ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
04 лютого 2021 року
м. Київ
справа № 826/18097/16
адміністративне провадження № К/9901/47932/18
Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:
головуючого судді Желєзного І.В.,
суддів: Берназюка Я. О., Чиркіна С. М.
розглянув у попередньому судовому засіданні
касаційну скаргу Публічного акціонерного товариства "АрселорМіттал Кривий Ріг"
на рішення Окружного адміністративного суду міста Києва у складі головуючого судді Дегтярової О. В. від 05.01.2018 та постанову Київського апеляційного адміністративного суду у складі колегії суддів: головуючого судді Чаку Є.В., суддів: Файдюка В. В., Мєзєнцева Є. І. від 21.03.2018
у справі №826/18097/16
за позовом Публічного акціонерного товариства "АрселорМіттал Кривий Ріг"
до Національної служби посередництва і примирення
про скасування розпорядження
ВСТАНОВИВ:
І. РУХ СПРАВИ
1. У листопаді 2016 року Публічне акціонерне товариство "АрселорМіттал Кривий Ріг" (далі також - позивач, ПАТ "АрселорМіттал Кривий Ріг") звернулося до суду з позовом до Національної служби посередництва і примирення (далі також - відповідач, НСПП), в якому просило скасувати розпорядження відповідача № 303-р від 11.11.2016 "Про реєстрацію колективного трудового спору (конфлікту) між найманими працівниками Цеху експлуатації залізничного транспорту ПАТ "АрселорМіттал Кривий Ріг" Дніпропетровської області та Публічним акціонерним товариством "АрселорМіттал Кривий Ріг" міста Кривого Рогу, Дніпропетровської області" (далі також - розпорядження від 11.11.2016 № 303-р).
2. Рішенням Окружного адміністративного суду міста Києва від 05.01.2018, залишеним без змін постановою Київського апеляційного адміністративного суду від 21.03.2018, у задоволенні позову відмовлено.
3. 16.04.2018 до Верховного Суду надійшла касаційна скарга Публічного акціонерного товариства "АрселорМіттал Кривий Ріг", в якій просить скасувати рішення Окружного адміністративного суду міста Києва від 05.01.2018 та постанову Київського апеляційного адміністративного суду від 21.03.2018 і ухвалити нове рішення, яким позов задовольнити у повному обсязі.
4. Ухвалою Верховного Суду від 20.04.2018 відкрито касаційне провадження у справі.
5. 03.05.2018 від відповідача надійшов відзив на касаційну скаргу, в якому просить залишити її без задоволення, а оскаржувані судові рішення - без змін.
6. Відповідно до протоколу повторного автоматизованого розподілу судової справи між суддями від 29.01.2021 справу передано для розгляду колегії суддів у складі: головуючого судді Желєзного І. В., суддів Берназюка Я. О., Чиркіна С. М
Відповідно до протоколу повторного автоматизованого розподілу судової справи між суддями від 29.01.2021 справу передано для розгляду колегії суддів у складі: головуючого судді Желєзного І. В., суддів Берназюка Я.О., Чиркіна С. М.
II. ОБСТАВИНИ СПРАВИ
7. Як встановлено судами попередніх інстанцій, 02.11.2016 за ініціативою первинної профспілкової організації Всеукраїнської профспілки працівників науки, виробництва та фінансів ПАТ "АрселорМіттал Кривий Ріг" наймані працівники даного підприємства шляхом збору підписів затвердили вимоги та доручили представляти свої інтереси у колективному трудовому спорі Первинній профспілковій організації (далі також - представницький орган).
8. Зміст вимог найманих працівників ПАТ "АрселорМіттал Кривий Ріг" оформлено представницьким органом в тексті протоколу засідання профспілкового комітету Первинної профспілкової організації від 02.11.2016 № 32, а підписи найманих працівників проставлені у підписних листах - додатку 2 до цього протоколу.
9. 03.11.2016 Головою профкому ППО ВП НВФ ПАТ "АрселорМіттал Кривий Ріг" Гапоном С. Г. направлено Генеральному директору ПАТ "АрселорМіттал Кривий Ріг" Кахлону П. С. лист № 122, в якому наймані працівники Цеху експлуатації залізничного транспорту ПАТ "АрселорМіттал Кривий Ріг" згідно з Законом України "Про порядок вирішення колективних трудових спорів (конфліктів)" висунули до власника наступні вимоги:
" 1. Не допускати залучення до роботи працівників інших організацій в Цех експлуатації залізничного транспорту у порядку аутсорсингу, що є порушенням роботодавцем статті 50 Закону України "Про зайнятість населення" з метою підміни функцій працюючих та вивільнення з підприємства працівників професії вантажник.
2. Розробити і впровадити норми чисельності для працівників Цеху експлуатації залізничного транспорту відповідно до статті 85 КЗпП України та рішення Комісії з примирення по розгляду і вирішенню колективного трудового спору між найманими працівниками і роботодавцем ПАТ "АрселорМіттал Кривий Ріг" від 06.10.2014 по вимозі № 5.
3. Розробити та ввести в дію Положення по ПАТ "АрселорМіттал Кривий Ріг" про укладення багатосторонніх договорів або угод між профспілковими організаціями підприємства, аутсорсинговими організаціями та ПАТ "АрселорМіттал Кривий Ріг" про встановлення гарантії соціально-економічного характеру.
4. Розробити та укласти новий колективний договір ПАТ "АрселорМіттал Кривий Ріг" на 2016-2017 роки".
10. У зв`язку з ненаданням генеральним директором акціонерного товариства відповіді про результати розгляду вимог найманих працівників, 08.11.2016 відбулося засідання профспілкового комітету, на якому прийнято рішення про вступ в колективний трудовий спір (протокол № 33 від 08.11.2016).
11. 08.11.2016 Головою профкому ППО ВП НВФ ПАТ "АрселорМіттал Кривий Ріг" Гапоном С.Г направлено начальнику відділення Національної служби посередництва і примирення в Дніпропетровській області, Криворізькому міському голові Дніпропетровської області, голові Дніпропетровської обласної держадміністрації, генеральному директору ПАТ "АрселорМіттал Кривий Ріг" повідомлення № 123 про вступ у колективний трудовий спір (конфлікт).
12. Наведені обставини щодо ненадання відповіді на звернення уповноваженого представницького органу найманих працівників від 03.11.2016 № 123 позивачем в тексті свого позову не заперечувалися, хоча до матеріалів позову додана копія листа ПАТ "АрселорМіттал Кривий Ріг" від 04.11.2016 №05-2838 (без доказів вручення адресату - голові профспілкового комітету ППО ВПР НВФ ПАТ "АрселорМіттал Кривий Ріг" Гапону С.Г.).
13. В подальшому відділення Національної служби посередництва і примирення в Дніпропетровській області звернулось до відповідача з поданням № 01-02/02-09/248 від 10.11.2016 щодо реєстрації колективного трудового спору (конфлікту) між найманими працівниками Цеху експлуатації залізничного транспорту Публічного акціонерного товариства "АрселорМіттал Кривий Ріг" міста Кривого Рогу Дніпропетровської області та ПАТ "АрселорМіттал Кривий Ріг" міста Кривого Рогу Дніпропетровської області.
14. 11.11.2016 Національною службою посередництва і примирення прийнято розпорядження № 303-р "Про реєстрацію колективного трудового спору (конфлікту) між найманими працівниками Цеху експлуатації залізничного транспорту публічного акціонерного товариства "АрселорМіттал Кривий Ріг" Дніпропетровської області та Публічним акціонерним товариством "АрселорМіттал Кривий Ріг" міста Кривого Рогу, Дніпропетровської області". З тексту даного розпорядження убачається, що відповідачем зареєстровані 2, 3 та 4 вимоги найманих працівників. В реєстрації першої вимоги найманих працівників Цеху експлуатації залізничного транспорту ПАТ "АрселорМіттал Кривий Ріг" відповідачем відмовлено.
15. Позивач, не погоджуючись з таким розпорядженням, звернувся до суду з вимогою про його скасування.
ІІІ. АРГУМЕНТИ УЧАСНИКІВ СПРАВИ
16. Позивач в обґрунтування своєї позиції посилався на те, що оспорюване розпорядження прийняте всупереч частині другій статті Закону України "Про порядок вирішення колективних трудових спорів (конфліктів)", пункту 1.2 Положення про порядок реєстрації Національною службою посередництва і примирення висунутих найманими працівниками, профспілкою вимог та колективних трудових спорів (конфліктів). Вимоги найманих працівників Цеху експлуатації залізничного транспорту ПАТ "АрселорМіттал Кривий Ріг" є безпідставними та необґрунтованими, а також у цих вимогах відсутня складова колективного трудового спору, що спростовує правомірність реєстрації колективного трудового спору (конфлікту) між найманими працівниками Цеху та ПАТ "АрселорМіттал Кривий Ріг".
17. Представники відповідачів, заперечуючи щодо задоволення позову, посилалися на те, що НСПП при прийнятті оспорюваного розпорядження діяла виключно на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України. Перед прийняттям такого відповідачем відповідно до вимог Закону України "Про порядок вирішення колективних трудових спорів (конфліктів)" та нормативних актів НСПП проведено перевірку правомірності реєстрації колективного трудового спору (конфлікту) між найманими працівниками Цеху експлуатації залізничного транспорту ПАТ "АрселорМіттал Кривий Ріг" та акціонерним товариством. Зокрема, за результатами проведеної перевірки встановлено, що колективний трудовий спір (конфлікт) відповідає вимогам статей 2, 3, 4, 5 і 6 Закону України "Про порядок вирішення колективних трудових спорів (конфліктів)".
ІV. ОЦІНКА СУДІВ ПЕРШОЇ ТА АПЕЛЯЦІЙНОЇ ІНСТАНЦІЙ
18. Суд першої інстанції, з висновками якого погодився суд апеляційної інстанції, відмовляючи у задоволенні позову, виходив з того, що перевірка щодо правомірності реєстрації колективного трудового спору (конфлікту) між найманими працівниками Цеху експлуатації залізничного транспорту ПАТ "АрселорМіттал Кривий Ріг" Дніпропетровської області та ПАТ "АрселорМіттал Кривий Ріг" здійснювалася Відділенням Національної служби в Дніпропетровській області відповідно до вимог Закону України "Про порядок вирішення колективних трудових спорів (конфліктів)", Положення про порядок реєстрації НСПП висунутих найманими працівниками, профспілкою вимог та колективних трудових спорів (конфліктів), затвердженого наказом НСПП від 25.03.2014 № 21, Положення про порядок формування і затвердження вимог найманих працівників, профспілок, затвердженого наказом НСПП від 26.09.2014 № 66, та Інструкції про порядок здійснення аналізу висунутих найманими працівниками, профспілкою вимог, виявлення та узагальнення причин виникнення колективних трудових спорів (конфліктів), затвердженої наказом НСПП від 09.06.2009 № 33. За результатами проведеної перевірки встановлено, що колективний трудовий спір (конфлікт) в частині другої, третьої та четвертої вимог найманих працівників акціонерного товариства відповідає вимогам статей 2, 3, 4, 5, 6 Закону України "Про порядок вирішення колективних трудових спорів (конфліктів)" та складено подання № 01-02/02-09/248 від 10.11.2016. Подання відділення Національної служби посередництва і примирення в Дніпропетровській області № 01-02/02-09/248 від 10.11.2016, яке було покладено в основу прийнятого відповідачем розпорядження № 303-р від 11.11.2016 про реєстрацію трудового колективного спору (конфлікту) у судовому порядку ПАТ "АрселорМіттал Кривий Ріг" не оскаржувалося. Відповідачем правомірно за наявності достатніх правових підстав та у межах наданих повноважень здійснено реєстрацію трудового колективного спору (конфлікту) між найманими працівниками Цеху експлуатації залізничного транспорту ПАТ "АрселорМіттал Кривий Ріг" Дніпропетровської області та ПАТ "АрселорМіттал Кривий Ріг" міста Кривого Рогу Дніпропетровської області та видано розпорядження від 11.11.2016 № 303-р, а тому підстави для його скасування відсутні.
V. ДОВОДИ КАСАЦІЙНОЇ СКАРГИ ТА ВІДЗИВУ НА КАСАЦІЙНУ СКАРГУ
19. Позивач у касаційній скарзі не погоджується з рішеннями судів попередніх інстанцій, посилаючись на те, що четверта вимога найманих працівників структурного підрозділу ПАТ "АрселорМіттал Кривий Ріг" Цеху експлуатації залізничного транспорту за змістом, процедурою її ухвалення і подачі роботодавцю суперечить пункту "б" статті 2 Закону України "Про порядок вирішення колективних трудових спорів (конфліктів)" та порядку укладення колективного трудового договору, визначеного КЗпП України та Законом України "Про колективні договори та угоди". Чинним законодавством не передбачено саме обов`язку роботодавця чи трудових колективів розробити і укласти колективний трудовий договір, це є право сторін. Суди попередніх інстанцій не врахували, що всупереч частині другій статті 12 КЗпП України відповідач здійснив реєстрацію як належної і законної вимоги колективу одного структурного підрозділу підприємства щодо розробки і укладення колективного договору для всього підприємства позивача. Судами попередніх інстанцій не встановлено, скільки профспілкових організацій створено на підприємстві, чи діє спільний представницький орган профспілок, який згідно з законом повинен вести будь-які перемовини від імені трудового колективу щодо підписання колективного договору на ПАТ "АрселорМіттал Кривий Ріг".
20. У відзиві на касаційну скаргу відповідач, заперечуючи щодо її задоволення, посилається на те, що оскаржувані судові рішення ухвалені із правильним застосування норм матеріального права та при дотриманні норм процесуального права, а доводи позивача, викладені у касаційній скарзі, їх не спростовують.
VІ. ВИСНОВКИ ВЕРХОВНОГО СУДУ
21. Перевіривши доводи касаційної скарги, правильність застосування норм матеріального та процесуального права, а також виходячи з меж касаційного перегляду справи, визначених статтею 341 Кодексу адміністративного судочинства України (далі також - КАС України), колегія суддів зазначає наступне.
22. Відповідно до статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
23. Згідно з положеннями частини другої статті 2 КАС України в справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: 1) на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією та законами України; 2) з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; 3) обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); 4) безсторонньо (неупереджено); 5) добросовісно; 6) розсудливо; 7) з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи всім формам дискримінації; 8) пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); 9) з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; 10) своєчасно, тобто протягом розумного строку.
24. Відповідно до статті 2 Закону України "Про порядок вирішення колективних трудових спорів (конфліктів)" від 03.03.1998 №137/98-ВР (далі також - Закон №137/98-ВР, в редакції, чинній на момент виникнення спірних правовідносин) колективний трудовий спір (конфлікт) - це розбіжності, що виникли між сторонами соціально-трудових відносин, щодо: а) встановлення нових або зміни існуючих соціально-економічних умов праці та виробничого побуту; б) укладення чи зміни колективного договору, угоди; в) виконання колективного договору, угоди або окремих їх положень; г) невиконання вимог законодавства про працю.
25. Згідно зі статтею 6 Закону № 137/98-ВР колективний трудовий спір (конфлікт) виникає з моменту, коли уповноважений представницький орган найманих працівників, категорії найманих працівників, колективу працівників або профспілки одержав від роботодавця, уповноваженої ним особи, організації роботодавців, об`єднання організацій роботодавців повідомлення про повну або часткову відмову у задоволенні колективних вимог і прийняв рішення про незгоду з рішенням роботодавця, уповноваженої ним особи, організації роботодавців, об`єднання організацій роботодавців або коли строки розгляду вимог, передбачені цим Законом, закінчилися, а відповіді від роботодавця, уповноваженої ним особи, організації роботодавців, об`єднання організацій роботодавців не надійшло. Про виникнення колективного трудового спору (конфлікту) орган, який представляє інтереси найманих працівників або профспілки, зобов`язаний у триденний строк письмово проінформувати роботодавця, місцевий орган виконавчої влади, орган місцевого самоврядування за місцезнаходженням підприємства та Національну службу посередництва і примирення.
26. Частинами першою, третьою, п`ятою, шостою, сьомою статті 15 Закону №137/98-ВР передбачено, що з метою сприяння поліпшенню трудових відносин та запобігання виникненню колективних трудових спорів (конфліктів), їх прогнозування та сприяння своєчасному їх вирішенню, здійснення посередництва для вирішення таких спорів (конфліктів) Президентом України утворюється Національна служба посередництва і примирення. Рішення Національної служби посередництва і примирення мають рекомендаційний характер і повинні розглядатися сторонами колективного трудового спору (конфлікту) та відповідними центральними або місцевими органами виконавчої влади, органами місцевого самоврядування. Положення про Національну службу посередництва і примирення затверджується Президентом України. До компетенції Національної служби посередництва і примирення належить: здійснення реєстрації висунутих працівниками вимог та колективних трудових спорів (конфліктів); аналіз вимог, виявлення та узагальнення причин колективних трудових спорів (конфліктів), підготовка пропозицій для їх усунення; підготовка посередників та арбітрів, які спеціалізуються на вирішенні колективних трудових спорів (конфліктів); формування списків арбітрів та посередників; перевірка, в разі необхідності, повноважень представників сторін колективного трудового спору (конфлікту); посередництво у вирішенні колективного трудового спору (конфлікту); залучення до участі в примирних процедурах народних депутатів України, представників державної влади, органів місцевого самоврядування. Національна служба посередництва і примирення та її відділення проводять оцінку відповідності критеріям репрезентативності, підтвердження репрезентативності профспілок, їх організацій та об`єднань, організацій роботодавців та їх об`єднань для участі в колективних переговорах з укладення генеральної, галузевих (міжгалузевих), територіальних угод, обрання (делегування) представників до тристоронніх або двосторонніх органів соціального діалогу, участі в міжнародних заходах.