1. Правова система ipLex360
  2. Судові прецеденти
  3. Постанова суду


Перейти до правової позиції


ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ



03 лютого 2021 року

м. Київ



Справа № 910/17947/15



Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного господарського суду:

Огородніка К.М.- головуючого, Жуков С.В., Ткаченко Н.Г.,



за участю секретаря судового засідання Ксензової Г.Є.

за участю представників сторін: Товариства з обмеженою відповідальністю "Тайм Трекер" - адвоката Лещинця Л.В., Приватного акціонерного товариства "Автокапітал" - адвоката Хворостяного О.В.



розглянув у відкритому судовому засіданні касаційну скаргу Товариства з обмеженою відповідальністю "Тайм Трекер"



на постанову Північного апеляційного господарського суду від 21.10.2020




у справі № 910/17947/15

за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "Тайм Трекер" (правонаступник Дочірнього підприємства "Барва-Авто" Товариства з обмеженою відповідальністю "Барва")

до Приватного акціонерного товариства "Автокапітал"

третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору, на стороні відповідача: Товариство з обмеженою відповідальністю "Західно-український автомобільний дім"

про стягнення 2 481 452, 00 грн, -



ВСТАНОВИВ:

Короткий зміст позовних вимог та історія справи

Дочірнє підприємство "Барва-Авто" Товариства з обмеженою відповідальністю "Барва" (далі - ДП "Барва-Авто" ТОВ "Барва") звернулось до Господарського суду міста Києва з позовом до Приватного акціонерного товариства "Автокапітал" (далі - ПрАТ "Автокапітал") про стягнення 2 481 452, 00 грн.

Позов обґрунтовано тим, що через займання автомобіля марки Mersedes Benz Actoz 1884, д.р.н. НОМЕР_1, що на праві власності належить позивачу та який на митну територію України було ввезено відповідачем, внаслідок пожежі пошкоджено такі об`єкти права власності позивача: автомобіль марки Mersedes Benz Actoz 1884, д.р.н. НОМЕР_2 2007 року, автомобіль марки Mersedes Benz Actoz 1884, д.р.н. НОМЕР_3, напівпричіп Shchwarzmueller Spa 3 E, д.р.н. НОМЕР_4 2007 року, чим завдано позивачу шкоду в загальному розмірі 2 481 452, 00 грн.

Рішенням Господарського суду міста Києва від 15.09.2015 позов задоволено повністю. Суд стягнув з ПрАТ "Автокапітал" на користь ДП "Барва-Авто" ТОВ "Барва" 2 481 452, 00 грн матеріальної шкоди.

Ухвалою Північного апеляційного господарського суду від 14.02.2019 задоволено заяву ДП "Барва-Авто" ТОВ "Барва" та Товариства з обмеженою відповідальністю "Тайм Трекер" (далі - ТОВ "Тайм Трекер") про здійснення заміни ДП "Барва-Авто" ТОВ "Барва" його правонаступником - ТОВ "Тайм Трекер"; замінено позивача у справі №910/17947/15 ДП "Барва-Авто" ТОВ "Барва" на його правонаступника - ТОВ "Тайм Трекер".

Постановою Північного апеляційного господарського суду від 22.10.2019 рішення Господарського суду міста Києва від 15.09.2015 залишено без змін.

Постановою Верховного Суду від 06.02.2020 касаційну скаргу ПрАТ "Автокапітал" задоволено частково. Постанову Північного апеляційного господарського суду від 22.10.2019 у справі № 910/17947/15 скасовано, справу направлено на новий розгляд до Північного апеляційного господарського суду.

Направляючи справу на новий розгляд до суду апеляційної інстанції Верховний Суд зазначив, що за результатами проведення судової комплексної автотехнічної, електротехнічної, пожежно-технічної, товарознавчої експертизи, призначеною ухвалою Північного апеляційного господарського суду від 15.06.2016, суд апеляційної інстанції не врахував причини неможливості надання висновку в частині питання щодо розміру заподіяних пошкоджень (внаслідок пожежі) транспортним засобам позивача та в основу свого рішення поклав звіт про оцінку ринкової вартості збитків, що складений на замовлення позивача.

Також, Верховний Суд звернув увагу, що в матеріалах справи міститься висновок судової комплексної комісійної пожежно-технічної, електротехнічної та атотоварознавчої експертизи № 8772/10548/10549 від 31.05.2018, складений за листом ДП "Барва-Авто" ТОВ "Барва", на вирішення якої також було поставлено питання щодо розміру заподіяних пошкоджень (внаслідок пожежі) транспортним засобам позивача, однак такий висновок не досліджувався судом апеляційної інстанції.

Зміст постанови суду апеляційної інстанції та встановлені обставини справи

За новим розглядом справи, постановою Північного апеляційного господарського суду від 21.10.2020 (колегія суддів: Агрикова О.В. - головуючий, Мальченко А.О., Чорногуз М.Г.) апеляційну скаргу ПрАТ "Автокапітал" на рішення Господарського суду міста Києва від 15.09.2015 у справі №910/17947/15 задоволено.

Рішення Господарського суду міста Києва від 15.09.2015 у справі №910/17947/15 скасовано та прийнято нове рішення, яким у задоволенні позовних вимог відмовлено повністю.

Вирішено питання судових витрат та витрат на оплату вартості судової експертизи.

Заяву ПрАТ "Автокапітал" про поворот виконання рішення Господарського суду міста Києва від 15.09.2015 у справі № 910/17947/15 задоволено.

Здійснено поворот виконання рішення Господарського суду міста Києва від 15.09.2015 у справі № 910/17947/15 шляхом стягнення з ТОВ "Тайм Трекер" (правонаступник ДП "Барва-Авто" ТОВ "Барва") на користь ПрАТ "Автокапітал" матеріальної шкоди у сумі 2 481 452, 00 грн та витрати по сплаті судового збору у сумі 49 629, 04 грн.

Видачу наказів на виконання цієї постанови доручено Господарському суду міста Києва.

Постанова апеляційного господарського суду прийнята за результатом дослідження наданих сторонами доказів та встановлення наступних обставин справи.

18.07.2012 на території ДП "Барва-Авто" виникла пожежа, загорівся автомобіль марки Mersedes Benz Actros 1884, д.р.н. НОМЕР_5, VIN: НОМЕР_6, що вбачається з довідки №449 від 24.07.2012 Державної інспекції техногенної безпеки України Управління держтехногенбезпеки у Закарпатській області Мукачівського районного відділу та акту про пожежу від 18.07.2012.

За фактом пожежі, 18.07.2012 було порушено кримінальну справу № 21034512, у ході розслідування якої, за наслідками проведених експертиз, встановлено що займання автомобіля відбулось не через підпал, внаслідок чого в зв`язку з відсутністю складу злочину вказану кримінальну справу було закрито відповідною постановою 29.09.2012 на підставі пункту 2 статті 6 Кримінального процесуального кодексу України (далі - КПК України).

Внаслідок виникнення 18.07.2012 пожежі автомобіля марки Mersedes Benz Actros 1884, д.р.н. НОМЕР_1, було пошкоджено:

- автомобіль марки Mersedes Benz Actros 1884, д.р.н. НОМЕР_3 2011 року випуску, ідентифікаційний номер кузова НОМЕР_7 ;

- автомобіль марки Mersedes Benz Actros 1884, д.р.н. НОМЕР_8 2007 року випуску, ідентифікаційний номер кузова НОМЕР_9 ;

- напівпричіп Shchwarzmueller Spa 3 E, д.р.н. НОМЕР_10 2007 року випуску, ідентифікаційний номер кузова НОМЕР_11 .

Позивач є власником вказаних транспортних засобів, що підтверджується свідоцтвами про реєстрацію транспортних засобів.

Особою, що офіційно ввезла даний транспортний засіб на митну територію України згідно з CMR № 125000044/720048 від 11.08.2011, є відповідач.

З матеріалів справи вбачається, що автомобіль марки Mersedes Benz Actros 1884, д.р.н. НОМЕР_5, VIN: НОМЕР_6 проходив технічне обслуговування в офіційного регіонального дилера Diamler AG - ТОВ "Західно-Український Автомобільний дім", зокрема, у вересні 2011 року, що підтверджується рахунком № 91002883 та актом виконаних робіт № 91002883, в лютому 2012 року, що підтверджується рахунком № 91003798 та актом виконаних робіт № 91003798.

Висновком від 19.07.2012 № 24-8 експерта Науково-дослідного експертно-криміналістичного центру УМВС України в Закарпатській області встановлено, що осередком пожежі була задня частина автомобіля Mersedes Benz Actros 1884, д.р.н. НОМЕР_1 .

Згідно з висновком металографічної експертизи від 24.09.2012 № 3 експерта Науково-дослідного експертно-криміналістичного центру УМВС України у Волинські області, причиною вказаної вище пожежі було коротке замикання в автомобілі марки Mersedes Benz Actros 1884, д.р.н. НОМЕР_5, VIN: НОМЕР_6 .

Відповідно до висновку комплексного експертного пожежно-технічного та електротехнічного дослідження № 575/4448 від 31.05.2013, що виконаний Харківським науково-дослідним інститутом судових експертиз ім. Заслуженого професора М.С. Бокаріуса, технічною причиною виникнення пожежі є займання ізоляції електричного дроту в автомобілі Mersedes Benz Actros 1884, д.р.н. НОМЕР_5, VIN: НОМЕР_6 під впливом електричної дуги, що утворилась в результаті короткого замикання, яке утворилось внаслідок ушкодження ізоляційного матеріалу електричного дроту, що знаходився під напругою в районі поперечної балки рами автомобіля, яка мала негативний потенціал, внаслідок чого утворилась електрична дуга, що спричинила займання горючих матеріалів автомобіля з подальшим розвитком полум`я на поруч розташовані транспортні засоби.

Відповідно до звіту про оцінку ринкової вартості збитків, завданих рухомому майну позивача, що складений сертифікованим оцінювачем, зареєстрованим в державному реєстрі оцінювачів, позивачу було завдано збитків внаслідок пожежі автомобіля марки Mersedes Benz Actros 1884, д.р.н. НОМЕР_5, VIN: НОМЕР_6, що мала місце 18.07.2012:

- 970 378, 00 грн за автомобіль марки Mersedes Benz Actros 1884, д.р.н. НОМЕР_8 2007 року випуску, ідентифікаційний номер кузова НОМЕР_9 ;

- 393 397, 00 грн за напівпричіп Shchwarzmueller Spa 3 E, д.р.н. НОМЕР_10 2007 року випуску, ідентифікаційний номер кузова НОМЕР_11 ;

- 1 783 397, 00 грн за автомобіль марки Mersedes Benz Actros 1884, д.р.н. НОМЕР_3 2011 року випуску, ідентифікаційний номер кузова НОМЕР_7 .

Частково вартість збитків, завданих внаслідок пожежі автомобілю марки Mersedes Benz Actros 1884, д.р.н. НОМЕР_3 2011 року було відшкодовано позивачу страховою компанією ПАТ "ХІДІ Страхування" за договором страхування № 06-000198-62 від 02.09.2011 в розмірі 665 720, 00 грн, що підтверджується випискою по особовому рахунку позивача № НОМЕР_12 в ПАТ "Райффайзен Банк Аваль".

Відповідно до висновку №2488-14 від 10.06.2015 судової-пожежно-технічної експертизи по справі №907/937/13, яка була призначена Львівським апеляційним господарським судом, вбачається:

1. Технічною причиною виникнення пожежі є займання ізоляції електричного дроту в автомобілі Mersedes Benz Actros 1884, 2011 року виготовлення, д.н.з. НОМЕР_1 2011, VIN: НОМЕР_6, під впливом електричної дуги, що утворилась в результаті короткого замикання. Причиною короткого замикання в електричній мережі автомобіля є: порушення ізоляції електропровідника, яке могло виникнути в процесі експлуатації через теплове старіння ізоляційних матеріалів; перенапруження ланцюгів електричної мережі; наявність виробничого недоліку (дефекту) в системі електроспоживання автомобіля., тощо.

В процесі досліджень не виявлено порушень в експлуатації та обслуговуванні автомобіля, які зумовили виникнення пожежі (відсутні ознаки пошкоджень або втручання до пожежі).

2. При визначенні "осередку" пожежі проводилось детальне вивчення представлених фотодокументів (том 5 фото1-18, стор. 101-113; фото 1-54 стор. 150-174) з урахуванням зорового сприяння обставин та наслідків пожежі (змін та пошкоджень конструктивних елементів, вигорання лакофарбового покриття, змін в окрасу металу, деформацій металу та вигорання горючих матеріалів та ін.)

З урахуванням пошкоджень та деформування внаслідок пожежі другої поперченої балки рами автомобіля "Мерседес-Бенц" д.н.з. НОМЕР_1 можливо стверджувати, що осередок пожежі - осередкова зона пожежі (первинного горіння) знаходився в районі другої поперечної рами автомобіля. Значне питоме пожежне вивантаження автомобіля зумовило розповсюдження горіння на поруч прилеглі автомобілі.

3. Мідні провідники, на яких присутні ознаки короткого замикання, що були поміщені в пакети №0040447 та №1677109, були вилучені з автомобіля Мерседес Бенц д.н. НОМЕР_1, 2011 року випуску з задньої частини автомобіля - а саме з лівої частини другої поперечної балки рами автомобілю "Mersedes Benz Actros 1884", 2011 року, д.н.з. НОМЕР_1 2011, VIN НОМЕР_6, фрагменти електропровідників належать до частини електромережі в місці лівої частини другої поперечної рами (балки) автомобіля. "Mersedes Benz Actros 1884", 2011 року, д.н.з. НОМЕР_5, VIN НОМЕР_6 .

Згідно з висновком №264 від 24.09.2015 Інженерно-технічного дослідження По факту пожежі автомобіля Mersedes Benz Actros 1884 НОМЕР_1 2011, VIN НОМЕР_6, виконаного ПАТ "Ужгородське автотранспортне підприємство 12107" на підставі заяви ТОВ "НІКА ТА" вбачається, що автомобіль Mersedes Benz Actros 1884 НОМЕР_1 2011, VIN НОМЕР_6 25.02.2012, який пройшов техобслуговування в ТОВ "Західно-український автомобільний дім", при якому проводиться діагностика всіх систем електрообладнання та джгутів проводів і який само зайнявся без зовнішніх причин, був продукцією, що мала дефект і тому не відповідав рівню безпеки, на яку споживач або користувач має розраховувати виходячи з усіх обставин. При цьому споживач або користувач не міг передбачити дану несправність.

Київським НДІСЕ Міністерства юстиції України складено Висновок експерта за результатами проведення додаткової судової комплексної електротехнічної та трасологічної експертизи від 05.07.2016 року № 18336/15-47/18337/15-33, з якого вбачається, що експертам не вдалось встановити, з якого автомобіля були вилучені фрагменти електропровідників при первинному огляді з місця пожежі у зв`язку з ненаданням можливості експертам оглянути автомобіль марки Merсedes Benz Actros 1844, VIN: НОМЕР_6 . Водночас, експертами було досліджено подібний, за їх твердженням, автомобіль у м. Одесі та за наслідками його огляду зроблено висновок, що наявні оплавлення на провідниках утворились внаслідок виниклого короткого замкнення, після того, коли на них впливом факторів пожежі (високої температури) була пошкоджена ізоляція. При цьому, посилаючись на надані апелянтом стандарти DIN 52551 та ISO6722, експерти дійшли висновку, що в автомобілях Merсedes Benz Actros є неможливим замкнення силових проводів у відповідній частині автомобіля через те, що у автомобілях Merсedes Benz Actros система електроживлення є двопровідною, тобто такою, у якої негативний потенціал міститься лише у ізольованому та закріпленому проводі, що, у свою чергу, унеможливлює коротке замкнення.

Львівським НДЕКЦ МВС України складено Висновок експерта від 15.08.2016 №2/88Е, у якому зроблено висновок про те, що осередок пожежі (місце первинного виникнення пожежі) знаходився в іншому автомобілі, а саме автомобілі марки Merсedes Benz Actros 1844, 2011 року випуску, номер кузова НОМЕР_7 д.н. НОМЕР_3, в місці розташування переднього лівого колеса. Найбільш імовірною причиною виникнення займання цього іншого автомобіля експерт зазначив внесення стороннього джерела запалювання відкритого вогню у вигляді полум`я сірника, свічки, факела, спеціально виготовлених пристроїв та пристосувань (запальнички, запалювального пристрою) в спеціально створене горюче середовище з використанням інтенсифікаторів горіння, світлого нафтопродукту (бензин, дизельне паливо). Причиною займання досліджуваного у цій справі автомобіля експерт назвав займання від полум`я автомобіля Merсedes Benz Actros 1844, 2011 року випуску, номер кузова НОМЕР_6 д.н. НОМЕР_1, що горів поруч та, як зазначено експертом, зайнявся внаслідок підпалу.

В матеріалах справи наявне повідомлення Київського науково-дослідного інституту судових експертиз №11551/16-54 від 31.10.2016 про неможливість надання висновку в якому зазначено наступне: "Визначити розмір заподіяних пошкоджень (внаслідок пожежі) транспортним засобом: автомобілю марки Merсedes Benz Actros 1844, НОМЕР_3, 2011 року випуску, ідентифікаційний номер кузова НОМЕР_7, автомобілю марки Merсedes Benz Actros 1844, НОМЕР_2, 2007 року випуску, ідентифікаційний номер кузова НОМЕР_13, напівпричепу Shchwarzmueller Spa 3E, д.р.н НОМЕР_10 2007 року випуску, ідентифікаційний номер кузова НОМЕР_14, у зв`язку з незадоволенням клопотання експерта, а саме ненадання на огляд об`єктів дослідження та на підставі ст. 31 ГПК України судовий експерт повідомляє про неможливість надання висновку".

Відповідно до висновку судової комплексної комісійної пожежно-технічної, електротехнічної та автотоварознавчої експертизи № 8772/10548/10549 від 31.05.2018, складенjuj Харківським науково-дослідним інститутом судових експертиз за листом ДП "Барва-Авто" ТОВ "Барва", на вирішення якої також було поставлено питання щодо розміру заподіяних пошкоджень (внаслідок пожежі) транспортним засобам позивача, експертом встановлено наступне:

1. Осередок пожежі (місце первинного виникнення горіння) знаходиться в просторі центральної частини автомобіля "Mersedes Benz Actros 1884", д.н.з. НОМЕР_1, у внутрішньому об`ємі рами в місці розташування другої поперечної балки.

2. Технічною причиною пожежі є займання ізоляції електричного проводу в автомобілі "Mersedes Benz Actros 1884", д.н.з. НОМЕР_1, VIN: НОМЕР_6, номер двигуна НОМЕР_15, який здійснював живлення устаткування ТЗ, під впливом теплової дії електричної дуги, яка утворилася при первинному короткому замиканні внаслідок пошкодження ізоляції.

3. Встановити на якій ділянці електричної мережі виник аварійний режим не уявляється можливим за рахунок відсутності детального опису місця їх вилучення, технічної документації на автомобіль (електричних схем) та порівняльного дослідження.

4. Загальний розмір збитків, заподіяних власнику транспортних засобів: автомобіля "Mersedes Benz Actros 1884", д.н.з. НОМЕР_1, VIN: НОМЕР_6, 2011 року випуску, "Mersedes Benz Actros 1884", д.н.з. НОМЕР_2, VIN: НОМЕР_13, 2007 року випуску та напівпричепа "Shchwarzmueller Spa 3/E", д.н.з. НОМЕР_10,: НОМЕР_14, 2007 року випуску, внаслідок пожежі на момент її виникнення (з урахуванням їх фактичного стану та пробігу на момент виникнення пожежі) складає 158 276, 66 доларів США, що по курсу НБУ станом на 18.07.2012 року склало 1 265 105, 36 грн.

В матеріалах справи наявний висновок експертів за результатами проведення комплексної автотехнічної, електротехнічної пожежно-технічної та трасо логічної експертизи №22958/17-46/22959/17-31/22960/17-46/15711/18-46 від 31.07.2018 Київського науково-дослідного інститут судових експертиз виконана на виконання ухвали Київського апеляційного господарського суду від 15.06.2016 у справі №910/17947/15.

Відповідно до висновку №22958/17-46/22959/17-31/22960/17-46/15711/18-46 від 31.07.2018 експертами встановлено наступне:

1. Осередок пожежі (місце виникнення початкового горіння), яка виникла 18.07.2012 року за адресою: Закарпатська обл., м. Мукачево, вул. Пряшівська, 5 "а" в місці стоянки автомобілів Mercedes Benz Actros 1844, 2011 року випуску, з ідентифікаційними номерами (VIN) НОМЕР_6, НОМЕР_7, знаходився позаду кабін, де був розлитий інтенсифікатор горіння на поверхню конструктивних елементів рам згаданих автомобілів та задню сторону кабін, в зоні утворення пароповітряної суміші від випаровування залитої горючої рідини, куди було привнесено джерело запалювання (полум`я сірника, запальнички гніту тощо).

2. Причиною загоряння та пожежі, у тому числі автомобіля марки Mercedes Benz Actros 1844, 2011 року випуску, номер кузова НОМЕР_6, ідентифікаційний номер (VIN) НОМЕР_6, 2011 року виготовлення, номер двигуна НОМЕР_15, що знаходився на стоянці за адресою: Закарпатська обл., м. Мукачево, вул. Пряшівська, 5 "а" є привнесення стороннього джерела запалювання (полум`я сірника, запальнички гніту тощо) за попереднього заливання інтенсифікатора горіння (горючої рідини) у місце, де встановлено за результатами проведеного дослідження осередок пожежі, наслідком чого стало займання утвореної там пароповітряної суміші пального, що перейшло у парову фазу, з киснем повітря. Тому:

а) причина загоряння автомобіля не пов`язана з виробничим недоліком (дефектом) електрообладнання досліджуваного автомобіля, бо факт наявності такого недоліку у досліджуваних матеріалах відсутній;

б) фактів або обставин, які би вказували на недотримання правил експлуатації (зберігання, користування, обслуговування) згаданого автомобіля, які би могли призвести до виникнення пожеж за результатами проведених досліджень не виявлено;

в) коротке замикання, на провідниках, що представлені на дослідження (об`єкти 1, 2), які докладно описані в дослідницькій частині, як об`єкти №№1-7, відбулось, після того, коли на них впливом факторів пожежі була пошкоджена ізоляція, тому воно не пов`язане з виникненням пожежі;

г) інші обставини полягали у привнесенні джерела запалювання (полум`я сірника, запальнички гніту тощо) до встановленого за результатами цих досліджень осередку пожежі.

3. У зв`язку з ненаданням можливості експертам оглянути автомобілі Mercedes Benz Actros 1844, 2011 року випуску з ідентифікаційними номерами (VIN) НОМЕР_6, НОМЕР_7, за місцем, де сталась пожежа, яка виникла 18.07.2012 року, за адресою: Закарпатська обл., м.Мукачево, вул. Пряшівська, 5 "а", а також у зв`язку з відсутністю індивідуальних ознак за якими можна було б встановити, з якого автомобіля вони були вилучені, вирішити питання: "До електромережі якого автомобіля - з ідентифікаційний номер НОМЕР_6 чи НОМЕР_7 раніше належали надані на дослідження фрагменти провідників?", які докладно описані в дослідницькій частині, як об`єкти №№1-7, не виявилось можливим.

4. Частково виниклі оплавлення електропровідників, вилучених при первинному огляді з місця пожежі, яка виникла 18.07.2012 року, за адресою: Закарпатська обл., м. Мукачево, вул. Пряшівська, 5 "а" утворилися внаслідок термічного впливу факторів пожежі, частково внаслідок "вторинного короткого замикання", коли ізоляція на них в умовах пожежі обгоріла, внаслідок чого відбулось торкання струмоведучих жил, які були приєднані до різнойменних виводів + (плюс) і - (мінус) акумуляторних батарей встановлених на тому автомобілі, з якого відбулось вилучення цих провідників.

5. Оскільки, на провідниках, що були вилучені після пожежі на автомобілі (об`єкти №№1-7) ізоляція, відсутня (вигоріла), тому з технічної точки зору, неможливо встановити наявність її пошкоджень, до виникнення досліджуваної пожежі.

Відповідно до висновку судової авто товарознавчої експертизи №1853/1 від 10.01.2020, виконаного судовим експертом Дикий В.П. за заявою адвоката позивача Сочки В.І., розмір матеріального збитку, завданого власникові ТЗ, внаслідок пошкодження під час пожежі автомобіля марки Mercedes Benz Actros 1884 державний реєстраційний номер НОМЕР_3, 2011 року випуску, номер шасі НОМЕР_7 станом на 10.07.2015 складає 100374,74 USD, що у перерахунку за офіційним курсом НБУ становить 2193 004, 68 грн.

У матеріалах справи наявний висновок судової авто товарознавчої експертизи №1853/2 від 10.01.2020, виконаний судовим експертом Дикий В.П. за заявою адвоката позивача Сочки В.І. в якому експерту було поставлено питання: "Визначити розмір матеріального збитку, завданого власникові ТЗ, внаслідок пошкодження під час пожежі автомобіля марки Mercedes Benz Actros 1884 державний реєстраційний номер НОМЕР_2, 2011 року випуску, номер шасі НОМЕР_13 станом на 10.07.2015.

Однак, у висновку №1853/2 від 10.01.2020 року зазначено наступне: розмір матеріального збитку, завданого власникові ТЗ, внаслідок пошкодження під час пожежі автомобіля марки Mercedes Benz Actros 1884LS 4x2 державний реєстраційний номер НОМЕР_2, 2007 року випуску, номер шасі НОМЕР_13 станом на 10.07.2015 року складає 58 898, 20 USD, що у перерахунку за офіційним курсом НБУ становить 1 286 818, 02 грн.

Відповідно до висновку судової авто товарознавчої експертизи №1853/3 від 10.01.2020, виконаного судовим експертом Дикий В.П. за заявою адвоката позивача Сочки В.І., розмір матеріального збитку, завданого власникові ТЗ, внаслідок пошкодження під час пожежі напівпричепа Shchwarzmueller SPA 3/E державний реєстраційний номер НОМЕР_10, 2007 року випуску, номер шасі НОМЕР_14 станом на 10.07.2015 складає 18 353, 40 USD, що у перерахунку за офіційним курсом НБУ становить 400 988, 26 грн.

Згідно з висновком експерта з додаткової автотоварознавчої експертизи щодо визначення вартості матеріального збитку №17/04 від 17.04.2020, складеним судовим експертом Булейко О.А. на виконання замовлення адвоката позивача Сочко В.І., вартість матеріального збитку внаслідок знищення пожежею автомобіля Mercedes Benz, д.н. НОМЕР_3, 2011 року випуску, номер шасі № НОМЕР_7, з пробігом 102 385 км., зі строком експлуатації, як на момент ушкодження, станом на 10.07.2015, становить 2 192 998, 32 грн, що по курсу НБУ складає 100 374, 78 доларів США. Вартість матеріального збитку внаслідок знищення пожежею автомобіля Mercedes Benz, д.н. НОМЕР_2, 2007 року випуску, номер шасі № НОМЕР_13, з пробігом 491 150 км., зі строком експлуатації як на момент ушкодження, станом на 10.07.2015, становить 972 635, 04 грн, що по курсу НБУ складає 44 518, 06 доларів США.

У матеріалах справи також наявний висновок №324/20 судової авто товарознавчої експертизи у господарській справі №910/17947/15 від 20.08.2020, складений судовим експертом Ковалем І.М. на виконання заяви адвоката позивача Сочка В.І., відповідно до якого вартість матеріального збитку, завданого власнику напівпричепа Shchwarzmueller, д.н.з. НОМЕР_10, 2007 року випуску, шасі № НОМЕР_14 , внаслідок його пошкодження пожежею, що мала місце 18.07.2012, станом на момент пошкодження в цінах станом на 10.07.2015 становить 18 369, 56 доларів США або 401 341, 32 грн.

Судом апеляційної інстанції також встановлено, що матеріали справи містять копію договору купівлі-продажу 2142/2018/908474 транспортного засобу від 20.04.2018, відповідно до якого транспортний засіб Mercedes-Benz, Actros 1884, 2007 року випуску, номер шасі НОМЕР_13 продано за 600 000, 00 грн.

При цьому, судом апеляційної інстанції також враховано, що рішенням Господарського суду міста Києва від 22.08.2019 у справі № 910/17993/15, залишеним без змін постановами Київського апеляційного господарського суду від 14.11.2017 та Верховного Суду у складі колегії суддів Касаційного господарського суду від 30.01.2018, задоволено позовні вимоги ТОВ "Тайм Трекер" до ПрАТ "Автокапітал" про стягнення 685 420, 47 грн.

З врахуванням викладеного та надавши оцінку експертному висновку №8772/10548/10549 від 31.05.2018, на який Верховний Суд вказав звернути увагу під час нового розгляду справи, суд апеляційної інстанції вважав, що позивачем доведено належними та допустимими доказами розмір матеріальних збитків, що становить 1 265 105, 36 грн.

За висновком апеляційного господарського суду, розмір матеріального збитку, який встановлений висновком № 8772/10548/10549 від 31.05.2018 Харківського науково-дослідного інституту судових експертиз в сумі 1 265 105, 36 грн підлягає зменшенню на 600 000, 00 грн (з урахуванням пунктів 7.17- 7.18 Методики товарознавчої експертизи та оцінки колісних транспортних засобів та встановленої вартості металобрухту, яка продана позивачем відповідно до договору купівлі-продажу 2142/2018/908474 транспортного засобу від 20.04.2018) та на 665 720, 00 грн (вартість збитків, що відшкодовані позивачу страховою компанією ПАТ "ХІДІ Страхування" за договором страхування № 06-000198-62 від 02.09.2011).

Оскільки розмір фактично отриманої компенсації позивачем в розмірі 1 265 720, 00 грн є більшим, ніж розмір матеріального збитку в розмірі 1 265 105, 36 грн, суд апеляційної інстанції дійшов висновку про відсутність правових підстав для задоволення позовних вимог, а відтак про скасування рішення суду першої інстанції.

Апеляційним судом встановлено, що заява відповідача про поворот виконання рішення обґрунтована тим, що 20.11.2019 ПрАТ "Автокапітал" добровільно виконало рішення Господарського суду міста Києва у справі №910/17947/15 від 15.09.2015, перерахувавши на рахунок позивача ТОВ "Тайм Трекер" матеріальну шкоду в сумі 2 481 452, 00 грн та витрати по сплаті судового збору в сумі 49 629, 04 грн, у доказ чого надано платіжне доручення №12905 від 20.11.2019 на загальну суму 2 531 081, 04 грн. (т.11, а.с. 9). Також, відповідачем долучено до заяви довідку №03/03 від 02.03.2020, в якій генеральний директор Анохін В.М. та головний бухгалтер Лемішко Л.В. підтвердили, що на виконання рішення Господарського суду міста Києва у справі №910/17947/15 від 15.09.2015 з банківського рахунку ПрАТ "Автокапітал" у АТ "ПУМБ" відповідно до платіжного доручення №12905 від 20.11.2019 на користь ТОВ "Тайм Трекер" (ідентифікаційний код 36523539) було списано грошові кошти у сумі 2 531 081, 04 грн. (т.11, а.с. 10).

З урахуванням того, що наданими відповідачем документами (платіжне доручення №12905 від 20.11.2019 на загальну суму 2 531 081, 04 грн, довідка №03/03 від 02.03.2020) підтверджується добровільне виконання рішення Господарського суду міста Києва від 15.09.2015 у справі №910/17947/15 та списання за рахунку відповідача на користь позивача 2 481 452, 00 грн основного боргу та 49 629, 04 грн судового збору, суд апеляційної інстанції вирішив здійснити поворот виконання вказаного рішення місцевого господарського суду у даній справі шляхом стягнення з ТОВ "Тайм Трекер" на користь ПрАТ "Автокапітал" 2 481 452, 00 грн та витрат по сплаті судового збору в сумі 49 629, 04 грн.

Також, враховуючи наявність у справі доказів сплати ПрАТ "Автокапітал" вартості судової експертизи в загальному розмірі 50 730, 00, суд апеляційної інстанції дійшов висновку, що судові витрати з оплати вартості експертизи у вказаному розмірі підлягають відшкодуванню за рахунок позивача.

АРГУМЕНТИ УЧАСНИКІВ СПРАВИ

Короткий зміст вимог та доводів касаційної скарги

Не погодившись з постановою Північного апеляційного господарського суду від 21.10.2020 у справі № 910/17947/15, ТОВ "Тайм Трекер" подало до Верховного Суду касаційну скаргу, в якій просить оскаржувану постанову скасувати, а рішення Господарського суду міста Києва від 15.09.2015 у даній справі залишити без змін.

Доводи касаційної скарги зводяться до того, що судом апеляційної інстанції ухвалено постанову з неправильним застосуванням норм матеріального права, а саме статті 22, частини третьої статті 623, статті 1192 ЦК України, частин третьої-четвертої 3-4 статті 225 Господарського кодексу України (далі - ГК України), зокрема, через помилкове застосування акта нижчої юридичної сили, який не узгоджується з вимогами закону, а також порушенням норм процесуального права, а саме статей 73, 74, 104, 333 ГПК України.

Крім того, на переконання скаржника, судом апеляційної інстанції не враховано правові висновки, викладені у постанові Великої Палати Верховного Суду від 04.09.2019 у справі № 569/15646/16-ц та у постановах Верховного Суду від 23.01.2020 у справі №910/3395/19, від 04.12.2019 у справі №910/13238/18, від 08.02.2018 у справі №662/928/15ц, від 20.12.2018 у справі № 916/2740/17, а також викладені в Постанові пленуму Верховного Суду України №6 від 27.03.1992 "Про практику розгляду судами цивільних справ за позовами про відшкодування шкоди".

Доводи інших учасників справи

У відзивах на касаційну скаргу ПрАТ "Автокапітал" просить суд залишити касаційну скаргу ТОВ "Тайм Трекер" без задоволення, а постанову Північного апеляційного господарського суду від 21.10.2020 залишити без змін.

РОЗГЛЯД КАСАЦІЙНОЇ СКАРГИ ТА ПОЗИЦІЯ ВЕРХОВНОГО СУДУ

Касаційне провадження. Розгляд клопотань

Автоматизованою системою документообігу суду для розгляду справи №910/17947/15 визначено склад колегії суддів: Огороднік К.М. - (головуючий), Ткаченко Н.Г., Жуков С.В., що підтверджується витягом з протоколу автоматизованого розподілу судової справи (касаційної скарги, апеляційної скарги, заяви) між суддями від 02.11.2020.

Ухвалою Верховного Суду від 23.11.2020, серед іншого, відкрито касаційне провадження за касаційною скаргою ТОВ "Тайм Трекер" на постанову Північного апеляційного господарського суду від 21.10.2020 у справі №910/17947/15; призначено до розгляду на 09.12.2020 о 11:45.

Ухвалою Верховного Суду від 09.12.2020 відкладено розгляд касаційної скарги ТОВ "Тайм Трекер" на 20.01.2021 о 14:20 год.

19.01.2021 до Верховного Суду надійшли письмові пояснення ТОВ "Тайм Трекер" до касаційної скарги в порядку пункту 10 статті 301 ГПК України.

До початку розгляду справи по суті у судовому засіданні 20.01.2021 представником ТОВ "Тайм Трекер" подано клопотання про передачу справи №910/17947/15 на розгляд до Великої Палати Верховного Суду.

Ухвалою Верховного Суду від 20.01.2021 оголошено перерву у судовому засіданні у справі №910/17947/15 з розгляду касаційної скарги ТОВ "Тайм Трекер" до 03.02.2021 о 11:40 год.

27.01.2021 та 29.01.2021 до Верховного Суду надійшли заперечення ПрАТ "Автокапітал" проти клопотання про передачу справи на розгляд до Великої Палати Верховного Суду.

28.01.2021 до Верховного Суду надійшли додаткові письмові пояснення ПрАТ "Автокапітал".

У судове засідання 03.02.2021 з`явилися представники ТОВ "Тайм Трекер" - адвокат Лещинець Л.В. та ПрАТ "Автокапітал" - адвокат Хворостяний О.В., які надали пояснення у справі. Інший учасник справи (третя особа) явку повноважних представників не забезпечив, про час та дату судового засідання був сповіщений належним чином.

Оскільки, явка представників сторін не була визнана обов`язковою, колегія суддів Касаційного господарського суду дійшла висновку про можливість розгляду справи за відсутністю інших повноважних представників учасників справи.

При цьому, Суд враховує приписи статті 129 Конституції України,статті 2 ГПК України за якими своєчасний розгляд справи є одним із завдань судочинства, що відповідає положенням статті 6 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод щодо права кожного на справедливий розгляд його справи у продовж розумного строку незалежним і безстороннім судом.

Щодо клопотання ТОВ "Тайм Трекер" про передачу справи на розгляд до Великої Палати Верховного Суду

Клопотання ТОВ "Тайм Трекер" про передачу справи №910/17947/15 на розгляд до Великої Палати Верховного Суду обґрунтоване виключною правовою проблемою у даній справі та необхідності формування єдиної правозастосовної практики, що полягає у вирішенні питання (1) розміру завданої шкоди станом на дату її заподіяння або на момент розгляду справи судом та (2) чи звільняє заподіювача шкоди від відповідальності факт продажу потерпілим залишків знищеного майна (незалежно від факту відновлення).

Відповідно до частини п`ятої статті 302 ГПК України суд, який розглядає справу в касаційному порядку у складі колегії або палати, має право передати справу на розгляд Великої Палати Верховного Суду, якщо дійде висновку, що справа містить виключну правову проблему і така передача необхідна для забезпечення розвитку права та формування єдиної правозастосовчої практики.

Суд зазначає, що справа має принципове значення, якщо йдеться про правове питання, яке потребує пояснення і зустрічається у невизначеній кількості справ у разі, якщо надана на нього відповідь піддається сумніву або якщо існують різні відмінні позиції і це питання ще не вирішувалося вищою судовою інстанцією.

У поданій касаційній скарзі відсутні посилання на обставини справи, що по-різному тлумачаться судами у справах з подібними фактичними обставинами та правовідносинами, які б свідчили про те, що передача цієї справи до Великої Палати Верховного Суду необхідна для забезпечення розвитку права та формування єдиної правозастосовчої практики.

Більш того, порядок визначення матеріального збитку, завданого власнику транспортного засобу, зокрема, щодо моменту у часі, станом на який встановлюється розмір такого збитку, був предметом дослідження, зокрема, у постановах Верховного Суду від 14.03.2019 у справі № 350/1857/14-ц, від 27.03.2019 у справі № 285/4485/15-ц.

Таким чином, наведені заявником аргументи для передачі справи на розгляд Великої Палати Верховного Суду, в розумінні приписів частини п`ятої статті 302 ГПК України, не є тими обставинами, що містять виключну правову проблему.

Ураховуючи викладене, правові підстави для передачі цієї справи на розгляд Великої Палати Верховного Суду згідно зі статтею 302 ЦПК України відсутні, відтак суд касаційної інстанції дійшов висновку про відмову у задоволенні вищевказаного клопотання.

Оцінка аргументів учасників справи і висновків суду апеляційної інстанції з посиланням на норми права

Відповідно до статті 300 ГПК України (в редакції Закону № 460-IX від 15.01.2020) переглядаючи у касаційному порядку судові рішення, суд касаційної інстанції в межах доводів та вимог касаційної скарги, які стали підставою для відкриття касаційного провадження, та на підставі встановлених фактичних обставин справи перевіряє правильність застосування судом першої чи апеляційної інстанції норм матеріального і процесуального права.

Розглянувши касаційну скаргу, вислухавши пояснення присутніх представників сторін, перевіривши наявні матеріали справи на предмет правильності юридичної оцінки обставин справи, повноти їх встановлення в судових рішеннях та застосування апеляційним господарським судом норм матеріального і процесуального права, колегія суддів Верховного Суду дійшла висновку, що касаційна скарга не підлягає задоволенню з наступних підстав.


................
Перейти до повного тексту