У Х В А Л А
16 лютого 2021 року
м. Київ
Справа № 916/964/19
Провадження № 12-6гс21
Велика Палата Верховного Суду у складі:
судді-доповідача Рогач Л. І.
суддів Анцупової Т. О., Британчука В. В., Власова Ю. Л., Григор`євої І. В., Гриціва М. І., Гудими Д. А., Данішевської В. І., Єленіної Ж. М., Золотнікова О. С., Князєва В. С., Крет Г. Р., Лобойка Л. М., Пількова К. М., Прокопенка О. Б., Ситнік О. М., Сімоненко В. М., Ткача І. В., Штелик С. П.,
перевіривши наявність підстав для передачі на розгляд Великої Палати Верховного Суду справи № 916/964/19 за позовом ОСОБА_1 до Об`єднання співвласників багатоквартирного будинку "Успенська 17" (далі - ОСББ "Успенська 17", ОСББ відповідно), третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору, на стороні позивача - юридичний департамент Одеської міської ради (далі - Департамент), треті особи, які не заявляють самостійних вимог щодо предмета спору, на стороні відповідача: ОСОБА_2, ОСОБА_3, ОСОБА_4, ОСОБА_5, ОСОБА_6, ОСОБА_7, ОСОБА_8, ОСОБА_9, ОСОБА_10, ОСОБА_11 , ОСОБА_12, ОСОБА_13, ОСОБА_14, ОСОБА_15, ОСОБА_16, ОСОБА_17, ОСОБА_18, ОСОБА_19, ОСОБА_20, ОСОБА_21, ОСОБА_22, ОСОБА_23, ОСОБА_24, ОСОБА_25, ОСОБА_26, ОСОБА_27, ОСОБА_28, ОСОБА_29, про визнання недійсним та скасування рішення зборів, скасування державної реєстрації за касаційними скаргами ОСОБА_29 та ОСОБА_1 на рішення Господарського суду Одеської області від 14 листопада 2019 року та постанову Південно-західного апеляційного господарського суду від 12 жовтня 2020 року,
УСТАНОВИЛА:
У квітні 2019 року ОСОБА_1 звернувся до Господарського суду Одеської області з позовом про визнання недійсним та скасування рішення зборів співвласників будинку за місцезнаходженням: АДРЕСА_1, оформлене протоколом від 9 квітня 2016 року (дата складання протоколу - 1 квітня 2016 року), з усіх питань. Також просив скасувати державну реєстрацію (реєстраційний запис № 15561020000057918) ОСББ "Успенська 17".
Рішенням від 14 листопада 2019 року Господарський суд Одеської області позов задовольнив частково. Визнав недійсним та скасував рішення зборів співвласників будинку за місцезнаходженням: АДРЕСА_1, оформлене протоколом від 9 квітня 2016 року (дата складення протоколу - 10 квітня 2016 року), з питання порядку денного № 4: обрання голови правління, правління та ревізійної комісії ОСББ "Успенська 17" - щодо обрання головою правління ОСОБА_2, правління об`єднання у складі ОСОБА_30, ОСОБА_34 та обрання членів ревізійної комісії в складі ОСОБА_32, ОСОБА_33, ОСОБА_29 . У решті позову відмовив.
Південно-західний апеляційний господарський суд постановою від 12 жовтня 2020 року рішення суду першої інстанції в частині задоволення позову та стягнення судових витрат скасував та прийняв у цій частині нове рішення, яким у позові відмовив. У решті рішення місцевого господарського суду залишив без змін.
У листопаді 2020 року ОСОБА_1 та ОСОБА_29 подали до Касаційного господарського суду у складі Верховного Суду касаційні скарги, у яких просили судові рішення у цій справі скасувати і прийняти нове рішення - про задоволення позову.
ОСОБА_29 у касаційній скарзі, серед іншого, зазначає, що ОСББ "Успенська 17" було створено з істотними порушеннями вимог законодавства і метою його створення був не захист прав та інтересів співвласників багатоквартирного будинку, а обслуговування комерційних інтересів виключної однієї особи - ОСОБА_2, який володіє 44,12 % від загальної площі багатоквартирного будинку, що фактично призводить до одноособового прийняття рішень цією особою.
ОСОБА_1 зазначає, що неповідомлення його про проведення установчих зборів призвело до того, що він не був обізнаний з порядком денним зборів, з проектами рішень, статуту, не мав можливості провести обговорення з іншими співвласниками, зокрема, кандидатур в управління ОСББ, був позбавлений можливості внести свої зауваження та пропозиції до порядку денного зборів й статуту, не був присутній при обговоренні питань порядку денного № 1, 3, 4, 5. На думку ОСОБА_1, суди не дали правової оцінки тому, що на момент проведення установчих зборів не було достовірно встановлено загальну площу всіх квартир та нежитлових приміщень (при тому, що матеріали справи містять суперечливу інформацію з цього приводу), тобто не було встановлено кількість голосів кожного з співвласників, що є безумовною підставою для визнання рішень установчих зборів недійсними.
Підставами для скасування судових рішень скаржники зазначають, зокрема, неврахування судами висновку щодо застосування статті 6 Закону України від 29 листопада 2001 року № 2866-III "Про об`єднання співвласників багатоквартирного будинку" (далі - Закон № 2866-III), викладеного у постанові Великої Палати Верховного Суду від 18 квітня 2020 року у справі № 904/2796/17, у постановах Верховного Суду від 25 червня 2019 року у справі № 922/1500/18 та від 1 жовтня 2020 року у справі № 916/2556/19.
Крім того, скаржники вказують і на порушення судом апеляційної інстанції норм процесуального права, а саме частини чотирнадцятої статті 32 Господарського процесуального кодексу України (далі - ГПК України) щодо порядку розгляду справи.
Касаційний господарський суд у складі Верховного Суду ухвалою від 15 грудня 2020 року відкрив касаційне провадження за касаційними скаргами ОСОБА_1 та ОСОБА_29 на рішення Господарського суду Одеської області від 14 листопада 2019 року та постанову Південно-західного апеляційного господарського суду від 12 жовтня 2020 року, надав учасникам справи строк для подання відзиву на касаційну скаргу, а ухвалою від 27 січня 2021 року справу № 916/964/19 передав на розгляд Великої Палати Верховного Суду на підставі частини четвертої статті 302 ГПК України.
Обґрунтовуючи підстави для передачі справи на розгляд Великої Палати Верховного Суду, Касаційний господарський суд у складі Верховного Суду вказав, що Велика Палата Верховного Суду у справах № 916/782/17, № 904/2796/17, серед іншого, виклала правовий висновок про те, що при доведенні позивачем порушення вимог законодавства у зв`язку зі створенням та діяльністю ОСББ, з огляду на вимоги статті 25 Закону України від 15 травня 2003 року № 755-IV "Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань" (далі - Закон № 755-IV), позовна вимога про скасування державної реєстрації ОСББ, шляхом скасування запису в реєстрі, підлягає задоволенню.
Разом із цим за статтями першою, четвертою Закону № 2866-III ОСББ - це юридична особа, створена власниками квартир та/або нежитлових приміщень багатоквартирного будинку для сприяння використанню їхнього власного майна та управління, утримання і використання спільного майна; ОСББ створюється для забезпечення і захисту прав співвласників та дотримання їхніх обов`язків, належного утримання й використання спільного майна, забезпечення своєчасного надходження коштів для сплати всіх платежів, передбачених законодавством та статутними документами.
Тобто цей Закон визначає ОСББ як юридичну особу, створену власниками для сприяння використання їх власного майна, управління, утримання і використання неподільного та загального майна.
За пунктом 4 частини першої статті 1 Закону № 755-IV державна реєстрація юридичних осіб, громадських формувань, що не мають статусу юридичної особи, та фізичних осіб - підприємців (державна реєстрація) - це офіційне визнання шляхом засвідчення державою факту створення або припинення юридичної особи.
Відповідно ж до частини першої статті 104 Цивільного кодексу України (далі - ЦК України) юридична особа припиняється лише шляхом реорганізації або ліквідації.
Статтею 110 ЦК України встановлено, що юридична особа ліквідується: 1) за рішенням її учасників або органу юридичної особи, уповноваженого на це установчими документами, в тому числі у зв`язку із закінченням строку, на який було створено юридичну особу, досягненням мети, для якої її створено, а також в інших випадках, передбачених установчими документами; 2) за рішенням суду про ліквідацію юридичної особи через допущені при її створенні порушення, які не можна усунути, за позовом учасника юридичної особи або відповідного органу державної влади; 3) за рішенням суду про ліквідацію юридичної особи в інших випадках, встановлених законом, - за позовом відповідного органу державної влади (стаття 110 ЦК України).
При цьому процедура ліквідації юридичної особи передбачає низку обов`язкових дій - погашення існуючої кредиторської заборгованості, відчуження активів, звільнення працівників, передання документів до архіву тощо. Лише після вчинення цих дій і подання державному реєстратору відповідних документів в реєстр вноситься запис про припинення юридичної особи, а не запис про скасування її державної реєстрації.
Отже, як юридична особа ОСББ може припинити діяльність в порядку, передбаченому законом, зокрема шляхом ліквідації, а, на думку колегії суддів, скасування державної реєстрації ОСББ (реєстраційного запису) за рішенням суду не є ліквідацією юридичної особи, яка відбувається в порядку статті 110 ЦК України і не призводить до припинення ОСББ з огляду на вимоги статті 25 Закону № 755-IV, якою визначається порядок проведення державної реєстрації та інших реєстраційних дій.