1. Правова система ipLex360
  2. Судові прецеденти
  3. Постанова суду



ПОСТАНОВА

Іменем України



03 лютого 2021 року

м.Київ

справа №160/9637/19

адміністративне провадження №К/9901/10424/20

Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:

судді-доповідача: Уханенка С.А.,

суддів: Данилевич Н.А., Радишевської О.Р.,

розглянув у порядку письмового провадження як суд касаційної інстанції адміністративну справу

за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "СХІД ФІНАНС" до Південного відділу державної виконавчої служби міста Кам`янське Головного територіального управління юстиції у Дніпропетровській області, за участі третьої особи Державного підприємство "СМОЛИ" про визнання неправомірною бездіяльності та зобов`язання вчинити певні дії, провадження по якій відкрито

за касаційною скаргою Товариства з обмеженою відповідальністю "СХІД ФІНАНС" на рішення Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 26 листопада 2019 року, ухвалене у складі головуючого судді Луніної О.С. та постанову Третього апеляційного адміністративного суду від 11 березня 2020 року, ухвалену у складі головуючого судді Баранник Н.П., суддів Малиш Н.І., Щербака А.А.,

УСТАНОВИВ:

І. Обставини справи

1. У вересні 2019 року Товариство з обмеженою відповідальністю "СХІД ФІНАНС" звернулося до Дніпропетровського окружного адміністративного суду з позовом до Південного відділу державної виконавчої служби міста Кам`янське Головного територіального управління юстиції у Дніпропетровській області, в якому просило:

- визнати неправомірною бездіяльність головного державного виконавця Південного відділу державної виконавчої служби міста Кам`янське Головного територіального управління юстиції у Дніпропетровській області Скрит Аліни Володимирівни під час виконання рішення Господарського суду Дніпропетровської області від 10.10.2017 року у справі №904/4253/17, згідно з наказом від 06.12.2017 року за період з 17 березня 2018 року по 09 вересня 2019 року, щодо невжиття всіх заходів примусового виконання рішення суду;

- зобов`язати начальника Південного відділу державної виконавчої служби міста Кам`янське Головного територіального управління юстиції у Дніпропетровській області Ніколайчик Юлію Анатоліївну подати до центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері казначейського обслуговування бюджетних коштів, документи та відомості, необхідні для перерахування стягувачу - ТОВ "СХІД ФІНАНС" коштів, відповідно до наказу господарського суду Дніпропетровської області у справі №904/4253/17, виданого 06.12.2017 року, згідно з переліком, затвердженим Кабінетом Міністрів України.

2. В обґрунтування позовних вимог позивач зазначає про невиконання виконавчого провадження протягом вісімнадцяти місяців.

ІІ. Встановлені судами обставини справи

3. Рішенням Господарського суду Дніпропетровської області від 10 жовтня 2017 року у справі №904/4253/17 стягнуто з Державного підприємства "СМОЛИ" на користь Публічного акціонерного товариства "Банк Альянс" заборгованість за кредитом у розмірі 7000,00 доларів США, заборгованість за процентами у розмірі 25453,78 доларів США, витрати зі сплати судового збору у розмірі 13092,46грн.

4. 06.12.2017 на виконання вказаного рішення, видано наказ №904/4253/17 Господарського суду Дніпропетровської області.

5. 02.03.2018 Південним відділом державної виконавчої служби м. Кам`янське ГТУЮ у Дніпропетровській області відкрито виконавче провадження ВП №55911722 з виконання наказу Господарського суду Дніпропетровської області у справі №904/4253/17.

6. 16.07.2018 Південним відділом державної виконавчої служби м. Кам`янське ГТУЮ у Дніпропетровській області винесено постанову про приєднання виконавчого провадження №55911722 з примусового виконання наказу Господарського суду Дніпропетровської області у справі №904/4253/17 до зведеного виконавчого провадження №45544512, яке веде Південний ВДВС м. Кам`янське ГТУЮ у Дніпропетровській області.

7. 24.04.2019 постановою Центрального апеляційного господарського суду замінено позивача (стягувача) у справі 904/4253/17- Публічне акціонерне товариство "Банк Альянс" на його правонаступника - Товариство з обмеженою відповідальністю "Схід Фінанс".

8. 22.08.2019 представником позивача, адвокатом Мацак О.Ю. направлено на адресу відповідача адвокатський запит за №01/21-08/19 від 21.08.2019 року про надання інформації та копій відповідних документів. Запитувалася інформація стосовно дій державного виконавця та копії документів, а саме:

- чи була винесена постанова про арешт майна та коштів боржника;

- на які рахунки боржника накладено арешт; чи накладено арешт на рахунок боржника № НОМЕР_1 у АТ "УКРСИББАНК" МФО 351005;

- чи подавав та коли подавав боржник декларацію про його доходи та майно;

- чи подавав та коли подавав боржник відомості щодо належного йому майна за даними бухгалтерського обліку;

- чи отримував державний виконавець в органах доходів і зборів інформацію про наявні у боржника рахунки, а також про його дебіторську заборгованість;

- чи встановлював державний виконавець майно боржника;

- чи встановлював державний виконавець майно боржника, яке знаходиться в інших осіб, а також майно та кошти, що належать боржнику від інших осіб;

- чи проводилась та коли державним виконавцем перевірка майнового стану боржника;

- чи подавав керівник відповідного органу державної виконавчої служби до центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері казначейського обслуговування бюджетних коштів, документи та відомості, необхідні для перерахування стягувачу - Товариству з обмеженою відповідальністю "СХІД ФІНАНС" коштів відповідно до наказу господарського суду Дніпропетровської області у справі №904/4253/17 виданого 06.12.2017 року.

9. 09.09.2019 листом за вих. №03/13.16-34/22786 відповідач надав відповідь в якій зазначено наступне.

На виконанні у Південному ВДВС м. Кам`янське ГТУЮ у Дніпропетровській області перебуває зведене виконавче провадження 45544512, до якого входить 22 виконавчих проваджень на загальну суму 10 162 933,03грн., про стягнення грошових коштів з боржника на користь держави, юридичних та фізичних осіб, до складу якого входить ВП №55911722.

У зв`язку з тим, що на виконанні перебуває зведене виконавче провадження 45544512, державним виконавцем отримано відповіді з ДПІ та встановлено, що боржником відкрито 15 розрахункових рахунків, у зв`язку з чим, на підставі ст.56 Закону №1404-УІІІ винесена постанова про арешт коштів боржника. Рішенням Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 14.08.2018 року по справі №0440/5840/18 постанову про арешт коштів боржника визнано протиправною та скасовано.

17.05.2019 року державним виконавцем здійснений вихід з Південним відділом поліції Кам`янського відділу поліції ГУНП у Дніпропетровській області та територію підприємства боржника для перевірки майна, але перевірити майновий стан виявилося неможливо у зв`язку з відсутністю доступу до даного підприємства, усі спроби головного державного виконавця Скрит А.В. потрапити на територію підприємства виявилися марними, про що складений відповідний акт державного виконавця.

Державним виконавцем на підставі ст.18 Закону №1404-УІІІ постійно направляються електронні запити про наявність зареєстрованих за підприємством-боржником розрахункових рахунків в установах банків. Згідно отриманої відповіді з ДФС України, за ДП "СМОЛИ" в банківських установах зареєстровано 30 розрахункових рахунків, у зв`язку з чим 06.09.2019 року головним державним виконавцем винесена постанова про арешт коштів боржника, копії якої направлені до банківських установ для виконання та сторонам до відома.

Також, 06.09.2019 року державним виконавцем надісланий запит до ГУ ДФС у Дніпропетровській області щодо надання інформації про дебіторську заборгованість підприємства - боржника ДП "СМОЛИ".

10. Суть спору полягає у визначенні наявності протиправної бездіяльності головного державного виконавця Південного відділу державної виконавчої служби міста Кам`янське Головного територіального управління юстиції у Дніпропетровській області Скрит Аліни Володимирівни під час виконання рішення Господарського суду Дніпропетровської області від 10.10.2017 року у справі №904/4253/17, згідно з наказом від 06.12.2017 року.

ІІІ. Рішення судів першої й апеляційної інстанцій і мотиви цього ухвалення.

11. Рішенням Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 26 листопада 2019 року, залишеним без змін постановою Третього апеляційного адміністративного суду від 11 березня 2020 року у задоволенні адміністративного позову Товариства з обмеженою відповідальністю "СХІД ФІНАНС" відмовлено.

12. Відмовляючи в задоволенні позовних вимог, суд першої інстанції, з яким погодився апеляційний суд, дійшов висновку про відсутність підстав для повернення виконавчого документу в порядку ст.37 Закону України "Про виконавче провадження", з огляду на встановлення наявності у боржника грошових коштів.

При цьому зазначив, що обов`язок відділу ДВС здійснювати дії, передбачені ст.4 "Про гарантії держави щодо виконання судових рішень", у вигляді подання керівником відповідного органу державної виконавчої служби до центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері казначейського обслуговування бюджетних коштів, документів та відомостей, необхідних для перерахування стягувачу коштів, згідно з переліком, затвердженим Кабінетом Міністрів України, для забезпечення виконання рішення суду про стягнення коштів із державного підприємства за рахунок коштів державного бюджету пов`язується із встановленням підстав, визначених виключно положеннями п.п. 2-4, 9 ч.1 ст. 37 Закону України "Про виконавче провадження" для повернення виконавчого документа стягувачу.

Водночас виведення виконавчого документа зі зведеного виконавчого провадження може відбуватись виключно за наявності підстав для закінчення виконавчого провадження (вичерпний перелік підстав - ст.39 Закону України "Про виконавче провадження") або підстав для повернення виконавчого документа (вичерпний перелік підстав - ст.37 Закону України "Про виконавче провадження") і таким правом наділений тільки державний виконавець, який ухвалює відповідну постанову, що є його дискреційним повноваженням і не може здійснюватися у судовому порядку.

Таким чином, суди попередніх інстанцій дійшли висновку, що відповідач діяв в межах Закону України "Про виконавче провадження", і протиправної бездіяльності з боку відповідача не допущено.

IV. Провадження в суді касаційної інстанції, вимоги касаційної скарги та аргументи сторін.

13. Не погоджуючись з судовими рішеннями судів попередніх інстанцій, позивач подав касаційну скаргу, в якій посилаючись на застосування у судовому рішенні норми права без урахування висновку щодо застосування норми права у подібних правовідносинах, викладених в постановах Верховного Суду і Великої Палати Верховного Суду, порушення норм процесуального та матеріального права просить скасувати оскаржувані судові рішення повністю і ухвалити нове рішення, яким задовольнити адміністративний позов.

14. В обґрунтування касаційної скарги зазначає про допущення протиправної бездіяльності державним виконавцем, яка виразилася у невчиненні протягом вісімнадцяти місяців з часу відкриття виконавчого провадження, передбачених Законом України "Про виконавче провадження" дій щодо примусового виконання рішення суду, вимоги щодо визнання протиправною якої взагалі не були розглянуті судами попередніх інстанцій. Щодо іншої вимоги зазначає, що не виконання протягом шести місяців з дня винесення постанови про відкриття виконавчого провадження, рішення про стягнення коштів з державного підприємства, є підставою для здійснення його виконання за рахунок коштів, передбачених за бюджетною програмою для забезпечення виконання рішень суду відповідно до Закону України "Про гарантії держави щодо виконання судових рішень".

V. Джерела права й акти їхнього застосування

15. Приписами частини першої статті 341 КАС України визначено, що суд касаційної інстанції переглядає судові рішення в межах доводів та вимог касаційної скарги та на підставі встановлених фактичних обставин справи перевіряє правильність застосування судом першої чи апеляційної інстанції норм матеріального і процесуального права.

16. Частиною другою статті 19 Конституції України обумовлено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

17. В силу частини другої статті 14 КАС України судові рішення, що набрали законної сили, є обов`язковими до виконання всіма органами державної влади, органами місцевого самоврядування, їх посадовими та службовими особами, фізичними і юридичними особами та їх об`єднаннями на всій території України.

18. Вказана норма також кореспондується з положеннями статті 129-1 Конституції України, згідно з якою, суд ухвалює рішення іменем України. Судове рішення є обов`язковим до виконання. Держава забезпечує виконання судового рішення у визначеному законом порядку. Контроль за виконанням судового рішення здійснює суд.

19. Статтею 1 Закону України "Про виконавче провадження" обумовлено, що виконавче провадження як завершальна стадія судового провадження і примусове виконання судових рішень та рішень інших органів - сукупність дій визначених у цьому Законі органів і осіб, що спрямовані на примусове виконання рішень і проводяться на підставах, у межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією України, цим Законом, іншими законами та нормативно-правовими актами, прийнятими відповідно до цього Закону, а також рішеннями, які відповідно до цього Закону підлягають примусовому виконанню.

20. За змістом статті 15 Закону України "Про виконавче провадження" сторонами виконавчого провадження є стягувач і боржник. При цьому стягувачем є фізична або юридична особа чи держава, на користь чи в інтересах яких видано виконавчий документ, а боржником є визначена виконавчим документом фізична або юридична особа, держава, на яких покладається обов`язок щодо виконання рішення.

21. Згідно з частиною першої статті 18 Закону України "Про виконавче провадження" виконавець зобов`язаний вживати передбачених цим Законом заходів щодо примусового виконання рішень, неупереджено, ефективно, своєчасно і в повному обсязі вчиняти виконавчі дії.

22. Гарантії держави щодо виконання судових рішень та виконавчих документів визначених Законом України "Про виконавче провадження" та особливості їх виконання встановлені Законом України "Про гарантії держави щодо виконання судових рішень".

23. Статтею 2 Закону України "Про гарантії держави щодо виконання судових рішень" визначено, що держава гарантує виконання рішення суду про стягнення коштів та зобов`язання вчинити певні дії щодо майна, боржником за яким є:

державний орган;

державні підприємство, установа, організація (далі - державне підприємство);

юридична особа, примусова реалізація майна якої забороняється відповідно до законодавства (далі - юридична особа).


................
Перейти до повного тексту