1. Правова система ipLex360
  2. Судові прецеденти
  3. Постанова суду



ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ



11 лютого 2021 року

м.Київ

справа № 806/5163/15

адміністративне провадження № К/9901/28823/18



Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:

судді-доповідача Пасічник С.С.,

суддів: Васильєвої І.А., Юрченко В.П.,

розглянувши в порядку письмового провадження касаційну скаргу Бердичівської об`єднаної державної податкової інспекції Головного управління ДФС у Житомирській області на постанову Житомирського окружного адміністративного суду від 09 лютого 2016 року (суддя Шимонович Р.М.) та ухвалу Житомирського апеляційного адміністративного суду від 10 травня 2016 року (головуючий суддя Капустинський М.М., судді: Мацький Є.М., Шидловський В.Б.) у справі за позовом Фізичної особи-підприємця ОСОБА_1 до Бердичівської об`єднаної державної податкової інспекції Головного управління ДФС у Житомирській області про визнання протиправним та скасування податкового повідомлення-рішення,



В С Т А Н О В И В:



В листопаді 2015 року фізична особа-підприємець ОСОБА_1 (далі - Підприємець, позивач) звернувся до суду з позовом до Бердичівської об`єднаної державної податкової інспекції Головного управління ДФС у Житомирській області (далі - Інспекція, відповідач) про визнання протиправним та скасування податкового повідомлення-рішення від 03 листопада 2015 року №0000502200 про застосування штрафних (фінансових) санкцій в сумі 21 942,30 грн.



В позовній заяві Підприємець вказував на безпідставність висновку контролюючого органу про порушення ним норм законодавства щодо зберігання алкогольних напоїв, адже він ніколи не займався роздрібною торгівлею такими напоями; цим видом господарської діяльності займалась його дружина, яка трагічно загинула 24 лютого 2015 року; при цьому позивач своєчасно звернувся до контролюючого органу із заявою про анулювання виданої дружині ліцензії на право роздрібної торгівлі алкогольними напоями, а також за роз`ясненням питання, що робити із залишками алкогольних напоїв, які їй належали та зберігались в магазині; натомість працівниками Інспекції проведено перевірку, за наслідками якої позивача притягнуто до відповідальності.



Постановою Житомирського окружного адміністративного суду від 09 лютого 2016 року, залишеною без змін ухвалою Житомирського апеляційного адміністративного суду від 10 травня 2016 року, позов задоволено.



Приймаючи такі рішення, суди, дослідивши обставини справи та встановивши, що Підприємцем зберігаються алкогольні напої, які залишилися після господарської діяльності його загиблої дружини - фізичної особи-підприємця ОСОБА_2, при цьому продаж цих напоїв ним не здійснюється, ліцензія на право роздрібної торгівлі не отримувалась, дійшли висновку про помилковість тверджень контролюючого органу про порушення позивачем приписів статті 15 Закону України "Про державне регулювання виробництва і обігу спирту етилового, коньячного і плодового, алкогольних напоїв та тютюнових виробів" від 19 грудня 1995 року №481/95-BP (далі - Закон №481) та, як наслідок, - безпідставність застосування до нього штрафних санкцій на підставі оскаржуваного податкового повідомлення-рішення.



Не погоджуючись з прийнятими судами рішеннями, Інспекція звернулась до Вищого адміністративного суду України з касаційною скаргою, в якій, посилаючись на обставини, встановлені в акті перевірки, просила їх скасувати і прийняти нове рішення про відмову в задоволенні позовних вимог.



Позивач своїм правом на подання письмових заперечень (відзиву) на касаційну скаргу не скористався.



В подальшому справа передана до Верховного Суду як суду касаційної інстанції в адміністративних справах відповідно до підпункту 4 пункту 1 Розділу VІІ "Перехідні положення" Кодексу адміністративного судочинства України (далі - КАС України).



Переглянувши судові рішення та на підставі встановлених фактичних обставин справи перевіривши правильність застосування норм матеріального і процесуального права, Верховний Суд зазначає наступне.



Судами встановлено, що Підприємець є платником єдиного податку, основний вид діяльності якого - виготовлення виробів із бетону для будівництва, роздрібна торгівля іншими непродовольчими товарами.



21 жовтня 2015 року посадовими особами Головного управління ДФС у Житомирській області проведено фактичну перевірку щодо дотримання порядку здійснення платниками податків розрахункових операцій, наявності патентів, ліцензій, свідоцтв, у тому числі свідоцтв про державну реєстрацію, виробництва та обігу підакцизних товарів в магазині, що розташований за адресою: АДРЕСА_1, платника податків - фізичної особи-підприємця ОСОБА_1, за результатами якої складено акт №0085/06/30/22/ НОМЕР_1 від 21 жовтня 2015 року.



Цим актом, в якому зазначено про відсутність у Підприємця ліцензій на право роздрібної торгівлі алкогольними напоями та тютюновими виробами, встановлено порушення останнім статті 15 Закону №481 в частині зберігання алкогольних напоїв (згідно переліку) в місці зберігання, яке не внесено до Єдиного державного реєстру. Водночас в акті вказано й про те, що працівниками Головного управління ДФС у Житомирській області складено протокол про адміністративне правопорушення за частиною 1 статті 164 Кодексу України про адміністративні правопорушення.



За результатами проведеної перевірки Інспекцією прийнято податкове повідомлення-рішення №0000502200 від 03 листопада 2015 року про застосування до позивача штрафних (фінансових) санкцій в сумі 21 942,30 грн.



Водночас суди з`ясували, що згідно з ліцензіями на право здійснення роздрібної торгівлі тютюновими виробами та алкогольними напоями серії АЕ №555722, АЕ №555243, виданими на строк з 17 лютого 2015 року по 17 лютого 2016 року, фізична особа-підприємець ОСОБА_2 (дружина позивача) здійснювала роздрібну торгівлі тютюновими виробами та алкогольними напоями в магазині за адресою: АДРЕСА_1 .



ІНФОРМАЦІЯ_1 ОСОБА_2 померла, що підтверджується копією свідоцтва про смерть серії НОМЕР_2, й згідно з довідкою з Єдиного державного реєстру юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців підприємницьку діяльність фізичної особи-підприємця ОСОБА_2 припинено.



02 березня 2015 року ОСОБА_1 звернувся до контролюючого органу із заявою про анулювання ліцензій, виданих фізичній особі-підприємцю ОСОБА_2, на право здійснення роздрібної торгівлі тютюновими виробами та алкогольними напоями.



За результатами розгляду заяви ОСОБА_1 04 березня 2015 року Головним управлінням ДФС у Житомирській області прийнято розпорядження №220-р та №221-р "Про анулювання ліцензії", якими Управління контролю за обігом та оподаткуванням підакцизних товарів зобов`язано з 02 березня 2015 року анулювати ліценції на право роздрібної торгівлі алкогольними напоями та тютюновими виробами, видані фізичній особі-підприємцю ОСОБА_2 .



Крім того, суди встановили, що позивач просив контролюючий орган пояснити, що робити із залишками алкогольних напоїв з магазину дружини, проте жодних роз`яснень не отримав, в зв`язку із чим залишки товару запакував у ящики та лишив в приміщенні магазину; при цьому Підприємець наголошував на тому, що не має наміру займатись торгівлею алкогольними напоями й на тому, що відповідачу достовірно було відомо про загибель його дружини та ситуацію, яка склалась із залишками товару.



Не погоджуючись із прийнятим Інспекцією податковим повідомленням-рішенням про застосування штрафних (фінансових) санкцій, Підприємець звернувся до суду з позовом у даній справі.



В аспекті заявлених вимог, з огляду на фактичні обставини Верховний Суд дійшов наступного висновку.



В частині 2 статті 19 Конституції України закріплено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.



Основні засади державної політики щодо регулювання виробництва, експорту, імпорту, оптової і роздрібної торгівлі спиртом етиловим, коньячним і плодовим, спиртом етиловим ректифікованим виноградним, спиртом етиловим ректифікованим плодовим, спиртом-сирцем виноградним, спиртом-сирцем плодовим, алкогольними напоями та тютюновими виробами, забезпечення їх високої якості та захисту здоров`я громадян, а також посилення боротьби з незаконним виробництвом та обігом алкогольних напоїв і тютюнових виробів на території України визначає Закон №481.


................
Перейти до повного тексту