ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
19 лютого 2021 року
м. Київ
справа № 822/1265/17
адміністративне провадження № К/9901/21545/18
Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:
судді-доповідача Стрелець Т.Г.,
суддів: Стеценка С.Г., Тацій Л.В.,
розглянувши у попередньому судовому засіданні у касаційній інстанції адміністративну справу 822/1265/17
за позовом ОСОБА_1 до Департаменту соціального захисту населення Хмельницької обласної державної адміністрації про зобов`язання вчинити дії, провадження у якій відкрито
за касаційною скаргою ОСОБА_1
на постанову Вінницького апеляційного адміністративного суду від 05 липня 2017 року
(ухвалену у складі колегії суддів: головуючого судді Білоуса О.В., суддів: Курка О.П., Совгири Д. І. )
ІСТОРІЯ СПРАВИ
Короткий зміст позовних вимог
1. ОСОБА_1 звернувся до суду з позовом до Департаменту соціального захисту населення Хмельницької обласної державної адміністрації, у якому просив зобов`язати Департамент соціального захисту населення Хмельницької обласної державної адміністрації надати ОСОБА_1 дозвіл на перереєстрацію автомобілю марки ЗАЗ 110307-42, 2007 року випуску, номер шасі НОМЕР_1, колір синій, реєстраційний номер НОМЕР_2, отриманого через органи соціального захисту населення інвалідом ОСОБА_2, яка померла ІНФОРМАЦІЯ_1, за умови сплати до Державного бюджету України на рахунки, відкриті в органах казначейства вартості автомобіля з урахуванням розрахункової суми для викупу автомобіля та суми, сплаченої за нього інвалідом.
2. Позовні вимоги мотивовані тим, що позивачу протиправно було відмовлено у перереєстрації автомобіля після смерті батьків, яким колись було забезпечено його батька як інваліда І групи органами соціального захисту населення.
Короткий зміст рішення суду І інстанції
3. 18 травня 2017 року Хмельницький окружний адміністративний суд вирішив:
Адміністративний позов - задовольнити.
Зобов`язати Департамент соціального захисту населення Хмельницької обласної державної адміністрації надати ОСОБА_1 дозвіл на перереєстрацію автомобілю марки ЗАЗ 110307-42, 2007 року випуску, номер шасі НОМЕР_1 , колір синій, реєстраційний номер НОМЕР_2, отриманого через органи соціального захисту населення інвалідом ОСОБА_2, яка померла ІНФОРМАЦІЯ_1, за умови сплати до Державного бюджету України на рахунки, відкриті в органах казначейства вартості автомобіля з урахуванням розрахункової суми для викупу автомобіля та суми, сплаченої за нього інвалідом.
Стягнути на користь ОСОБА_1, ідентифікаційний номер НОМЕР_3, судові витрати в сумі 640 (шістсот сорок) грн. 00 коп. за рахунок бюджетних асигнувань Департаменту соціального захисту населення Хмельницької обласної державної адміністрації.
4. Рішення суду першої інстанції обґрунтоване тим, що позивачем було дотримано вимоги пункту 16 Порядку забезпечення інвалідів автомобілями, а отже наявні підстави для перереєстрації автомобіля на позивача після смерті його матері.
Короткий зміст рішення суду апеляційної інстанції
5. 05 липня 2017 року Вінницький апеляційний адміністративний суд вирішив:
Апеляційну скаргу Департаменту соціального захисту населення Хмельницької обласної державної адміністрації задовольнити повністю.
Постанову Хмельницького окружного адміністративного суду від 18 травня 2017 року у справі за адміністративним позовом ОСОБА_1 до Департаменту соціального захисту населення Хмельницької обласної державної адміністрації про зобов`язання вчинити дії скасувати.
Прийняти нову постанову.
В задоволенні позовних вимог ОСОБА_1 відмовити.
6. Відмовляючи в задоволенні позовних вимог, апеляційний суд виходив з того, що відсутність запису про реєстрацію спільного місця проживання ОСОБА_1 та нині покійної ОСОБА_2, з врахуванням відсутності доказів в підтвердження факту здійснення позивачем постійного догляду за матір`ю та ведення з нею спільного господарства, є безумовною підставою позбавлення позивача права на забезпечення автомобілем як члена сім`ї померлого інваліда.
Короткий зміст вимог касаційної скарги
7. 02 серпня 2017 року до Вищого адміністративного суду України надійшла касаційна скарга позивача.
У касаційній скарзі скаржник просить постанову Вінницького апеляційного адміністративного суду від 05 липня 2017 року у справі №822/1265/17 скасувати та залишити в силі постанову Хмельницького окружного адміністративного суду від 18 травня 2017 року.
Касаційна скарга обґрунтована тим, що рішення суду апеляційної інстанції винесене з порушенням норм матеріального та процесуального права, а тому підлягає скасуванню.
У касаційній скарзі позивач стверджує, що судом апеляційної інстанції було невірно зроблено висновок щодо нього, оскільки він є несторонньою людиною для померлої, а єдиним сином, який доглядав свою матір до самої її смерті.
8. Ухвалою Вищого адміністративного суду України від 07 серпня 2017 року відкрито касаційне провадження за скаргою позивача на постанову Вінницького апеляційного адміністративного суду від 05 липня 2017 року у справі №822/1265/17.
9. 28 серпня 2017 року до Вищого адміністративного суду України від представника відповідача надійшли заперечення на касаційну скаргу.
10. 13 лютого 2018 року справу передано до Касаційного адміністративного суду у складі Верховного суду.
11. Згідно з протоколом автоматизованого розподілу судової справи між суддями від 13 лютого 2018 року, сформовано колегію суддів у складі: головуючого судді Стрелець Т. Г., суддів Білоуса О.В., Желтобрюх І.Л .
12. На підставі розпорядження заступника керівника апарату Верховного Суду від 05 червня 2019 року, у зв`язку з винесенням ухвали колегією суддів про задоволення заяв суддів про самовідвід, було проведено повторний автоматизований розподіл судової справи, унаслідок якого для розгляду касаційної скарги сформовано колегію суддів у складі: головуючого судді Єресько Л.О., суддів Загороднюка А.Г., Соколова В.М.
13. На підставі розпорядження заступника керівника апарату Верховного Суду від 24 червня 2019 року, було проведено повторний автоматизований розподіл судової справи, унаслідок якого для розгляду касаційної скарги сформовано колегію суддів у складі: головуючого судді Стрелець Т.Г., суддів Стеценко С.Г., Тацій Л.В.
12. Ухвалою Касаційного адміністративного суду у складі Верховного Суду від 18 лютого 2021 року прийнято до провадження касаційну скаргу відповідача.
II. СТИСЛИЙ ВИКЛАД ОБСТАВИН СПРАВИ, УСТАНОВЛЕНИХ СУДАМИ ПЕРШОЇ ТА АПЕЛЯЦІЙНОЇ ІНСТАНЦІЙ
13. Як було встановлено судами попередніх інстанцій, дід ОСОБА_1 - ОСОБА_4 - інвалід І групи, який помер ІНФОРМАЦІЯ_2, був забезпечений автомобілем через органи соціального захисту населення.
В 2014 році мати ОСОБА_1 та дочка ОСОБА_4 - ОСОБА_2, інвалід І Б групи, яка перебувала на обліку у загальній черзі по забезпеченню автомобілем з ручним керуванням з 2007 року звернулася до Хмельницького окружного адміністративного суду із позовом про зобов`язання Управління соціального захисту населення Хмельницької районної державної адміністрації Хмельницької області вчинити дії щодо переоформлення автомобіля ZAZ 110307 - 42, номер шасі НОМЕР_1, реєстраційний номер НОМЕР_2, на ім`я ОСОБА_2 із правом керування автомобілем ОСОБА_1 .
Рішенням Хмельницького окружного адміністративного суду від 13 лютого 2014 року, яке набрало законної сили 22.04.2014 року згідно ухвали Вінницького апеляційного адміністративного суду від 03.04.2014 року, зобов`язано Департамент соціального захисту населення Хмельницької обласної державної адміністрації вчинити дії щодо перереєстрації автомобіля ZAZ 110307-42, номер шасі НОМЕР_1, реєстраційний номер НОМЕР_2, на ім`я ОСОБА_2 із правом керування автомобілем ОСОБА_1 .
ІНФОРМАЦІЯ_1 ОСОБА_2 померла, що підтверджується наявною в матеріалах справи копією свідоцтва про смерть Серії НОМЕР_4 виданого 04.01.2017 року.
09 лютого 2017 року позивач звернувся до Управління соціального захисту населення Хмельницької районної державної адміністрації (далі - Управління) з заявою та додатками до неї (копія посвідчення водія на ім`я ОСОБА_1, копія технічного паспорту на автомобіль, копія документа про родинні зв`язки - свідоцтва про народження ОСОБА_1, копія паспорта ОСОБА_1, копія свідоцтва про смерть ОСОБА_2, копії квитанцій про сплату 7% вартості автомобіля на момент отримання, копія ІПН ОСОБА_1, копія витягу з Державного реєстру актів цивільного стану громадян про шлюб щодо підтвердження дошлюбного прізвища, копія довідки від 09.11.2006 року про зміну прізвища матері ОСОБА_1 ) про встановлення розрахункової вартості автомобіля ЗАЗ модель 110307-42 реєстраційний номер НОМЕР_5 та визначити ОСОБА_1 як особу, що буде експлуатувати зазначений автомобіль (на виконання абз. 6-7 п. 16 Постанови КМУ від 19 липня 2006 року № 1999 "Про затвердження Порядку забезпечення інвалідів автомобілями"). У заяві позивач також просив надати дозвіл на сплату залишкової вартості автомобіля, перереєстрацію автомобіля, а також надати розрахункову вартість автомобіля та розмір залишкової суми до сплати.
14 лютого 2017 року Управління надало позивачу відповідь № 07-494 про те, що автомобіль залишається у члена сім`ї померлого інваліда який зареєстрований за місцем реєстрації інваліда на час смерті, у разі сплати ним протягом шести місяців з дня смерті інваліда до державного бюджету на рахунки, відкриті в органах Казначейства. Окрім того, зазначило, що у поданому позивачем пакеті документів відсутня довідка про спільне проживання, внаслідок чого, Управління просить надати відповідні довідки для передачі документів до Департаменту соціального захисту населення Хмельницької ОДА.
17 березня 2017 року позивачем було надіслано до Департаменту соціального захисту населення Хмельницької ОДА (далі - Департамент) заяву та документи, а саме копія посвідчення водія на ім`я ОСОБА_1, копія технічного паспорту на автомобіль, копія документа про родинні зв`язки - свідоцтва про народження ОСОБА_1, копія паспорта ОСОБА_1, копія свідоцтва про смерть ОСОБА_2, копії квитанцій про сплату 7% вартості автомобіля на момент отримання, копія ІПН ОСОБА_1, копія витягу з Державного реєстру актів цивільного стану громадян про шлюб щодо підтвердження дошлюбного прізвища, копія довідки від 09.11.2006 року про зміну прізвища матері ОСОБА_1, про встановлення розрахункової вартості автомобіля ЗАЗ модель 110307-42 реєстраційний номер НОМЕР_5 та визначення ОСОБА_1 як особу, що буде експлуатувати зазначений автомобіль (на виконання абз. 6-7 п. 16 Постанови КМУ від 19 липня 2006 року № 1999 "Про затвердження Порядку забезпечення інвалідів автомобілями"). У заяві позивач також просив надати дозвіл па сплату залишкової вартості автомобіля, перереєстрацію автомобіля, а також падати розрахункову вартість автомобіля та розмір залишкової суми до сплати.
03 квітня 2017 року позивачу Департаментом надано відповідь № 04.03-3197 про те, що в поданих документах відсутня довідка його реєстрації за місцем реєстрації інваліда на час смерті, а також в пакеті документів наявні не всі копії документів, які підтверджують родинні зв`язки ОСОБА_2 і ОСОБА_1, а тому є підставою для відмови у видачі довідки-рахунку для сплати вартості автомобіля з урахуванням розрахункової вартості автомобіля та суми, сплаченої за нього інвалідом, з подальшим переоформленням вищевказаного автомобіля на його ім`я.
Позивач, вважаючи дії відповідача протиправними, звернувся до суду з даним адміністративним позовом.
ІІІ. ПОЗИЦІЯ ВЕРХОВНОГО СУДУ
14.Суд касаційної інстанції наголошує на тому, що перевірка законності судових рішень судів першої та апеляційної інстанції, згідно зі статтею 341 КАС України, здійснюється виключно у частині застосування норм матеріального та процесуального права.
Суд касаційної інстанції не має права встановлювати або вважати доведеними обставини, що не були встановлені у рішенні або постанові суду чи відхилені ним, вирішувати питання про достовірність того чи іншого доказу, про перевагу одних доказів над іншими, збирати чи приймати до розгляду нові докази або додатково перевіряти докази.