1. Правова система ipLex360
  2. Судові прецеденти
  3. Постанова суду



ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ



16 лютого 2021 року

м. Київ

справа № 804/1147/16

адміністративне провадження № К/9901/45884/18



Верховний Суд у складі Касаційного адміністративного суду:

судді-доповідача - Хохуляка В.В.,

суддів - Бившевої Л.І., Ханової Р.Ф.,

розглянув в попередньому судовому засіданні як суд касаційної інстанції справу за позовом за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "ФБМ-Днепр" до Дніпропетровської митниці Державної фіскальної служби про зобов`язання вчинити певні дії, провадження у якій відкрито за касаційною скаргою Дніпропетровської митниці Державної фіскальної служби на постанову Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 07.09.2016 (суддя - Гончарова І.А.) та ухвалу Дніпропетровського апеляційного адміністративного суду від 03.08.2017 (головуючий суддя - Юрко І.В., Гімон М.М., Чумак С.Ю.) у справі №804/1147/16.



встановив:

Товариство з обмеженою відповідальністю "ФБМ-Днепр" (далі - ТОВ "ФБМ-Днепр") звернулося до Дніпропетровського окружного адміністративного суду з позовом, в якому просило зобов`язати Дніпропетровську митницю ДФС скласти та надати висновок Головному управлінню Державної казначейської служби України у Дніпропетровській області про повернення ТОВ "ФБМ-Днепр" надміру сплаченого митного платежу у загальному розмірі 54879,89 грн.



В обґрунтування заявленого позову позивачем зазначено, що рішення про коригування митної вартості товарів імпортованих ТОВ "ФБМ-Днепр" від 28.04.2013 № 110070000/2014/300058/1 скасовано рішенням суду, проте в порушення норм чинного законодавства, митним органом у встановленому законом порядку не надано висновок про повернення з Державного бюджету України надмірно зарахованих до бюджету митних платежів у розмірі 54879,89 грн., за заявою позивача від 02.09.2015 №89.



Постановою Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 07.09.2016, залишеною без змін ухвалою Дніпропетровського апеляційного адміністративного суду від 03.08.2017, позов задоволено.



Не погодившись з висновками судів першої та апеляційної інстанцій, Дніпропетровська митниця ДФС оскаржила їх у касаційному порядку.



У касаційній скарзі відповідач просить скасувати постанову Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 07.09.2016, ухвалу Дніпропетровського апеляційного адміністративного суду від 03.08.2017 та прийняти нове рішення, яким відмовити в позові повністю.



В обґрунтування доводів касаційної скарги Дніпропетровська митниця ДФС зазначає, що позивачем обрано невірний спосіб захисту свої прав та інтересів; зобов`язання митниці надати висновок про повернення коштів є дискреці6ними повноваженнями митного органу.



Переглядаючи оскаржувані судові рішення в межах доводів та вимог касаційної скарги, перевіряючи дотримання судами першої та апеляційної інстанцій норм процесуального права при встановленні фактичних обставин у справі та правильність застосування ними норм матеріального права, Верховний Суд дійшов висновку, що касаційна скарга задоволенню не підлягає з огляду на наступне.

Як з`ясовано судами попередніх інстанцій, 28.04.2014 ТОВ "ФБМ-Днепр" подано до Дніпропетровської митниці ДФС митну декларацію №110070000/2014/304776 з метою здійснення митного оформлення ввезеного на територію України товару, за контрактом №4UA від 06.05.2013.

Дніпропетровською митницею ДФС прийнято рішення про коригування митної вартості товарів №110070000/2014/300058/1 від 28.04.2014.

Задекларовані товари були випущені у вільний обіг під гарантійні зобов`язання, шляхом сплати позивачем до Державного бюджету України 54879,89 грн. (10553,83 грн. - сплачене державне мито, 44326,06 грн. - сплачено податок на додану вартість).

Постановою Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 28.01.2015 у справі №804/16980/14, залишеною без змін ухвалою Дніпропетровського апеляційного адміністративного суду від 14.07.2015, визнано протиправним та скасовано рішення Дніпропетровської митниці ДФС про коригування митної вартості товарів №110070000/2014/300058/1 від 28.04.2014.

02.09.2015 позивач звернувся до Дніпропетровської митниці ДФС із заявою (вих.№89) про складення висновку про повернення ТОВ "ФБМ-Днепр" надміру сплаченого митного платежу у загальному розмірі 54879,89 грн. та повернення надмірно сплачених до Державного бюджету України коштів у вказаному розмірі на розрахунковий рахунок підприємства у банку.

За результатами розгляду заяви митний орган листом за № 2174/10/04-50-25-01 від 09.09.2015 відмовив у задоволені з підстав відсутності на заяві підпису головного бухгалтера.

08.10.2015 позивач повторно звернувся до Дніпропетровської митниці ДФС із заявою (вих.№188) про складення висновку про повернення ТОВ "ФБМ-Днепр" надміру сплаченого митного платежу у загальному розмірі 54879,89 грн. та повернення надмірно сплачених до Державного бюджету України коштів у вказаному розмірі на розрахунковий рахунок підприємства у банку.

Проте, листом від 22.10.2015 №2584/10/04-50-25-1 відповідач відмовив у задоволенні заяви, посилаючись на те, що ТОВ "ФБМ-Днепр" не надано документи, які підтверджують наявність надміру сплаченої до Державного бюджету України сум митних платежів у заявленому розмірі, а також з огляду на те, що скасування рішення про коригування митної вартості відповідно до судового рішення у справі №804/16980/14 не є безумовною підставою для повернення коштів, сплачених відповідно до цього рішення.

Відповідно до частини першої статті 24 Митного кодексу України (в редакції, чинній на час виникнення спірних правовідносин) кожна особа має право оскаржити рішення, дію чи бездіяльність митних органів, їх посадових осіб та інших працівників, якщо вважає, що цими рішеннями, діями або бездіяльністю порушено її права, свободи чи інтереси.

Митне законодавство передбачає можливість виникнення правової ситуації, пов`язаної з помилковою та/або надмірною сплатою митних платежів. Визначення того, що належить розуміти як помилково та/або надміру сплачені митні платежі, у Митному кодексі України (в редакції, чинній на час виникнення спірних правовідносин) відсутнє, але міститься в податковому законодавстві.

Так, згідно з підпунктом 14.1.115 пункту 14.1 статті 14 Податкового кодексу України (в редакції, чинній на час виникнення спірних правовідносин), правила якого застосовуються до відносин, пов`язаних зі справлянням митних платежів, як надміру сплачені грошові зобов`язання розуміють суму коштів, які на певну дату зараховані до відповідного бюджету понад нараховані суми грошових зобов`язань, граничний строк сплати яких настав на таку дату.

Митне та податкове законодавство не містить переліку причин, через які може статись помилкова та/або надмірна сплата сум платежів. Оскільки визначення розміру (суми) митних платежів здійснюється шляхом дій над кількісними числовими показникам (одиницями) виміру, не виключено, що операції з ними з якихось причин можуть призвести до неправильного (хибного) розрахунку чи обчислення сум платежів. Важливо, що в основі таких дій не було умисних протиправних дій суб`єктів правовідносин, діяльність яких пов`язана із визначенням і справлянням митних платежів.

Порядок, умови та процедура повернення помилково та/або надміру сплачених платежів законодавчо врегульовані.

Зокрема, згідно із частинами першою - четвертою статті 301 Митного кодексу України (в редакції, чинній на час виникнення спірних правовідносин) повернення помилково та/або надміру сплачених сум митних платежів здійснюється відповідно до Бюджетного та Податкового кодексів України.

У разі виявлення факту помилкової та/або надмірної сплати митних платежів орган доходів і зборів не пізніше одного місяця з дня виявлення такого факту зобов`язаний повідомити платника податків про суми надміру сплачених митних платежів.

Помилково та/або надміру зараховані до державного бюджету суми митних платежів повертаються з державного бюджету в порядку, визначеному центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну податкову і митну політику.

Якщо надмірна сплата сум митних платежів сталася внаслідок помилки з боку посадових осіб органу доходів і зборів, повернення надміру сплачених сум митних платежів здійснюється у першочерговому порядку.

Відповідно до пунктів 43.1 - 43.5 статті 43 Податкового кодексу України (в редакції, чинній на час виникнення спірних правовідносин) помилково та/або надміру сплачені суми грошового зобов`язання підлягають поверненню платнику відповідно до цієї статті та статті 301 Митного кодексу України, крім випадків наявності у такого платника податкового боргу.

У разі наявності у платника податків податкового боргу, повернення помилково та/або надміру сплаченої суми грошового зобов`язання на поточний рахунок такого платника податків в установі банку або шляхом повернення готівковими коштами за чеком, у разі відсутності у платника податків рахунку в банку, проводиться лише після повного погашення такого податкового боргу платником податків.

Обов`язковою умовою для здійснення повернення сум грошового зобов`язання є подання платником податків заяви про таке повернення (крім повернення надміру утриманих (сплачених) сум податку з доходів фізичних осіб, які розраховуються контролюючим органом на підставі поданої платником податків податкової декларації за звітний календарний рік шляхом проведення перерахунку за загальним річним оподатковуваним доходом платника податку) протягом 1095 днів від дня виникнення помилково та/або надміру сплаченої суми.

Платник податків подає заяву на повернення помилково та/або надміру сплачених грошових зобов`язань у довільній формі, в якій зазначає напрям перерахування коштів: на поточний рахунок платника податків в установі банку; на погашення грошового зобов`язання (податкового боргу) з інших платежів, контроль за справлянням яких покладено на контролюючі органи, незалежно від виду бюджету; повернення готівковими коштами за чеком у разі відсутності у платника податків рахунку в банку.

Контролюючий орган не пізніше ніж за п`ять робочих днів до закінчення двадцятиденного строку з дня подання платником податків заяви готує висновок про повернення відповідних сум коштів з відповідного бюджету та подає його для виконання відповідному органові, що здійснює казначейське обслуговування бюджетних коштів.

На підставі отриманого висновку орган, що здійснює казначейське обслуговування бюджетних коштів, протягом п`яти робочих днів здійснює повернення помилково та/або надміру сплачених грошових зобов`язань платникам податків у порядку, встановленому центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну податкову і митну політику.


................
Перейти до повного тексту