1. Правова система ipLex360
  2. Судові прецеденти
  3. Постанова суду



ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ



17 лютого 2021 року

м. Київ

справа № 806/660/16

адміністративне провадження № К/9901/21108/18

Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:

головуючого - Шарапи В.М.,

суддів - Желєзного І.В., Чиркіна С.М.,

розглянув у порядку письмового провадження касаційну скаргу ОСОБА_1 на постанову Житомирського апеляційного адміністративного суду від 31 серпня 2017 року у складі колегії суддів: Шидловського В.Б. (головуючий), суддів: Мацького Є.М., Капустинського М.М. у справі за його позовом до Міністерства оборони України (далі - МО України), третя особа - військова частина польова пошта В4745, про визнання протиправною бездіяльності та зобов`язання вчинити певні дії,-

ОПИСОВА ЧАСТИНА

Короткий зміст позовних вимог і рішень судів першої та апеляційної інстанцій

1. У квітні 2016 року позивач звернувся до суду з позовом у якому просив:

1.1 - визнати протиправними дії МО України, щодо невиплати йому одноразової грошової допомоги за інвалідністю;

1.2 - зобов`язати відповідача нарахувати та виплатити йому одноразову допомогу за інвалідністю в розмірі 150-кратного прожиткового мінімуму, а саме - 182700,00 грн.

2. Корольовський районний суд м. Житомира постановою від 14 листопада 2016 року позов задовольнив.

Визнав бездіяльність МО України щодо невиплати ОСОБА_2 одноразової грошової допомоги протиправною.

Зобов`язав МО України призначити, нарахувати та виплатити ОСОБА_1 одноразову грошову допомогу внаслідок настання ІІІ групи інвалідності у зв`язку з виконанням обов`язків військової служби у розмірі 150-кратного прожиткового мінімуму, встановленого законом для працездатних осіб на момент звернення, в розмірі 182700 грн 00 коп.

2.1 Суд першої інстанції, ухвалюючи рішення виходив із того, що сам по собі факт проведення службового розслідування, або навіть існування кримінального провадження, тим більше, що і таке розслідування і кримінальне провадження є фактовими, не можуть слугувати підставами невиплати гарантованої державою виплати і у зв`язку з вищезазначеним убачає підстави для задоволення позову.

3. Житомирський апеляційний адміністративний суд постановою від 31 серпня 2017 року скасував рішення суду першої інстанції та прийняв нове, яким у задоволенні позову відмовив.

3.1 Суд апеляційної інстанції скасовуючи рішення суду першої інстанції та відмовляючи у задоволенні позову виходив із того, що позивач не має права на отримання одноразової грошової допомоги, оскільки ним подані недостовірні відомості щодо її призначення і це підтверджено актом службового розслідування.

4. Судами попередніх інстанцій встановлено що:

4.1 27 листопада 2015 року позивач звернувся з запитом до командувача високомобільних десантних військ України, на який йому повідомлено, що Департамент фінансів МО України листом від 5 листопада 2015 року №248/3/6/3250 вказав призупинити виплату йому одноразової грошової допомоги за інвалідністю.

4.2 На запит позивача до Департаменту фінансів МО України, відповідач листом від 17 грудня 2015 року №248/3/6/2682/3951 аналогічно повідомив про призупинення виплати до одержання документів з прокуратури, за якими буде визначено, чи підтверджується факт підробки.

4.3 У відповідь на скаргу позивача від 1 лютого 2016 року щодо незаконних дій відповідача з невиплати належної йому допомоги, військова прокуратура Донецького гарнізону листом від 25 лютого 2016 року №813 вих-16 також повідомила про нарахування позивачу 182 700,00 грн грошової допомоги та зазначила, що не має повноважень зобов`язати відповідача виплатити нараховану йому грошову допомогу, вказавши, що за захистом його майнових прав, необхідно звернутись до суду.

Короткий зміст вимог та узагальнені доводи касаційної скарги:

5. Не погоджуючись із рішенням суду апеляційної інстанції позивач звернувся із касаційною скаргою, у якій просить скасувати рішення суду апеляційної інстанції та залишити в силі рішення суду першої інстанції.

5.1 На обґрунтування касаційної скарги позивач зазначив, що суд апеляційної інстанції безпідставно скасував рішення суду першої інстанції та відмовив йому у задоволенні позову. Звертає увагу на те, що Закон України від 20 грудня 1991 року №2011-XII "Про соціальний і правовий захист військовослужбовців та членів їх сімей" (далі - Закон №2011-XII) встановлює, що одноразова грошова допомога - це гарантована державою виплата, що здійснюється особам, які згідно з цим законом мають право на її отримання. Позивач зазначає, що він набув право на отримання цієї допомоги, яке виникло у нього в момент присвоєння лікарською комісією інвалідності.

Висновки суду за результатами розгляду касаційної скарги:

6. Перевіривши правильність застосування судом апеляційної інстанції норм матеріального і процесуального права, Верховний Суд дійшов висновку, що касаційна скарга підлягає частковому задоволенню, з огляду на наступне.

7. Відповідно до частини другої статті 19 Конституції України органи державної влади та місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, у межах повноважень та способом, передбаченими Конституцією та законами України.

8. Згідно пункту 1 статті 16 Закону №2011-XII одноразова грошова допомога у разі загибелі (смерті), інвалідності або часткової втрати працездатності без встановлення інвалідності військовослужбовців, військовозобов`язаних та резервістів, які призвані на навчальні (або перевірочні) та спеціальні збори чи для проходження служби у військовому резерві (далі - одноразова грошова допомога), - гарантована державою виплата, що здійснюється особам, які згідно з цим Законом мають право на її отримання.

9. Відповідно до підпункту 4 пункту 2 статті 16 зазначеного закону одноразова грошова допомога призначається і виплачується у разі: встановлення військовослужбовцю інвалідності, що настала внаслідок поранення (контузії, травми або каліцтва), отриманого ним під час виконання обов`язків військової служби або внаслідок захворювання, пов`язаного з виконанням ним обов`язків військової служби, чи встановлення інвалідності особі після її звільнення з військової служби внаслідок причин, зазначених у цьому підпункті.

10. Одноразова грошова допомога призначається і виплачується Міністерством оборони України, іншими центральними органами виконавчої влади, що здійснюють керівництво військовими формуваннями та правоохоронними органами, а також органами державної влади, військовими формуваннями та правоохоронними органами, в яких передбачено проходження військової служби військовослужбовцями, навчальних (або перевірочних) та спеціальних зборів - військовозобов`язаними, проходження служби у військовому резерві - резервістами (пункт 6 статті 16 цього Закону).

11. Порядок призначення і виплати одноразової грошової допомоги визначається Кабінетом Міністрів України (пункт 9 статті 16 зазначеного Закону).

12. Стаття 16-4 Закону №2011-XII містить виключний перелік підстав, за якими призначення і виплата одноразової грошової допомоги не здійснюються, зокрема, у разі подання особою завідомо неправдивих відомостей для призначення і виплати одноразової грошової допомоги.

13. Механізм призначення і виплати одноразової грошової допомоги визначений Порядком призначення і виплати одноразової грошової допомоги у разі загибелі (смерті), інвалідності або часткової втрати працездатності без встановлення інвалідності військовослужбовців, військовозобов`язаних та резервістів, які призвані на навчальні (або перевірочні) та спеціальні збори чи для проходження служби у військовому резерві, який затверджений постановою Кабінету Міністрів України від від 25 грудня 2013 року №975 (далі - Порядок).

14. Відповідно до пунктів 12, 13, 14 Порядку призначення і виплата одноразової грошової допомоги військовослужбовцям, військовозобов`язаним та резервістам, яких призвано на навчальні (або перевірочні) та спеціальні збори чи для проходження служби у військовому резерві, здійснюється Міноборони, іншими центральними органами виконавчої влади, що здійснюють керівництво військовими формуваннями та правоохоронними органами, та іншими органами державної влади, військовими формуваннями та правоохоронними органами, в яких передбачено проходження військової служби військовослужбовцями, навчальних (або перевірочних) та спеціальних зборів - військовозобов`язаними, проходження служби у військовому резерві - резервістами (далі - розпорядник бюджетних коштів).

Керівник уповноваженого органу подає у 15-денний строк з дня реєстрації всіх документів розпорядникові бюджетних коштів висновок щодо виплати одноразової грошової допомоги, до якого додаються документи, зазначені в пунктах 10 і 11 цього Порядку.

Розпорядник бюджетних коштів приймає у місячний строк після надходження зазначених документів рішення про призначення або відмову у призначенні одноразової грошової допомоги і надсилає його разом з документами уповноваженому органові для видання наказу про виплату такої допомоги особам, які звернулися за нею, або у разі відмови для письмового повідомлення заявника із зазначенням мотивів відмови.

Одноразова грошова допомога виплачується особі шляхом її перерахування уповноваженим органом на рахунок в установі банку, зазначений одержувачем виплати, або через касу уповноваженого органу.

15. Відповідно до абзацу шостого пункту 4.7 Положення про організацію в Міністерстві оборони України роботи з обчислення вислуги років для призначення пенсій військовослужбовцям і соціального забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та членів їх сімей, затвердженого наказом Міністерства оборони України від 14 серпня 2014 року №530, документи на одержання одноразової грошової допомоги в разі встановлення інвалідності або часткової втрати працездатності без встановлення інвалідності військовослужбовцям, військовозобов`язаним та резервістам оформляє та подає в Департамент фінансів Міністерства оборони України командир військової частини.


................
Перейти до повного тексту