1. Правова система ipLex360
  2. Судові прецеденти
  3. Постанова суду



ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ



17 лютого 2021 року

м. Київ

справа № 826/19141/16

адміністративне провадження № К/9901/57465/18

Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:

судді-доповідача Шарапи В.М.,

суддів: Єзерова А.А., Чиркіна С.М.,

розглянув у порядку письмового провадження касаційну скаргу Головного управління Держгеокадастру у місті Києві на рішення Окружного адміністративного суду міста Києва від 11.04.2018 у складі судді Каракашьяна С.К. та постанову Київського апеляційного адміністративного суду від 26.06.2018 у складі колегії суддів: Земляної Г.В. (суддя-доповідач), Лічевецького І.О., Ісаєнко Ю.А. у справі №826/19141/16 за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "ДІА" до Головного управління Держгеокадастру у місті Києві про визнання протиправним та скасування рішення

ОПИСОВА ЧАСТИНА

Короткий зміст позовних вимог і рішень судів першої та апеляційної інстанцій:

1. 05.12.2016 Товариство з обмеженою відповідальністю "ДІА" (надалі - позивач, ТОВ "ДІА") звернулось до суду з позовом до Головного управління Держгеокадастру у місті Києві (надалі - відповідач, ГУ Держгеокадастру у м. Києві ), в якій просило визнати протиправним та скасувати рішення, оформлене висновком до проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки від 26.07.2016 №696/41-16.

2. Рішенням Окружного адміністративного суду міста Києва від 11.04.2018, яке залишене без змін постановою Київського апеляційного адміністративного суду від 26.06.2018, позов задоволено.

2.1. Визнано протиправним та скасовано рішення (висновок) ГУ Держгеокадастру у м. Києві №696/41-16 від 26.07.2016.

3. Судами попередніх інстанцій під час судового розгляду справи встановлено наступні обставини:

3.1. Позивач - ТОВ "ДІА", є власником об`єктів нерухомого майна - нежилих будівель літера "Е" площею 321.60 кв.м та літера "Ж" площею 387,9 кв.м за адресою: м. Київ, вул. Дегтярівська, 21.

3.2. У зв`язку з цим, ТОВ "ДІА" укладено з Товариством з обмеженою відповідальністю "Лiгa-Експерт" (надалі - ТОВ "Лiгa-Експерт") договір про розробку проекту землеустрою щодо відведення в оренду земельної ділянки, на якій розташоване вказане нерухоме майно.

3.3. ТОВ "Лiгa-Експерт", як розробник, подав до ГУ Держгеокадастру у м. Києві проект землеустрою щодо відведення відповідної земельної ділянки в оренду на погодження.

3.4. ГУ Держгеокадастру у м. Києві розглянуто вказаний проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки та надано висновок від 26.07.2016 № 696/41-16 про відмову в погодженні проекту, в якому зазначено перелік зауважень.

4. Задовольняючи позовні вимоги, суди попередніх інстанцій виходили з того, що відповідач, стверджуючи про невідповідність проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки в оренду за адресою: м. Київ, вул. Дегтярівська, 21, самостійно та на вимогу суду не надав будь-яких доказів на підтвердження своїх тверджень про невідповідність чи недоліки, наявні у поданій позивачем документації для погодження проекту землеустрою. При цьому, на вимогу судів попередніх інстанцій, ані ГУ Держгеокадастру у м. Києві, ані ТОВ "ДІА", ані ТОВ "Лiгa-Експерт" не надали для суду копії проекту землеустрою щодо відведення даної земельної ділянки. Тому, керуючись вимогами статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України (надалі - КАС України), суди дійшли висновку про необхідність задоволення позовних вимог внаслідок недоведення відповідачем обставин, покладених в основу прийняття оспорюваного рішення (висновку).

Короткий зміст вимог та узагальнені доводи касаційної скарги:

5. Відповідач - ГУ Держгеокадастру у м. Києві, подав касаційну скаргу на рішення Окружного адміністративного суду міста Києва від 11.04.2018 та постанову Київського апеляційного адміністративного суду від 26.06.2018, в якій просить оскаржувані судові рішення скасувати та ухвалити нове, яким у задоволенні позовних вимог відмовити повністю.

5.1. Аргументи скаржника на обґрунтування доводів касаційної скарги зводяться до неправильного застосування судами попередніх інстанцій норм матеріального та допущення ними порушень норм процесуального права. Зокрема, скаржник наголошує, що розроблений та поданий на погодження до ГУ Держгеокадастру у м. Києві ТОВ "Лiгa-Експерт" проект землеустрою щодо відведення в оренду ТОВ "ДІА" земельної ділянки не відповідав вимогам законів та прийнятих відповідно до них нормативно-правових актів, документації із землеустрою або містобудівній документації, що слугувало підставою для складення оспорюваного висновку із зазначенням у ньому зауважень до проекту землеустрою, які підлягали усуненню. Скаржник вважає, що наведені ним зауваження ґрунтуються на вимогах чинного законодавства. На думку скаржника, судами попередніх інстанцій передчасно зроблено висновок про те, що ГУ Держгеокадастру у м. Києві в порушення норм статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України (надалі - КАС України) не вжито всіх необхідних заходів для отримання та надання для суду проекту землеустрою, витребовуваного ухвалами судів. Як зазначає скаржник, у нього відсутній вказаний проект в зв`язку з його повернення розробнику, про що він повідомляв суди попередніх інстанцій та посилається на те, що ТОВ "ДІА" не надала до суду копії проекту землеустрою, а ТОВ "Лiгa-Експерт" було перейменоване та змінило місцезнаходження, що не враховано судами.

6. Позивач до закінчення встановленого судом строку відзиву на касаційну скаргу не подав.



МОТИВУВАЛЬНА ЧАСТИНА

Висновки суду за результатами розгляду касаційної скарги з посиланням на норми права, якими керувався суд касаційної інстанції:

7. Під час розгляду даної касаційної скарги колегія суддів враховує приписи частин 1-2 статті 341 КАС України (в редакції до 08.02.2020), відповідно до яких суд касаційної інстанції переглядає судові рішення в межах доводів та вимог касаційної скарги та на підставі встановлених фактичних обставин справи перевіряє правильність застосування судом першої чи апеляційної інстанції норм матеріального і процесуального права. Суд касаційної інстанції не має права встановлювати або вважати доведеними обставини, що не були встановлені у рішенні або постанові суду чи відхилені ним, вирішувати питання про достовірність того чи іншого доказу, про перевагу одних доказів над іншими, збирати чи приймати до розгляду нові докази або додатково перевіряти докази.

8. Згідно з частиною 1 статті 123 ЗК України (тут і далі в редакції, чинній на час спірних правовідносин, надалі - ЗК України), надання земельних ділянок державної або комунальної власності у користування здійснюється Верховною Радою Автономної Республіки Крим, Радою міністрів Автономної Республіки Крим, органами виконавчої влади або органами місцевого самоврядування. Рішення зазначених органів приймається на підставі проектів землеустрою щодо відведення земельних ділянок у разі: надання земельної ділянки із зміною її цільового призначення; формування нової земельної ділянки (крім поділу та об`єднання).

9. Частиною 4 статті 123 ЗК України передбачено, що проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки погоджується в порядку, встановленому статтею 186-1 цього Кодексу.

10. Зокрема, частиною 1 статті 186-1 ЗК України визначено, що проект землеустрою щодо відведення земельних ділянок усіх категорій та форм власності підлягає обов`язковому погодженню з територіальним органом центрального органу виконавчої влади, що здійснює реалізацію державної політики у сфері земельних відносин.

11. Частиною 4 цієї статті встановлено, що розробник подає на погодження до органу, визначеного в частині першій цієї статті, за місцем розташування земельної ділянки оригінал проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки, а до органів, зазначених у частинах другій і третій цієї статті, - завірені ним копії проекту.

12. За змістом частин 5-6 статті 186-1 ЗК України, органи, зазначені в частинах першій - третій цієї статті, зобов`язані протягом десяти робочих днів з дня одержання проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки або копії такого проекту безоплатно надати або надіслати рекомендованим листом з повідомленням розробнику свої висновки про його погодження або про відмову в такому погодженні з обов`язковим посиланням на закони та прийняті відповідно до них нормативно-правові акти, що регулюють відносини у відповідній сфері. Підставою для відмови у погодженні проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки може бути лише невідповідність його положень вимогам законів та прийнятих відповідно до них нормативно-правових актів, документації із землеустрою або містобудівній документації.

13. Отже, до територіального органу центрального органу виконавчої влади, що здійснює реалізацію державної політики у сфері земельних відносин подається оригінал проекту землеустрою з метою його погодження у порядку, визначеному статтею 186-1 ЗК України. При цьому, відмова у погодженні та затвердженні проекту землеустрою цим органом можлива виключно з підстав невідповідності поданого проекту вимогам законів та прийнятих відповідно до них нормативно-правових актів, документації із землеустрою або містобудівній документації.

14. У свою чергу, відповідно до статті 26 Закону України "Про землеустрій" від 22.05.2003 №858-IV (тут і далі в редакції, чинній на час спірних правовідносин, надалі - Закон №858-IV), замовниками документації із землеустрою можуть бути органи державної влади, Рада міністрів Автономної Республіки Крим, органи місцевого самоврядування, землевласники і землекористувачі. Розробниками документації із землеустрою є: юридичні особи, що володіють необхідним технічним і технологічним забезпеченням та у складі яких працює за основним місцем роботи не менше двох сертифікованих інженерів-землевпорядників, які є відповідальними за якість робіт із землеустрою; фізичні особи - підприємці, які володіють необхідним технічним і технологічним забезпеченням та є сертифікованими інженерами-землевпорядниками, відповідальними за якість робіт із землеустрою. Взаємовідносини замовників і розробників документації із землеустрою регулюються законодавством України і договором. Подання документації із землеустрою до центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин, для внесення відомостей до Державного земельного кадастру від імені замовника документації здійснюється її розробником, якщо інше не встановлено договором.

15. Згідно зі статтею 30 Закону №858-IV, погодження і затвердження документації із землеустрою проводиться в порядку, встановленому Земельним кодексом України, цим Законом.

16. Статтею 50 Закону №858-IV передбачено, що проекти землеустрою щодо відведення земельних ділянок складаються у разі зміни цільового призначення земельних ділянок або формування нових земельних ділянок. Проекти землеустрою щодо відведення земельних ділянок погоджуються та затверджуються в порядку, встановленому Земельним кодексом України. Проекти землеустрою щодо відведення земельних ділянок включають: завдання на розроблення проекту землеустрою; пояснювальну записку; копію клопотання (заяви) про надання дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки (у разі формування та/або зміни цільового призначення земельної ділянки за рахунок земель державної чи комунальної власності); рішення Верховної Ради Автономної Республіки Крим, Ради міністрів Автономної Республіки Крим, відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування про надання дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки (у випадках, передбачених законом); письмову згоду землевласника (землекористувача), засвідчену нотаріально (у разі викупу (вилучення) земельної ділянки в порядку, встановленому законодавством), або рішення суду; довідку з державної статистичної звітності про наявність земель та розподіл їх за власниками земель, землекористувачами, угіддями; матеріали геодезичних вишукувань та землевпорядного проектування (у разі формування земельної ділянки); відомості про обчислення площі земельної ділянки (у разі формування земельної ділянки); копії правовстановлюючих документів на об`єкти нерухомого майна для об`єктів будівництва III-V категорії складності, які розташовані на земельній ділянці; розрахунок розміру втрат сільськогосподарського та лісогосподарського виробництва (у випадках, передбачених законом); розрахунок розміру збитків власників землі та землекористувачів (у випадках, передбачених законом); акт приймання-передачі межових знаків на зберігання (у разі формування земельної ділянки); акт перенесення в натуру (на місцевість) меж охоронних зон, зон санітарної охорони, санітарно-захисних зон і зон особливого режиму використання земель за їх наявності (у разі формування земельної ділянки); перелік обмежень у використанні земельних ділянок; викопіювання з кадастрової карти (плану) або інші графічні матеріали, на яких зазначено бажане місце розташування земельної ділянки (у разі формування земельної ділянки); кадастровий план земельної ділянки; матеріали перенесення меж земельної ділянки в натуру (на місцевість) (у разі формування земельної ділянки); матеріали погодження проекту землеустрою.

17. Системний аналіз наведених правових норм дає підстави для висновку, що розробниками документації із землеустрою є, у тому числі, юридичні особи, що володіють необхідним технічним і технологічним забезпеченням та у складі яких працює за основним місцем роботи не менше двох сертифікованих інженерів-землевпорядників, які є відповідальними за якість робіт із землеустрою. Відносини між замовником та розробником документації із землеустрою визначаються законодавством України, а також укладеними між ними договором.

18. Як встановлено судами попередніх інстанцій, позивач у справі - ТОВ "ДІА", виступив замовником проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки за адресою: м. Київ, вул. Дегтярівська, 21, в оренду. Розробником даного проекту землеустрою було ТОВ "Лiгa-Експерт", яким було подано його оригінал на погодження до ГУ Держгеокадастру у м. Києві.

19. В межах розгляду адміністративної справи щодо оскарження рішення відповідача, оформленого висновком до проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки від 26.07.2016 №696/41-16, безпосереднє значення для її правильного вирішення мало з`ясування судами попередніх інстанцій тієї обставини, чи були у відповідача підстави, передбачені статтею 186-1 ЗК України, для висновку про невідповідність поданого проекту землеустрою вимогам законів та прийнятих відповідно до них нормативно-правових актів, документації із землеустрою або містобудівній документації.

20. З цією метою судами попередніх інстанцій необхідно було дослідити проект землеустрою, поданий на погодження відповідачу.

21. З матеріалів справи вбачається, що позивач разом із позовною заявою проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки за адресою: м. Київ, вул. Дегтярівська, 21, в оренду ТОВ "ДІА" для суду не надав.

22. Ухвалою Окружного адміністративного суду міста Києва від 22.03.2018 від ТОВ "ДІА" та від ГУ Держгеокадастру у м. Києві витребувано належним чином засвідчені копії проекту землеустрою, які зобов`язано надати у строк до 09.04.2018.

23. Листом від 02.04.2018 №9-26-0.41-1698/2-18, який надійшов до суду першої інстанції 05.04.2018, ГУ Держгеокадастру у м. Києві повідомлено, що оригінал витребовуваного проекту землеустрою відсутній у відповідача у зв`язку із його поверненням 15.08.2016 розробнику ТОВ "Лiгa-Експерт".


................
Перейти до повного тексту