ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
27 січня 2021 року
м. Київ
Справа № 910/9229/15
Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного господарського суду:
Берднік І. С. - головуючого, Міщенка І. С., Сухового В. Г.,
за участю секретаря судового засідання - Корнієнко О. В.,
за участю представників:
Акціонерного товариства
"Оператор газорозподільної системи ?Сумигаз?" - Павліченко Л. М.,
Акціонерного товариства
"Національна акціонерна компанія ?Нафтогаз України?" - Барсова С. О.,
розглянувши у відкритому судовому засіданні касаційну скаргу Акціонерного товариства "Національна акціонерна компанія ?Нафтогаз України?"
на постанову Північного апеляційного господарського суду від 28.10.2020
(у складі колегії суддів: Мартюк А. І. (головуючий), Владимиренко С. В.,
Зубець Л. П.)
у справі № 910/9229/15
за позовом Акціонерного товариства "Оператор газорозподільної системи ?Сумигаз?"
до Акціонерного товариства "Національна акціонерна компанія ?Нафтогаз України?"
про визнання договору укладеним,
ВСТАНОВИВ:
У квітні 2015 року Публічне акціонерне товариство по газопостачанню та газифікації "Сумигаз" (змінене найменування - Акціонерне товариство "Оператор газорозподільної системи ?Сумигаз?") (далі - позивач, АТ "Сумигаз") звернулось до Господарського суду міста Києва з позовом до Публічного акціонерного товариства "Національна акціонерна компанія ?Нафтогаз України?" (змінене найменування - Акціонерне товариство "Національна акціонерна компанія ?Нафтогаз України?") (далі - позивач, НАК "Нафтогаз України", Компанія), в якому просило визнати укладеним між позивачем та відповідачем договір на експлуатацію складових Єдиної газотранспортної системи України (далі - ЄГТСУ) в редакції, запропонованій позивачем.
Позовні вимоги обґрунтовані тим, що відповідач є власником складових ЄГТСУ та відповідно до положень ч. 4, 5 ст. 7-1 Закону України "Про засади функціонування ринку природного газу" зобов`язаний укласти з газотранспортним або газорозподільним підприємством договір на експлуатацію складових ЄГТСУ відповідно до Типового договору, затвердженого постановою Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сфері енергетики (далі - НКРЕ) від 07.03.2013 № 228 "Про затвердження Типового договору на експлуатацію складових Єдиної газотранспортної системи України (між власниками та газотранспортними або газорозподільними підприємствами)" (далі - постанова НКРЕ № 228).
Рішенням Господарського суду міста Києва від 25.06.2015 в задоволенні позову відмовлено.
Рішення суду першої інстанції обґрунтоване тим, що:
відповідач як власник складових ЄГТСУ не обмежений законодавством у розпорядженні належними йому складовими ЄГТСУ шляхом укладення виключно договору на їх експлуатацію, адже такі складові можуть бути передані у користування або господарське відання чи у власність газотранспортним або газорозподільним підприємствам;
спірний проєкт договору не базується на державному замовленні, не є обов`язковим для укладання в силу прямої норми закону, жодних попередніх домовленостей та/або угод щодо укладання спірного договору сторони не заключали, а тому відсутні підстави зобов`язувати відповідача укладати договір на експлуатацію складових ЄГТСУ;
сторонами не було погоджено всіх істотних умов договору на експлуатацію складових ЄГТСУ, а саме щодо ціни договору та строків його дії, а редакція п. 2.4 проєкту договору не відповідає умовам Типового договору, затвердженого постановою НКРЕ № 228.
Постановою Північного апеляційного господарського суду від 28.10.2020 рішення суду першої інстанції від 25.06.2015 скасовано, прийнято нове рішення про задоволення позову. Визнано укладеним з 12.05.2013 між позивачем та відповідачем договір на експлуатацію складових Єдиної газотранспортної системи України у редакції позивача.
Постанова суду апеляційної інстанції мотивована тим, що:
договір на експлуатацію складових ЄГТСУ є єдиним видом договору, який може укласти НАК "Нафтогаз України";
в контексті спірних правовідносин у заявлений позивачем період відповідач був і залишається власником складових ЄГТСУ, тому в силу закону зобов`язаний укласти з газотранспортним або газорозподільним підприємством договір на експлуатацію складових ЄГТСУ відповідно до Типового договору, затвердженого постановою НКРЕ № 228;
запропонована позивачем редакція договору не суперечить вимогам закону, а його умови відповідають умовам Типового договору, затвердженого постановою НКРЕ №228 (який був чинний на момент звернення з відповідним позовом).
Не погоджуючись з постановою апеляційного господарського суду від 28.10.2020, у грудні 2020 року НАК "Нафтогаз України" подала до Касаційного господарського суду касаційну скаргу, у якій, посилаючись на порушення судом апеляційної інстанції норм матеріального та процесуального права та наявність випадків, передбачених п. 1, 4 ч.2 ст. 287 Господарського процесуального кодексу України (далі - ГПК України), просила скасувати постанову апеляційного господарського суду від 28.10.2020, а рішення суду першої інстанції від 25.06.2015 залишити в силі.
Ухвалою Верховного Суду від 12.01.2021 відкрито касаційне провадження у справі №910/9229/15 з підстав, передбачених п. 1, 4 ч. 2 ст. 287 ГПК України. Призначено розгляд касаційної скарги у відкритому судовому засіданні на 27.01.2021.
АТ "Сумигаз" у запереченнях від 17.12.2020 проти відкриття касаційного провадження та у відзиві від 22.01.2021 на касаційну скаргу зазначає про правильне застосування судом апеляційної інстанції норм матеріального та процесуального права при вирішенні спору, тому просить залишити оскаржену постанову апеляційного суду без змін.
Заслухавши доповідь судді-доповідача, пояснення представників сторін, дослідивши наведені в касаційній скарзі доводи та заперечення проти неї, перевіривши матеріали справи, Верховний Суд дійшов таких висновків.
Відповідно до ч. 1 ст. 1 Закону України "Про засади функціонування ринку природного газу" газопостачальне підприємство - суб`єкт господарювання, що на підставі ліцензії здійснює постачання природного газу безпосередньо споживачам згідно з укладеними договорами (п. 6); газорозподільне підприємство - суб`єкт господарювання, що на підставі ліцензії здійснює транспортування природного газу газорозподільними мережами безпосередньо споживачам, у власності чи в користуванні якого перебувають газорозподільні мережі та інші виробничі об`єкти та який здійснює щодо них функції з оперативно-технологічного управління (п. 7); Єдина газотранспортна система України - виробничий комплекс, що складається з магістральних газопроводів та газорозподільних мереж, підземних сховищ газу та інших організаційно і технологічно пов`язаних з ними об`єктів та споруд, призначених для транспортування, розподілу і зберігання природного газу (п. 11).
Судами попередніх інстанцій встановлено, що АТ "Сумигаз" є суб`єктом господарювання, основними видами діяльності якого є постачання та розподіл природного газу за регульованим тарифом, які проводяться згідно Статуту товариства та норм чинного законодавства на підставі ліцензій від 27.03.2015 серії АЕ № 295554 на розподіл природного, нафтового газу і газу (метану) вугільних родовищ та серії АЕ № 295555 на постачання природного, нафтового газу та газу (метану) вугільних родовищ за регульованим тарифом.
Згідно з п. 2.2 Статуту АТ "Сумигаз" позивач як спеціалізоване підприємство газового господарства здійснює, зокрема, технічне обслуговування і експлуатацію газових мереж, споруд, обладнання і приладів для газопостачання природного і скрапленого газу, виконання ремонтів газопроводів, газових приладів і пристроїв, локалізацію і ліквідацію аварійних ситуацій.
Отже, АТ "Сумигаз" є газопостачальним і газорозподільним підприємством.
На замовлення та за кошти НАК "Нафтогаз України" збудовані підвідний газопровід до Нова Слобода Путивльського району Сумської області; газопроводи по вул. Молодіжна, 1 Травня, Партизанська, Леніна, Радянська Нова Слобода Путивльського району Сумської області; газопроводи до топкової школи, до монастиря, вул. Набережна, Пролетарська, Свердлова Нова Слобода Путивльського району Сумської області; газопроводи до келій, вул. Руднєва, Деревенська Нова Слобода Путивльського району Сумської області.
Таким чином, НАК "Нафтогаз України" є власником вказаних вище газопроводів, які входять до складу ЄГТСУ.
Частиною 3 ст. 179 Господарського кодексу України (далі - ГК України) передбачено, що укладення господарського договору є обов`язковим для сторін, якщо він заснований на державному замовленні, виконання якого є обов`язком для суб`єкта господарювання у випадках, передбачених законом, або існує пряма вказівка закону щодо обов`язковості укладення договору для певних категорій суб`єктів господарювання чи органів державної влади або органів місцевого самоврядування.
Відповідно до ч. 3 ст. 7 Закону України "Про засади функціонування ринку природного газу" (у редакції, чинній на момент виникнення спірних правовідносин) газотранспортні, газорозподільні та газодобувні підприємства під час здійснення транспортування та розподілу природного газу газопроводами, які перебувають у їхній власності чи користуванні на законних підставах, зобов`язані за зверненням суб`єктів ринку природного газу забезпечити їм доступ до цих мереж на підставі укладених договорів.
Законом України "Про внесення змін до деяких законів України щодо плати за приєднання до мереж суб`єктів природних монополій", який набрав чинності 01.01.2013, було доповнено Закон України "Про засади функціонування ринку природного газу" (чинний на момент виникнення спірних правовідносин) статтею 7-1, положеннями ч. 4 якої передбачено, що власники складових ЄГТСУ зобов`язані забезпечити надійну та безпечну експлуатацію ЄГТС згідно з вимогами законодавства та правилами технічної експлуатації. У разі невиконання зазначених вимог власники складових ЄГТСУ зобов`язані передати належні їм складові ЄГТСУ у власність, господарське відання чи користування газотранспортному або газорозподільному підприємству чи укласти з газотранспортним або газорозподільним підприємством договір про експлуатацію таких складових. Експлуатація Єдиної газотранспортної системи України здійснюється виключно газотранспортними або газорозподільними підприємствами.
Згідно з ч. 4 та ч. 5 ст. 9 Закону України "Про трубопровідний транспорт" взаємовідносини суб`єктів, яким передано в управління об`єкти трубопровідного транспорту, що проходять в одному технічному коридорі або перетинаються, здійснюються на основі договорів; підприємства, установи та організації, що експлуатують трубопроводи, які підпорядковані різним відомствам, але розташовані в одному технічному коридорі, повинні узгодити умови їх експлуатації. Отже, законодавцем передбачено вимогу щодо обов`язковості укладення договору при будь-яких різновидах експлуатації об`єктів трубопровідного транспорту. А згідно із статтею 2 цього Закону систему трубопровідного транспорту становлять як магістральні трубопроводи, так і промисловий трубопровідний транспорт, до якого належать газопроводи високого тиску та підвідні газопроводи.
Аналіз ч. 6-8 ст. 7 Закону України "Про трубопровідний транспорт" дозволяє зробити висновок про те, що законодавцем обмежено свободу укладення договорів щодо належного Компанії майна, заборонено відчуження основних фондів Компанії та передачу їх з балансу на баланс, крім випадків такої передачі бюджетній установі, державному підприємству або акціонерному товариству, 100 % акцій якого перебуває у державній власності України чи створення державних підприємств або акціонерних товариств, 100 % акцій та часток яких перебуває у державній власності України, а також заборонено продаж основних фондів Компанії, її дочірніх та заснованих нею підприємств, що не використовуються в процесі провадження діяльності з транспортування магістральними трубопроводами і зберігання у підземних газосховищах, без погодження з Кабінетом Міністрів України.
З огляду на таке, єдиним варіантом обов`язкового укладення договору між НАК "Нафтогаз України" як власником газопроводів та АТ "Сумигаз" як оператором газорозподільних систем є договір експлуатації ЄГТСУ, що також відповідає вимогам ч. 4, 5 ст. 9 Закону України "Про трубопровідний транспорт" та ч. 4 ст. 7-1 Закону України "Про засади функціонування ринку природного газу" (у редакції, чинній на момент виникнення спірних правовідносин).
Відповідно до ч. 3 ст. 4 Закону України "Про засади функціонування ринку природного газу" (у редакції, чинній на момент виникнення спірних правовідносин) до повноважень НКРЕ, належить, зокрема, затвердження типових договорів на експлуатацію складових Єдиної газотранспортної системи України (між власниками та газотранспортними або газорозподільними підприємствами).
Постановою НКРЕ від 07.03.2013 № 228 (у редакції, чинній на момент виникнення спірних правовідносин) затверджено Типовий договір на експлуатацію складових Єдиної газотранспортної системи України (між власниками та газотранспортними або газорозподільними підприємствами). Пунктом 2 цієї Постанови зобов`язано власників складових ЄГСТУ та газотранспортні і газорозподільні підприємства привести свої договірні відносини у відповідність до вимог Типового договору на експлуатацію складових Єдиної газотранспортної системи України (між власниками та газотранспортними або газорозподільними підприємствами), у місячний строк з дня набрання нею чинності.
Таким чином, укладення між АТ "Сумигаз" (газопостачальним і газорозподільним підприємством) та власником складових ЄГТСУ - НАК "Нафтогаз України" договору, предметом якого є передача в експлуатацію складових ЄГТСУ, було обов`язковим в силу положень закону і такий договір мав відповідати Типовому договору, затвердженому постановою НКРЕ № 228.
Судами попередніх інстанцій встановлено, що на виконання вимог Закону України "Про засади функціонування ринку природного газу" (у редакції, чинній на момент виникнення спірних правовідносин) та постанови НКРЕ № 228, посилаючись на встановлену законодавством з 01.01.2013 обов`язковість укладення між сторонами договорів на експлуатацію складових ЄГТСУ, АТ "Сумигаз" неодноразово направляло НАК "Нафтогаз України" листи (від 11.12.2013 № 30/1772, від 29.05.2014 № 30/315, від 25.06.2014 № 30/787, від 03.09.2014 №30/519, від 18.02.2015 № 30/242) з пропозиціями укласти договір на експлуатацію складових ЄГТСУ, до яких долучало проєкти такого договору.
Так, у проєкті договору на експлуатацію складових ЄГТСУ, наданого позивачем відповідачу, визначено, зокрема, такі умови:
за цим договором, замовник (НАК "Нафтогаз України") передає виконавцю (АТ "Сумигаз") в експлуатацію складові Єдиної газотранспортної системи, які безпосередньо приєднані до газових мереж виконавця, який є газорозподільним підприємством, та використовуються для забезпечення розподілу природного газу (договір укладається з газорозподільним підприємством), або які призначені для розподілу природного газу від газорозподільних станцій безпосередньо споживачам (договір укладається з газорозподільним підприємством), або які призначені для транзитного, міждержавного, міжрегіонального транспортування природного газу (договір укладається з газотранспортним підприємством) (п. 1.1);
вартість послуг (робіт) визначається сторонами відповідно до переліку послуг (робіт) з експлуатації об`єкта газопостачання, що надаються виконавцем замовнику та становить на один календарний рік 92 737,23 грн, крім того, ПДВ 20 % - 18 547,45 грн. Вартість послуг (робіт) є динамічною та може коригуватись залежно від змін цін, обсягів послуг (робіт), інфляційних процесів, нових нормативних актів, які діють на момент надання послуг (виконання робіт) (п.2.1);
цей договір є укладеним і набирає чинності з 12.05.2013 та діє до 31.12.2019 (п.6.1).
Вказаний проєкт договору НАК "Нафтогаз України" отримала, що встановлено судами, однак від його підписання відмовилась, що стало підставою для звернення АТ "Сумигаз" до господарського суду з позовом про визнання укладеним договору на експлуатацію ЄГТСУ (між власниками та газотранспортними або газорозподільними підприємствами) на умовах, передбачених Законом України "Про засади функціонування ринку природного газу" та постановою НКРЕ № 228, які були чинні на момент подачі позову, та у редакції, запропонованій позивачем.
Постановою суду апеляційної інстанції від 28.10.2020 позов задоволено та визнано укладеним з 12.05.2013 між сторонами договір на експлуатацію складових ЄГТСУ у редакції позивача з огляду на законодавчо встановлену обов`язковість укладення між власниками ЄГТСУ та газотранспортними або газорозподільними підприємствами такого договору та враховуючи, що запропонована позивачем редакція проєкту цього договору не суперечить вимогам закону, а його умови відповідають умовам Типового договору, затвердженого постановою НКРЕ № 228 (яка була чинною на момент звернення з відповідним позовом).
Постанова суду обґрунтована положеннями, зокрема, ст. 179, 181 ГК України, ст.7-1 Закону України "Про засади функціонування ринку природного газу" (який діяв з 01.01.2013 до 01.10.2015), ст. 7, 9 Закону України "Про трубопровідний транспорт".
Окрім того, суд апеляційної інстанції при вирішенні спору врахував правові висновки об`єднаної палати Касаційного господарського суду у складі Верховного Суду у постанові від 31.05.2019 у справі № 925/916/17, щодо застосування вказаних норм права у подібних правовідносинах, відповідно до яких укладення договору на експлуатацію складових ЄГТСУ між сторонами є обов`язковим в силу положень закону та у випадку недосягнення між ними згоди щодо його істотних умов спір підлягає розгляду в судовому порядку.
У касаційній скарзі НАК "Нафтогаз України" оскаржує постанову суду апеляційної інстанції з підстав, передбачених п. 1, 4 ч. 2 ст. 287 ГПК України.
Обґрунтовуючи наявність підстави касаційного оскарження постанови суду апеляційної інстанції, передбаченої п. 1 ч. 2 ст. 287 ГПК України, НАК "Нафтогаз України" вказала, що суд апеляційної інстанції, задовольнивши позов, не врахував:
правового висновку Касаційного господарського суду у складі Верховного Суду у постанові від 09.07.2019 у справі № 917/535/17, в результаті чого визнав укладеним договір, істотні умови якого сторонами не узгоджено;
правової позиції Касаційного господарського у складі Верховного Суду у постанові від 21.03.2018 у справі № 914/813/17, через що не врахував, що чинне законодавство не містить будь-яких обов`язків для власників газорозподільних систем щодо укладення договорів на їх експлуатацію з операторами ГРМ, а постанова НКРЕ є підзаконним нормативно-правовим актом, тому не може встановлювати обов`язковість укладення господарського договору.
Також НАК "Нафтогаз України", посилаючись на наявність підстави оскарження постанови апеляційного суду, передбаченої п. 4 ч. 2 ст. 287 ГПК України, що є підставою для скасування оскаржуваної постанови відповідно до п. 2 ч. 1 ст. 310 ГПК України (саме на нього посилається скаржник), зазначило, що суд апеляційної інстанції неправомірно відмовив Компанії у задоволенні заяви про відвід головуючому-судді Мартюк А. І., оскільки, на переконання відповідача, наперед визначена і озвучена головуючим-суддею позиція суду щодо розгляду справи (за доводами скаржника судом було оголошено, що спір буде вирішено аналогічно до справи № 910/12181/15) дає підстави для сумнівів в об`єктивності розгляду справи.
Відповідно до ч. 1 ст. 300 ГПК України, переглядаючи у касаційному порядку судові рішення, суд касаційної інстанції в межах доводів та вимог касаційної скарги, які стали підставою для відкриття касаційного провадження, та на підставі встановлених фактичних обставин справи перевіряє правильність застосування судом першої чи апеляційної інстанції норм матеріального і процесуального права.
Зі змісту п. 1, 4 ч. 2 ст. 287 ГПК України слідує, що підставами касаційного оскарження судових рішень, зазначених у пунктах 1, 4 частини першої цієї статті, є неправильне застосування саме судом апеляційної інстанції норм матеріального права чи порушення норм процесуального права виключно у випадках: якщо суд апеляційної інстанції в оскаржуваному судовому рішенні застосував норму права без урахування висновку щодо застосування норми права у подібних правовідносинах, викладеного у постанові Верховного Суду, крім випадку наявності постанови Верховного Суду про відступлення від такого висновку (п. 1); якщо судове рішення оскаржується з підстав, передбачених частинами першою, третьою статті 310 цього Кодексу (п. 4).