1. Правова система ipLex360
  2. Судові прецеденти
  3. Постанова суду



ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ



09 лютого 2021 року

м. Київ

справа № 759/16432/17

адміністративне провадження № К/9901/13020/19

Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:

головуючого судді Бучик А.Ю.,

суддів Мороз Л.Л., Рибачука А.І.

розглянувши в письмовому провадженні касаційну скаргу Травянка Олександра Івановича в інтересах ОСОБА_1 на постанову Шостого апеляційного адміністративного суду від 16 квітня 2019 року (колегія у складі: головуючого судді Земляної Г.В., суддів: Лічевецького І.О., Парінова А.Б.) у справі №759/16432/17 за позовом ОСОБА_1 до Головного управління Пенсійного фонду України в м. Києві про визнання бездіяльності протиправною та зобов`язання вчинити певні дії, -

УСТАНОВИВ:

У листопаді 2017 року ОСОБА_1 (далі також - позивач) звернувся до суду з позовом, в якому просив зобов`язати Головне управління Пенсійного фонду України в м. Києві (далі також - відповідач), відповідно до ст. 63 Закону України "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби та деяких інших осіб", на підставі довідки МВС України про розмір грошового забезпечення для перерахунку пенсії провести позивачу з 1 січня 2016 року перерахунок пенсії, з включенням до сум грошового забезпечення надбавки за особливо важливі завдання - 50% та премії - 100%, що входять до розрахунку пенсії, нарахувати та виплатити одноразово своєчасно недоотримані суми пенсії за минулий час без обмеження будь-яким строком, без обмеження максимального розміру пенсії (з урахуванням надбавок, підвищень, цільової грошової допомоги, індексації та інших доплат до пенсії, встановлених законодавством) на підставі Рішення Конституційного суду України від 20.12.2016 року №7-рп/2016 "У справі за конституційним поданням ВСУ щодо відповідності Конституції України (конституційності) положення другого речення частини сьомої ст. 43, першого речення частини першої ст. 54 Закону України "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби та деяких інших осіб".

В обґрунтування позовних вимог позивачем зазначено, що відповідачем не дотримано зобов`язання діяти на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачений Конституцією та законами України.

Святошинський районний суд міста Києва рішенням від 13 вересня 2018 року позов задовольнив частково. Зобов`язав Головне управління Пенсійного фонду України в м. Києві, відповідно до ст. 63 Закону України "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби та деяких інших осіб", на підставі довідки МВС України про розмір грошового забезпечення для перерахунку пенсії, провести ОСОБА_1 з 1 січня 2016 року перерахунок пенсії з включенням до сум грошового забезпечення надбавки за особливо важливі завдання - 50% та премії - 100%, що входять до розрахунку пенсії, нарахувати та виплатити ОСОБА_1 одноразово своєчасно недоотримані суми пенсії за минулий час з урахуванням надбавок, підвищень, цільової грошової допомоги, індексації та інших доплат до пенсії, встановлених законодавством на підставі Рішення Конституційного суду України від 20.12.2016 року №7-рп/2016 "У справі за конституційним поданням ВСУ щодо відповідності Конституції України (конституційності) положення другого речення частини сьомої ст. 43, першого речення частини першої ст. 54 Закону України "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби та деяких інших осіб". У задоволенні решти позовних вимог відмовив.

Шостий апеляційний адміністративний суд постановою від 16 квітня 2019 року скасував рішення Святошинського районного суду міста Києва від 13 вересня 2018 року та прийняв нову постанову, якою у задоволенні позову ОСОБА_1 - відмовив.

07 травня 2019 року Травянко Олександр Іванович в інтересах ОСОБА_1 звернувся до Верховного Суду з касаційною скаргою на постанову Шостого апеляційного адміністративного суду від 16 квітня 2019 року, в якій просить скасувати рішення суду апеляційної інстанції та залишити в силі рішення Святошинського районного суду міста Києва від 13 вересня 2018 року.

В обґрунтування своїх вимог, скаржник зазначив про те, що суд апеляційної інстанції невірно застосував норми матеріального та процесуального права, а відповідач здійснив невірне нарахування пенсійного забезпечення ОСОБА_1 з самого початку.

Ухвалою Верховного Суду від 29.05.2019 відкрито касаційне провадження і вказана справа розглядається в порядку письмового провадження.

Відзив на вказану касаційну скаргу від відповідача не надходив.

Заслухавши доповідь судді, обговоривши доводи касаційної скарги, перевіривши правильність застосування судом норм матеріального і процесуального права, колегією суддів встановлено наступне.

Як вбачається з матеріалів справи та встановлено судами попередніх інстанцій, ОСОБА_1 є пенсіонером органів внутрішніх справ України (міліції) та отримує пенсію за вислугу років. Пенсійне посвідчення серія НОМЕР_1 видане 12.06.2014.

03.02.2017 Міністерство внутрішніх справ України за вих. № 1461/05/22-2017 направило в Пенсійний фонд України повідомлення про підстави перерахунку пенсії пенсіонерам органів внутрішніх справ України (міліції). 28.03.2017 за вих. № 9493/02-23 Пенсійний Фонд України повідомив свої територіальні органи про підготовку та надання списків пенсіонерів МВС, які мають право на перерахунок пенсій до Ліквідаційних комісій УМВС України в областях та м. Києві.

На підставі отриманих списків МВС України виготовлено та направлено 24.05.2017 до Головного Управління ПФУ в м. Києві довідку № 22/6-71972 від 12.05.2017 про розмір грошового забезпечення станом на 1 січня 2016 року, згідно додатку 2 Порядку затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 13 лютого 2008 року № 45.

Факт отримання довідки на ім`я позивача ГУ ПФУ в м. Києві підтверджено листом - відповіддю ГУ ПФУ в м. Києві за вих. № 22178/03 від 19.09.2017.

13.09.2017 позивач звернувся з заявою до відповідача щодо перерахунку розміру пенсії відповідно до вимог чинного законодавства.

На вказану заяву відповідач листом від 15.09.2017 № 21935/03 відмовив позивачу у перерахунку пенсії.

Позивач, вважаючи таку відмову неправомірною та такою, що не ґрунтується на нормах чинного законодавства, звернувся до суду з вищевказаним позовом.

Суд першої інстанції, частково задовольняючи позов, виходив з того, що зменшення розміру пенсії позивача шляхом не включення для її перерахунку певних складових його грошового забезпечення, які вже встановлені або зменшення у відсотковому відношенні цих складових є звуженням соціальних гарантій позивача, що є протиправним та недопустимим.

Скасовуючи рішення суду першої інстанції, апеляційний суд виходив з того, що надіслана Департаментом персоналу, організації освітньої та наукової діяльності МВС України до відповідача, на виконання постанови Кабінету Міністрів України від 11.11.2015 № 988 "Про грошове забезпечення поліцейських Національної поліції" та з урахуванням вимог постанови Кабінету Міністрів України від 13.02.2008 №45 "Про затвердження Порядку проведення перерахунку пенсій, призначених відповідно до Закону України "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб", довідка про розмір грошового забезпечення для перерахунку пенсії від 15.03.2018 № 22/6/-71972 позивачу містить усі передбачені чинним законодавством, на момент виникнення у позивача права на перерахунок пенсії, грошові складові, які враховуються при перерахунку пенсії, а тому підстави для зобов`язання відповідача включити у неї виплати, не передбачені законом - відсутні.

Колегія суддів, дослідивши спірні правовідносини, вважає, що касаційна скарга підлягає частковому задоволенню, з огляду на наступне.

Частиною другою статті 19 Конституції України передбачено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Статтею 46 Конституції України передбачено, що громадяни мають право на соціальний захист, що включає право на забезпечення їх у разі повної, часткової або тимчасової втрати працездатності, втрати годувальника, безробіття з незалежних від них обставин, а також у старості та в інших випадках, передбачених законом. Це право гарантується загальнообов`язковим державним соціальним страхуванням за рахунок страхових внесків громадян, підприємств, установ і організацій, а також бюджетних та інших джерел соціального забезпечення; створенням мережі державних, комунальних, приватних закладів для догляду за непрацездатними.

Пенсії, інші види соціальних виплат та допомоги, що є основним джерелом існування, мають забезпечувати рівень життя, не нижчий від прожиткового мінімуму, встановленого законом.

Спеціальним законом, який регулює правовідносини у сфері пенсійного забезпечення громадян України із числа осіб, які перебували на військовій службі, службі в органах внутрішніх справ, є Закон України "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб" від 09 квітня 1992 року № 2262-ХІІ

29 грудня 2015 року набрав чинності Закон України від 23 грудня 2015 року №900-VIII "Про внесення змін до деяких законів України щодо забезпечення гарантій соціального захисту колишніх працівників органів внутрішніх справ України та членів їх сімей", яким статтю 63 Закону України "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб" доповнено новою частиною такого змісту: "Перерахунок пенсій особам начальницького і рядового складу органів внутрішніх справ України (міліції), які мають право на пенсійне забезпечення або одержують пенсію на умовах цього Закону, здійснюється з урахуванням видів грошового забезпечення (надбавок, доплат, підвищень) та премій у розмірах, встановлених законодавством для поліцейських".


................
Перейти до повного тексту