ПОСТАНОВА
Іменем України
08 лютого 2021 року
Київ
справа №820/4963/18
адміністративне провадження №К/9901/65918/18
Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду: судді-доповідача Берназюка Я.О., суддів Желєзного І.В. та Стародуба О.П., розглянувши у письмовому провадженні у касаційному порядку адміністративну справу № 820/4963/18
за позовом ОСОБА_1
до Харківського обласного військового комісаріату, Головного управління Пенсійного фонду України в Харківській області
про визнання протиправними дій та бездіяльності, зобов`язання вчинити певні дії,
за касаційною скаргою ОСОБА_1
на рішення Харківського окружного адміністративного суду від 15 серпня 2018 року (у складі судді Шляхова О.М.) та постанову Харківського апеляційного адміністративного суду від 24 жовтня 2018 року (у складі колегії суддів Бершова Г.Є., Катунова В.В., Ральченка І.М.),
У С Т А Н О В И В :
Короткий зміст позовних вимог
У червні 2018 року ОСОБА_1 (далі також - позивач, ОСОБА_1 ) звернувся до Харківського окружного адміністративного суду з адміністративним позовом до Харківського обласного військового комісаріату (далі також - відповідач, військкомат), Головного управління Пенсійного фонду України в Харківській області (далі також - відповідач, Управління), у якому просив:
- визнати протиправною бездіяльність Харківського обласного військового комісаріату щодо неповідомлення Головного управління Пенсійного фонду України в Харківській області про підстави перерахунку пенсії ОСОБА_1 , як особі, яка має право на пенсію за Законом України "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб" від 09 квітня 1992 року № 2262-XII (далі - Закон № 2262-XII) та Законом України "Про соціальний і правовий захист військовослужбовців та членів їх сімей" від 20 грудня 1991 року № 2011-XII (далі - Закон № 2011-XII) відповідно до розміру грошового забезпечення, визначеного постановою Кабінету Міністрів України "Про грошове забезпечення військовослужбовців, осіб рядового і начальницького складу та деяких інших осіб" від 30 серпня 2017 року № 704 (далі - Постанова КМУ № 704), починаючи з 01 січня 2018 року.
- зобов`язати Харківський обласний військовий комісаріат надіслати інформацію про зміни у грошовому утриманні до Головного управління Пенсійного фонду України в Харківській області для здійснення перерахунку пенсії ОСОБА_1 ;
- після надходження даних від Харківського обласного військового комісаріату про зміни у грошовому утриманні до Головного управління Пенсійного фонду України в Харківській області для здійснення перерахунку пенсії ОСОБА_1 зобов`язати Управління провести перерахунок пенсії у розмірі 90% від грошового утримання ОСОБА_1 пенсії з 01 січня 2018 року на підставі наданих даних Харківського обласного військового комісаріату починаючи з 01 січня 2018 року без обмеження граничного розміру;
- визнати протиправними дії (бездіяльність) Харківського обласного військового комісаріату щодо невнесення у довідку про додаткові види грошового забезпечення, які ОСОБА_1 отримував протягом останніх 24 місяців підряд перед місяцем звільнення з військової служби грошової допомоги на оздоровлення, матеріальної допомогу для вирішення соціально-побутових питань, індексації та одноразової грошової допомоги при звільненні;
- визнати протиправними дії (бездіяльність) Головного управління Пенсійного фонду України в Харківській області щодо невиконання завдань покладених на нього п.п. 1,3 п. 4 Положення про головні управління Пенсійного фонду України в Автономній Республіці Крим, областях, містах Києві та Севастополі, затверджене Постановою правління Пенсійного фонду України від 22 грудня 2014 року № 28-2 щодо здійснення контролю за призначенням і виплатою пенсії ОСОБА_1 ;
- визнати протиправними дії Головного управління Пенсійного фонду України в Харківській області щодо обчислення розміру та виплати ОСОБА_1 пенсії з грошового забезпечення без урахування грошової допомоги на оздоровлення, матеріальної допомогу для вирішення соціально-побутових питань, індексації та одноразової грошової допомоги при звільненні, які ОСОБА_1 отримував протягом останніх 24 місяців підряд перед місяцем звільнення з військової служби;
- зобов`язати Харківській обласний військовий комісаріат подати до Головного управління Пенсійного фонду України в Харківській області довідку про додаткові види грошового забезпечення, які ОСОБА_1 отримував протягом останніх 24 місяців підряд перед місяцем звільнення з військової служби, яка містить грошову допомогу на оздоровлення, матеріальну допомогу для вирішення соціально-побутових питань, індексації та одноразову грошову допомогу при звільненні.
- зобов`язати Головне управління Пенсійного Фонду України в Харківській області після отримання від Харківського обласного військового комісаріату довідки про додаткові види грошового забезпечення, які ОСОБА_1 отримував протягом останніх 24 місяців підряд перед місяцем звільнення з військової служби, призначити та виплачувати ОСОБА_1 пенсію в розмірі 90%, обчисленій з грошового забезпечення, до складу якого включені грошова допомога на оздоровлення, матеріальна допомога для вирішення соціально-побутових питань, індексації та одноразова грошова допомога, які позивач отримав протягом останніх 24 місяців підряд перед місяцем звільнення з військової служби.
- зобов`язати Головне управління Пенсійного Фонду України в Харківській області здійснити виплату ОСОБА_1 недоплаченої частини основного розміру пенсії з моменту звернення до Головного управління Пенсійного Фонду України в Харківській області, тобто з 22 березня 2018 року.
В обґрунтування позову зазначено, що позивачу було відмовлено у витребуванні даних з Харківського обласного військового комісаріату та проведення перерахунку пенсії. Оскаржувані дії відповідача є протиправними та такими, що суперечать нормам законодавства, яке регулює спірні правовідносини. Після звільнення з військової служби Головним Управлінням Пенсійного Фонду України в Харківській області позивачеві призначено пенсію за вислугу років згідно Закону № 2262-XII у розмірі 90% грошового забезпечення з 27 жовтня 1994 року довічно.
Короткий зміст рішень судів першої та апеляційної інстанцій
Рішенням Харківського окружного адміністративного суду від 15 серпня 2018 року, залишеним без змін постановою Харківського апеляційного адміністративного суду від 24 жовтня 2018 року, у задоволенні позову відмовлено.
Відмовляючи у задоволенні позову, суд першої інстанції, з висновком якого погодився суд апеляційної інстанції, виходив з того, що довідки про розміри грошового забезпечення ОСОБА_1 на адресу Управління не надходили. Отже, на даний час відсутній об`єкт порушеного права позивача, а тому звернення до суду стосовно перерахунку пенсії є передчасним. Щодо вимог про врахування при видачу довідки одноразових додаткових видів грошового забезпечення, суди зазначили, що серед переліку складових грошового забезпечення, з розміру якого обчислюється пенсія, наведених статті 43 Закону № 2262-ХІІ, відсутні одноразові додаткові види грошового забезпечення.
Короткий зміст вимог касаційної скарги
Не погоджуючись з рішенням Харківського окружного адміністративного суду від 15 серпня 2018 року та постановою Харківського апеляційного адміністративного суду від 24 жовтня 2018 року, посилаючись на неправильне застосування судами першої та апеляційної інстанції норм матеріального права та порушення норм процесуального права ОСОБА_1 звернувся з касаційною скаргою до Касаційного адміністративного суду у складі Верховного Суду, у якій просить скасувати рішення судів першої та апеляційної інстанції та прийняти нову постанову, якою позов задовольнити.
ПРОЦЕСУАЛЬНІ ДІЇ У СПРАВІ ТА КЛОПОТАННЯ УЧАСНИКІВ СПРАВИ
Касаційна скарга подана 14 листопада 2018 року.
Ухвалою Верховного Суду від 06 лютого 2019 року відкрито касаційне провадження у справі №820/4963/18, витребувано адміністративну справу та запропоновано сторонам надати відзив на касаційну скаргу.
СТИСЛИЙ ВИКЛАД ОБСТАВИН СПРАВИ, ВСТАНОВЛЕНИХ СУДАМИ ПЕРШОЇ ТА АПЕЛЯЦІЙНОЇ ІНСТАНЦІЙ
Судами попередніх інстанцій встановлено та матеріалами справи підтверджено, що ОСОБА_1 проходив службу у Збройних силах України на посаді начальника повітряно-вогневої та тактичної підготовки полку військової частини 42072 Міністерства оборони України Збройних сил України і мав звання "підполковник", а 28 жовтня 1994 року звільнився із Збройних сил України на пенсію, загальний стаж служби у Збройних Силах України складав 36 років.
Після звільнення з військової служби Головним Управлінням Пенсійного Фонду України в Харківській області позивачеві призначено пенсію за вислугу років згідно із Законом № 2262-XII у розмірі 75% грошового забезпечення з 27 жовтня 1994 року довічно.
Протягом 1995-2006 років розмір пенсії неодноразово перераховувався Харківським обласним військовим комісаріатом. З 01 січня 2003 року основний розмір пенсії було встановлено в розмірі 90% грошового забезпечення
Наразі, позивач перебуває на обліку в Головному управлінні Пенсійного фонду України в Харківській області як отримувач пенсії за вислугу років, призначеної на підставі Закону № 2262-ХІІ.
22 березня 2018 року представник позивача звернувся до Головного управління Пенсійного фонду України в Харківській області щодо отримання від Харківського обласного військового комісаріату даних для ОСОБА_1 про грошове забезпечення, складених згідно з вимогами постанови КМУ № 704 з обов`язковим зазначенням посадового окладу, надбавок (за звання, вислугу років, завантаженість у роботі, працю з секретними документами), доплат, підвищень, премій та інше, а після отримання відповідних даних просив здійснити вищевказаний перерахунок ОСОБА_1 пенсії.
Згідно з відповіддю Головного управління Пенсійного фонду України в Харківській області від 30 березня 2018 року № 8487-14/10 ОСОБА_1 було відмовлено у витребуванні вищевказаних даних з Харківського обласного військового комісаріату та проведення перерахунку пенсії.
Крім того, 22 березня 2018 року позивач звернувся до Харківського обласного військового комісаріату щодо направлення до Головного управління Пенсійного фонду України в Харківській області даних про грошове забезпечення, складене згідно з вимогами постанови КМУ № 704 для перерахунку ОСОБА_1 пенсії, з обов`язковим зазначенням посадового окладу, надбавок (за звання, вислугу років, завантаженість у роботі, працю з секретними документами), доплат, підвищень, премій та інше.
З відповіді Харківського обласного військового комісаріату від 06 квітня 2018 року № ФХ-93975/884/ВСЗ вбачається, що ОСОБА_1 було відмовлено у направленні вищевказаних даних до Головного управління Пенсійного фонду України в Харківській області для проведення перерахунку пенсії.
Позивач, вважаючи вказані дії відповідачів протиправними, звернувся з даним позовом до суду.
ДОВОДИ УЧАСНИКІВ СПРАВИ
У касаційній скарзі ОСОБА_1 зазначає, що рішення судів попередніх інстанцій прийняті з порушенням норм матеріального та процесуального права, зокрема Закону № 2262-ХІІ. Позивач наголошує, що при перерахунку протиправно не враховано додаткові види грошового забезпечення, які він отримував перед звільненням зі служби. Вважає, що такі дії Управління порушують його права на соціальне забезпечення. Крім того, скаржник наголошує на невідповідності позиції рішень судів попередніх інстанцій, у частині зарахування при розрахунку пенсії одноразових додаткових видів грошового забезпечення, правовим позиціям Верховного Суду України, висловленим у постановах від 23 квітня 2012 року у справі № 21-239а11, від 19 березня 2013 року у справі № 21-53а13, від 10 березня 2015 року у справі № 21-70а15
26 лютого 2019 року від Управління надійшов відзив, де зазначено, що дії Управління не можуть бути визнані протиправними, оскільки перерахунок пенсії позивачу був здійснений на підставі чинних норм постанови КМУ № 103 з урахуванням складових, які передбачені вказаною постановою.
ПОЗИЦІЯ ВЕРХОВНОГО СУДУ
Надаючи правову оцінку встановленим обставинам справи та доводам касаційної скарги, а також виходячи з меж касаційного перегляду справи, визначених статтею 341 КАС України, колегія суддів зазначає наступне.
Згідно з положенням частини четвертої статті 328 КАС України підставами касаційного оскарження є неправильне застосування судом норм матеріального права чи порушення норм процесуального права.
Відповідно до частин першої, другої та третьої статті 242 КАС України судове рішення повинно ґрунтуватися на засадах верховенства права, бути законним і обґрунтованим. Законним є рішення, ухвалене судом відповідно до норм матеріального права із дотриманням норм процесуального права.
Обґрунтованим є рішення, ухвалене на підставі повно і всебічно з`ясованих обставин, на які сторони посилаються як на підставу своїх вимог і заперечень, підтверджених тими доказами, які були досліджені в судовому засіданні.
Крім того стаття 2 та частина четверта статті 242 КАС України встановлюють, що судове рішення має відповідати завданню адміністративного судочинства, а саме бути справедливим та неупередженим, своєчасно вирішувати спір у сфері публічно-правових відносин з метою ефективного захисту прав, свобод та інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних
Зазначеним вимогам процесуального закону рішення Харківського окружного адміністративного суду від 15 серпня 2018 року та постанова Харківського апеляційного адміністративного суду від 24 жовтня 2018 року відповідають не повністю, а викладені у касаційній скарзі мотиви скаржника є частково прийнятними з огляду на наступне.
Відповідно до статті 19 Конституції України органи державної влади та місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, у межах повноважень та способом, передбаченими Конституцією та законами України.
Згідно зі статтею 46 Конституції України громадяни мають право на соціальний захист, що включає право на забезпечення їх у разі повної, часткової або тимчасової втрати працездатності, втрати годувальника, безробіття з незалежних від них обставин, а також у старості та в інших випадках, передбачених законом. Це право гарантується загальнообов`язковим державним соціальним страхуванням за рахунок страхових внесків громадян, підприємств, установ і організацій, а також бюджетних та інших джерел соціального забезпечення; створенням мережі державних, комунальних, приватних закладів для догляду за непрацездатними.
Умови, норми і порядок пенсійного забезпечення громадян України із числа осіб, які перебували, зокрема, на військовій службі, визначає Закон № 2262-ХІІ. Цим Законом держава гарантує гідне пенсійне забезпечення осіб, які мають право на пенсію, шляхом встановлення їм пенсій не нижче прожиткового мінімуму, визначеного законом, перерахунок призначених пенсій у зв`язку із збільшенням рівня грошового забезпечення, надання передбачених законодавством державних соціальних гарантій, вжиття на державному рівні заходів, спрямованих на їх соціальний захист.
Відповідно до частини четвертої статті 63 Закону № 2262-XII (у редакції Закону України від 06 грудня 2016 року № 1774-VIII "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України" (далі - Закон № 1774-VIII)) усі призначені за цим Законом пенсії підлягають перерахунку у зв`язку з підвищенням грошового забезпечення відповідних категорій військовослужбовців, осіб, які мають право на пенсію за цим Законом, на умовах, у порядку та розмірах, передбачених Кабінетом Міністрів України. У разі якщо внаслідок перерахунку пенсій, передбаченого цією частиною, розміри пенсій звільненим із служби військовослужбовцям, особам, які мають право на пенсію за цим Законом, є нижчими, зберігаються розміри раніше призначених пенсій.
Зазначеною нормою Закону Кабінету Міністрів України (далі - КМУ) делеговані повноваження для встановлення умов, порядку та розміру перерахунку пенсій у зв`язку з підвищенням грошового забезпечення відповідних категорій військовослужбовців, осіб, які мають право на пенсію за Законом № 2262-ХІІ, що узгоджується з приписами статей 19, 113, 116, 117 Конституції України.
Державна влада в Україні здійснюється на засадах її поділу на законодавчу, виконавчу та судову (частина перша статті 6 Конституції України).
Статус Кабінету Міністрів України визначений у статті 113 Основного Закону України як вищого органу у системі органів виконавчої влади, що відповідальний перед Президентом України і Верховною Радою України, підконтрольний і підзвітний Верховній Раді України у межах, передбачених цією Конституцією.
Відповідно до статей 116, 117 Конституції України КМУ, зокрема, забезпечує виконання законів України, вживає заходів щодо забезпечення прав і свобод людини і громадянина, забезпечує проведення фінансової політики та політики у сфері соціального захисту, розробляє проект закону про Державний бюджет України і забезпечує виконання затвердженого Верховною Радою України Державного бюджету України, спрямовує і координує роботу міністерств, інших органів виконавчої влади, видає в межах своєї компетенції постанови і розпорядження, які є обов`язковими до виконання.
Зазначені повноваження Уряду деталізовані у частині першій статті 20 Закону України "Про Кабінет Міністрів України" та полягають у забезпеченні проведення державної соціальної політики шляхом вжиття заходів щодо підвищення реальних доходів населення та забезпечення соціального захисту громадян; забезпеченні підготовки проектів законів щодо державних соціальних стандартів і соціальних гарантій; забезпеченні розробки та виконання державних програм соціальної допомоги, зокрема, особам з інвалідністю, пенсіонерам та іншим непрацездатним і малозабезпеченим верствам населення.
Відповідно до статей 3, 4 цього ж Закону діяльність КМУ ґрунтується на принципах верховенства права, законності, поділу державної влади, безперервності, колегіальності, солідарної відповідальності, відкритості та прозорості. КМУ здійснює виконавчу владу на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України. КМУ є колегіальним органом. КМУ приймає рішення після обговорення питань на його засіданнях; КМУ у своїй діяльності керується Конституцією України, цим Законом, іншими законами України, а також указами Президента України та постановами Верховної Ради України, прийнятими відповідно до Конституції та законів України. Організація, повноваження і порядок діяльності КМУ визначаються Конституцією України, цим та іншими законами України. КМУ відповідно до Конституції України та цього Закону затверджує Регламент КМУ, який визначає порядок проведення засідань КМУ, підготовки та прийняття рішень, інші процедурні питання його діяльності.
Велика Палата Верховного Суду також неодноразово висловлювала позицію стосовно застосування статей 116, 117 Конституції України у спорах, пов`язаних із пенсійним забезпеченням, зокрема в постановах від 12 грудня 2018 року у справі № 802/2196/17-а, від 23 жовтня 2019 року у справі № 825/506/18 та від 19 лютого 2020 року у справі № 240/6263/18. Таку позицію також висловлював і Верховний Суд, зокрема в постановах від 18 жовтня 2018 року у справі №534/843/17, від 07 лютого 2019 року у справі №750/6379/16-а.
Частинами другою та третьою статті 51 Закону № 2262-XII передбачено, що перерахунок пенсій, призначених особам офіцерського складу, прапорщикам і мічманам, військовослужбовцям надстрокової служби та військової служби за контрактом, особам, які мають право на пенсію за цим Законом, та членам їх сімей, провадиться з першого числа місяця, що йде за місяцем, в якому настали обставини, що тягнуть за собою зміну розміру пенсії. Якщо при цьому пенсіонер набув права на підвищення пенсії, різницю в пенсії за минулий час може бути виплачено йому не більш як за 12 місяців.
Перерахунок пенсій у зв`язку із зміною розміру хоча б одного з видів грошового забезпечення відповідних категорій військовослужбовців, осіб, які мають право на такий перерахунок згідно із цим Законом, або у зв`язку із введенням для зазначених категорій осіб нових щомісячних додаткових видів грошового забезпечення (надбавок, доплат, підвищень) та премій у розмірах, встановлених законодавством, не проведений з вини органів ПФУ та/або державних органів, які видають довідки для перерахунку пенсії, провадиться з дати виникнення права на нього без обмеження строком.
Постановою Кабінету Міністрів України від 13 лютого 2008 року № 45 затверджено Порядок проведення перерахунку пенсій, призначених відповідно до Закону України "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб" (далі - Порядок № 45), згідно з пунктами 2 та 3 якого Пенсійний фонд України після прийняття КМУ рішення щодо перерахунку пенсій та отримання відповідного повідомлення від Мінсоцполітики повідомляє своїм головним управлінням в Автономній Республіці Крим, областях, мм. Києві та Севастополі (далі - головні управління Пенсійного фонду України) про підстави для проведення перерахунку пенсій та про необхідність підготовки списків осіб, пенсії яких підлягають перерахунку. Головні управління Пенсійного фонду України у десятиденний строк з моменту надходження зазначеного повідомлення складають списки за формою згідно з додатком 1 та подають їх органам, які уповноважені рішеннями керівників державних органів (далі - уповноважені органи) видавати довідки про розмір грошового забезпечення для перерахунку пенсії. На підставі списків уповноважені органи готують довідки про розмір грошового забезпечення, що враховується для перерахунку пенсій, для кожної особи, зазначеної в списку, за формою згідно з додатками 2 і 3 (далі - довідки) та у місячний строк подають їх головним управлінням Пенсійного фонду України (редакція, чинна на момент перерахунку пенсії позивача).
Відповідно до пункту 4 цього Порядку перерахунок пенсії здійснюється на момент виникнення такого права і проводиться у строки, передбачені частинами другою і третьою статті 51 Закону № 2262-XII. Якщо внаслідок перерахунку розмір зменшується, пенсія виплачується в раніше встановленому розмірі.
Пунктом 5 згаданого Порядку визначено, що під час перерахунку пенсій використовуються такі види грошового забезпечення, як посадовий оклад, оклад за військовим (спеціальним) званням та відсоткова надбавка за вислугу років на момент виникнення права на перерахунок пенсії за відповідною або аналогічною посадою та військовим (спеціальним) званням.
Кабінетом Міністрів України ухвалено постанову "Про перерахунок пенсій особам, як: звільнені з військової служби, та деяким іншим категоріям осіб" № 103 від 21 лютого 2018 року (далі- постанова КМУ № 103), пунктом 1 якої передбачено проведення перерахунків пенсій призначених відповідно до Закону № 2262-ХІІ, до 1 березня 2018 року (крім пенсій, призначений згідно із Законом особам начальницького і рядового складу органів внутрішніх справ (міліції) ті поліцейським), з урахуванням розміру окладу за посадою, військовим (спеціальним) званням відсоткової надбавки за вислугу років за відповідною або аналогічною посадою, яку особі займала на дату звільнення із служби (на дату відрядження для роботи до органів державної влади органів місцевого самоврядування або до сформованих ними органів, на підприємства, в установи організації, вищі навчальні заклади), що визначені станом на 1 березня 2018 року відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від 30 серпня 2017 р. № 704 "Про грошове забезпеченню військовослужбовців, осіб рядового і начальницького складу та деяких інших осіб".
Таким чином, аналіз зазначених нормативних актів дозволяє зробити висновок, що при проведенні перерахунку з 01 січня 2018 року пенсія обчислюється не з тих складових грошового забезпечення, які фактично отримував позивач, а з грошового забезпечення за відповідною або аналогічною посадою та військовим (спеціальним) званням, яке включає лише три складових: 1) посадовий оклад, 2) оклад за військовим (спеціальним) званням, 3) відсоткова надбавка за вислугу років.
За таких обставин колегія суддів погоджується з висновком суду першої та апеляційної інстанції, що надана Харківським обласним військовим комісаріатом довідка про розмір грошового забезпечення для перерахунку пенсій, у порядку, визначеному рішенням Кабінету Міністрів України № ФХ93975 від 19 березня 2018 року, відповідає вимогам чинного законодавства.
Питання щодо подання та оформлення документів для призначення (перерахунку) пенсій відповідно до Закону № 2262-ХІІ, крім пенсій військовослужбовцям строкової служби та членам їх сімей, урегульовано Порядком подання та оформлення документів для призначення (перерахунку) пенсій відповідно до Закону України "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб", затвердженим постановою правління ПФУ від 30 січня 2001 року № 3-1.