. 1).
Відповідно до матеріалів кримінальної справи № 461/4095/15-к по обвинуваченню ОСОБА_10 у вчиненні злочинів, передбачених частиною другою статті 364, частиною другою статті 366 КК України судом було встановлено, що серед іншого, ОСОБА_10 обвинувачувався у тому,
що виконуючи організаційно-розпорядчі та адміністративно-господарські функції за спеціальним повноваженням, як представник державного підприємства державного територіально-галузевого об`єднання "Львівська залізниця", при встановленні та узгодженні меж землекористування між суміжними землекористувачами, маючи спеціальні знання та будучи досвідчений і достатньо кваліфікованим фахівцем, достовірно знаючи розміри та межі смуги відведення залізничної колії на перегоні Рясне ІІ - Дубляни - Львівські км 9 пікет 8-9, у порушення вищевказаних Законів України, відомчих нормативних актів, зокрема і Примірного положення про порядок узгодження вилучення земель смуги відводу залізниць України"
від 15 грудня 2004 № 0970-ЦЗ, зловживаючи службовим становищем всупереч інтересам служби в інтересах третіх осіб, погодив завідомо неправдивий акт (власноручно здійснив у документі напис "Погоджено"
та поставив свій підпис) встановлення та узгодження меж землекористування між земельними ділянками державного територіально-галузевого об`єднання "Львівська залізниця" та громадян ОСОБА_1, ОСОБА_2, ОСОБА_3 та ОСОБА_4, при тому, що межі земельної ділянки останніх площею 0,04 га знаходились у межах смуги відведення залізничної колії у постійному користуванні державного територіально-галузевого об`єднання "Львівська залізниця".
Умисне використання ОСОБА_10 свого службового становища всупереч інтересам служби в інтересах третіх осіб, яке виразилось
у складенні та видачі завідомо неправдивого акта встановлення
та узгодження меж землекористування від 25 червня 2007 року, стало однією з підстав для винесення рішення Брюховицькою селищною радою
м. Львова від 05 лютого 2009 року № 668 для подальшого оформлення необхідних документів та видачі 08 травня 2009 року ОСОБА_1,
ОСОБА_2 , ОСОБА_3 та ОСОБА_4 державного акта на право власності на земельну ділянку серія ЯЖ № 811518 площею 0,0400 га
у АДРЕСА_1 для гаражного будівництва. Крім того, неправомірними діями ОСОБА_10 порушено право залізниці
на землекористування у розмірах, визначених планом смуги відведення лінії Рудно-Підбірці Львівської залізниці в адміністративних межах м. Львова
від 4 км + 850 м до 11 км + 106 м, який розроблений проектною організацією дорпроект Південно-Західної залізниці у 1962 році (за яку залізниця здійснювала сплату земельного податку), а також, спричинено тяжкі наслідки державним інтересам - зміну цільового призначення
та відчуження вищевказаної земельної ділянки державного територіально-галузевого об`єднання "Львівська залізниця", створення умов для небезпечної експлуатації об`єктів залізничного транспорту, тобто
до незаконної передачі у приватну власність земель залізниці,
та виразились у спричиненні шкоди станом на 2014 рік на загальну
суму 161 376,00 грн, яка у 250 і більше разів перевищує неоподаткований мінімум доходів громадян.
Ухвалою Галицького районного суду м. Львова від 13 вересня 2016 року ОСОБА_10 було звільнено від кримінальної відповідальності на підставі частини першої статті 49 КК України за скоєння злочину, передбаченого частиною другою статті 366 КК України, у зв`язку із закінченням строків давності притягнення до кримінальної відповідальності.
Кримінальне провадження за обвинуваченням ОСОБА_10 за частиною другою статті 364 КК України, - закрито, у зв`язку із набранням чинності закону, яким скасована кримінальна відповідальність за діяння, вчинене особою, на підставі пункту 4 частини першої статті 284 КПК України.