1. Правова система ipLex360
  2. Судові прецеденти
  3. Постанова суду



ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ



08 лютого 2021 року

м. Київ

справа № 802/2050/18-а

Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду (далі - Суд):

cудді-доповідача - Радишевської О.Р.,

суддів - Кашпур О.В., Уханенка С.А.,

розглянувши у попередньому судовому засіданні як суд касаційної інстанції справу №440/2983/19

за позовом ОСОБА_1 до Міністерства юстиції України, за участю третьої особи - Липовецької районної державної адміністрації Вінницької області - про визнання протиправним і скасування наказу, провадження в якій відкрито

за касаційною скаргою Міністерства юстиції України на рішення Вінницького окружного адміністративного суду від 24 жовтня 2018 року, ухвалене в складі головуючого судді Воробйової І.А., і постанову Сьомого апеляційного адміністративного суду від 18 березня 2019 року, ухвалену в складі головуючого судді: Ватаманюка Р.В., суддів Сторчака В.Ю., Мельник-Томенко Ж.М.,

УСТАНОВИВ:

І. Обставини справи

1. ОСОБА_1 (далі - ОСОБА_1, державний реєстратор, позивач) звернулася до суду з позовом до Міністерства юстиції України (далі - МЮ України, відповідач), у якому просила визнати протиправним і скасувати пункт 1 наказу МЮ України №1558/5 від 22 травня 2018 року "Про тимчасове блокування доступу державних реєстраторів Липовецької районної державної адміністрації Вінницької області до Державного реєстру речових прав на нерухоме майно" про блокування доступу державному реєстратору ОСОБА_1 до Державного реєстру речових прав на нерухоме майно строком на 7 (сім) місяців.

2. Позовні вимоги мотивовані порушенням МЮ України вимог Порядку здійснення контролю у сфері державної реєстрації, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 21 грудня 2016 року №990 (у редакції, чинній на момент спірних правовідносин; далі - Порядок №990), оскільки: не було визначено (затверджено) та розміщено на офіційному вебсайті інформацію про періодичність моніторингу реєстраційних дій, перелік державних реєстраторів, щодо яких проводиться моніторинг, а також строк, протягом якого він проводиться; не було проведено моніторингу реєстраційних дій, за результатом проведення якого складається відповідний акт; наказ про проведення камеральної перевірки не було розміщено на офіційному вебсайті, копію якого не було надіслано протягом трьох робочих днів із дня його прийняття; у довідці про проведення камеральної перевірки указано про виявлені порушення, водночас не зазначено підтверджуючих документів чи відомостей із Державного реєстру прав на нерухоме майно (далі - Державний реєстр прав).

3. Посилалася на те, що усі реєстраційні дії, про порушення яких йшлося у довідці про проведення камеральної перевірки, було вчинено із дотриманням вимог чинного законодавства.

4. Зазначала, що в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

5. Уважаючи пункт 1 наказу МЮ України №1558/5 від 22 травня 2018 року "Про тимчасове блокування доступу державних реєстраторів Липовецької районної державної адміністрації Вінницької області до Державного реєстру речових прав" в частині блокування до Державного реєстру речових прав строком на 7 (сім) місяців, ОСОБА_1 звернулася до суду із цим позовом.

ІІ. Установлені судами фактичні обставини справи

6. 13 квітня 2018 року МЮ України прийнято наказ №1276/7 "Про проведення моніторингу реєстраційних дій у Державному реєстрі речових прав та Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань", яким затверджено перелік державних реєстраторів і суб`єктів державної реєстрації, щодо яких проводиться моніторинг реєстраційних дій у Державному реєстрі речових прав, у пункті 14 якого визначено Липовецьку районну державну адміністрацію (далі - Липовецька РДА). Указаний наказ опубліковано на сайті МЮ України, що підтверджується витягом із сайту.

7. За результатом моніторингу реєстраційних дій державного реєстратора Липовецької РДА ОСОБА_1 складено акт від 27 квітня 2018 року, в якому зафіксовано порушення вимог щодо державної реєстрації прав на нерухоме майно.

8. 03 травня 2018 року МЮ України прийнято наказ №1495/7 "Про проведення камеральної перевірки у Державному реєстрі речових прав Липовецької РДА", яким наказано:

8.1. провести камеральну перевірку в Державному реєстрі речових прав Липовецької РДА;

8.2. утворити Комісію для проведення камеральної перевірки в Державному реєстрі речових прав Липовецької РДА.

9. За результатом проведення камеральної перевірки в Державному реєстрі речових прав Липовецької РДА складено довідку від 08 травня 2018 року, в якій зафіксовано таке.

10. Під час розгляду заяви №26257778 державним реєстратором ОСОБА_1 не здійснено пошуків відомостей у Єдиному реєстрі заборон відчуження нерухомого майна, Державному реєстрі іпотек, Реєстрі прав власності на нерухоме майно, Державному реєстрі прав.

11. Під час розгляду заяв №26033679, №26034084, №26034204, №25599402 державним реєстратором ОСОБА_1 до Державного реєстру прав додано електронні копії не усіх документів, поданих заявником для проведення реєстраційних дій.

12. Під час розгляду заяв №25581234, №25622860, №25585294, №25586076, №25589094, №25589928, №2591916, №25594185, №25589928, №25593286, №25674871, №25690166, №25677189, №25634252, №25635073, №26179563, №26180075, №26318453, №26318986, №26374114, №26636112, №26636200, №26636256 державним реєстратором ОСОБА_1 проведено державну реєстрацію із порушенням законодавчо установленого строку.

13. Зазначено, що за заявою №25964626 державним реєстратором ОСОБА_1 порушено вимоги статей 10, 18, 29 Закону України "Про державну реєстрацію речових прав нерухоме майно та їх обтяжень" №1952-IV від 01 липня 2004 року (далі - Закон №1952-IV) та пунктів 10, 12 Порядку державної реєстрації речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 25 грудня 2015 року №1127 (у редакції, чинній на момент вчинення реєстраційних дій; далі - Порядок №1127). Заявником подано заяву про державну реєстрацію іншого речового права (право оренди) земельної ділянки. Право власності на заявлену земельну ділянку виникло та оформлено в установленому порядку до 01 січня 2013 року на підставі державного акту від 20 липня 2007 року, однак державна реєстрація права власності на зазначену земельну ділянку в Державному реєстрі прав відсутня. Державним реєстратором ОСОБА_1 проведено лише державну реєстрацію іншого речового права (право оренди) у спеціальному розділі Державного реєстру прав на земельну ділянку на підставі копії договору оренди від 21 серпня 2007 року №423. Водночас право власності на земельну ділянку не зареєстровано. Також державним реєстратором ОСОБА_1 не використано відомостей з Державного земельного кадастру.

14. Аналогічні порушення були допущені державним реєстратором ОСОБА_1 за результатами розгляду заяв №25964163, №25960562, №25953262 №25965465, №25965790, №25966106, №26001574, №26002415, №26003260, №26004121, №26005176, №26006035, №26007222, №26009185, №26036328, №26051188, №26054033, №26048459, №26044825, №26045012, №26049870, №26058628, №26059308.

15. У порушення вимог статті 10 Закону, пунктів 10-1, 12 Порядку №1127 державним реєстратором ОСОБА_1 під час розгляду заяв №26181294, №26181626, №26182449, №26183478, №26188414, №26190446, №26193350 не використано відомостей з Державного земельного кадастру.

16. У порушення вимог статей 10, 18 Закону, пункту 10 Порядку №1127 державним реєстратором ОСОБА_1 за результатом розгляду заяв №25935414, №25935438, №25935468, №25935546, №25935572, №25935492, №2593603 проведено державну реєстрацію іншого речового права (право оренди) на земельну ділянку на підставі копій договорів оренди та копій додаткових угод договорів оренди.

17. У порушення вимог статей 10, 18, 29 Закону та пунктів 10, 12 Порядку №1127 за результатом розгляду заяви №25964626 державним реєстратором ОСОБА_1 проведено лише державну реєстрацію іншого речового права (право оренди) на земельну ділянку на підставі копії договору оренди від 21 серпня 2007 року №423. Водночас право власності на земельну ділянку не зареєстровано. Крім того, не використано відомостей з Державного земельного кадастру. Заявником подано заяву про державну реєстрацію іншого речового права (право оренди) земельної ділянки. Право власності на заявлену земельну ділянку виникло та оформлено в установленому порядку до 01 січня 2013 року на підставі державного акту від 20 липня 2007 року, однак державна реєстрація права власності на зазначену земельну ділянку в Державному реєстрі прав відсутня.

18. 22 травня 2018 року МЮ України прийнято наказ №1558/5 від "Про тимчасове блокування доступу державних реєстраторів Липовецької РДА до Державного реєстру речових прав", оспорюваним пунктом 1 якого наказано тимчасово заблокувати доступ державному реєстратору ОСОБА_1 до Державного реєстру речових прав строком на 7 (сім) місяців.

19. Уважаючи оспорюваний пункт наказу протиправним, державний реєстратор ОСОБА_1 звернулася до суду із цим позовом.

ІІІ. Рішення судів першої та апеляційної інстанцій і мотиви їхнього ухвалення

20. Рішенням Вінницького окружного адміністративного суду від 24 жовтня 2018 року, залишеним без змін постановою Сьомого апеляційного адміністративного суду від 18 березня 2019 року, позов задоволено: визнано протиправним і скасовано пункт 1 наказу МЮ України №1558/5 від 22 травня 2018 року "Про тимчасове блокування доступу державних реєстраторів Липовецької РДА до Державного реєстру речових прав" в частині блокування доступу державному реєстратору Липовецької РДА ОСОБА_1 до Державного реєстру речових прав строком на 7 (сім) місяців.

21. Задовольняючи позов, суд першої інстанції, з висновками якого погодився суд апеляційної інстанції, керувався тим, що МЮ України не надало доказів на підтвердження того, що за результатом проведення моніторингу реєстраційних дій у Державному реєстрі речових прав державним реєстратором ОСОБА_1 під час вчинення реєстраційних дій були допущені порушення вимог чинного законодавства.

ІV. Провадження в суді касаційної інстанції

22. Не погоджуючись із рішеннями судів першої та апеляційної інстанцій, МЮ України подало касаційну скаргу.

23. За наслідками автоматизованого розподілу касаційну скаргу передано на розгляд колегії суддів у складі: судді-доповідача Стрелець Т.Г., суддів Білоусу О.В., Желтобрюх І.Л.

24. Розпорядженням заступника керівника апарату Верховного Суду - керівника секретаріату Касаційного адміністративного суду від 23 травня 2019 року №456/0/78-19, у зв`язку зі зміною спеціалізації та введенням до іншої судової палати судді-доповідача в цій справі, призначений повторний автоматизований розподіл указаної касаційної скарги.

25. За наслідками повторного автоматизованого розподілу судової справи між суддями від 24 травня 2019 року касаційну скаргу передано на розгляд колегії суддів судді-доповідачу Радишевській О.Р., суддям Кашпур О.В., Уханенку С.А.

26. Ухвалою Верховного Суду від 04 червня 2020 року відкрито касаційне провадження за касаційною скаргою МЮ України на рішення Вінницького окружного адміністративного суду від 24 жовтня 2018 року і постанову Сьомого апеляційного адміністративного суду від 18 березня 2019 року.

27. У касаційній скарзі МЮ України, посилаючись на порушення судами попередніх інстанцій норм матеріального права та недотримання норм процесуального права, просить скасувати судові рішення та ухвалити нове про відмову в задоволенні позову.

28. Вимоги касаційної скарги обґрунтовано тим, що суди попередніх інстанцій вибірково надали оцінку допущеним державним реєстратором ОСОБА_1 порушенням вимог законодавства під час вчинення реєстраційних дій, викладеним у довідці від 08 травня 2018 року.

29. Щодо доказів у справі на підтвердження наявності указаних порушень, обов`язок щодо їх надання покладено на Липовецьку РДА.

30. Отже, уважає пункт 1 наказу МЮ України №1558/5 від 22 травня 2018 року "Про тимчасове блокування доступу державних реєстраторів Липовецької РДА до Державного реєстру речових прав" таким, що прийнятий на підставі, у межах повноважень та у спосіб, визначений законодавством.

31. Відзиву на касаційну скаргу не надіслано.

V. Джерела права та акти їхнього застосування

32. Згідно з частиною другою статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

33. Відповідно до частини другої статті 3 Закону №1952-IV речові права на нерухоме майно та їх обтяження, що підлягають державній реєстрації відповідно до цього Закону, виникають з моменту такої реєстрації.

34. У частині третій статті 10 Закону №1952-IV (у редакції, чинній на момент вчинення реєстраційних дій) передбачено, що державний реєстратор:

34.1. встановлює відповідність заявлених прав і поданих/отриманих документів вимогам законодавства, а також відсутність суперечностей між заявленими та вже зареєстрованими речовими правами на нерухоме майно та їх обтяженнями, зокрема:

34.1.1. відповідність обов`язкового дотримання письмової форми правочину та його нотаріального посвідчення у випадках, передбачених законом;

34.1.2. відповідність повноважень особи, яка подає документи для державної реєстрації прав;

34.1.3. відповідність відомостей про речові права на нерухоме майно та їх обтяження, що містяться у Державному реєстрі прав, відомостям, що містяться у поданих/отриманих документах;

34.1.4. наявність обтяжень прав на нерухоме майно;

34.1.5. наявність факту виконання умов правочину, з якими закон та/або відповідний правочин пов`язує можливість виникнення, переходу, припинення речового права, що підлягає державній реєстрації;

34.2. перевіряє документи на наявність підстав для проведення реєстраційних дій, зупинення розгляду заяви про державну реєстрацію прав та їх обтяжень, зупинення державної реєстрації прав, відмови в державній реєстрації прав та приймає відповідні рішення;

34.3. під час проведення державної реєстрації прав, що виникли в установленому законодавством порядку до 1 січня 2013 року, обов`язково запитує від органів влади, підприємств, установ та організацій, які відповідно до законодавства проводили оформлення та/або реєстрацію прав, інформацію (довідки, засвідчені в установленому законодавством порядку копії документів тощо), необхідну для такої реєстрації, у разі відсутності доступу до відповідних носіїв інформації, що містять відомості, необхідні для проведення державної реєстрації прав, чи у разі відсутності необхідних відомостей в єдиних та державних реєстрах, доступ до яких визначено цим Законом, та/або у разі, якщо відповідні документи не були подані заявником.

34.3.1. органи державної влади, підприємства, установи та організації зобов`язані безоплатно протягом трьох робочих днів з моменту отримання запиту надати державному реєстратору запитувану інформацію в паперовій та (за можливості) в електронній формі;

34.4. під час проведення реєстраційних дій обов`язково використовує відомості Державного земельного кадастру та Єдиного реєстру дозвільних документів, що дають право на виконання підготовчих та будівельних робіт і засвідчують прийняття в експлуатацію закінчених будівництвом об`єктів, відомостей про повернення на доопрацювання, відмову у видачі, скасування та анулювання зазначених документів, а також використовує відомості, отримані у порядку інформаційної взаємодії Державного реєстру прав з Єдиним державним реєстром судових рішень;

34.5. відкриває та/або закриває розділи в Державному реєстрі прав, вносить до відкритого розділу або спеціального розділу Державного реєстру прав відповідні відомості про речові права на нерухоме майно та їх обтяження, про об`єкти та суб`єктів таких прав;

34.6. присвоює за допомогою Державного реєстру прав реєстраційний номер об`єкту нерухомого майна у випадках, передбачених цим Законом;

34.7. виготовляє електронні копії документів, поданих у паперовій формі, та розміщує їх у реєстраційній справі в електронній формі у відповідному розділі Державного реєстру прав (у разі якщо такі копії не були виготовлені під час прийняття документів за заявами у сфері державної реєстрації прав);

34.8. формує за допомогою Державного реєстру прав документи за результатом розгляду заяв у сфері державної реєстрації прав;

34.9 формує реєстраційні справи у паперовій формі;

34.9.1. надає в установленому порядку та у випадках, передбачених Законом України "Про виконавче провадження", інформацію органу державної виконавчої служби або приватному виконавцю;

34.10. здійснює інші повноваження, передбачені цим Законом.

35. За змістом частини першої статті 18 Закону №1952-IV (у редакції, чинній на момент вчинення реєстраційних дій) державна реєстрація прав проводиться в такому порядку: 1) прийняття/отримання документів для державної реєстрації прав, формування та реєстрація заяви в базі даних заяв; 2) виготовлення електронних копій документів, поданих для державної реєстрації прав, шляхом сканування (у разі подання документів у паперовій формі) та їх розміщення у Державному реєстрі прав; 3) встановлення черговості розгляду заяв, зареєстрованих у базі даних заяв; 4) перевірка документів на наявність підстав для зупинення розгляду заяви, зупинення державної реєстрації прав, відмови у проведенні державної реєстрації прав та прийняття відповідних рішень; 5) прийняття рішення про державну реєстрацію прав (у разі відсутності підстав для зупинення розгляду заяви, зупинення державної реєстрації прав, відмови у проведенні державної реєстрації прав); 6) відкриття розділу в Державному реєстрі прав та/або внесення до відкритого розділу або спеціального розділу Державного реєстру прав відповідних відомостей про речові права на нерухоме майно та їх обтяження, про об`єкти та суб`єктів цих прав; 7) формування витягу з Державного реєстру прав про проведену державну реєстрацію прав для подальшого використання заявником; 8) видача/отримання документів за результатом розгляду заяви.

36. У частині першій статті 19 Закону №1952-IV (у редакції, чинній на момент вчинення реєстраційних дій) державна реєстрація права власності та інших речових прав (крім іпотеки) проводиться у строк, що не перевищує п`яти робочих днів з дня реєстрації відповідної заяви в Державному реєстрі прав.

37. Державна реєстрація обтяжень, іпотек речових прав проводиться у строк, що не перевищує двох робочих днів з дня реєстрації відповідної заяви в Державному реєстрі прав.

38. Відповідно до пункту 10 Порядку №1127 під час формування та реєстрації заяви державний реєстратор, уповноважена особа з оригіналів документів чи відповідно оформлених копій необхідних для державної реєстрації прав документів у випадку, передбаченому абзацом другим пункту 7 цього Порядку, обов`язково виготовляє електронні копії шляхом сканування таких документів, які додаються до заяви.

39. У абзаці першому пункту 12 Порядку №1127 передбачено, що розгляд заяви та документів, поданих для державної реєстрації прав, здійснюється державним реєстратором, який встановлює черговість розгляду заяв, що зареєстровані в базі даних заяв на таке майно, відповідність заявлених прав і поданих документів вимогам законодавства, відсутність суперечностей між заявленими та вже зареєстрованими речовими правами та їх обтяженнями, а також наявність підстав для проведення державної реєстрації прав, зупинення розгляду заяви, зупинення державної реєстрації прав, відмови в державній реєстрації прав.

40. Відповідно до статті 29 Закону №1952-IV (у редакції, чинній на момент вчинення реєстраційних дій) державна реєстрація похідного речового права на земельну ділянку, право власності на яку виникло та оформлено в установленому порядку до 1 січня 2013 року, здійснюється одночасно з державною реєстрацією права власності на таку земельну ділянку (крім випадків, коли право власності на таку земельну ділянку вже зареєстровано в Державному реєстрі прав) на підставі заяви про державну реєстрацію прав.

41. Державна реєстрація права власності на земельну ділянку у разі подання заяви про державну реєстрацію прав набувачем похідного речового права на таку земельну ділянку може здійснюватися без подання заявником документа, на підставі якого виникло право власності, за умови наявності інформації про зареєстровану земельну ділянку в Державному земельному кадастрі та до моменту автоматизованого перенесення до Державного реєстру прав записів (відомостей) про речові права та обтяження на земельні ділянки з Державного реєстру земель.

42. Частиною другою статті 34 Закону №1952-IV (у редакції, чинній на момент вчинення реєстраційних дій) визначено, що за державну реєстрацію інших речових прав, відмінних від права власності (крім іпотеки), справляється адміністративний збір у розмірі 0,05 прожиткового мінімуму для працездатних осіб.

43. За державну реєстрацію інших речових прав, відмінних від права власності (крім іпотеки), проведену у строки менші, ніж передбачені статтею 19 цього Закону, справляється адміністративний збір у такому розмірі: 0,5 прожиткового мінімуму для працездатних осіб - у строк два робочі дні; 1 прожитковий мінімум для працездатних осіб - у строк один робочий день; 2,5 прожиткового мінімуму для працездатних осіб - у строк 2 години.

44. Відповідно до частини першої, пункту 1 частини другої статті 37-1 Закону №1952-IV (у редакції, чинній на момент виникнення спірних правовідносин) контроль у сфері державної реєстрації прав здійснюється Міністерством юстиції України, у тому числі шляхом моніторингу реєстраційних дій у Державному реєстрі прав з метою виявлення порушень порядку державної реєстрації прав державними реєстраторами, уповноваженими особами суб`єктів державної реєстрації прав.

45. За результатами моніторингу реєстраційних дій у Державному реєстрі прав у разі виявлення порушень порядку державної реєстрації прав державними реєстраторами, уповноваженими особами суб`єктів державної реєстрації прав Міністерство юстиції України проводить перевірки державних реєстраторів чи суб`єктів державної реєстрації прав.


................
Перейти до повного тексту