ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
03 лютого 2021 року
м. Київ
справа № 0940/1503/18
адміністративне провадження № К/9901/32113/19
Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:
судді-доповідача - Уханенка С.А.,
суддів: Радишевської О.Р., Шевцової Н.В.,
розглянув у попередньому судовому засіданні як суд касаційної інстанції справу
за позовом ОСОБА_1 до Івано-Франківської обласної державної адміністрації, Департаменту будівництва, житлово-комунального господарства, містобудування та архітектури Івано-Франківської обласної державної адміністрації, за участю третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору, на стороні відповідачів - Управління Служби безпеки України в Івано-Франківській області, про визнання протиправним і скасування наказу про звільнення, поновлення на посаді та стягнення середнього заробітку за час вимушеного прогулу, провадження у якій відкрито
за касаційною скаргою ОСОБА_1 на постанову Восьмого апеляційного адміністративного суду від 09 жовтня 2019 року (суддя-доповідач Коваль Р.Й., судді Гуляк В.В., Довгополов О.М.),
У С Т А Н О В И В:
I. Суть спору
1. У серпні 2018 року ОСОБА_1 звернувся з позовом до Івано-Франківської обласної державної адміністрації та Департаменту будівництва, житлово-комунального господарства, містобудування та архітектури Івано-Франківської обласної державної адміністрації (далі - Департамент) про визнання протиправним і скасування наказу Департаменту від 17.07.2018 №157-к про його звільнення, поновлення на посаді заступника директора Департаменту - начальника управління регіонального розвитку Департаменту з 17.07.2018, стягнення з Департаменту середнього заробітку за час вимушеного прогулу.
2. Позов обґрунтував тим, що оскаржуваним наказом його неправомірно звільнено з посади заступника директора Департаменту - начальника управління регіонального розвитку Департаменту відповідно до пункту 2 частини першої статті 84 Закону України від 10.12.2015 №889-VIII "Про державну службу", оскільки лист Управління Служби безпеки України в Івано-Франківській області (далі - УСБУ в Івано-Франківській області) від 13.07.2018 №60/2/2-2906 не є належним доказом наявності в нього громадянства іншої держави, і відповідачами у встановленому порядку не доведено факту набуття ним іноземного громадянства. Зазначив, що при прийомі на публічну службу він пройшов спеціальну перевірку, є громадянином України та був призначений на посаду розпорядженням голови Івано-Франківської обласної державної адміністрації. Між тим, наказ про його звільнення підписаний директором Департаменту, тобто не уповноваженою на це посадовою особою. Крім того, вважав, що його звільнено без урахування гарантій щодо збереження місця роботи і середнього заробітку, передбачених статтею 119 Кодексу законів про працю України (далі - КЗпП) і статтею 39 Закону України від 25.03.1992 №2232-XII "Про військовий обов`язок і військову службу", які поширюються на нього як на військовослужбовця за контрактом.
ІІ. Рішення судів першої та апеляційної інстанцій і мотиви їх ухвалення
3. Справа розглядалася судами неодноразово.
4. Івано-Франківський окружний адміністративний суд рішенням від 15 січня 2019 року в задоволенні позову відмовив з тих мотивів, що позивача правомірно звільнено з державної служби у зв?язку з набуттям ним громадянства іншої держави, що встановлено УСБУ в Івано-Франківській області на підставі даних, отриманих в ході проведення контррозвідувальної операції. Окружний суд дійшов також висновку про непоширення на спірні правовідносини гарантій, передбачених статтею 119 КЗпП і статтею 39 Закону України "Про військовий обов`язок і військову службу", та про видання спірного наказу уповноваженою на це посадовою особою.
5. Постановою Восьмого апеляційного адміністративного суду від 08 травня 2019 року скасовано рішення Івано-Франківського окружного адміністративного суду від 15 січня 2019 року та ухвалено нове рішення, яким позов ОСОБА_1 задоволено повністю. Прийняте рішення апеляційний суд обґрунтував тим, що чинне законодавство за жодних обставин не передбачає можливості розірвання трудових відносин з працівником, призваним на військову службу, в тому числі за контрактом, під час дії особливого періоду.
6. Постановою Верховного Суду від 19 серпня 2019 року скасовано постанову Восьмого апеляційного адміністративного суду від 08 травня 2019 року, а справу направлено на новий розгляд до суду апеляційної інстанції з тих міркувань, що апеляційний суд не перевірив законності підстави звільнення ОСОБА_1, не надав належної оцінки листу УСБУ в Івано-Франківській області від 13.07.2018 № 60/2/2-2906 як доказу для встановлення факту набуття позивачем іноземного громадянства, а також залишив поза увагою результати спеціальної перевірки, проходження якої було передумовою для призначення позивача на державну службу.
7. За наслідками нового розгляду справи Восьмий апеляційний адміністративний суд постановою від 09 жовтня 2019 року залишив рішення Івано-Франківського окружного адміністративного суду від 15 січня 2019 року без змін, повністю погодившись з висновками суду першої інстанції.
III. Провадження в суді касаційної інстанції
8. У касаційній скарзі ОСОБА_1, посилаючись на порушення судом апеляційної інстанції норм матеріального і процесуального права, просить скасувати прийняту ним постанову від 09 жовтня 2019 року та направити справу на новий апеляційний розгляд.
9. За доводами позивача, суд апеляційної інстанції при новому розгляді справи не врахував мотиви Верховного Суду, з яких було скасовано попереднє судове рішення суду апеляційної інстанції, та не встановив обставини набуття ним громадянства іншої держави на підставі належних і допустимих доказів, яким не є лист УСБУ в Івано-Франківській області від 13.07.2018 № 60/2/2-2906, проте міг би бути, наприклад, офіційний документ Державної міграційної служби України із підтверджуючою інформацією, отриманою через дипломатичні канали Міністерства закордонних справ України. Зазначає, що дата ймовірного набуття ним іноземного громадянства впливає на законність його звільнення за пунктом 2 частини першої статті 84 Закону України "Про державну службу", оскільки подання під час вступу на державну службу недостовірної інформації про обставини, що перешкоджають реалізації права на державну службу, в силу пункту 10 частини другої статті 65 цього Закону кваліфікується як дисциплінарний проступок з відповідними видами дисциплінарних стягнень і порядком їх накладення. Не погоджується позивач і з висновком апеляційного суду про непоширення на спірні правовідносини статті 119 КЗпП і статті 39 Закону України "Про військовий обов`язок і військову службу", зважаючи на неврегульованість цього питання Законом України "Про державну службу".
10. У відзивах на касаційну скаргу Івано-Франківська обласна державна адміністрація і Департамент просять залишити рішення суду апеляційної інстанції без змін, посилаючись на його законність і обґрунтованість. Зокрема, спростовуючи доводи позивача щодо необхідності зазначення в наказі про звільнення, яке саме громадянство набуто, хто встановив цей факт та з якого часу, а також про можливість підтвердження цього факту лише офіційним документом Державної міграційної служби України, Івано-Франківська обласна державна адміністрація зазначає, що Закон України "Про державну службу" не закріплює вимог до документів, на підставі яких може бути встановлено факт набуття громадянства іншої держави, що дозволяє суб?єкту призначення встановлювати відповідні обставини на підставі будь-яких доказів.
11. Заслухавши суддю-доповідача, перевіривши правильність застосування судами першої та апеляційної інстанцій норм матеріального і процесуального права, правової оцінки обставин у справі, колегія суддів виходить з такого.
IV. Встановлені судами фактичні обставини справи
12. 26 квітня 2016 року ОСОБА_1 призначений на посаду заступника директора департаменту - начальника управління регіонального розвитку Департаменту будівництва, житлово-комунального господарства, містобудування та архітектури Івано-Франківської обласної державної адміністрації.
13. 02 липня 2018 року позивач уклав контракт №239 про проходження військової служби у Збройних Силах України строком на три роки.
14. Наказом командира військової частини А2892 (м. Володимир-Волинський Волинської області) від 02.07.2018 №146 позивача зараховано до списків особового складу і на всі види забезпечення та наказано вважати його таким, що з 02 липня 2018 року приступив до виконання обов`язків за посадою водія автомобільного взводу роти матеріального забезпечення військової частини А2892.
15. Наказом директора Департаменту від 16.07.2018 №153-к ОСОБА_1 увільнено від виконання обов?язків заступника директора Департаменту - начальника управління регіонального розвитку Департаменту на час, необхідний для виконання обов?язків, пов?язаних із прийняттям на військову службу, із збереженням за ним місця роботи і середньої заробітної плати.
16. 17 липня 2018 року до Івано-Франківської обласної державної адміністрації надійшов лист УСБУ в Івано-Франківській області від 13.07.2018 №60/2/2-2906 (у доповнення до №60/2/2-5497 від 04.07.2018) про направлення копій документів, отриманих із митних та прикордонних органів України, стосовно заступника директора Департаменту - начальника управління регіонального розвитку Департаменту ОСОБА_1, ІНФОРМАЦІЯ_1, а саме: копій протоколів ДПС України від 10.12.2014 №051158 і від 27.08.2015 №051934 про притягнення ОСОБА_1 як громадянина Угорщини до відповідальності за вчинення адміністративного правопорушення, передбаченого частиною другою статті 203 КУпАП; копії паспорта громадянина Угорщини НОМЕР_1 від 11.04.2013, виданого на ім`я ОСОБА_1, ІНФОРМАЦІЯ_1 (джерело інформації: Мостиський прикордонний загін ДПС України); копії свідоцтва про реєстрацію транспортного засобу "Mersedes-Benz" S350, номерний знак НОМЕР_2, номер кузова НОМЕР_3, виданого на ім`я ОСОБА_1 ; відповіді ДПС України від 07.12.2017 з інформацією про перетинання державного кордону України громадянином Угорщини ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_1 (т.1 а.с. 34-38).
17. При цьому попереднім листом від 04.07.2018 №60/2/2-5497 УСБУ в Івано-Франківській області інформувало голову Івано-Франківської обласної державної адміністрації з метою вжиття відповідних заходів реагування про виявлення факту набуття громадянства Угорщини заступником директора Департаменту - начальником управління регіонального розвитку Департаменту Мочерняком Р.М. Наголошувало, зокрема на тому, що перебування ОСОБА_1 як громадянина Угорщини на керівній посаді в одному зі структурних підрозділів облдержадміністрації передбачає його ознайомлення з інформацією з обмеженим доступом (т.1 а.с.247-248).
18. Наказом директора Департаменту від 17.07.2018 №157-к ОСОБА_1 відповідно до пункту 2 частини першої статті 84 Закону України "Про державну службу" звільнено 17 липня 2018 року з посади заступника директора Департаменту - начальника управління регіонального розвитку Департаменту у зв`язку із втратою права на державну службу або його обмеженням внаслідок встановлення факту набуття ним громадянства іншої держави. Підставою видання наказу вказано лист УСБУ в Івано-Франківській області від 13.07.2018 №60/2/2-2906.