ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
17 лютого 2021 року
м. Київ
справа № 808/2037/17
адміністративне провадження № К/9901/57443/18
Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:
судді-доповідача Шарапи В.М.,
суддів: Желєзного І.В., Чиркіна С.М.,
розглянув у попередньому судовому засіданні касаційну скаргу Головного управління Держгеокадастру у Запорізькій області на рішення Запорізького окружного адміністративного суду від 18.01.2018 у складі судді Батрак І.В. та постанову Дніпропетровського апеляційного адміністративного суду від 24.04.2018 у складі колегії суддів: Божко Л.А. (суддя-доповідач), Дурасова Ю.В. Дадим Ю.М. у справі №808/2037/17 за позовом ОСОБА_1 до Головного управління Держгеокадастру у Запорізькій області про визнання протиправним та скасування рішення та зобов`язання вчинити певні дії
ОПИСОВА ЧАСТИНА
Короткий зміст позовних вимог і рішень судів першої та апеляційної інстанцій:
1. ОСОБА_1 (надалі - позивач, ОСОБА_1 ) звернувся до суду з позовом до Головного управління Держгеокадастру в Запорізькій області (надалі - відповідач, ГУ Держгеокадастру в Запорізькій області), в якому з урахуванням заяви про зміну позовних вимог, просить:
1.1. визнати протиправним та скасувати рішення відповідача від 18.05.2017 №Ш-3696-3424/6-17 про відмову у наданні дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність позивача для ведення особистого селянського господарства, площею 1,5000 га, розташованої на території Новомиколаївської селищної ради Новомиколаївського району Запорізької області, в контурі поля № НОМЕР_1 ;
1.2. зобов`язати відповідача надати позивачу дозвіл на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність для ведення особистого селянського господарства, площею 1,500 га, розташованої на території Новомиколаївської селищної ради Новомиколаївського району Запорізької області, в контурі поля № НОМЕР_1 згідно з клопотанням про надання дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність від 17.03.2017.
2. Рішенням Запорізького окружного адміністративного суду від 18.01.2018, яке залишене без змін постановою Дніпропетровського апеляційного адміністративного суду від 24.04.2018, позов задоволено повністю.
2.1. Визнано протиправними та скасовано ГУ Держгеокадастру в Запорізькій області від 18.05.2017 №Ш-3696-3424/6-17 про відмову у наданні ОСОБА_1 дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність для ведення особистого селянського господарства, площею 1,5000 га, розташованої на території Новомиколаївської селищної ради Новомиколаївського району Запорізької області, в контурі поля № НОМЕР_1 .
2.2. Зобов`язати ГУ Держгеокадастру в Запорізькій області надати ОСОБА_1 дозвіл на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність для ведення особистого селянського господарства, площею 1,5000 га, розташованої на території Новомиколаївської селищної ради Новомиколаївського району Запорізької області, в контурі поля № НОМЕР_1 згідно клопотання про надання дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність від 17.03.2017.
3. Судами попередніх інстанцій під час судового розгляду справи встановлено наступні обставини:
3.1. ОСОБА_1 видано Державний акт на право довічного успадковуваного володіння землею від 23.08.1992, зареєстрований в Книзі записів державних актів на право довічного успадковуваного володіння землею за №5, згідно з яким йому надано у довічне успадковуване володіння для ведення особистого підсобного господарства земельну ділянку площею 1,50 га на території Новомиколаївської селищної ради Новомиколаївського району Запорізької області.
3.2. 17.03.2017 ОСОБА_1 звернувся до ГУ Держгеокадастру у Запорізькій області з клопотанням про надання дозволу на розроблення документації із землеустрою, в якому просив надати дозвіл на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність для ведення особистого селянського господарства, площею 1,5000 га, яка розташована на території Новомиколаївської селищної ради Новомиколаївського району Запорізької області в контурі поля № НОМЕР_1 . Разом із клопотанням ним надано схему розміщення земельної ділянки, копію паспорту, копію ІПН, копію державного акту.
3.3. Листом від 18.05.2017 №Ш-3696-3424/3/6-17 ГУ Держгеокадастру у Запорізькій області повідомило позивача, що ним вже надано дозвіл на розроблення документації із землеустрою на вказану земельну ділянку іншій особі. Задля запобігання ризиків фінансових втрат, пов`язаних з оформлення земельної ділянки, ГУ Держгеокадастру у Запорізькій області не вбачало підстав для задоволення клопотання позивача.
3.4. Як було з`ясовано судами, 03.03.2017 гр. ОСОБА_2 (надалі - ОСОБА_2 ) звернулася до ГУ Держгеокадастру у Запорізькій області із клопотанням про надання дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність для ведення особистого селянського господарства, площею 1,5000 га, яка розташована на території Новомиколаївської селищної ради Новомиколаївського району Запорізької області.
3.5. Наказом ГУ Держгеокадастру у Запорізькій області від 27.03.2017 №8-1360/15-17-СГ було надано ОСОБА_2 дозвіл на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність, розташованої на території Новомиколаївської селищної ради Новомиколаївського району Запорізької області (за межами населених пунктів), за рахунок земель сільськогосподарського призначення.
3.6. Фізичною особою-підприємцем ОСОБА_3 розроблено на замовлення ОСОБА_2 проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки кадастровий номер 2323655100:09:004:0133, який було затверджено наказом ГУ Держгеокадастру у Запорізькій області від 25.07.2017 №8-3354/15-17-СГ.
3.7. Порівнянням схеми місця розташування земельної ділянки, площею 1,5 га, на території Новомиколаївської селищної ради Новомиколаївського району Запорізької області, за межами населеного пункту, контур поля № НОМЕР_1, доданої позивачем до свого клопотання про надання дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки, та викопіюванням з кадастрової карти (плану) Новомиколаївської селищної ради Новомиколаївського району Запорізької області, доданої ОСОБА_2 до її клопотання надання дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки, встановлено, що хоча й обидві земельні ділянки розташовані на території Новомиколаївської селищної ради Новомиколаївського району Запорізької області (за межами населених пунктів), водночас наказом ГУ Держгеокадастру у Запорізькій області від 27.03.2017 №8-1360/15-17-СГ надано ОСОБА_2 дозвіл на розроблення проекту землеустрою щодо відведення іншої земельної ділянки в порівнянні з тією, надати дозвіл на розроблення проекту землеустрою на яку просив позивач.
4. Задовольняючи позовні вимоги, суди попередніх інстанцій виходили з того, що відповідач, до компетенції якого належить розгляд питання та прийняття рішення щодо надання дозволу чи відмови у наданні дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки, необґрунтовано відмовив позивачеві у наданні такого дозволу із посиланням на те, що ним вже наданий дозвіл на розроблення документації із землеустрою іншій особі на дану земельну ділянку. Крім того, суди зазначили, що відповідач протиправно ухилився від надання позивачу дозволу на розроблення проекту землеустрою, тому у цьому випадку вимога позивача зобов`язати відповідача виконати покладені на нього законодавством повноваження є належним способом відновлення порушеного права.
Короткий зміст вимог та узагальнені доводи касаційної скарги:
5. Відповідач - ГУ Держгеокадастру у Запорізькій області, подав касаційну скаргу на рішення Запорізького окружного адміністративного суду від 18.01.2018 та постанову Дніпропетровського апеляційного адміністративного суду від 24.04.2018, в якій просить скасувати оскаржувані рішення та ухвалити нове, яким у задоволенні позову відмовити.
5.1. Аргументи скаржника на обґрунтування доводів касаційної скарги зводяться до неправильного застосування судами попередніх інстанцій норм матеріального та допущення ними порушень норм процесуального права. Скаржник наголошує, що подане позивачем клопотання про надання дозволу на розроблення проекту землеустрою містило істотні недоліки, а саме, долучений ним до клопотання Державний акт на право довічного успадковуваного володіння землею не міг бути йому виданий, оскільки форма такого акта на момент його видачі була скасована. При цьому, надання дозволу на розроблення проекту землеустрою іншій особі здійснено з дотриманням вимог законодавства. Скаржник також вважає, що суди, задовольнивши позовні вимоги про зобов`язання відповідача надати дозвіл на розроблення проекту землеустрою втрутились у його дискреційні повноваження.
6. Позивач - ОСОБА_1, подав відзив на касаційну скаргу, в якому просить залишити її без задоволення, а оскаржувані судові рішення - без змін.
6.1. На обґрунтування відзиву зазначає, що оскаржувані судові рішення ухвалені на основі правильного застосування норм матеріального права і з дотриманням норм процесуального права, а доводи касаційної скарги є безпідставними.
МОТИВУВАЛЬНА ЧАСТИНА
Висновки суду за результатами розгляду касаційної скарги з посиланням на норми права, якими керувався суд касаційної інстанції:
7. Під час розгляду даної касаційної скарги колегія суддів враховує приписи частин 1-2 статті 341 Кодексу адміністративного судочинства України (надалі - КАС України, в редакції до 08.02.2020), відповідно до яких суд касаційної інстанції переглядає судові рішення в межах доводів та вимог касаційної скарги та на підставі встановлених фактичних обставин справи перевіряє правильність застосування судом першої чи апеляційної інстанції норм матеріального і процесуального права. Суд касаційної інстанції не має права встановлювати або вважати доведеними обставини, що не були встановлені у рішенні або постанові суду чи відхилені ним, вирішувати питання про достовірність того чи іншого доказу, про перевагу одних доказів над іншими, збирати чи приймати до розгляду нові докази або додатково перевіряти докази.
8. Положеннями частини 2 статті 19 Конституції України гарантується, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
9. Згідно з пунктом "а" частини 3 статті 22 ЗК України, громадянам, зокрема, для ведення особистого селянського господарства передаються у власність та надаються у користування землі, віднесені до категорії земель сільськогосподарського призначення, якими визнаються землі, надані для виробництва сільськогосподарської продукції, здійснення сільськогосподарської науково-дослідної та навчальної діяльності, розміщення відповідної виробничої інфраструктури, у тому числі інфраструктури оптових ринків сільськогосподарської продукції, або призначені для цих цілей.
10. У свою чергу, частинами 1-2 статті 116 ЗК України передбачено, що громадяни та юридичні особи набувають права власності та права користування земельними ділянками із земель державної або комунальної власності за рішенням органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування в межах їх повноважень, визначених цим Кодексом. Набуття права на землю громадянами та юридичними особами здійснюється шляхом передачі земельних ділянок у власність або надання їх у користування.
11. Пунктом "б" частини 1 статті 121 ЗК України встановлено, що громадяни України мають право на безоплатну передачу їм земельних ділянок із земель державної або комунальної власності для ведення особистого селянського господарства - не більше 2 гектарів.