1. Правова система ipLex360
  2. Судові прецеденти
  3. Постанова суду



ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ



18 лютого 2021 року

м. Київ

справа № 200/3775/20-а

адміністративне провадження № К/9901/24953/20



Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:

судді-доповідача Білак М.В.,

суддів: Губської О.А., Калашнікової О.В.,

розглянувши в порядку письмового провадження справу

за касаційною скаргою ОСОБА_1               

на рішення Донецького окружного адміністративного суду від 15 червня 2020 року (головуючий суддя - Троянова О.В.)

та постанову Першого апеляційного адміністративного суду від 1 вересня 2020 року (головуючий суддя - Блохін А.А., судді: Геращенко І.В.,    Сіваченко І.В.)

у справі №200/3775/20-а

за позовом ОСОБА_1     

до Донецько-Луганського регіонального управління Державної прикордонної служби України

про визнання дій протиправними та зобов`язання вчинити дії.

I. РУХ СПРАВИ

1.                    У квітні 2020 року позивач звернувся до суду з вказаним позовом, в якому просив:

- визнати протиправними дії, які полягають у незастосуванні пункту 1 Примітки Додатку 1 та Примітки Додатку 14 до постанови Кабінету Міністрів України від 30 серпня 2017 року № 704 "Про грошове забезпечення військовослужбовців, осіб рядового і начальницького складу та деяких інших осіб" при обчисленні з 1 березня по 31 грудня 2018 року включно розмірів посадових окладів та окладу за військовим званням з урахуванням 50 відсотків розміру мінімальної заробітної плати, встановленого законом на 1 січня календарного року, а саме встановленого Законом України "Про Державний бюджет України на 2018 рік";

- зобов`язати вчинити дії щодо перерахунку з 1 березня по 31 грудня 2018 року включно розмірів посадових окладів та окладу за військовим званням з урахуванням пункту 1 Примітки Додатку 1 та Примітки Додатку 14 до постанови Кабінету Міністрів України від 30 серпня 2017 року № 704 "Про грошове забезпечення військовослужбовців, осіб рядового і начальницького складу та деяких інших осіб", виходячи з 50 відсотків розміру мінімальної заробітної плати, встановленого законом на 1 січня календарного року, а саме встановленого Законом України "Про Державний бюджет України на 2018 рік" та множенням на відповідні тарифні коефіцієнти;

- визнати протиправними дії, які полягають у незастосуванні пункту 1 Примітки Додатку 1 та Примітки Додатку 14 до постанови Кабінету Міністрів України від 30 серпня 2017 року № 704 "Про грошове забезпечення військовослужбовців, осіб рядового і начальницького складу та деяких інших осіб" при обчисленні з 1 січня по 1 серпня 2019 року включно розмірів посадових окладів та окладу за військовим званням з урахуванням 50 відсотків розміру мінімальної заробітної плати, встановленого законом на 1 січня календарного року, а саме встановленого Законом України "Про Державний бюджет України на 2019 рік";

- зобов`язати вчинити дії щодо перерахунку з 1 січня по 1 серпня 2019 року включно розмірів посадового окладу та окладу за військовим званням з урахуванням пункту 1 Примітки Додатку 1 та Примітки Додатку 14 до постанови Кабінету Міністрів України від 30 серпня 2017 року № 704 "Про грошове забезпечення військовослужбовців, осіб рядового і начальницького складу та деяких інших осіб" виходячи з 50 відсотків розміру мінімальної заробітної плати, встановленого законом на 1 січня календарного року, а саме встановленого Законом України "Про Державний бюджет України на 2019 рік" та множенням на відповідні тарифні коефіцієнти;

- зобов`язати виплатити недоплачені упродовж 2018 та 2019 років суми грошового забезпечення з урахуванням проведеного перерахунку відповідно до пункту 1 Примітки Додатку 1 та Примітки Додатку 14 до постанови Кабінету Міністрів України від 30 серпня 2017 року № 704 "Про грошове забезпечення військовослужбовців, осіб рядового і начальницького складу та деяких інших осіб" 50-ти відсотків розміру мінімальної заробітної плати, встановленого законами на 1 січня календарного року, а саме Законами України    "Про Державний бюджет України на 2018 рік"    на 1 січня 2018 року та "Про Державний бюджет України на 2019 рік"    на 1 січня 2019 року;

- зобов`язати подати до суду звіт про виконання рішення суду у встановлений судом термін з моменту його виконання.

2.                    В обґрунтування позовних вимог зазначав що відповідачем у порушення вимог постанови Кабінету Міністрів України від 30 серпня 2017 року № 704 "Про грошове забезпечення військовослужбовців, осіб рядового і начальницького складу та деяких інших осіб", якою затверджено тарифні сітки та схеми тарифних коефіцієнтів, було невірно нараховано та виплачено грошове забезпечення з 1 березня 2018 року по 1 серпня 2019 року.

3.                    Рішенням Донецького окружного адміністративного суду від 15 червня 2020 року, залишеним без змін постановою Першого апеляційного адміністративного суду від 1 вересня 2020 року, у задоволені позову відмовлено.

4.                    Не погоджуючись з вказаними рішеннями судів першої та апеляційної інстанцій позивач звернувся з касаційною скаргою, в якій, посилаючись на порушення судами норм матеріального права, просить їх скасувати та ухвалити нове рішення про задоволення позовних вимог.

II. ОБСТАВИНИ СПРАВИ

5.                    Судами попередніх інстанцій встановлено та матеріалами справи підтверджено, що ОСОБА_1 проходив службу в Донецько-Луганському регіональному управлінні Державної прикордонної служби України.

6.                    Наказом тимчасово виконувача обов`язків начальника 6 прикордонного загону Північного регіонального управління Державної прикордонної служби України від 9 січня 2018 року №10-ос позивача, помічника начальника загону - начальника групи міжнародного співробітництва та прикордонно-представницької роботи, який вибуває для подальшого проходження військової служби в розпорядження начальника Донецько-Луганського регіонального управління Державної прикордонної служби України, виключено зі списків особового складу, знято з усіх видів забезпечення.

7.                    Наказом тимчасово виконувача обов`язків начальника Донецько-Луганського регіонального управління Державної прикордонної служби України від 11 січня 2018 року № 4-ОС позивача, який із 6 Волинського прикордонного загону Північного регіонального управління 11 січня 2018 року за наказом голови Державної прикордонної служби України від 16 грудня 2017 року № 1296-ОС призначений начальником сектору міжнародного співробітництва, зараховано у списки особового складу на всі види забезпечення.       

8.                    Наказом начальника Донецько-Луганського регіонального управління Державної прикордонної служби України від 26 липня 2018 року № 190-ОС позивача призначено помічником начальника регіонального управління - начальником сектору міжнародного співробітництва.

9.                    Наказом начальника Донецько-Луганського регіонального управління Державної прикордонної служби України від 1 липня 2019 року № 213-ОС з позивачем припинено (розірвано) контракт та звільнено з військової служби за підпунктом "а" (у запас із закінченням строку контракту) пункту 2 частини п`ятої статті 26 Закону України "Про військовий обов`язок і військову службу" у запас.

10.                    Наказом начальника Донецько-Луганського регіонального управління Державної прикордонної служби України від 25 липня 2019 року № 242-ОС позивача виключено зі списків особового складу та всіх видів забезпечення з 1 серпня 2019 року.

11.                    Супровідним листом від 26 лютого 2020 року позивачу було надіслано довідку про розмір його грошового забезпечення станом на 1 серпня 2019 року, завірені копії особистих карток грошового забезпечення за 2018 та 2019 роки - період служби в Донецько-Луганського регіонального управління Державної прикордонної служби України.   

IIІ. ОЦІНКА СУДІВ ПЕРШОЇ ТА АПЕЛЯЦІЙНОЇ ІНСТАНЦІЙ

12.                    Відмовляючи у задоволенні позовних вимог суд першої інстанції, з висновками якого погодився суд апеляційної інстанції, виходив з того, що на час виникнення спірних правовідносин пункт 4 постанови Кабінету Міністрів України від 30 серпня 2017 року № 704 "Про грошове забезпечення військовослужбовців, осіб рядового і начальницького складу та деяких інших осіб" (в редакції постанови Кабінету Міністрів України № 103) визначав, що при обчисленні розмірів посадових окладів, окладів за військовими (спеціальними) званнями військовослужбовців, осіб рядового і начальницького складу використовується такий показник як розмір прожиткового мінімуму    для працездатних осіб, встановлений законом на 1 січня 2018 року, а мінімальна заробітна плата (чи її частина) для розрахунків розмірів цих окладів не застосовується.

13.                    Додатки 1 та 14 до постанови Кабінету Міністрів України № 704, у яких у вигляді таблиці зазначені відповідні тарифні коефіцієнти, мають примітки пояснюючого характеру. Зокрема, у цих примітках наведена інформація щодо арифметичної дії (множення), яка застосовується при обчисленні розмірів посадових окладів та окладів за військовим (спеціальним) званням, в залежності від відповідних тарифних коефіцієнтів, та наведені правила округлення розрахунків. У цих примітках норми права не містяться.

14.                    Постановою Кабінету Міністрів України від 21 лютого 2018 року № 103 до пункту 4 постанови Кабінету Міністрів України № 704 внесено зміни, якими встановлено залежність розмірів посадового окладу і окладу за військовим (спеціальним) званням від прожиткового мінімуму для працездатних осіб, визначеного законом на 1 січня 2018 року, та вилучено умову що такий розрахунок повинен проводитися виходячи із 50% розміру мінімальної заробітної плати, встановленого на 1 січня календарного року. Проте зміст приміток до Додатків 1 та 14 не був приведений у відповідність з нормою пункту 4 цієї постанови. Враховуючи що Додатки 1 і 14 до постанови Кабінету Міністрів України № 704 затверджені 30 серпня 2017 року, а пункт 4 цієї ж постанови    змінено 21 лютого 2018 року на підставі постанови Кабінету Міністрів України № 103, то пріоритетним в цьому випадку є положення саме пункту 4 постанови № 704.

15.                    Суди звернули увагу що пунктом 3 розділу ІІ "Прикінцеві та перехідні положення" Закону України "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України", який набрав чинності 1 січня 2017 року, установлено, що після набрання чинності цим Законом мінімальна заробітна плата не застосовується як розрахункова величина для визначення посадових окладів та заробітної плати працівників та інших виплат.

16.                    Також суди входили з того що згідно з абзацом 7 підпункту 2 пункту 20 Правил підготовки проектів актів Кабінету Міністрів України, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 6 вересня 2005 року № 870, в окремих випадках допускається, як виняток, застосування примітки (зноски) без нормативних положень.     

IV. ДОВОДИ КАСАЦІЙНОЇ СКАРГИ

17.                    Позивач у своїй касаційній скарзі зазначає про безпідставне посилання судів на постанову Кабінету Міністрів України від 6 вересня 2005 року №870, оскільки Правила підготовки проектів актів Кабінету Міністрів України визначають загальні підходи до підготовки проектів актів, їх форму, структуру та техніко-юридичні особливості розроблення з урахуванням нормопроектувальної техніки та є обов`язковими для виконавців проекту, але не є нормативним актом, який регулює порядок та правила застосування норм матеріального права.

18.                    Вказує що суди не врахували те, що відповідач, наголошуючи що примітка до нормативного акту не може бути застосована при визначенні розміру посадового окладу, у той же час при встановленні з 1 березня 2018 року посадового окладу застосовує принцип заокруглення відповідно до другого речення пункту 1 Примітки 1 Додатку 1 до постанови № 704. Тобто, вважає позивач, у одному випадку відповідач застосовує примітки як норму, а в іншому вважає що така не підлягає застосуванню.

19.                    Також у касаційній скарзі позивач звертає увагу що постановою Кабінету Міністрів України № 704, тобто спеціальним нормативним актом, визначено не мінімальну заробітну плату розрахунковою величиною, а прожитковий мінімум для визначення посадового окладу у спосіб множення на відповідних тарифний коефіцієнт, але Примітками гарантовано, що мінімальна величина прожиткового мінімуму для працездатних осіб для встановлення посадового окладу та окладу за військовим званням не може бути меншою 50 відсотків розміру мінімальної заробітної плати, встановленого законом на 1 січня відповідного року. А тому постанова №704 включно з додатками та Примітками є чинним нормативним актом, який регулює розмір грошового забезпечення військовослужбовців та підлягає застосуванню до спірних правовідносин до того часу коли Уряд України внесе відповідні зміни, а у іншому випадку необхідно застосувати принцип правової невизначеності та відсутність якості закону.

20.                    Відповідач відзив на касаційну скаргу не надіслав.

V. ОЦІНКА ВЕРХОВНОГО СУДУ

21.                    Верховний Суд, перевіривши і обговоривши доводи касаційної скарги, виходячи з меж касаційного перегляду, визначених статтею 341 Кодексу адміністративного судочинства (далі - КАС України), вважає за необхідне зазначити наступне.

22.                    Касаційне провадження у справі, що розглядається, відкрито з підстави, передбаченої пунктом 3 частини четвертої статті 328 КАС України.

23.                    Спірні правовідносини між сторонами склались з приводу правомірності незастосування відповідачем пункту 1 примітки Додатку 1 та примітки Додатку 14 до постанови Кабінету Міністрів України від 30 серпня 2017 року № 704 "Про грошове забезпечення військовослужбовців, осіб рядового і начальницького складу та деяких інших осіб" при обчислені розмірів посадових окладів та окладу за військовим званням.

24.                    Відповідно до частини другої - третьої статті 9 Закону України "Про соціальний і правовий захист військовослужбовців та членів їх сімей" (далі - Закон № 2011-ХІІ)    до складу грошового забезпечення входять: посадовий оклад, оклад за військовим званням; щомісячні додаткові види грошового забезпечення (підвищення посадового окладу, надбавки, доплати, винагороди, які мають постійний характер, премія); одноразові додаткові види грошового забезпечення.

25.                    Грошове забезпечення визначається залежно від посади, військового звання, тривалості, інтенсивності та умов військової служби, кваліфікації, наукового ступеня і вченого звання військовослужбовця. Грошове забезпечення підлягає індексації відповідно до закону. Грошове забезпечення виплачується у розмірах, що встановлюються Кабінетом Міністрів України, та повинно забезпечувати достатні матеріальні умови для комплектування Збройних Сил України, інших утворених відповідно до законів України військових формувань та правоохоронних органів кваліфікованим особовим складом, враховувати характер, умови служби, стимулювати досягнення високих результатів у службовій діяльності.


................
Перейти до повного тексту