ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
09 лютого 2021 року
м. Київ
справа № 813/419/17
адміністративне провадження № К/9901/39979/18
Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:
судді-доповідача - Хохуляка В.В.,
суддів - Бившевої Л.І., Ханової Р.Ф.,
розглянувши в порядку попередньому судовому засіданні як суд касаційної інстанції справу за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "Перфект-Пак" до Галицької об`єднаної державної податкової інспекції Головного управління ДФС у Львівській області про визнання протиправним та скасування податкового повідомлення-рішення, провадження у якій відкрито за касаційною скаргою Товариства з обмеженою відповідальністю "Перфект-Пак" на постанову Львівського окружного адміністративного суду від 26.06.2017 (суддя - Кузан Р.І.) та ухвалу Львівського апеляційного адміністративного суду від 05.10.2017 (головуючий суддя - Глушко І.В., судді: Большакова О.О., Макарик В.Я.) у справі № 813/419/17.
встановив:
Товариство з обмеженою відповідальністю "Перфект-Пак" (далі - ТОВ "Перфект-Пак") звернулось до Львівського окружного адміністративного суду з позовом, в якому просило визнати протиправним та скасувати податкове повідомлення-рішення Галицької об`єднаної державної податкової інспекції Головного управління ДФС у Львівській області (далі - Галицька ОДПІ) №0002091402 від 04.11.2016.
Постановою Львівського окружного адміністративного суду від 26.06.2017, залишеною без змін ухвалою Львівського апеляційного адміністративного суду від 05.10.2017, в позові відмовлено.
Не погодившись з висновками суду апеляційної інстанції, ТОВ "Перфект-Пак" оскаржило їх у касаційному порядку.
У касаційній скарзі позивач просить скасувати постанову Львівського окружного адміністративного суду від 26.06.2017, ухвалу Львівського апеляційного адміністративного суду від 05.10.2017 та прийняти нове рішення, яким позов задовольнити.
В обґрунтування своїх вимог позивач посилається на те, що контролюючим органом застосовано штрафні санкції з порушенням строку, визначеного статтею 250 Господарського кодексу України та статтею 257 Цивільного кодексу України зазначає, що ТОВ "Перфект-Пак" не порушувало вимог статті 1 Закону України "Про порядок здійснення розрахунків в іноземній валюті" та постанов Національного банку України з питань валютного регулювання.
В письмових заперечення на касаційну скаргу Галицька ОДПІ зазначає, що рішення судів першої та апеляційної інстанцій постановлено з додержанням норм матеріального та процесуального права, правову оцінку обставинам справи судом надано правильно, а доводи касаційної скарги є необґрунтованими. Отже, відповідач просить залишити касаційну скаргу позивача без задоволення, а оскаржувані судові рішення - без змін.
Переглядаючи оскаржувані судові рішення в межах доводів та вимог касаційної скарги, перевіряючи дотримання судами першої та апеляційної інстанцій норм процесуального права при встановленні фактичних обставин у справі та правильність застосування ними норм матеріального права, Верховний Суд дійшов висновку, що касаційна скарга задоволенню не підлягає з огляду на наступне.
Як з`ясовано судами попередніх інстанцій, Галицькою ОДПІ проведено позапланову виїзну документальну перевірку ТОВ "Перфект-Пак" з питань дотримання вимог валютного законодавства по взаєморозрахунках з нерезидентами "Kempel Paletten GmbH & Co.KG" за контрактом від 02.01.2014 №25, "Ing.Benjamin PETRIK" spol. s.r.o. за контрактом від 17.01.2014 №27, "EUROPSKA OBALOVA spolonost" s.r.o. за контрактом від 17.01.2014 №28, "Dieffegi" s.r.l. за контрактом від 03.03.2014 №31, "Heinrich & Bock" за контрактом від №32, "Stergiou Pallets ltd" за контрактом від 26.05.2014 №37, "S BL Paletten GmbH" за контрактом від 29.05.2014 №38, "Saglamlar Orman Tarim Urunleri San Ve Tic A.S." за контрактом від 27.08.2014 №42, "Global Trust Project" Sp.z.o.о. за контрактом від 30.06.2015 №30/6-1, "Favor Group" Sp.z.о.о. за контрактом від 26.08.2015 №9, "DAN-Holz" за контрактом від 12.11.2015 №11.
За результатами проведеної перевірки складено акт від 04.08.2016 №1751/37711540/13-04-14-02, в якому відображено висновок про порушення позивачем вимог статті 1 Закону України "Про порядок здійснення розрахунків в іноземній валюті", а саме: отримано валютну виручку від іноземних контрагентів з порушенням строків розрахунків, встановлених цим законом та Постановами Правління Національного банку України від 14.11.2013 №453, від 12.05.2014 №270 "Про зміну строків розрахунків за операціями з експорту та імпорту товарів і запровадження обов`язкового продажу надходжень в іноземній валюті", від 20.08.2014 №515, від 20.11.2014 №734 "Про врегулювання ситуації на валютному ринку України", від 01.12.2014 №758, від 03.03.2015 №160, від 03.06.2015 №354, від 03.09.2015 №581, від 04.12.2015 №863, від 03.03.2016 №140 "Про врегулювання ситуації на грошово-кредитному та валютному ринку України".
На підставі названого акту перевірки та результатами адміністративного оскарження Галицькою ОДПІ прийнято податкове повідомлення-рішення № 0002091402 від 04.11.2016 на суму 435638,02 грн.
За змістом статті 1 Закону України "Про порядок здійснення розрахунків в іноземній валюті" виручка резидентів у іноземній валюті підлягає зарахуванню на їх валютні рахунки в уповноважених банках у строки виплати заборгованостей, зазначені в контрактах, але не пізніше 180 календарних днів з дати митного оформлення (виписки вивізної вантажної митної декларації) продукції, що експортується, а в разі експорту робіт (послуг), прав інтелектуальної власності-з моменту підписання акта або іншого документа, що засвідчує виконання робіт, надання послуг, експорт прав інтелектуальної власності. Перевищення зазначеного строку потребує висновку центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері економічного розвитку.
Відповідно до статті 2 Закону України "Про порядок здійснення розрахунків в іноземній валюті" імпортні операції резидентів, які здійснюються на умовах відстрочення поставки, в разі, коли таке відстрочення перевищує 180 календарних днів з моменту здійснення авансового платежу або виставлення векселя на користь постачальника продукції (робіт, послуг), що імпортується, потребують висновку центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері економічного розвитку.
Частиною четвертою вказаної статті Національному банку України надано право запроваджувати на строк до шести місяців інші строки розрахунків, ніж ті, що визначені частиною першою цієї статті.
Законом України "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо розширення інструментів впливу на грошово-кредитний ринок" доповнено частину першу статті 25 Закону України "Про Національний банк України" шляхом надання Національному банку України повноважень щодо зміни строків розрахунків за операціями з експорту та імпорту товарів.
Так, Правлінням Національного банку України прийнято постанови від 14.11.2013 № 453 "Про зміну строків розрахунків за операціями з експорту та імпорту товарів і запровадження обов`язкового продажу надходжень в іноземній валюті", від 12.05.2014 № 270"Про зміну строків розрахунків за операціями з експорту та імпорту товарів і запровадження обов`язкового продажу надходжень в іноземній валюті", від 20.08.2014 №515, від 20.11.2014 №734 "Про врегулювання ситуації на валютному ринку України", від 01.12.2014 №758, від 03.03.2015 №160, від 03.06.2015 №354, від 03.09.2015 №581, від 04.12.2015 №863, від 03.03.2016 №140 "Про врегулювання ситуації на грошово-кредитному та валютному ринку України", пунктом 1 яких встановлено, що розрахунки за операціями з експорту та імпорту товарів, передбачені в статтях 1 та 2 Закону України "Про порядок здійснення розрахунків в іноземній валюті", здійснюються у строк, що не перевищує 90 календарних днів.
Відповідно до частини першої статті 4 Закону України "Про порядок здійснення розрахунків в іноземній валюті" Порушення резидентами, крім суб`єктів господарювання, що здійснюють діяльність на території проведення антитерористичної операції на період її проведення, строків, передбачених статтями 1 і 2 цього Закону або встановлених Національним банком України відповідно до статей 1 і 2 цього Закону, тягне за собою стягнення пені за кожний день прострочення у розмірі 0,3 відсотка суми неодержаної виручки (вартості недопоставленого товару) в іноземній валюті, перерахованої у грошову одиницю України за валютним курсом Національного банку України на день виникнення заборгованості. Загальний розмір нарахованої пені не може перевищувати суми неодержаної виручки (вартості недопоставленого товару).
Як встановлено судами попередніх інстанцій, між ТОВ "Перфект Пак" та "Kempel Paletten GmbH & Co.KG" укладено контракт № 25 від 02.01.2014 щодо продажу плоских дерев`яних піддонів. На виконання умов цього контракту позивачем відвантажено товар на загальну суму 25077,20 євро, що засвідчено вантажно-митними деклараціями (далі - ВМД) від 30.06.2015 №3658, від 01.07.2015 №3673, від 03.07.2015 №3747, від 03.07.2015 №3748, від 13.07.2015 №3938, від 07.08.2015 №4560, від 18.08.2015 №4844.
З урахуванням встановлених Законом №185 та Постановами НБУ строків проведення розрахунків за такими експортними операціями, граничний термін надходження валютної виручки становив 28.09.2015, 29.09.2015, 01.10.2015, 11.10.2015, 05.11.2015 та 16.11.2015 відповідно.
Вказаним контрагентом здійснено оплату позивачу за отриманий товар в загальній сумі 29977,20 євро, однак валютну виручку у сумі 22373,60 євро ТОВ "Перфект Пак" отримано з порушенням законодавчо встановленого строку на 7, 6, 15, 21, 9 та 7 днів, відповідно.
Відповідно до статті 4 Закону № 185 Галицькою ОДПІ нараховано позивачу пеню в розмірі 0,3 відсотки від суми виручки в іноземній валюті, перерахованої у грошову одиницю України за валютним курсом НБУ на день виникнення заборгованості по вказаному контракту в розмірі 18824,33 грн.
Між позивачем та "Ing.Benjamin PETRIK" spol. s.r.o. укладено контракт № 27 від 17.01.2014 щодо продажу плоских дерев`яних піддонів, на виконання умов якого ТзОВ "Перфект Пак" відвантажено товар на загальну суму 4410,20 євро, що підтверджується ВМД №3909 від 17.07.2014, №312 від 23.01.2015.
Граничний термін надходження валютної виручки становив 15.10.2014 та 23.04.2015, відповідно.
"Ing.Benjamin PETRIK" spol. s.r.o. проведено оплату за отриманий товар на загальну суму 4410,20 євро, однак валютну виручку у сумі 1650,00 євро ТзОВ "Перфект Пак" отримано з порушенням законодавчо встановленого строку на 20 днів.
З урахуванням курсу євро, встановленого НБУ на дату граничного терміну розрахунку, відповідачем нараховано пеню в розмірі 2402,78 грн.
Між позивачем та "Dieffegi" s.r.l. укладено зовнішньоекономічний контракт № 31 від 03.03.2014 щодо продажу плоских дерев`яних піддонів, на виконання умов якого ТОВ "Перфект Пак" відвантажено товару на загальну суму 4410,20 євро, що підтверджується ВМД № 3943 від 18.07.2014.
Граничний термін надходження валютної виручки становив 16.10.2014.
Нерезидентом проведено оплату за отриманий товар в загальній сумі 4670,40 євро, однак валютну виручку у сумі 123,20 євро позивачем отримано з порушенням законодавчо встановленого строку на 13 днів.
Галицькою ОДПІ нараховано пеню по вказаному контракту в загальній сумі 91,63 грн.
Між ТОВ "Перфект Пак" та "Heinrich & Bock" укладено контракт № 32 від 07.03.2014 щодо продажу плоских дерев`яних піддонів, на виконання умов якого позивачем відвантажено на експорт товар на загальну суму 4703,4 євро, що засвідчено ВМД 5396 від 26.09.2014.
Граничний термін надходження валютної виручки становив 25.12.2014.
Вказаним іноземним контрагентом проведено оплату за отриманий товар на загальну суму 4703,4 євро, однак валютну виручку у сумі 188,00 євро позивачем отримано з порушенням законодавчо встановленого строку на 350 днів, у зв`язку з цим відповідачем нараховано пеню в сумі 3803,5 грн.
26.05.2014 позивачем укладено зовнішньоекономічний контракт з "Stergiou Pallets ltd" №37 на поставку плоских дерев`яних піддонів, на виконання умов якого ТОВ "Перфект Пак" відвантажено на експорт товар на загальну суму 3898,80 євро, що підтверджується ВМД №3433 від 19.09.2015.
Граничний термін надходження валютної виручки становив 17.09.2015.
Нерезидентом проведено оплату за отриманий товар на загальну суму 3898,80 євро, однак з порушенням законодавчо встановленого строку на 34 дні, у зв`язку з чим відповідачем нараховано пеню в розмірі 9715,96 грн.
Між ТОВ "Перфект Пак" та "Saglamlar Orman Tarim Urunleri San Ve Tic A.S." укладено контракт № 42 від 27.08.2014 щодо продажу плоских дерев`яних піддонів, на виконання умов якого позивачем здійснено відвантаження товару на загальну суму 23509,80 євро, що підтверджується ВМД №2827 від 25.05.2015, №3800 від 07.07.2015, №4493 від 06.08.2015, №4970 від 21.08.2015, № 5559 від 08.09.2015, №16663 від 25.11.2015.
Граничний термін надходження валютної виручки становив 23.08.2015, 05.10.2015, 19.11.2015, 07.12.2015 та 23.02.2015 відповідно.
Розрахунок за поставлений товар вказаним іноземним контрагентом проведено на загальну суму 23509,80 євро, однак валютну виручку у сумі 64,60 євро позивачем отримано з порушенням законодавчо встановленого строку на 11 днів, у зв`язку з чим відповідачем нараховано пеню в сумі 54,31 грн.
На виконання умов зовнішньоекономічного контракту № 30/6-1 від 30.06.2015, укладеного з "Global Trust Project Sp.z.o.o.", позивачем відвантажено на експорт плоскі дерев`яні піддони на загальну суму 5208,00 євро, що підтверджується ВМД № 4589 від 10.08.2015 та № 4682 від 13.08.2015.
Оплату за поставлений товар в сумі 2666,40 євро проведено з порушенням встановлених законодавством строків проведення розрахунків в іноземній валюті, у зв`язку з чим податковим органом нараховано пеню в розмірі 1764,05 грн.
Між позивачем та компанією "Favor Group Sp.z.o.o." укладено експортний контракт № 9 від 26.08.2015 щодо продажу плоских дерев`яних піддонів, на виконання умов якого ТзОВ "Перфект Пак" відвантажено товар на загальну суму 3780,00 євро, що засвідчено ВМД від 23.11.2015 №7828.
Граничний термін надходження валютної виручки становив 21.02.2016.