ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
02 лютого 2021 року
м. Київ
справа № 826/17667/16
адміністративне провадження № К/9901/39830/18
Верховний Суд у складі Касаційного адміністративного суду:
судді-доповідача - Хохуляка В.В.,
суддів - Бившевої Л.І., Ханової Р.Ф.,
розглянув в попередньому судовому засіданні як суд касаційної інстанції справу за позовом Приватного акціонерного товариства "Магазин № 1715 "Госптовари" до Державної податкової інспекції у Шевченківському районі Головного управління ДФС у м. Києві про визнання протиправним та скасування податкового повідомлення-рішення, провадження у якій відкрито за касаційною скаргою Приватного акціонерного товариства "Магазин № 1715 "Госптовари" на постанову Окружного адміністративного суду м. Києва від 11.10.2017 (суддя - Клименчук Н.М.) та ухвалу Київського апеляційного адміністративного суду від 28.11.2017 (головуючий суддя - Бабенко К.А., судді: Кузьменко В.В., Степанюк А.Г.) у справі № 826/17667/16.
встановив:
Приватне акціонерне товариство "Магазин № 1715 "Госптовари" (далі - ПрАТ "Магазин № 1715 "Госптовари") звернулося до Окружного адміністративного суду м. Києва з позовом, в якому просило суд скасувати податкове повідомлення-рішення Державної податкової інспекції у Шевченківському районі Головного управління ДФС у м. Києві (далі - ДПІ у Шевченківському районі ГУ ДФС у м. Києві) від 26.10.2016 №006100.
Постановою Окружного адміністративного суду м. Києва від 11.10.2017, залишеною без змін ухвалою Київського апеляційного адміністративного суду від 28.11.2017, позов задоволено.
Не погодившись з висновками судів першої та апеляційної інстанцій, ПрАТ "Магазин № 1715 "Госптовари" оскаржило їх у касаційному порядку.
У касаційній скарзі позивач просить скасувати постанову Окружного адміністративного суду м. Києва від 11.10.2017, ухвалу Київського апеляційного адміністративного суду від 28.11.2017 та прийняти у справі нове рішення про задоволення позову.
В обґрунтування доводів касаційної скарги позивач вказує про помилковість висновків судів попередніх інстанцій про можливість застосування ставки земельного податку в розмірі 3%, визначеного пунктом 5.6 Додатку 3 до рішення Київської міської ради від 23.11.2016 №242/5629 з огляду на положення пункту 5.1 цього ж Додатку. Також зазначає, що відповідачем не було надано будь-яких доказів на підтвердження передачі у власність позивачу земельної ділянки, а також доказів про внесення до державного земельного кадастру як землекористувача земельної ділянки, на якій розміщені спірні нежитлові приміщення. Крім того, зазначає про неправомірність застосування пункту 5.6 "Положення про плату за землю в місті Києві", яке є додатком 3 до Рішення Київської міської ради від 23.06.2011 № 242/5629 "Про встановлення місцевих податків і зборів в м. Києві" в редакції Рішення Київської міської ради від 28.01.2015 № 58/923 "Про внесення змін до рішення Київської міської ради від 23.06.2011 № 242/5629" з огляду на його скасування судовим рішенням, яке набрало законної сили.
Відповідач не скористався своїм правом та не надав відзив на касаційну скаргу, що не перешкоджає розгляду даної касаційної скарги.
Переглядаючи оскаржувані судові рішення в межах доводів та вимог касаційної скарги, перевіряючи дотримання судами першої та апеляційної інстанцій норм процесуального права при встановленні фактичних обставин у справі та правильність застосування ними норм матеріального права, Верховний Суд дійшов висновку, що касаційна скарга задоволенню не підлягає з огляду на наступне.
Як з`ясовано судами попередніх інстанцій, ДПІ у Шевченківському районі ГУ ДФС у м. Києві проведено камеральну перевірку податкової звітності з плати за землю за 2016 рік та повноти надходжень по земельному податку за січень - серпень 2016 року ПрАТ "Магазин №1715 "Госптовари".
За результатами проведеної перевірки складено акт № 346/12-04 від 13.10.2016, в якому відображено висновок про те, що ПрАТ "Магазин №1715 "Госптовари" в порушення пункту 284.1 статті 284, пункту 274.1 статті 274 Податкового кодексу України занижено зобов`язання із сплати земельного податку з юридичних осіб на 76839,92 грн. у зв`язку із відображення у податковій декларації з плати за землю за 2016 рік із застосуванням ставки податку в розмірі 1% замість 3% від нормативної грошової оцінки земельної ділянки.
На підставі зазначеного акту перевірки, ДПІ у Шевченківському районі ГУ ДФС у м. Києві 26.10.2016 прийнято податкове повідомлення-рішення № 006100, згідно з яким ПрАТ "Магазин №1715 "Госптовари" збільшено розмір зобов`язання із сплати земельного податку з юридичних осіб на суму 96049,84 грн., в тому числі 76839,92 грн. за основним платежем та 19209,92 грн. за штрафними (фінансовими) санкціями.
Відповідно до підпунктів 14.1.72, 14.1.73 пункту 14.1 статті 14 Податкового кодексу України земельний податок - обов`язковий платіж, що справляється з власників земельних ділянок та земельних часток (паїв), а також постійних землекористувачів.
Землекористувачі - юридичні та фізичні особи (резиденти і нерезиденти), яким відповідно до закону надані у користування земельні ділянки державної та комунальної власності, у тому числі на умовах оренди.
Відповідно до статті 269 Податкового кодексу України платниками земельного податку є: власники земельних ділянок, земельних часток (паїв); землекористувачі. Особливості справляння податку суб`єктами господарювання, які застосовують спрощену систему оподаткування, обліку та звітності, встановлюються главою 1 розділу XIV цього Кодексу.
Пунктом 270.1 статті 270 Податкового кодексу України визначено, що об`єктами оподаткування є: земельні ділянки, які перебувають у власності або користуванні; земельні частки (паї), які перебувають у власності.
Згідно з пунктом 271.1 статті 271 Податкового кодексу України базою оподаткування є нормативна грошова оцінка земельних ділянок з урахуванням коефіцієнта індексації, визначеного відповідно до порядку, встановленого цим розділом; площа земельних ділянок, нормативну грошову оцінку яких не проведено.
Відповідно до пункту 274.1 статті 274 Податкового кодексу України ставка податку за земельні ділянки, нормативну грошову оцінку яких проведено, встановлюється у розмірі не більше 3 відсотків від їх нормативної грошової оцінки, а для сільськогосподарських угідь та земель загального користування - не більше 1 відсотка від їх нормативної грошової оцінки.
Згідно з статтею 286 Податкового кодексу України підставою для нарахування земельного податку є дані державного земельного кадастру. Центральні органи виконавчої влади, що реалізують державну політику у сфері земельних відносин та у сфері державної реєстрації речових прав на нерухоме майно у сфері будівництва, щомісяця, але не пізніше 10 числа наступного місяця, а також за запитом відповідного контролюючого органу за місцезнаходженням земельної ділянки подають інформацію, необхідну для обчислення і справляння плати за землю, у порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України.
Відповідно до положень пункту 284.1 статті 284 Податкового кодексу України Верховна Рада Автономної Республіки Крим та органи місцевого самоврядування встановлюють ставки плати за землю та пільги щодо земельного податку, що сплачується на відповідній території.
Органи місцевого самоврядування до 25 грудня року, що передує звітному, подають відповідному контролюючому органу за місцезнаходженням земельної ділянки рішення щодо ставок земельного податку та наданих пільг зі сплати земельного податку юридичним та/або фізичним особам. Нові зміни щодо зазначеної інформації надаються до 1 числа першого місяця кварталу, що настає за звітним кварталом, у якому відбулися зазначені зміни.
Згідно підпунктом 12.3.4 пункту 12.3 статті 12 Податкового кодексу України рішення про встановлення місцевих податків та зборів офіційно оприлюднюється відповідним органом місцевого самоврядування до 15 липня року, що передує бюджетному періоду, в якому планується застосовування встановлюваних місцевих податків та зборів або змін (плановий період). В іншому разі норми відповідних рішень застосовуються не раніше початку бюджетного періоду, що настає за плановим періодом.
Рішенням III сесії VIII скликання Київської міської ради "Про внесення змін до рішення Київської міської ради від 23.06.2011 № 242/5629" від 28.01.2015 №58/923, опублікованим у газеті "Хрещатик" 06.03.2015, зокрема затверджено Положення про плату за землю в місті Києві.
Рішенням Київської міської ради №58/923 від 28.01.2015 "Про внесення змін до рішення Київської міської ради від 23.06.2011 №242/5629" внесено зміни до рішення Київської міської ради від 23.06.2011, встановлений в місті Києві податок на землю.
Відповідно до пункту 5.6 Додатку 3 до Рішення Київської міської ради від 23.06.2011 №242/5629 (в редакції від 28.01.2015) встановлено, що плата за користування земельними ділянками, які використовуються юридичними і фізичними особами, в тому числі у разі переходу права власності на будівлі, споруди (їх частини), але право власності на які або право оренди яких в установленому законодавством порядку не оформлено, встановлюється у розмірі 3 відсотків від нормативної грошової оцінки земельних ділянок, за винятком земельних ділянок, ставка податку за які справляється у розмірі, визначеному пунктами 5.3 - 5.5 цього Положення. Дія цього пункту не поширюється у випадках звільнення земельних ділянок від оподаткування або наявності пільг щодо сплати земельного податку.