1. Правова система ipLex360
  2. Судові прецеденти
  3. Постанова суду



ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ



02 лютого 2021 року

м. Київ

справа № 805/3921/16-а

адміністративне провадження № К/9901/37881/18



Верховний Суд у складі Касаційного адміністративного суду:

судді-доповідача - Хохуляка В.В.,

суддів - Бившевої Л.І., Ханової Р.Ф.,

розглянув в попередньому судовому засіданні як суд касаційної інстанції справу за позовом Приватного акціонерного товариства "АПК-ІНВЕСТ" до Державної фіскальної служби України про визнання протиправною бездіяльності та зобов`язання вчинити певні дії, провадження у якій відкрито за касаційною скаргою Державної фіскальної служби України на постанову Донецького окружного адміністративного суду від 23.11.2016 (головуючий суддя - Троянова О.В., судді: Кошкош О.О., Христофоров А.Б.) та ухвалу Донецького апеляційного адміністративного суду від 19.04.2017 (головуючий суддя - Міронова Г.М., судді: Васильєва І.А., Сіваченко І.В.) у справі №805/3921/16-а.



встановив:

Приватне акціонерне товариство "АПК-ІНВЕСТ" (далі - ПрАТ "АПК-ІНВЕСТ") звернулось до Донецького окружного адміністративного суду з позовом, в якому просило суд:



визнати протиправною бездіяльність Державної фіскальної служби України по незабезпеченню автоматичного збільшення суми показника середньомісячного розміру сум податку, задекларованих платником до сплати до бюджету та погашених за останні 12 звітних (податкових) місяців/4 квартали в електронній системі адміністрування податку на додану вартість відповідно до поданої ПрАТ "АПК-ІНВЕСТ" податкової звітності;



зобов`язати Державну фіскальну службу України збільшити суму показника середньомісячного розміру сум податку, задекларованих платником до сплати до бюджету та погашених за останні 12 звітних (податкових) місяців/4 квартали в електронній системі адміністрування податку на додану вартість відповідно до поданої ПрАТ "АПК-ІНВЕСТ" податкової звітності на невраховану ДФС України різницю, яка станом на 24.10.2016 складала 8 317 901,00грн.



Постановою Донецького окружного адміністративного суду від 23.11.2016, залишеною без змін ухвалою Донецького апеляційного адміністративного суду від 19.04.2017, позов задоволено.



Задовольняючи позовні вимоги суд першої інстанції, з висновками якого погодилась колегія суддів апеляційної інстанції, виходив з того, що позивачем дотримано вимоги податкового законодавства і надіслано податкову звітність за останні 12 звітних (податкових) місяців/4 квартали в строки, визначені статтями 50, 102 Податкового кодексу України, а бездіяльність Державної фіскальної служби України щодо виконання покладених на неї функцій як адміністратора системи електронного адміністрування ПДВ створює ситуацію, за якої підприємство позбавлене фактичної можливості розпоряджатися власними активами, зобов`язано нести додаткові та необґрунтовані витрати.



Не погодившись з висновками судів першої та апеляційної інстанції, ДФС України оскаржила їх у касаційному порядку.



У касаційній скарзі відповідач просить скасувати постанову Донецького окружного адміністративного суду від 23.11.2016, ухвалу Донецького апеляційного адміністративного суду від 19.04.2017 та прийняти нове рішення, яким відмовити в позові повністю.



В обґрунтування своїх вимог ДФС України зазначає, що у відповідності до статті 200-1 Податкового кодексу України та пункту 13 Порядку електронного адміністрування податку на додану вартість, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 16.10.2014 № 569, автоматично обчислює суму податку, на яку платник податку має право зареєструвати податкові накладні та/або розрахунки коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних. З 01.01.2016 перерахунок суми овердрафт здійснюється відповідно до пункту 200-1.3 статті 200-1 Податкового кодексу України та не передбачає включення суми податку, яка залишається у розпорядженні сільськогосподарського підприємства відповідно до пункту 209.18 статті 209 Податкового кодексу України.



В письмових запереченнях на касаційну скаргу ПрАТ "АПК-ІНВЕСТ" зазначає, що рішення судів першої та апеляційної інстанцій постановлено з додержанням норм матеріального та процесуального права, правову оцінку обставинам справи судами надано правильно, а доводи касаційної скарги є необґрунтованими. Отже, позивач просить залишити касаційну скаргу відповідача без задоволення, а оскаржувані судові рішення - без змін.



Переглядаючи оскаржувані судові рішення в межах доводів та вимог касаційної скарги, перевіряючи дотримання судами першої та апеляційної інстанцій норм процесуального права при встановленні фактичних обставин у справі та правильність застосування ними норм матеріального права, заслухавши пояснення представників сторін, Верховний Суд дійшов висновку, що касаційна скарга задоволенню не підлягає з огляду на наступне.



Як з`ясовано судами попередніх інстанцій, 19.10.2015 ПрАТ "АПК-ІНВЕСТ" подано до контролюючого органу податкову декларацію з податку на додану вартість за вересень 2015 року, відповідно до рядку 18 задекларовано суму 119 656 грн. - середньомісячний розмір сум податку з ПДВ за дванадцять попередніх звітних періодів (місяців).



19.11.2015 позивачем подано до контролюючого органу податкову декларацію з податку на додану вартість за жовтень 2015 року, відповідно до рядку 18 задекларовано суму 237 411 грн. - середньомісячний розмір сум податку з ПДВ за дванадцять попередніх звітних періодів (місяців).



Також, позивачем подано до контролюючого органу податкову декларацію з податку на додану вартість за листопад, грудень 2015 року, січень 2016 року, та уточнюючи розрахунки відповідно до рядку 18 задекларовано "-" середньомісячний розмір сум податку з ПДВ за дванадцять попередніх звітних періодів (місяців).



18.03.2016 подано до контролюючого органу податкову декларацію з податку на додану вартість за лютий 2016 року, відповідно до рядку 18 задекларовано суму 958 967 грн. - середньомісячний розмір сум податку з ПДВ за дванадцять попередніх звітних періодів (місяців).



19.04.2016 подано до контролюючого органу податкову декларацію з податку на додану вартість за березень 2016 року, відповідно до рядку 18 задекларовано суму 4 688 338 грн. - середньомісячний розмір сум податку з ПДВ за дванадцять попередніх звітних періодів (місяців).



19.05.2016 подано до контролюючого органу податкову декларацію з податку на додану вартість за квітень 2016 року, відповідно до рядку 18 задекларовано суму 2 532 625 грн. - середньомісячний розмір сум податку з ПДВ за дванадцять попередніх звітних періодів (місяців).



17.06.2016 подано до контролюючого органу податкову декларацію з податку на додану вартість за травень 2016 року, відповідно до рядку 18 задекларовано суму 2 053 863 грн. - середньомісячний розмір сум податку з ПДВ за дванадцять попередніх звітних періодів (місяців).



19.07.2016 подано до контролюючого органу податкову декларацію з податку на додану вартість за червень 2016 року, відповідно до рядку 18 задекларовано суму 8 422 грн. - середньомісячний розмір сум податку з ПДВ за дванадцять попередніх звітних періодів (місяців).



19.10.2015 подано до контролюючого органу спеціальну податкову декларацію з податку на додану вартість за вересень 2015 року, як сільськогосподарське підприємство, яке не обрало спеціальний режим оподаткування (пункт 209.18 статті 209 розділу 5 Податкового кодексу України), відповідно до рядку 18 задекларовано суму 18 644 725 грн. - середньомісячний розмір сум податку з ПДВ за дванадцять попередніх звітних періодів (місяців).



19.11.2015 подано до контролюючого органу спеціальну податкову декларацію з податку на додану вартість за жовтень 2015 року, як сільськогосподарське підприємство, яке не обрало спеціальний режим оподаткування (пункт 209.18 статті 209 розділу 5 Податкового кодексу України), відповідно до рядку 18 задекларовано суму 18 585 775 грн. - середньомісячний розмір сум податку з ПДВ за дванадцять попередніх звітних періодів (місяців).



18.12.2015 подано до контролюючого органу спеціальну податкову декларацію з податку на додану вартість за листопад 2015 року, як сільськогосподарське підприємство, яке не обрало спеціальний режим оподаткування (пункт 209.18 статті 209 розділу 5 Податкового кодексу України), відповідно до рядку 18 задекларовано суму 11 101 797 грн. - середньомісячний розмір сум податку з ПДВ за дванадцять попередніх звітних періодів (місяців).



19.01.2016 подано до контролюючого органу спеціальну податкову декларацію з податку на додану вартість за грудень 2015 року, як сільськогосподарське підприємство, яке не обрало спеціальний режим оподаткування (пункт 209.18 статті 209 розділу 5 Податкового кодексу України), відповідно до рядку 18 задекларовано суму 12 100 079 грн. - середньомісячний розмір сум податку з ПДВ за дванадцять попередніх звітних періодів (місяців).



19.02.2016 подано до контролюючого органу спеціальну податкову декларацію з податку на додану вартість за січень 2016 року, як сільськогосподарське підприємство, яке не обрало спеціальний режим оподаткування (пункт 209.18 статті 209 розділу 5 Податкового кодексу України), відповідно до рядку 18 задекларовано суму 10 512 960 грн. - середньомісячний розмір сум податку з ПДВ за дванадцять попередніх звітних періодів (місяців).



18.03.2016 подано до контролюючого органу спеціальну податкову декларацію з податку на додану вартість за лютий 2016 року, як сільськогосподарське підприємство, яке не обрало спеціальний режим оподаткування (пункт 209.18 статті 209 розділу 5 Податкового кодексу України), відповідно до рядку 18 задекларовано суму 8 598 526 грн. - середньомісячний розмір сум податку з ПДВ за дванадцять попередніх звітних періодів (місяців).



19.04.2016 подано до контролюючого органу спеціальну податкову декларацію з податку на додану вартість за березень 2016 р., як сільськогосподарське підприємство, яке не обрало спеціальний режим оподаткування (пункт 209.18 статті 209 розділу 5 Податкового кодексу України), відповідно до рядку 18 задекларовано суму 11 058 544 грн. - середньомісячний розмір сум податку з ПДВ за дванадцять попередніх звітних періодів (місяців).



19.05.2016 подано до контролюючого органу спеціальну податкову декларацію з податку на додану вартість за квітень 2016 р., як сільськогосподарське підприємство, яке не обрало спеціальний режим оподаткування (пункт 209.18 статті 209 розділу 5 Податкового кодексу України), відповідно до рядку 18 задекларовано суму 9 664 099 грн. - середньомісячний розмір сум податку з ПДВ за дванадцять попередніх звітних періодів (місяців).



17.06.2016 подано до контролюючого органу спеціальну податкову декларацію з податку на додану вартість за травень 2016 р., як сільськогосподарське підприємство, яке не обрало спеціальний режим оподаткування (пункт 209.18 статті 209 розділу 5 Податкового кодексу України), відповідно до рядку 18 задекларовано суму 10 957 883 грн. - середньомісячний розмір сум податку з ПДВ за дванадцять попередніх звітних періодів (місяців).



19.07.2016 подано до контролюючого органу спеціальну податкову декларацію з податку на додану вартість за червень 2016 року, як сільськогосподарське підприємство, яке не обрало спеціальний режим оподаткування (пункт 209.18 статті 209 розділу 5 Податкового кодексу України), відповідно до рядку 18 задекларовано суму 10 141 233 грн. - середньомісячний розмір сум податку з ПДВ за дванадцять попередніх звітних періодів (місяців).



19.08.2016 подано до контролюючого органу спеціальну податкову декларацію з податку на додану вартість за липень 2016 року, як сільськогосподарське підприємство, яке не обрало спеціальний режим оподаткування (пункт 209.18 статті 209 розділу 5 Податкового кодексу України), відповідно до рядку 18 задекларовано суму 9 969 188 грн. - середньомісячний розмір сум податку з ПДВ за дванадцять попередніх звітних періодів (місяців).



19.09.2016 подано до контролюючого органу спеціальну податкову декларацію з податку на додану вартість за серпень 2016 р., як сільськогосподарське підприємство, яке не обрало спеціальний режим оподаткування (пункт 209.18 статті 209 розділу 5 Податкового кодексу України), відповідно до рядку 18 задекларовано суму 13 396 964 грн. - середньомісячний розмір сум податку з ПДВ за дванадцять попередніх звітних періодів (місяців).



Відповідно до витягу в розрізі операцій з Системи електронного адміністрування ПДВ № 19513286 від 18.04.2016 на запит від 19.04.2016 обнуління складових значення реєстраційної суми внаслідок набрання чинності змінами до Податкового кодексу України щодо вдосконалення адміністрування ПДВ, станом на 12:25 сума складала 12 433 028,00, станом на 12:53 18.04.2016 в системі електронного адміністрування ПДВ за рахунком ПрАТ "АПК-ІНВЕСТ" була зменшена сума "оverdraft" з 12443028,00грн. до 876225,00грн.



Відповідно до витягу щодо суми податку, на яку платника податку на додану вартість має право зареєструвати податкові накладні та /або розрахунки коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних з системи електронного адміністрування ПДВ № 4483351 на запит від 04.01.2016, сума середньомісячного розміру сум податку, задекларованих платником до сплати до бюджету та погашених за останні 12 звітних (податкових) місяців/ 4 квартали складає 11758103,00 грн. - OverDraft_201510; на запит від 15.01.2016 № 15485628 сума складає 12433028,00 грн.- OverDraft_201601; на запит від 04.04.2016 № 4508634 сума складає 12433028,00 грн.- OverDraft_201601; на запит від 18.04.2016 о 9:10, № 18512798 сума складає 12433028,00 грн.- OverDraft_201601, сума податку, на яку платник податку має право зареєструвати податкові накладні та/ або розрахунки коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних складала 5 375 130,84 грн.; на запит від 18.04.2016 о 14:26, № 18513192 сума складає 876225,00 грн. - OverDraft_201604 сума податку, на яку платник податку має право зареєструвати податкові накладні та/ або розрахунки коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних склала - (мінус) 6 455 560,89 грн. та ін. ( а.с. 116-125).



Позивач звертався до Державної фіскальної служби України з листами від 22.04.2016, 17.06.2016, 26.08.2016 з питання порушення норм Податкового кодексу України щодо сільськогосподарського підприємства, яке відповідає критеріям пункту 209.18 статті 209 Податкового кодексу України в частині перерахунку суми середньомісячного розміру сум податку, задекларованих платником до сплати до бюджету та погашених за останні 12 звітних (податкових)місяців/4 квартали (суми овердрафт), а саме: стосовно розміру такої суми та порушення термінів здійснення такого перерахунку (а.с. 78, 83, 87).



Державна фіскальна України листами від 24.05.2016, 19.07.2016, 28.09.2016 повідомила позивача, що перерахунок показника суми "овердрафт" з 01.01.2016 року здійснюється відповідно до пункту 200-1.3 статті 200-1 Податкового кодексу України та не передбачає включення суми податку, яка залишається у розпорядженні сільськогосподарського підприємства відповідно до пункту 209.18 статті 209 Кодексу. Зазначила, що при розрахунку суми "овердрафт" враховується 1/12 нарахованої платником до сплати суми ПДВ, що відображені ним у податковій декларації, та які погашені за рахунок сплати таких сум до бюджету, або за рахунок переплат, беруться з інтегрованої картки платника, відповідно до баз ДФС підприємством сплачено до бюджету 35 629 800 грн., станом на початок 3 кварталу "овердрафт" дорівнював 2969149 грн. даний показник 1 числа кожного кварталу підлягає автоматичному перерахунку ( а.с. 81-82,89-90).


................
Перейти до повного тексту