1. Правова система ipLex360
  2. Судові прецеденти
  3. Постанова суду



ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ



18 лютого 2021 року

м. Київ

справа № 826/17990/17

адміністративне провадження № К/9901/58836/18

Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:

судді-доповідача Стрелець Т.Г.,

суддів: Рибачука А.І., Тацій Л.В.

розглянувши в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін за наявними у справі матеріалами адміністративну справу № 826/17990/17

за позовом Державного професійно-технічного навчального закладу "Одеський професійний ліцей технологій та дизайну" до Міністерства освіти і науки України, Заступника міністра освіти і науки України ОСОБА_1, Ректора Державного закладу "Південноукраїнський національний педагогічний університет імені К.Д. Ушинського" Чебикіна О.Я., треті особи: Начальник Управління з питань державного майна та підприємств МОН України Костенко Олена Ігорівна, Заступник міністра освіти і науки України Греба Роман Володимирович про визнання бездіяльності неправомірною та зобов`язання вчинити дії, провадження у якій відкрито

за касаційною скаргою Державного професійно-технічного навчального закладу "Одеський професійний ліцей технологій та дизайну"

на рішення Окружного адміністративного суду м. Києва від 04 червня 2018 року

(прийняте у складі головуючого судді Кузьменко А.І.)

та постанову Київського апеляційного адміністративного суду від 24 липня 2018 року                               

(ухвалену у складі колегії суддів: головуючий суддя Бужан Н.П., судді: Костюк Л.О., Губська Л.В.)

ІСТОРІЯ СПРАВИ

Короткий зміст позовних вимог

1. Державний професійно-технічний навчальний заклад "Одеський професійний ліцей технологій та дизайну" звернувся до суду з позовом до Міністерства освіти і науки України, Заступника міністра освіти і науки України ОСОБА_1, Ректора Державного закладу "Південноукраїнський національний педагогічний університет імені К.Д. Ушинського" Чебикіна О.Я., треті особи: Начальник Управління з питань державного майна та підприємств МОН України Костенко Олена Ігорівна, Заступник міністра освіти і науки України Греба Роман Володимирович, в якому просив:

- визнати протиправною бездіяльність Міністерства освіти і науки України щодо невиконання підпункту 2 пункту 4 Наказу Міністерства освіти і науки України №966 від 03 липня 2017 року в частині передачі майна ліквідованого Одеського професійного ліцею технологій та дизайну Державного закладу "Південноукраїнський національний педагогічний університет імені К.Д. Ушинського" позивачу - Державному професійно-технічному навчальному закладу "Одеський професійний ліцей технологій та дизайну";

- зобов`язати Міністерство освіти і науки України забезпечити виконання підпункту 2 пункту 4 Наказу Міністерства освіти і науки України №966 від 03 липня 2017 року в частині передачі майна ліквідованого Одеського професійного ліцею технологій та дизайну Державного закладу "Південноукраїнський національний педагогічний університет імені К.Д. Ушинського" позивачу - Державному професійно-технічному навчальному закладу "Одеський професійний ліцей технологій та дизайну";

- визнати протиправною бездіяльність Міністерства освіти і науки України в особі заступника міністра освіти і науки України Хобзея Павла Кузьмовича щодо відсутності належного контролю за виконанням підпункту 2 пункту 4 Наказу Міністерства освіти і науки України №966 від 03 липня 2017 року в частині передачі майна ліквідованого Одеського професійного ліцею технологій та дизайну Державного закладу "Південноукраїнський національний педагогічний університет імені К.Д. Ушинського" позивачу - Державному професійно-технічному навчальному закладу "Одеський професійний ліцей технологій та дизайну";

- зобов`язати Заступника міністра освіти і науки України Хобзея Павла Кузьмовича забезпечити дієвий контроль за виконанням підпункту 2 пункту 4 Наказу Міністерства освіти і науки України №966 від 03 липня 2017 року щодо передачі майна ліквідованого Одеського професійного ліцею технологій та дизайну Державного закладу "Південноукраїнський національний педагогічний університет імені К.Д. Ушинського" позивачу - Державному професійно-технічному навчальному закладу "Одеський професійний ліцей технологій та дизайну";

- визнати протиправною бездіяльність ректора Державного закладу "Південноукраїнський національний педагогічний університет імені К.Д. Ушинського" Чебикіна О.Я. в частині невиконання підпункту 2 пункту 4 Наказу Міністерства освіти і науки України №966 від 03 липня 2017 року щодо не передачі майна ліквідованого Одеського професійного ліцею технологій та дизайну Державного закладу "Південноукраїнський національний педагогічний університет імені К.Д. Ушинського" позивачу - Державному професійно-технічному навчальному закладу "Одеський професійний ліцей технологій та дизайну";

- зобов`язати ректора Державного закладу "Південноукраїнський національний педагогічний університет імені К.Д. Ушинського" Чебикіна О.Я. виконати підпункт 2 пункту 4 Наказу Міністерства освіти і науки України №966 від 03 липня 2017 року та здійснити передачу майна ліквідованого Одеського професійного ліцею технологій та дизайну Державного закладу "Південноукраїнський національний педагогічний університет імені К.Д. Ушинського" позивачу - Державному професійно-технічному навчальному закладу "Одеський професійний ліцей технологій та дизайну".

2. Позовні вимоги мотивовано тим, що відповідачами допускається протиправна бездіяльність, яка полягає у невиконанні Наказу Міністерства освіти і науки України №966 від 03 липня 2017 року. При цьому, зазначений Наказ, на думку позивача, не виконується не у зв`язку з дією        Указу Президента України №451/95 від 16 червня 1995 року, який на момент підписання Наказу Міністерства освіти і науки України №966 від 03 липня 2017 року "Про створення Державного професійно-технічного навчального закладу "Одеський професійний ліцей технологій та дизайну" та передачу майна, був чинним, а у зв`язку з тим, що ректором Державного закладу "Південноукраїнський національний педагогічний університет імені К.Д. Ушинського" затягується процес передачі майна та вилучення його з державної власності.

Короткий зміст рішення суду І інстанції

3. 04 червня 2018 року Окружний адміністративний суд м. Києва вирішив:

У задоволенні адміністративного позову Державного професійно-технічного навчального закладу "Одеський професійний ліцей технологій та дизайну" відмовити.

4. Відмовляючи у задоволенні позовних вимог суд першої інстанції виходив з того, що стороною позивача не було доведено в судовому порядку наявність протиправної поведінки зі сторони відповідача, яка на думку позивача полягає у вигляді бездіяльності щодо виконання вимог наказу Міністерства освіти і науки України №966 від 03 липня 2017 року в частині передачі майна ліквідованого Одеського професійного ліцею технологій та дизайну Державного закладу "Південноукраїнський національний педагогічний університет імені К.Д. Ушинського" позивачу - Державному професійно-технічному навчальному закладу "Одеський професійний ліцей технологій та дизайну.

Короткий зміст рішення суду апеляційної інстанції

5. 24 липня 2018 року Київський апеляційний адміністративний суд вирішив:

Апеляційну скаргу Державного професійно-технічного навчального закладу "Одеський професійний ліцей технологій та дизайну" залишити без задоволення, а рішення Окружного адміністративного суду міста Києва від 04 червня 2018 року - без змін.

6. Апеляційний суд мотивував своє рішення тим, що суд першої інстанції правильно і в повному обсязі встановив обставини справи, прийняв обґрунтоване рішення з дотриманням норм матеріального і процесуального права.

Короткий зміст вимог касаційної скарги

7. 10 серпня 2018 року до Верховного Суду надійшла касаційна скарга позивача.

У касаційній скарзі позивач просить рішення          Окружного адміністративного суду м. Києва від 04 червня 2018 року та ухвалу Київського апеляційного адміністративного суду від 24 липня 2018 року у справі № 826/17990/17 скасувати та прийняти нове рішення, яким позовні вимоги задовольнити у повному обсязі.               

Касаційна скарга обґрунтована тим, що рішення судів першої та апеляційної інстанції винесенні з порушенням норм матеріального та процесуального права, а тому підлягають скасуванню.

8. 14 вересня 2018 року до Верховного Суду надійшов відзив на касаційну скаргу від Міністерства освіти і науки України.

9. 17 вересня 2018 до Верховного Суду надійшов відзив на касаційну скаргу від ректора Державного закладу "Південноукраїнський національний педагогічний університет імені К.Д. Ушинського" Чебикіна О.Я.

10.    Згідно з протоколом автоматизованого розподілу судової справи між суддями від 10 серпня 2018 року, сформовано колегію суддів у складі: головуючого судді Гриців М.І., суддів Берзанюк Я.О., Коваленко Н.В.

11. Ухвалою Касаційного адміністративного суду у складі Верховного Суду від 27 серпня    2018 року було відкрито касаційне провадження за скаргою позивача.

12. На підставі розпорядження заступника керівника апарату Верховного Суду від 27 червня 2019 року, було проведено повторний автоматизований розподіл судової справи, внаслідок якого для розгляду касаційної скарги сформовано колегію суддів у складі: головуючого судді Стрелець Т.Г., суддів Стеценка С.Г., Тацій Л.В.

13. Ухвалою Касаційного адміністративного суду у складі Верховного Суду від 17 лютого 2021 року прийнято до провадження касаційну скаргу Державного професійно-технічного навчального закладу "Одеський професійний ліцей технологій та дизайну"    на рішення          Окружного адміністративного суду м. Києва від 04 червня 2018 року та ухвалу Київського апеляційного адміністративного суду від 24 липня 2018 року у справі № 826/17990/17.       

14. На підставі розпорядження заступника керівника апарату Верховного Суду від 18 лютого 2021 року, у зв`язку з відпусткою судді Стеценка С.Г., було проведено повторний автоматизований розподіл судової справи, внаслідок якого для розгляду касаційної скарги сформовано колегію суддів у складі: головуючого судді Стрелець Т.Г., суддів Рибачука А.І., Тацій Л.В.

II. СТИСЛИЙ ВИКЛАД ОБСТАВИН СПРАВИ, УСТАНОВЛЕНИХ СУДАМИ ПЕРШОЇ ТА АПЕЛЯЦІЙНОЇ ІНСТАНЦІЙ

15. Як було встановлено судами попередніх інстанцій, 03 липня 2017 року Міністерством освіти і науки України видано Наказ №966 "Про створення Державного професійно-технічного навчального закладу "Одеський професійний ліцей технологій та дизайну", відповідно до пункту 1 якого вирішено погодитись з рішенням вченої ради Державного закладу "Південноукраїнський національний педагогічний університет імені К.Д. Ушинського" про ліквідацію Одеського професійного ліцею технологій та дизайну Державного закладу "Південноукраїнський національний педагогічний університет імені К.Д. Ушинського" (код ЄДРПОУ 35640190).

Пунктом 2 зазначеного Наказу передбачено створення Державного професійно-технічного навчального закладу "Одеський професійний ліцей технологій та дизайну" (далі по тексту - Ліцей) на базі ліквідованого Одеського професійного ліцею технологій та дизайну Державного закладу "Південноукраїнський національний педагогічний університет імені К.Д. Ушинського" (далі по тексту - Заклад).

Згідно з пунктом 4 Наказу №966 від 03 липня 2017 року ректора Державного закладу "Південноукраїнський національний педагогічний університет імені К.Д. Ушинського" (Чебикін О.Я.) уповноважено: здійснити необхідні заходи, пов`язані з ліквідацією Закладу та підготувати розподільчий баланс; забезпечити безумовну передачу майна ліквідованого Одеського професійного ліцею технологій та дизайну Державного закладу "Південноукраїнський національний педагогічний університет імені К.Д. Ушинського" Ліцею.               

Відповідно до пункту 6 вказаного Наказу виконуючій обов`язки директора Ліцею (Шапошнікова Н.П.) доручено: здійснити прийом майна Закладу та надати Міністерству освіти і науки України акт прийому-передачі на затвердження в двотижневий строк після здійснення прийому-передачі; подати на затвердження Міністерству освіти і науки статут Ліцею; зареєструвати Державний професійно-технічний навчальний заклад "Одеський професійний ліцей технологій та дизайну" в органі, що здійснює державну реєстрацію юридичної особи; вжити заходів щодо працевлаштування працівників ліквідованого Одеського професійного ліцею технологій та дизайну Державного закладу "Південноукраїнський національний педагогічний університет імені К.Д. Ушинського" у створеному Державному професійно-технічному навчальному закладі "Одеський професійний ліцей технологій та дизайну"; здійснити інші дії, передбачені законодавством, необхідні для забезпечення діяльності Ліцею.

Листом №187 від 07 липня 2017 року директор Державного професійно-технічного навчального закладу "Одеський професійний ліцей технологій та дизайну" звернулась до директора Департаменту освіти і науки Одеської обласної державної адміністрації Лончак О.Л., в якому повідомила, що 30 березня 2017 року на засіданні вченої ради Університету було ухвалено рішення про виокремлення із структури Університету Одеського професійного ліцею технологій та дизайну Державного закладу "Південноукраїнський національний педагогічний університет імені К.Д. Ушинського" та передачу нерухомого майна з державної в комунальну власність. Також, у даному листі директор Ліцею просила порушити клопотання перед Міністерством освіти і науки України щодо передачі приміщення будівлі навчального корпусу, розташованого за адресою: м. Одеса, вул. Олександра Невського, 39, загальною площею 9833,8 кв.м. та прилеглої території на баланс Ліцею.

З аналогічним за змістом листом №189 від 07 липня 2017 року позивач звернувся до голови Одеської обласної державної адміністрації.

Також, позивач листом №194 від 14 липня 2017 року повідомив Міністру освіти і науки України про ускладнення, які виникли під час виконання Наказу Міністерства освіти і науки України №966 від 03 липня 2017 року щодо передачі майна Державним закладом "Південноукраїнський національний педагогічний університет імені К.Д. Ушинського" на баланс Ліцею. На думку позивача, виконання Наказу Міністерства освіти і науки України №966 від 03 липня 2017 року можливе за умов внесення змін до        Указу Президента України "Про положення про національний заклад (установу) України".

З листа позивача №241 від 31 серпня 2017 року, скерованого на адресу Міністра освіти і науки України, вбачається, що підготовка розподільчого балансу ускладнюється та унеможливлюється безумовна передача майна ліквідованого структурного підрозділу від Державного закладу "Південноукраїнський національний педагогічний університет імені К.Д. Ушинського" до новоствореного Ліцею, оскільки це суперечить вимогам Положення про національний заклад (установу) України, затвердженого        Указом Президента України від 16 червня 1995 року №451/95. Тобто, виконання пункту 4 Наказу Міністерства освіти і науки України №966 від 03 липня 2017 року неможливо до внесення в установленому порядку відповідних змін до Положення про національний заклад (установу) України, затвердженого        Указом Президента України від 16 червня 1995 року №451/95, що дозволить здійснити передачу майна ліквідованого структурного підрозділу національного університету до новоствореного професійного ліцею.

Листом №247 від 05 вересня 2017 року позивач повторно звернувся до Міністра освіти і науки України щодо розгляду та затвердження Статуту новоствореного професійного ліцею, а також сприяння внесенню змін до пункту 2        Указу Президента України від 16 червня 1995 року №451/95        "Про Положення про національний заклад (установу) України" з метою врегулювання питання передачі майна.

Із листом №251 від 13 вересня 2017 року щодо врегулювання питання передачі майна новоствореному державному професійно-технічному навчальному закладу "Одеський професійний ліцей технологій та дизайну" в найкоротші терміни позивач звернувся до народного депутата України ОСОБА_2

28 вересня 2017 року позивач надіслав на адресу Міністра освіти і науки України лист №282 щодо прийняття негайних організаційно-правових заходів щодо передачі майна ліквідованого Одеського професійного ліцею технологій та дизайну Державного закладу "Південноукраїнський національний педагогічний університет імені К.Д. Ушинського" створеному на його базі Ліцею.

06 жовтня 2017 року позивач звернувся до ректора Державного закладу "Південноукраїнський національний педагогічний університет імені К.Д. Ушинського" Чебикіна О.Я. із листом №296, в якому просив негайно підготувати розподільчий баланс та передати майно ліквідованого Одеського професійного ліцею технологій та дизайну Державного закладу "Південноукраїнський національний педагогічний університет імені К.Д. Ушинського" Державному професійно-технічному навчальному закладу "Одеський професійний ліцей технологій та дизайну".

10 листопада 2017 року позивач повторно звернувся до народного депутата України ОСОБА_2 із проханням сприяння вирішення ситуації щодо врегулювання питання передачі майна новоствореному державному професійно-технічному навчальному закладу "Одеський професійний ліцей технологій та дизайну".

Крім того, 10 листопада 2017 року трудовий колектив позивача звернувся до Президента України із заявою щодо сприяння внесенню відповідних змін до пункту 2        Указу Президента України №451/95 від 16 червня 1995 року        "Про Положення про національний заклад (установу) України", що сформує умови для передачі Ліцею Державним закладом "Південноукраїнський національний педагогічний університет імені К.Д. Ушинського" майна у повному обсязі.

28 листопада 2017 року позивач звернувся до голови Одеської обласної державної адміністрації із заявою №360 стосовно вирішення питання передачі Державним закладом "Південноукраїнський національний педагогічний університет імені К.Д. Ушинського" майна на баланс Ліцею.

05 грудня 2017 року позивач втретє звернувся до народного депутата України ОСОБА_2 із клопотанням №369 щодо вирішення питання передачі майна на баланс Ліцею. При цьому, позивач у вказаному листі зазначив, що представники Університету відмовились підписувати акт прийому-передачі до моменту складення розподільчого балансу.

Листом №393 від 21 грудня 2017 року позивач звернувся до заступника Міністра освіти і науки України з вимогою надати офіційну відповідь щодо затвердження актів прийому-передачі майна з балансу Університету на баланс Ліцею.

З аналогічним за змістом листом №392 від 21 грудня 2017 року позивач звернувся до начальника Управління з питань державного майна та підприємств Міністерства освіти і науки України.

Позивач, вважаючи, що відповідачами допускається протиправна бездіяльність щодо виконання Наказу №966 від 03 липня 2017 року, звернувся до суду за захистом порушених прав з даним адміністративним позовом.

ПОЗИЦІЯ ВЕРХОВНОГО СУДУ

16.      Суд касаційної інстанції наголошує на тому, що перевірка законності судових рішень судів першої та апеляційної інстанції, згідно зі        статтею 341 КАС України, здійснюється виключно у частині застосування норм матеріального та процесуального права.

Суд касаційної інстанції не має права встановлювати або вважати доведеними обставини, що не були встановлені у рішенні або постанові суду чи відхилені ним, вирішувати питання про достовірність того чи іншого доказу, про перевагу одних доказів над іншими, збирати чи приймати до розгляду нові докази або додатково перевіряти докази.

Вирішуючи питання про обґрунтованість поданої касаційної скарги, Верховний Суд виходить з наступного.

Відповідно до статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Відповідно до статті 2 КАС України (у редакції, чинній на час звернення позивача до суду та ухвалення оскаржуваних судових рішень) завданням адміністративного судочинства є захист прав, свобод та інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб у сфері публічно-правових відносин від порушень з боку органів державної влади, органів місцевого самоврядування, їхніх посадових і службових осіб, інших суб`єктів при здійсненні ними владних управлінських функцій на основі законодавства, в тому числі на виконання делегованих повноважень, шляхом справедливого, неупередженого та своєчасного розгляду адміністративних справ.

Пунктом 1 частини першої статті 3 КАС України (у редакції, чинній на час звернення позивача до суду та ухвалення оскаржуваних судових рішень) визначено, що справою адміністративної юрисдикції є переданий на вирішення адміністративного суду публічно-правовий спір, у якому хоча б однією зі сторін є орган виконавчої влади, орган місцевого самоврядування, їхня посадова чи службова особа або інший суб`єкт, який здійснює владні управлінські функції на основі законодавства, в тому числі на виконання делегованих повноважень.


................
Перейти до повного тексту