1. Правова система ipLex360
  2. Судові прецеденти
  3. Постанова суду



ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ



16 лютого 2021 року

м. Київ

справа № 808/995/17

адміністративне провадження № К/9901/4789/17

Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:

головуючого судді - Бучик А.Ю.,

суддів: Мороз Л.Л., Рибачук А.І.

розглянувши в попередньому судовому засіданні касаційну скаргу Запорізького державного підприємства "Радіоприлад" на постанову Запорізького окружного адміністративного суду від 06 вересня 2017 року (суддя Прасов О.О.) та ухвалу Дніпропетровського апеляційного адміністративного суду від 07 грудня 2017 року (колегія суддів: Прокопчук Т.С., Мельник В.В., Шлай А.В.) у справі за позовом Запорізького державного підприємства "Радіоприлад" до Департаменту екології та природних ресурсів Запорізької обласної державної адміністрації, третя особа Департамент надання адміністративних послуг та розвитку підприємництва Запорізької міської ради, про визнання протиправними дії, скасування відмови у видачі дозволу на спеціальне водокористування та зобов`язання вчинити певні дії, -

В С Т А Н О В И В:

Запорізьке державне підприємство "Радіоприлад" (далі - ЗДП "Радіоприлад") 20.04.2017 звернулося до суду з позовом до відповідача, в якому просило: визнати протиправними дії щодо відмови у видачі дозволу на спеціальне водокористування підприємства та затвердженні нормативів гранично допустимого скидання забруднюючих речовин у його водний об`єкт; скасувати відмову у видачі дозволу на спеціальне водокористування ЗДП "Радіоприлад", та в затвердженні нормативів гранично допустимого скидання забруднюючих речовин у його водний об`єкт; зобов`язати відповідача видати дозвіл на спеціальне водокористування ЗДП "Радіоприлад" та затвердити нормативи гранично допустимого скидання забруднюючих речовин у його водний об`єкт.

Позовні вимоги обґрунтовані тим, що відповідач, неодноразово відмовляючи позивачу у отриманні дозволу, діяв протиправно та в порушення вимог законодавства, так як позивач, в свою чергу, надавав усі необхідні для отримання дозволу документи.

Постановою Запорізького окружного адміністративного суду від 06.09.2017, залишеною без змін ухвалою Дніпропетровського апеляційного адміністративного суду від 07.12.2017, у задоволенні позовних вимог відмовлено.

Не погодившись з указаними судовими рішеннями, позивач подав касаційну скаргу, в якій, посилаючись на порушення судами норм матеріального та процесуального права, просить їх скасувати та ухвалити нове про задоволення позову.

У відзиві на касаційну скаргу відповідач просив відмовити у задоволенні касаційної скарги та залишити в силі рішення судів попередніх інстацій.

Ухвалою Верховного Суду від 01 лютого 2018 року відкрито касаційне провадження за вказаною скаргою.

Заслухавши суддю-доповідача, перевіривши матеріали справи, колегія суддів дійшла висновку, що касаційна скарга не підлягає задоволенню з таких підстав.

Судами попередніх інстанцій установлено, що в період з 13.01.2014 по 31.12.2016 ЗДП "Радіоприлад" мав дозвіл на спеціальне водовикористання №00107/З Зан.

З метою отримання нового дозволу ЗДП "Радіоприлад", через Департамент надання адміністративних послуг та розвитку підприємництва Запорізької міської ради, 01.12.2016 подано комплект документів, а саме 1) заяву; 2) клопотання про узгодження умов і одержання дозволу на спеціальне водокористування; 3) розрахунок потреби у воді; 4) схему водозабору; 5) звіт про використання води (2-ТП водгосп.); 6) інформацію про виконання заходів, передбачених попереднім дозволом; 7) довідку з ЄДРПОУ. 8) лист ТОВ "Інститут регіонального екологічних досліджень" №259 від 30.11.2016.

Листом №1288/02.1-24/04.2 від 30.12.2016 відповідач зазначив про відмову у видачі відповідного дозволу, в зв`язку з поданням недостовірних відомостей у складі матеріалів, необхідних для одержання документу дозвільного характеру, а саме:

в п.5 клопотання про узгодження умов і одержання дозволу на спеціальне водокористування не конкретизовано місце знаходження ділянки водного об`єкту, де здійснюється скидання зворотних вод;

в п.6 клопотання наведена інформація щодо характеристики поверхневих вод, використаних як джерело для скиду стічних вод, не відповідає даним, наведеним у нормативах гранично допустимого скиду (ГДС) речовин;

в п.12 клопотання дані загального забору та використання води не відповідають даним наданих розрахунків та даним фактичного водокористування за формою №2ТП-водгосп (річна);

в п.13 клопотання об`єм відведення стічних вод в каналізацію міста не відповідає даним розрахунку; не зазначена проектна потужність очисних споруд, тис.м3/рік; наведена якісна характеристика зворотних вод не відповідає даним нормативів ГДС речовин;

в п.15 клопотання запропоновані заходи, відносяться до обов`язків водокористувача, визначених ст.44 ВКУ, та не можуть розглядатися як заходи з охорони та раціонального використання вод.

В наданому звіті про виконання умов попереднього дозволу на спеціальне водокористування відсутня інформація про виконання умов попереднього дозволу на спеціальне водокористування, вказаних в розділі 6 дозволу, а також не наданий розрахунок поточних індивідуальних балансових норм водоспоживання та водовідведення на одиницю продукції з пояснювальною запискою.

25.01.2017 позивач повторно, через Департамент надання адміністративних послуг та розвитку підприємництва Запорізької міської ради, для отримання вказаного дозволу надав документи, а саме: 1) заяву; 2) клопотання про узгодження умов і одержання дозволу на спеціальне водокористування; 3) розрахунок потреби у воді; 4) схему водозабору; 5) нормативи ГДС; 6) звіт про використання води (2-ТП водгосп.); 7) інформацію про виконання заходів, передбачених попереднім дозволом; 7) довідку з ЄДРПОУ.

Листом від 24.02.2017 за №126/02.1-24/04.2 відповідач повторно відмовив у видачі відповідного дозволу з причин не в повному обсязі ЗДП "Радіоприлад" усунення зауважень, викладених у листі від 30.12.2016 №1288/02.1-24/04.2; а саме:

в п.12 клопотання - після приведення даних у відповідність з наданими розрахунками потреби у води та даним фактичного водокористування за формою №2ТП-водгосп (річна) встановлено відсутність розрахункових обсягів водовідведення для ЖКО ЗДП "Радіоприлад" (житловий будинок №58 по пр.Соборному) і схеми підключення вказаного будинку до мереж водопостачання та водовідведення;

в п.13 клопотання в об`ємі відведення стічних вод в каналізацію міста не враховані обсяги водовідведення від орендарів, крім того, обсяги водовідведення від ЖКО ЗДП "Радіоприлад" (житловий будинок №58 по пр.Соборному) непідтверджені розрахунками;

При виправленні зауважень встановлено подання недостовірної інформації для розробки нормативів гранично допустимого скидання (ГДС) речовин із зворотними водами ЗДП "Радіоприлад" у р. Дніпро.

Так, в наданому розрахунку поточних індивідуальних балансових норм водоспоживання та водовідведення на одиницю продукції вказані технологічні процеси основного та допоміжного виробництва, зворотні води яких відсутні в наданих на затвердження нормативах ГДС. Зокрема, в нормативах ГДС не враховано наявність речовин, які утворюються на ділянці покриття сплавом олово-свинець, лінії кадмірування, ділянці сріблення та хлоруванні трубопроводів, що вказані в Розрахунку. Ці речовини не включено підприємством до листа від 20.09.2016 №118-2194 щодо погодження переліку інгредієнтів для розробки нормативів ГДС.

17.03.2017 ЗДП "Радіоприлад" повторно, через Департамент надання адміністративних послуг та розвитку підприємництва Запорізької міської ради, надав відповідачу документи для отримання вказаного дозволу, а саме: 1) заяву; 2) клопотання про узгодження умов і одержання дозволу на спеціальне водокористування; 3) розрахунок потреби у воді; 4) схему водозабору; 5) нормативи ГДС; 6) звіт про використання води (2-ТП водгосп.); 7) інформація про виконання заходів, передбачених попереднім дозволом; 8) довідку з ЄДРПОУ.

Листом від 23.03.2017 за №732/02.1-24/04.2 відповідач повторно відмовив у видачі відповідного дозволу, оскільки у наданому пакеті документів для затвердження нормативів гранично допустимого скидання (ГДС) речовин із зворотними водами ЗДП "Радіоприлад" у р.Дніпро, не враховано наявність речовин, які утворюються на ділянці покриття сплавом олово-свинець, лінії кадмірування, ділянці сріблення та хлоруванні трубопроводів, що вказані в наданому розрахунку поточних індивідуальних балансових норм водоспоживання та водовідведення на одиницю продукції. Ці речовини не включено підприємством до листа від 20.09.2016 №118-2194 щодо погодження переліку інгредієнтів для розробки нормативів ГДС.

Вважаючи такі дії відповідача протиправними, позивач звернувся до суду за захистом порушеного права.

Відмовляючи в задоволенні позовних вимог, суд першої інстанції, з позицією якого погодився суд апеляційної інстанції, виходив з того, що у наданих позивачем документах для видачі дозволу на спеціальне водокористування не усунені недоліки, які перешкоджають у видачі дозволу на спеціальне водокористування ЗДП "Радіоприлад", та в затвердженні нормативів гранично допустимого скидання забруднюючих речовин у його водний об`єкт, тому дії відповідача, на думку судів попередніх інстанцій, є правомірними.

Дослідивши спірні правовідносини, суд касаційної інстанції зазначає таке.

Частиною другою статті 19 Конституції України передбачено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Відповідно до ст. 1 Водного кодексу України водокористування - використання вод (водних об`єктів) для задоволення потреб населення, промисловості, сільського господарства, транспорту та інших галузей господарства, включаючи право на забір води, скидання стічних вод та інші види використання вод (водних об`єктів).

Статтею 49 Водного кодексу України, визначено, що спеціальне водокористування здійснюється на підставі дозволу.

Дозвіл на спеціальне водокористування видається: Радою міністрів Автономної Республіки Крим, обласними, Київською, Севастопольською міськими державними адміністраціями - у разі використання води водних об`єктів загальнодержавного значення; органом виконавчої влади Автономної Республіки Крим з питань охорони навколишнього природного середовища, обласними, Київською та Севастопольською міськими радами за погодженням із Радою міністрів Автономної Республіки Крим, обласними, Київською, Севастопольською міськими державними адміністраціями - у разі використання води водних об`єктів місцевого значення; центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері розвитку водного господарства, - у разі використання води водних об`єктів у зоні відчуження та зоні безумовного (обов`язкового) відселення території, що зазнала радіоактивного забруднення внаслідок Чорнобильської катастрофи.

Дозвіл на спеціальне водокористування надається безоплатно.

Строк видачі дозволу на спеціальне водокористування або надання письмового повідомлення про відмову в його видачі становить не більше тридцяти календарних днів з дня надходження на розгляд заяви та відповідних документів.

Органи, зазначені у частині другій цієї статті, зобов`язані протягом п`яти календарних днів з дня надходження заяви на отримання дозволу на спеціальне водокористування надіслати завірені ними копії відповідних документів до центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері розвитку водного господарства, у разі використання підземних вод - до центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері геологічного вивчення та раціонального використання надр, у разі використання водних об`єктів, віднесених до категорії лікувальних, - до центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері охорони здоров`я.

Центральні органи виконавчої влади, зазначені у частині п`ятій цієї статті, зобов`язані протягом п`ятнадцяти календарних днів з дня одержання копій документів надати безоплатно органам, що приймають рішення про видачу дозволу на спеціальне водокористування, свої висновки щодо можливості його видачі.

Органи, визначені частиною другою цієї статті, при прийнятті рішення про видачу дозволу на спеціальне водокористування або відмову в його видачі обов`язково враховують відповідні висновки центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері розвитку водного господарства, центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері геологічного вивчення та раціонального використання надр, центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері охорони здоров`я.

При розгляді і прийнятті центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері розвитку водного господарства, рішення про надання дозволу чи відмову в наданні дозволу на спеціальне водокористування у зоні відчуження та зоні безумовного (обов`язкового) відселення території, що зазнала радіоактивного забруднення внаслідок Чорнобильської катастрофи, вимоги частин п`ятої - сьомої цієї статті не застосовуються.

Порядок видачі дозволів на спеціальне водокористування затверджується Кабінетом Міністрів України.

У дозволі на спеціальне водокористування встановлюються ліміт забору води, ліміт використання води та ліміт скидання забруднюючих речовин. У разі настання маловоддя ці ліміти можуть бути зменшені спеціально уповноваженими державними органами без коригування дозволу на спеціальне водокористування.


................
Перейти до повного тексту