1. Правова система ipLex360
  2. Судові прецеденти
  3. Постанова суду



ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ



16 лютого 2021 року

м. Київ

справа № 815/2523/17

адміністративне провадження № К/9901/2534/17



Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:

головуючого - Бучик А.Ю.,

суддів: Мороз Л.Л., Рибачука А.І.,

розглянувши в порядку письмового провадження касаційну скаргу Департаменту Державної архітектурно-будівельної інспекції в Одеській області на постанову Одеського окружного адміністративного суду від 29 травня 2017 року (Єфіменко К.С.) та ухвалу Одеського апеляційного адміністративного суду від 21 листопада 2017 року (колегія суддів: Танасогло Т.М., Запорожан Д.В., Яковлєв О.В.) у справі № 815/2523/17 за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "Промбетон" до Департаменту Державної архітектурно-будівельної інспекції в Одеській області про визнання протиправною та скасування постанови,

УСТАНОВИВ:

У квітні 2017 року Товариство обмеженою відповідальністю "Промбетон" звернулося до суду з адміністративним позовом до Департаменту Державної архітектурно-будівельної інспекції в Одеській області про визнання протиправною та скасування постанови Департаменту ДАБІ в Одеській області №3 від 12.01.2017.

Постановою Одеського окружного адміністративного суду від 29.05.2017, залишеною без змін ухвалою Одеського апеляційного адміністративного суду від 21.11.2017, позов задоволено повністю.

Не погоджуючись з судовими рішеннями, відповідач подав касаційну скаргу, в якій, посилаючись на порушення судами норм матеріального та процесуального права, просить їх скасувати та ухвалити нове про відмову в задоволенні позову.

Касаційну скаргу обґрунтовано тим, що відповідно до пункту 1.2 договору про співпрацю від 01 жовтня 2016 року № 01/10, укладеного між ТОВ "Граніт К" та ТОВ "Промбетон", позивач, зокрема влаштовує та вводить в експлуатацію бетонно-змішувальний вузол. Вказане є прямим доказом того, що бетонно-змішувальний вузол для виготовлення товарного бетону на момент укладення договору ще не був влаштований, та існування необхідності вводу останнього в експлуатацію. Вказує, що дане обладнання змонтоване на фундаменті, та його експлуатація неможлива без збудування такого фундаменту. Зауважено, що саме Департамент наділений повноваженнями щодо віднесення об`єкта будівництва до тієї чи іншої категорії складності. Наголошено на тому, що саме з огляду на наявність скарг від мешканців масиву "Радужний" відповідачем була проведена позапланова перевірка позивача.

Ухвалою Верховного Суду від 14.02.2018 відкрито касаційне провадження.

Відзив на касаційну скаргу не надходив.

Заслухавши суддю-доповідача, дослідивши доводи касаційної скарги, колегія суддів дійшла висновку, що касаційна скарга підлягає частковому задоволенню з наступних підстав.

Судами встановлено, що 01.10.2016 між ТОВ "Промбетон" та ТОВ "Бетон ЮГ" укладено договір оренди обладнання "WIGGERT М060" модель "MOBILMAT М064/4 PCS-C" з виготовлення бетонної суміші готової до використання, яке тимчасово розташоване за адресою: Одеська область, Овідіопольський район, с. Мізікевича, вул. Гранітна, 1.

Того ж дня між ТОВ "Промбетон" та ТОВ "Граніт К" укладено договір оренди складських майданчиків. За умовами вказаного договору ТОВ "Граніт К" передає позивачу в строкове платне користування бетоновану площадку для зберігання сипучих матеріалів площею 130 кв.м та тимчасову споруду для зберігання цементу з комунікаціями (електро- та водо-постачанням) для ведення господарської діяльності.

Основним видом діяльності позивача є виробництво товарного бетону. Саме для здійснення такої діяльності Товариство уклало вказані договори оренди вже встановленого обладнання з виготовлення бетону та бетонованої площадки, на якій розташоване вказане обладнання.

22.12.2016 головним інспектором будівельного нагляду Департаменту ДАБІ у Одеській області проведено позапланову перевірку дотримання вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності ТОВ "Промбетон" при будівництві модульного бетонного заводу за адресою вул. Гранітна, 1, с. Мізікевича, Овідіопольський район, Одеська область.

12.01.2017 Департаментом Державної архітектурно-будівельної інспекції в Одеській області винесено постанову №3, в якій ТОВ "Промбетон" визнано винним у вчиненні правопорушення, передбаченого ст..2 ч.2 п.5 ЗУ "Про відповідальність за правопорушення у сфері містобудівної діяльності" та накладено штраф у сумі 571280,00 грн.

З оскарженої постанови про правопорушення у сфері містобудування вбачається, що ТОВ "Промбетон" збудовано модульний бетонний завод, який розташований на залізобетонних фундаментах стаканого типу, та складається з: цементного силосу; гвинтового конвеєру; бункеру очікування; змішувача; стрічкового конвеєру; бетонного дозатора; вагової системи заповнення; операторської та в постанові зазначається, що роботи з будівництва заводу виконані без повідомлення про початок виконання підготовчих і будівельних робіт, зареєстрованих декларацій про початок виконання підготовчих і будівельних робіт, виданих дозволів на виконання будівельних робіт, зареєстрованих декларацій про готовність об`єкта до експлуатації та виданих сертифікатів, відмов у реєстрації таких декларацій та у видачі таких дозволів і сертифікатів, а також відсутня інформація щодо реєстрації дозвільних документів щодо об`єкту нерухомості за адресою: Одеська область, Овідіопольський район, с.Мізікевича, вул. Гранітна, 1. Згідно інформації, вихідні дані на проектування містобудівні умови та обмеження забудови земельної ділянки) на вищевказаний об`єкт не видавались, отже проектна документація відсутня. Тим самим ТОВ "Промбетон" порушено приписи Закону України "Про регулювання містобудівної діяльності", Закону України "Про архітектурну діяльність".

До того ж, в оскаржуваній постанові зазначається: враховувати факт, що під час проведення перевірки проект виконання будівельних робіт, експертизу проекту пред`явлено не було і з посиланням на п.7 постанови Кабінету Міністрів України від 27.04.2011 №557 "Про затвердження Порядку віднесення об`єктів будівництва до IV і V категорій складності", даний об`єкт за адресою Овідіопольський район, с. Мізікевича, вул. Гранітна, 1, згідно ДЕН В.1.2-14-2009 "Загальні принципи забезпечення надійності та конструктивної безпеки будівель, споруд, будівельних конструкцій та основ" (додаток А) можна віднести до - IV категорії складності об`єктів будівництва, клас наслідків(відповідальності) будівель або споруд СС3 (до будівель і споруд класу СС3").

Позивач, вважаючи постанову протиправною, звернувся до суду з цим позовом.

Задовольняючи позов суд першої інстанції, з яким погодився апеляційний суд, виходив з того, що Департаментом Державної архітектурно-будівельною інспекції в Одеській області було неправомірно винесено постанову №3 від 12.01.2017, якою віднесено обладнання з виготовлення бетону до об`єкту будівництва IV категорій складності з класом наслідків ССЗ та визнано позивача винним у вчинені правопорушення, передбаченого п.5 ч.2 ст.2 Закону України "Про відповідальність за правопорушення у сфері містобудівної діяльності". Крім того, суди дійшли висновку, що позивачем не вчинялось будівництво заводу, а обладнання з виготовлення бетонної суміші є рухомим майном, що було установлено на момент його оренди.

Надаючи правову оцінку спірним правовідносинам, колегія суддів зазначає наступне.

Відповідно до частини другої статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Згідно ст.41 Закону України "Про регулювання містобудівної діяльності" №3038-VІ державний архітектурно-будівельний контроль - сукупність заходів, спрямованих на дотримання вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності, державних будівельних норм, стандартів і правил під час виконання підготовчих і будівельних робіт.

Повноваження Державної архітектурно-будівельної інспекції України щодо здійснення державного архітектурно-будівельного контролю визначені статтею 41 Закону України "Про регулювання містобудівної діяльності " від 17.02.2011 № 3038-VI (далі по тексту - Закон № 3038-VI), Положенням про Державну архітектурно-будівельну інспекцію України, затвердженим Указом Президента України від 08.04.2011 № 439/2011, Постановою КМ України від 09.06.2014 № 294 Про затвердження Положення про Державну архітектурно-будівельну інспекцію України (Положення про ДАБІ України), Порядком здійснення державного архітектурно-будівельного контролю, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 23.05.2011 №553 (далі по тексту - Порядок №553), Порядком здійснення державного архітектурно-будівельного нагляду,затвердженого Постановою КМ України, від 19.08.2015, № 698 (далі по тексту - Порядок № 698).


................
Перейти до повного тексту