ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
09 лютого 2021 року
м. Київ
справа № 808/753/15
адміністративне провадження № К/9901/37857/18
Верховний Суд у складі Касаційного адміністративного суду:
судді-доповідача - Хохуляка В.В.,
суддів - Бившевої Л.І., Ханової Р.Ф.,
розглянув в попередньому судовому засіданні як суд касаційної інстанції справу за позовом Відкритого акціонерного товариства "Запоріжжяобленерго" до Спеціалізованої державної податкової інспекції з обслуговування великих платників у м. Запоріжжі Міжрегіонального головного управління ДФС про визнання протиправним та скасування податкового повідомлення-рішення, провадження у якій відкрито за касаційною скаргою Офісу великих платників податків ДФС на постанову Запорізького окружного адміністративного суду від 09.09.2015 (суддя - Шара І.В.) та ухвалу Дніпропетровського апеляційного адміністративного суду від 12.01.2017 (головуючий суддя - Бишевська Н.А., судді: Добродняк Ю.І., Семененко Я.В.) у справі №808/753/15.
встановив:
Відкрите акціонерне товариство "Запоріжжяобленерго" (далі - ВАТ "Запоріжжяобленерго") звернулося до Окружного адміністративного суду міста Києва з позовом, в якому просило визнати протиправним та скасувати податкове повідомлення-рішення Спеціалізованої державної податкової інспекції з обслуговування великих платників у м. Запоріжжі Міжрегіонального головного управління ДФС (далі - СДПІ з ОВП у м. Запоріжжі) від 13.11.2014 № 0000334100.
Постановою Запорізького окружного адміністративного суду від 09.09.2015, залишеною без змін ухвалою Дніпропетровського апеляційного адміністративного суду від 12.01.2017, позов задоволено.
Не погодившись з висновками судів першої та апеляційної інстанцій, Офіс великих платників податків ДФС оскаржив їх у касаційному порядку.
У касаційній скарзі відповідач просить скасувати постанову Запорізького окружного адміністративного суду від 09.09.2015, ухвалу Дніпропетровського апеляційного адміністративного суду від 12.01.2017 та прийняти нове рішення, яким відмовити в позові повністю.
В обґрунтування доводів касаційної скарги Офіс великих платників податків ДФС зазначає, що оскільки ВАТ "Запоріжжяобленерго" в поданій податковій декларації з податку на прибуток підприємства за 2013 рік самостійно визначено суму авансового внеску з податку на прибуток у розмірі 603 417 грн. (щомісячно) та не сплачено по строку 30.07.2014 та 30.08.2014, погашення податкового боргу платника податків з відповідного платежу за рахунок надміру сплачених сум такого платежу здійснено податковим органом без заяви позивача за рахунок наявних у Товариства надміру сплачених сум такого платежу у відповідності до пункту 87.1 статті 87 Податкового кодексу України.
Переглядаючи оскаржувані судові рішення в межах доводів та вимог касаційної скарги, перевіряючи дотримання судами першої та апеляційної інстанцій норм процесуального права при встановленні фактичних обставин у справі та правильність застосування ними норм матеріального права, Верховний Суд дійшов висновку, що касаційна скарга задоволенню не підлягає з огляду на наступне.
Як з`ясовано судами попередніх інстанцій, 24.02.2014 ВАТ "Запоріжжяобленерго" подано до СДПІ з ОВП у м. Запоріжжі декларацію з податку на прибуток підприємства за 2013 рік, в якій визначений авансовий внесок з цього податку, що підлягає сплаті у 2014 році, у щомісячному розмірі 603 417 грн.
08.05.2014 ВАТ "Запоріжжяобленерго" подано декларацію з податку на прибуток за 1 квартал 2014 року, в якій, зокрема:
у рядку 07 "Об`єкт оподаткування від усіх видів діяльності (рядок 01 - рядок 04)" задекларовано 15 498 589 грн.,
у рядку 09 ПЗ "Прибуток, звільнений від оподаткування, або збиток від діяльності, прибуток від якої звільняється від оподаткування" задекларовано 15 498 589 грн.
01.08.2014 СДПІ з ОВП у м. Запоріжжі сформована податкова вимога № 8-18, в якій визначено станом на 31.07.2014 суму податкового боргу ВАТ "Запоріжжяобленерго" за узгодженим грошовим зобов`язанням з авансових внесків з податку на прибуток у розмірі 603 417 грн.
При цьому докази направлення позивачу та отримання останнім вказаної податкової вимоги у матеріалах справи відсутні.
СДПІ з ОВП у м. Запоріжжі проведено документальну невиїзну перевірку з питання своєчасності сплати до бюджету авансових внесків з податку на прибуток ВАТ "Запоріжжяобленерго" за період з 30.07.2014 по 30.09.2014, за результатами якої складено акт № 341/28-04-41-00/00130926 від 27.10.2014.
У даному акті перевірки зафіксовано, що на підставі поданої 24.02.2014 ВАТ "Запоріжжяобленерго" декларації з податку на прибуток підприємства за 2013 рік визначено суму авансового внеску з цього податку за:
липень 2014 року у розмірі 603 417 грн., строк сплати зазначеної декларації грошового зобов`язання припадає на 30.07.2014;
серпень 2014 року у розмірі 603 417 грн., строк сплати зазначеної декларації грошового зобов`язання припадає на 30.08.2014.
Наведені обставини стали підставою для висновку про те, що ВАТ "Запоріжжяобленерго" в порушення пункту 57.1 статті 57 Податкового кодексу України суми авансових внесків за вказані періоди сплачені 30.09.2014 згідно з платіжним дорученням № 1060, тобто з затримкою більше 30 календарних днів.
13.11.2014 на підставі акту перевірки відповідачем прийняте податкове повідомлення-рішення № 0000334100, згідно з яким до ВАТ "Запоріжжяобленерго" за порушення граничного строку сплати (більше 30 календарних днів) суми грошового зобов`язання з авансових внесків з податку на прибуток було застосовано у відповідності до статті 126 Податкового кодексу України штрафні санкції на загальну суму 241 366,80 грн. (20 % від суми щомісячного платежу 603 417 грн., граничний строк яких був 30.07.2014 - 120 683,40 грн., граничний строк яких був 30.08.2014 - 120 683,40 грн.).
Абзацом 4 пункту 57.1 статті 57 Податкового кодексу України (в редакції, чинні на момент виникнення спірних правовідносин) встановлено, що платники податку на прибуток (крім новостворених, виробників сільськогосподарської продукції, неприбуткових установ (організацій) та платників податків, у яких доходи, що враховуються при визначенні об`єкта оподаткування, за останній річний звітний податковий період не перевищують 10 мільйонів гривень) щомісяця сплачують авансовий внесок з податку на прибуток у порядку і в строки, які встановлені для місячного податкового періоду, у розмірі не менше 1/12 нарахованої до сплати суми податку за попередній звітний (податковий) рік без подання податкової декларації.
Згідно з абзацами 11, 12 пункту 57.1 статті 57 Податкового кодексу України у складі річної податкової декларації платником податку подається розрахунок щомісячних авансових внесків, які мають сплачуватися у наступні дванадцять місяців. Визначена в розрахунку сума авансових внесків вважається узгодженою сумою грошових зобов`язань.
При цьому дванадцятимісячний період для сплати авансових внесків визначається починаючи з березня поточного звітного (податкового) року по лютий наступного звітного (податкового) року включно.
Платник податків зобов`язаний самостійно сплатити суму податкового зобов`язання, зазначену у поданій ним податковій декларації, протягом 10 календарних днів, що настають за останнім днем відповідного граничного строку, передбаченого цим Кодексом для подання податкової декларації, крім випадків, встановлених цим Кодексом (абзац 1 пункту 57.1 статті 57 Податкового кодексу України).
Отже, платник податків декларує у складі річної податкової декларації щомісячні авансові внески з податку на прибуток, розраховані у розмірі не менше 1/12 нарахованої до сплати суми податку за попередній звітний (податковий) рік, і які мають сплачуватись у строки, визначені в абзацом 1 пункту 57.1 статті 57 Податкового кодексу України.
Разом з тим, в абзацом 9 пункту 57.1 статті 57 Податкового кодексу України передбачено, що у разі якщо платник податку, який сплачує авансовий внесок, за підсумками першого кварталу звітного (податкового) року не отримав прибуток або отримав збиток, він має право подати податкову декларацію та фінансову звітність за перший квартал. Такий платник податку авансових внесків у другому-четвертому кварталах звітного (податкового) року не здійснює, а податкові зобов`язання визначає на підставі податкової декларації за підсумками першого півріччя, трьох кварталів та за рік, яка подається до контролюючого органу в порядку, передбаченому цим Кодексом.