1. Правова система ipLex360
  2. Судові прецеденти
  3. Постанова суду



ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ



17 лютого 2021 року

м. Київ

справа № 804/6414/17

адміністративне провадження № К/9901/60694/18

Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:

судді-доповідача Шарапи В.М., суддів Тацій Л.В., Чиркіна С.М.,

розглянув у попередньому судовому засіданні адміністративну справу

за касаційною скаргою Державної служби геології та надр України

на рішення Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 12 лютого 2018 року (головуючий суддя Конєва С.О.) та постанову Дніпропетровського апеляційного адміністративного суду від 11 липня 2018 року (головуючий суддя Круговий О.О., судді: Шлай А.В., Прокопчук Т.С.)

у справі №804/6414/17

за позовом Державної служби геології та надр України

до Товариства з обмеженою відповідальністю з іноземними інвестиціями "Кольорові метали"

про припинення права користування надрами шляхом анулювання спеціального дозволу від 27.06.2006 №3926

ОПИСОВА ЧАСТИНА

Короткий зміст позовних вимог і рішень судів першої та апеляційної інстанцій:

1. Державна служба геології та надр України (далі - позивач, Держгеонадра України) звернулася з позовом до Товариства з обмеженою відповідальністю з іноземними інвестиціями "Кольорові метали" (далі - ТОВ з іноземними інвестиціями "Кольорові метали")    та просила припинити право користування надрами шляхом анулювання спеціального дозволу на користування надрами №3926 від 27.06.2006.

2. Рішенням від 12 лютого 2018 року Дніпропетровського окружного адміністративного суду, залишеним без змін постановою Дніпропетровського апеляційного адміністративного суду від 11 липня 2018 року, у задоволенні позову відмовлено.

3. Судами попередніх інстанцій встановлені такі обставини справи, що мають значення для вирішення справи:

3.1. Товариство з обмеженою відповідальністю з іноземними інвестиціями "Кольорові метали" зареєстровано за адресою: 49000, м. Дніпро, вул. Челюскіна, 5, кв. 28, має спеціальний дозвіл на користування надрами №3926 від 27.06.2006.

3.2.                      Наказом Державної служби геології та надр України №27 від 02.02.2016 зупинено дію спеціального дозволу на користування надрами №3926 від 27.06.2006.           

3.3.                    Наказом Державної служби геології та надр України №161 від 25.05.2016 у зв`язку із надходженням ухвали Бабушкінського районного суду м. Дніпропетровська від 16.05.2016 щодо проведення позапланової перевірки ТОВ з іноземними інвестиціями "Кольорові метали", надісланої листом СВ ГУНП у Дніпропетровській області від 23.05.2016 №04/209, відповідно до пункту 11 Порядку здійснення державного геологічного контролю, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 14.12.2011 №1294 призначено в період з 30.05.2016 по 03.06.2016 позапланову перевірку відповідача (спеціальні дозволи на користування надрами №39262 від 27.06.2006 та №3154 від 18.09.2003) з питань, зазначених в ухвалі слідчого судді Бабушкінського районного суду м. Дніпропетровська від 16.05.2016.         

3.4.                    За результатами вказаної перевірки було складено акт №68/3926-Д від 03.06.2016 дотримання вимог законодавства у сфері видобування корисних копалин (металічні руди, неметалічні корисні копалини, горючі тверді корисні копалини) та припис №68/3926-Д від 03.06.2016 і запропоновано відповідачу у строк до 03.07.2016 усунути порушення вимог законодавства у сфері надрокористування та надати в письмовій формі матеріали, що підтверджують стан усунення порушень.   

3.5.                    13.07.2016 начальником Південного міжрегіонального відділу Департаменту державного геологічного контролю, у зв`язку із тим, що відповідачем станом на 13.07.2016 не надано матеріалів, які підтверджують факт усунення в повному обсязі порушень вимог законодавства у сфері надрокористування, на адресу директора Департаменту державного геологічного контролю було направлено подання на зупинення дії спеціального дозволу на користування надрами №3926 від 27.06.2006.   

3.6.                    Наказом Державної служби геології та надр України №256 від 16.08.2016 внесені зміни до пункту 2 наказу Держгеонадр від 02.02.2016 №27 шляхом доповнення переліку порушень та підстав для зупинення дії спеціального дозволу на користування надрами №3926 від 27.06.2006, наданого ТОВ з іноземними інвестиціями "Кольорові метали" та надано додатково 30 календарних днів для усунення виявлених порушень.   

3.7.                    Постановою Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 09.03.2017, залишеною без змін ухвалою Дніпропетровського апеляційного адміністративного суду від 10.10.2017, адміністративний позов ТОВ з іноземними інвестиціями "Кольорові метали" було задоволено. Визнано протиправним та скасовано наказ Державної служби геології та надр України від 02.02.2016 №27 в частині зупинення дії Спеціального дозволу на користування надрами № 3926 від 27.06.2006, виданого ТОВ з іноземними інвестиціями "Кольорові метали", визнано протиправним та скасовано наказ Державної служби геології та надр України від 16.08.2016 № 256.     

3.8.                      Листом №6822/13/14-17 від 27.03.2017 відповідача було повідомлено про те, що у зв`язку із не усуненням причин зупинення дії спеціального дозволу на користування надрами №3926 від 27.06.2006, розглянуто питання щодо припинення права користування надрами у судовому порядку та запропоновано надати у 15 денний строк власну позицію (згоду/не згоду) на припинення права користування надрами.     

3.9.                    Листом №19/04/2 від 19.04.2017 відповідач виявив незгоду на припинення права користування надрами згідно спеціального дозволу на користування надрами №3926 від 27.06.2006, а також зазначив що підстави зупинення дії спеціального дозволу на користування надрами були оскаржені у судовому порядку та постановою Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 29.03.2017 у справі №804/7159/16 позовні вимоги ТОВ з іноземними інвестиціями "Кольорові метали" задоволено та визнано протиправними та скасовано наказ Державної служби геології та надр України від 02.02.2016 №27 в частині зупинення дії Спеціального дозволу на користування надрами №3926 від 27.06.2006, виданого ТОВ з іноземними інвестиціями "Кольорові метали" та визнано протиправними та скасовано наказ Державної служби геології та надр України від 16.08.2016 №256.

4.                    Суди попередніх інстанцій, відмовляючи у задоволенні позову, виходили з того, що позовні вимоги позивача про припинення права користування надрами шляхом анулювання спеціального дозволу на користування надрами №3926 від 27.06.2006, виданого ТОВ з іноземними інвестиціями "Кольорові метали", не ґрунтуються на приписах чинного законодавства та є безпідставними, оскільки наказ Державної служби геології та надр України №27 від 02.02.2016 в частині зупинення дії спеціального дозволу на користування надрами №3926 від 27.06.2006, виданого ТОВ з іноземними інвестиціями "Кольорові метали", та наказ №256 від 16.08.2016 про зупинення дії спеціального дозволу позивача з підстав невиконання припису були визнані протиправними та скасовані в судовому порядку.   

Короткий зміст вимог і узагальнені доводи касаційної скарги, узагальнені позиції інших учасників справи:

5.                      Позивач подав касаційні скаргу на рішення Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 12 лютого 2018 року та постанову Дніпропетровського апеляційного адміністративного суду від 11 липня 2018 року. Просить оскаржені судові рішення скасувати, ухвалити нове рішення про задоволення позову.

5.1.                    Аргументи скаржника на обґрунтування доводів касаційної скарги полягають у тому, що суди попередніх інстанцій неправильно застосували статтю 26 Кодексу України про надра та Порядок надання спеціальних дозволів на користування надрами, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 30.05.2011 №615. Позивач зазначає, що матеріалами справи підтверджено порушення відповідачем вимог статті 24 Кодексу України про надра, що є підставою для анулювання дозволу на користування надрами у судовому порядку.   

6.                      Відповідач відзив на касаційну скаргу не подав.

МОТИВУВАЛЬНА ЧАСТИНА

Висновки суду за результатами розгляду касаційної скарги з посиланням на норми права, якими керувався суд касаційної інстанції:

7.                                        При розгляді касаційної скарги колегією суддів враховуються приписи частин 1-2 статті 341 Кодексу адміністративного судочинства України (надалі - КАС України) у редакції до 08.02.2020, у відповідності до яких суд касаційної інстанції переглядає судові рішення в межах доводів та вимог касаційної скарги та на підставі встановлених фактичних обставин справи перевіряє правильність застосування судом першої чи апеляційної інстанції норм матеріального і процесуального права. Суд касаційної інстанції не має права встановлювати або вважати доведеними обставини, що не були встановлені у рішенні або постанові суду чи відхилені ним, вирішувати питання про достовірність того чи іншого доказу, про перевагу одних доказів над іншими, збирати чи приймати до розгляду нові докази або додатково перевіряти докази.     

8.                                        Норми матеріального права під час перевірки судом касаційної інстанції правильності їх застосування судами попередніх інстанцій застосовуються у редакції, яка була чинною на час виникнення спірних правовідносин.   

9.                     Відповідно до частини 2 статті 19 Конституції України, органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

10.                    Державна служба геології та надр України є центральним органом виконавчої влади, який наділений функціями для забезпечення реалізації державної політики у сфері надрокористування та діє відповідно до Положення про Державну службу геології та надр України, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 30.12.2015 № 1174 (далі - Положення №1174). Пунктом 4 зазначеного Положення визначено, що Державна служба геології та надр України відповідно до покладених на неї завдань, зокрема: видає в установленому порядку спеціальні дозволи на користування надрами (у тому числі на користування нафтогазоносними надрами); зупиняє та анулює в установленому порядку дію спеціальних дозволів на користування надрами (у тому числі на користування нафтогазоносними надрами), поновлює їх дію у разі зупинення.   



11.                    Питання надання спеціальних дозволів на користування надрами (далі - дозволи) у межах території України, її континентального шельфу та виключної (морської) економічної зони, а процедура продовження строку дії, переоформлення, видачі дубліката, зупинення дії чи анулювання дозволу та внесення до нього змін врегульовано Порядком надання спеціальних дозволів на користування надрами, затвердженого Постановою Кабінету Міністрів України від 30.05.2011 №615 (зі змінами та доповненнями) (далі - Порядок №615).               

12.                    Відповідно до пункту 25 Порядку №615 про надання, продовження строку дії, зупинення, поновлення, переоформлення, видачу дубліката, анулювання дозволу та внесення змін до нього Держгеонадра видає наказ, а Рада міністрів Автономної Республіки Крим - розпорядження. Наказ Держгеонадр та розпорядження Ради міністрів Автономної Республіки Крим про зупинення, анулювання, відмову в наданні чи продовженні строку дії дозволу можуть бути оскаржені в установленому законодавством порядку.   

13.      Статтею 15 Кодексу України про надра встановлено, що надра надаються у постійне або тимчасове користування. Постійним визнається користування надрами без заздалегідь встановленого строку. Тимчасове користування надрами може бути короткостроковим (до 5 років) і довгостроковим (до 50 років). У разі необхідності строки тимчасового користування надрами може бути продовжено.

Надра надаються у користування підприємствам, установам, організаціям і громадянам лише за наявності у них спеціального дозволу на користування ділянкою надр. Право на користування надрами засвідчується актом про надання гірничого відводу (частина перша статті 19 Кодексу України про надра).



14.                    Частиною 2 статті 24 Кодексу України про надра встановлено, що користувачі надр зобов`язані: 1) використовувати надра відповідно до цілей, для яких їх було надано; 2) забезпечувати повноту геологічного вивчення, раціональне, комплексне використання та охорону надр; 3) забезпечувати безпеку людей, майна та навколишнього природного середовища; 4) приводити земельні ділянки, порушені при користуванні надрами, в стан, придатний для подальшого їх використання у суспільному виробництві; 4-1) надавати та оприлюднювати інформацію про загальнодержавні та місцеві податки і збори, інші платежі, а також про виробничу (господарську) діяльність, необхідну для забезпечення прозорості у видобувних галузях, відповідно до порядку, затвердженого Кабінетом Міністрів України; 5) виконувати інші вимоги щодо користування надрами, встановлені законодавством України та угодою про розподіл продукції.


................
Перейти до повного тексту