1. Правова система ipLex360
  2. Судові прецеденти
  3. Постанова суду



ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ



15 лютого 2021 року

м. Київ

справа № 805/4333/18-а

адміністративне провадження № К/9901/21156/19



Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:

головуючого судді: Мартинюк Н.М.,

суддів: Жука А.В., Мельник-Томенко Ж.М.,



розглянув у порядку письмового провадження у касаційній інстанції адміністративну справу №805/4333/18-а

за позовом ОСОБА_1

до Головного управління Національної поліції в Донецькій області

про визнання протиправним і скасування акту Форми Н-5 від 18 лютого 2018 року, акту форми НТ, визнання бездіяльності протиправною і зобов`язання скласти акт Форми Н-1,



за касаційною скаргою ОСОБА_1

на ухвалу Донецького окружного адміністративного суду від 3 квітня 2019 року (прийняту у складі: головуючого судді Абдукадирової К.Е.)

і постанову Першого апеляційного адміністративного суду від 25 червня 2019 року (прийняту у складі: головуючого судді Компанієць І.Д., суддів Казначеєва Е.Г., Ястребової Л.В.).



УСТАНОВИВ:



І. ІСТОРІЯ СПРАВИ



Короткий зміст позовних вимог



У червні 2018 року ОСОБА_1 звернувся до суду з позовом, в якому, з урахуванням уточнення позовних вимог, просив:



- визнати протиправними дії Головного управління Національної поліції в Донецькій області зі складання акту Форми Н-5 від 18 лютого 2018 року, за результатами розслідування нещасного випадку, що стався 11 січня 2018 року о 18:25 год в частині правильності встановлення обставин, що мали місце під час настання нещасного випадку, а також в частині відповідності його змісту Порядку розслідування та обліку нещасних випадків, професійних захворювань та аварій, що сталися в органах і підрозділах системи МВС України, затвердженого наказом Міністерства внутрішніх справ України від 27 грудня 2002 року №1346;



- визнати протиправним і скасувати акт Форми Н-5 від 18 лютого 2018 року розслідування нещасного випадку, що стався 11 січня 2018 року о 18:25 год;



- визнати протиправними дії Головного управління Національної поліції в Донецькій області зі складання акту Форми НТ про нещасний випадок невиробничого характеру від 2 квітня 2018 року;



- визнати протиправним і скасувати акт Форми НТ про нещасний випадок невиробничого характеру від 2 квітня 2018 року;



- визнати протиправною бездіяльність Головного управління Національної поліції в Донецькій області щодо нескладання стосовно ОСОБА_1 акту Форми Н-1 про нещасний випадок (у тому числі поранення) і зобов`язання Головного управління Національної поліції в Донецькій області скласти цей акт.



Вимоги адміністративного позову мотивовано тим, що позивач входив до слідчої оперативної групи під час проведення слідчих дій з вилучення гранати РГД-5 і на нього як на представника правоохоронного органу було скоєно напад, в результаті якого йому були заподіяні легкі тілесні ушкодження.



Позивач стверджує, що нещасний випадок трапився під час проходження служби і пов`язаний з виконанням службових обов`язків, оскільки він виконував свої безпосередні службові обов`язки та не порушував службової дисципліни.



Короткий зміст рішень судів першої та апеляційної інстанцій



Ухвалою Донецького окружного адміністративного суду від 3 квітня 2019 року, залишеною без змін постановою Першого апеляційного адміністративного суду від 25 червня 2019 року, закрито провадження у цій справі в частині позовних вимог про визнання протиправними дій Головного управління Національної поліції в Донецькій області зі складання акту Форми Н-5 від 18 лютого 2018 року, за результатами розслідування нещасного випадку, що стався 11 січня 2018 року о 18:25 год в частині правильності встановлення обставин, що мали місце під час настання нещасного випадку, а також в частині відповідності його змісту Порядку розслідування та обліку нещасних випадків, професійних захворювань та аварій, що сталися в органах і підрозділах системи МВС України, затвердженого наказом Міністерства внутрішніх справ України від 27 грудня 2002 року №1346; визнання протиправним і скасування акту Форми Н-5 від 18 лютого 2018 року розслідування нещасного випадку, що стався 11 січня 2018 року о 18:25 год; визнання протиправними дій Головного управління Національної поліції в Донецькій області зі складання акту Форми НТ про нещасний випадок невиробничого характеру від 2 квітня 2018 року; визнання протиправним і скасування акту Форми НТ про нещасний випадок невиробничого характеру від 2 квітня 2018 року.



Приймаючи оскаржувані рішення, суди першої й апеляційної інстанцій виходили з того, що відповідно до копії доповідної записки від Начальника Лівобережного ВП Центрального ВП ГУНП в Донецькій області про виконання листа ГУНП в Донецькій області від 18 лютого 2019 року №204/23/01-2019 року керівництвом Лівобережного ВП Центрального ВП ГУНП в Донецькій області прийнято рішення щодо скасування актів форми Н-5 та НТ стосовно нещасного випадку, який стався з ОСОБА_1 11 січня 2018 року. Крім того, відповідно до наказу Лівобережного ВП Центрального ГУНП в Донецькій області від 25 лютого 2019 року №87 створено комісію з повторного розслідування нещасного випадку, що стався з капітаном поліції ОСОБА_1 .



Отже, суд першої інстанції дійшов висновку, а суд апеляційної інстанції погодився з цим висновком, про те, що оскаржувані порушення в частині вказаних позовних вимог були виправлені відповідачем. Водночас суди попередніх інстанцій зазначили про відсутність підстав вважати, що повне відновлення законних прав та інтересів позивача неможливе без визнання рішень, дій або бездіяльності суб`єкта владних повноважень протиправними після такого виправлення.



Короткий зміст вимог касаційної скарги та відзиву (заперечення)



У касаційній скарзі ОСОБА_1 просить скасувати ухвалу Донецького окружного адміністративного суду від 3 квітня 2019 року і постанову Першого апеляційного адміністративного суду від 25 червня 2019 року, а справу направити до суду першої інстанції для продовження розгляду справи.



Зокрема, скаржник зазначає, що рішення судів попередніх інстанцій є необґрунтованими, прийняті з порушенням норм матеріального і процесуального права, з неправильним застосуванням норм матеріального права, а також без повного і всебічного з`ясування обставин справи. Зазначає, що суд першої інстанції до правовідносин, що мали місце, неправильно застосував норми пункту 8 частини першої статті 238 Кодексу адміністративного судочинства України, що призвело до неправильного вирішення справи. Оскільки, на думку позивача, добровільне скасування відповідачем актів форми Н-5 і форми НТ не відновлюють його порушених прав щодо нескладання акту форми Н-1 про нещасний випадок, а тільки створюють ситуацію невизначеності щодо можливості відновлення його права на складання вказаного акту.



Крім того, як зазначає позивач, відповідач у судовому засіданні визнав неправильність і незаконність службового розслідування. Отже, у судів першої й апеляційної інстанції були всі законні підстави дати свою оцінку результатам цього службового розслідування і все ж таки зобов`язати відповідача скласти акт форми Н-1, чого зроблено не було.



Відповідач не надав суду свого відзиву на касаційну скаргу.



II. ФАКТИЧНІ ОБСТАВИНИ СПРАВИ



Судами першої й апеляційної інстанцій встановлено, що ОСОБА_1 з 2016 року працює на посаді оперуповноваженого сектору кримінальної поліції Лівобережного відділення поліції Центрального ВП ГУНП в Донецькій області.



11 січня 2018 року ОСОБА_1, перебуваючи на службі у складі слідчо-оперативної групи, отримав тілесні ушкодження.



Наказом Лівобережного відділення поліції Центрального ВП ГУНП в Донецькій області від 19 січня 2018 року №41 створено комісію з розслідування нещасного випадку, який стався з капітаном поліції ОСОБА_1 .



За наслідками проведення службового розслідування, складено і затверджено акти форми Н-5 - розслідування нещасного випадку (у тому числі поранення) від 18 лютого 2018 року і форми НТ - про нещасний випадок невиробничого характеру від 2 квітня 2018 року.



Згідно висновків, викладених в актах, нещасний випадок стався 11 січня 2018 року з капітаном поліції ОСОБА_1, за обставин, які не підпадають під дію пунктів 3.9, 3.10 Порядку розслідування та обліку нещасних випадків, професійних захворювань та аварій, що сталися в органах і підрозділах системи МВС України, затвердженого наказом Міністерства внутрішніх справ України №1346 від 27 грудня 2002 року і зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 31 січня 2003 року за №83/7404, тому вважається таким, що стався в період проходження служби, і не пов`язаний з виконанням службових обов`язків.



Вважаючи зазначені акти протиправними і необґрунтованими, позивач звернувся до суду з цим адміністративним позовом.



III. ДЖЕРЕЛА ПРАВА Й АКТИ ЇХНЬОГО ЗАСТОСУВАННЯ



Відповідно до частини другої статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.



Наказом від 27 грудня 2002 року №1346, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 31 січня 2003 року №83/7404 затверджений "Порядок розслідування та обліку нещасних випадків, професійних захворювань та аварій, що сталися в органах і підрозділах системи МВС України" (далі - "Порядок №1346").



Цей Порядок №1346 розроблено з метою врегулювання питань, пов`язаних із розслідуванням та веденням обліку нещасних випадків, професійних захворювань та аварій, що сталися в органах і підрозділах внутрішніх справ України.



У відповідності до пункту 2.1 Порядку №1346, розслідуванню підлягають раптові погіршення стану здоров`я, поранення, травми, у тому числі отримані внаслідок тілесних ушкоджень, заподіяних іншою особою, гострі професійні захворювання і гострі професійні та інші отруєння, теплові удари, опіки, обмороження, утоплення, ураження електричним струмом, блискавкою та іонізуючим випромінюванням, інші ушкодження, отримані внаслідок аварій, пожеж, стихійного лиха (землетруси, зсуви, повені, урагани та інші надзвичайні події), контакту з тваринами, комахами та іншими представниками фауни і флори, що призвели до втрати працівником працездатності на один робочий день чи більше або до необхідності переведення потерпілого на іншу (легшу) роботу терміном не менш як на один робочий день, а також випадки смерті в підрозділі.



Пунктом 2.2 зазначеного Порядку №1346 визначено, що за результатами розслідування складаються акти за формою Н-1* (додаток 1) і беруться на облік нещасні випадки (у тому числі поранення), які сталися з працівниками в період проходження служби при виконанні службових обов`язків.



Відповідно до пункту 3.8 Порядку №1346 комісія з розслідування нещасного випадку (у тому числі поранення) зобов`язана протягом трьох діб після утворення комісії: обстежити місце події, опитати свідків і осіб, причетних до неї, і одержати пояснення потерпілого, якщо це можливо; визначити відповідність умов служби (праці, навчання) вимогам нормативно-правових актів про охорону праці; з`ясувати обставини і причини, що призвели до нещасного випадку (у тому числі поранення), визначити осіб, які припустилися порушення нормативно-правових актів, а також розробити заходи щодо запобігання подібним випадкам; визначити, чи трапився нещасний випадок (у тому числі поранення) у період проходження служби при виконанні службових обов`язків (не пов`язаний з виконанням службових обов`язків); скласти акт розслідування нещасного випадку (у тому числі поранення) за формою Н-5* (додаток 4) у трьох примірниках, а також акт за формою Н-1* (НТ*) у п`яти примірниках і передати їх на затвердження керівнику підрозділу, який призначив комісію.


................
Перейти до повного тексту