1. Правова система ipLex360
  2. Судові прецеденти
  3. Постанова суду



ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ



01 лютого 2021 року

м. Київ

справа № 804/5304/16

адміністративне провадження № К/9901/37233/18

Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:

судді-доповідача Стрелець Т.Г.,

суддів: Стеценка С.Г., Тацій Л.В.,



розглянувши у порядку письмового провадження адміністративну справу №804/5304/16

за позовом Приватного підприємства "Нафтатранссервіс" до Управління Держгеокадастру у Криворізькому районі Дніпропетровської області про визнання протиправними дій, провадження по якій відкрито

за касаційною скаргою Приватного підприємства "Нафтатранссервіс" на постанову Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 02 лютого 2017 року (суд у складі: головуючого судді - Верба І.О.) та ухвалу Дніпропетровського апеляційного адміністративного суду від 10 травня 2017 року (суд у складі колегії суддів: головуючого судді: Баранник Н.П., суддів: Дурасової Ю.В. Щербака А.А.)



ІСТОРІЯ СПРАВИ

Короткий зміст позовних вимог

1. 18 серпня 2016 року Приватне підприємство "Нафтатранссервіс" звернулося до суду з позовом до Управління Держгеокадастру у Криворізькому районі Дніпропетровської області, в якому, з урахуванням уточнень, просило скасувати рішення відповідача, оформлене витягом з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки за №677 від 16.02.2016 року.

2. Позовна заява мотивована тим, що оскаржуване рішення прийняте помилково та безпідставно, що призвело до завищення нормативної грошової оцінки наданих позивачу в оренду земельних ділянок.

Короткий зміст рішень судів першої та апеляційної інстанцій

3. Постановою Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 02 лютого 2017 року, залишеною без змін ухвалою Дніпропетровського апеляційного адміністративного суду від 10 травня 2017 року, у задоволенні позовних вимог відмовлено.

4. Рішення судів мотивовані тим, що відповідач при виготовленні спірного витягу керувався чинним законодавством, діяв у межах своїх повноважень, за допомогою програмного забезпечення "Норматив +" і не мав впливу на значення застосованих програмним забезпеченням коефіцієнтів нормативної грошової оцінки земельних ділянок та, як наслідок, на розмір такої оцінки.

Короткий зміст вимог касаційної скарги

5. Не погоджуючись з ухваленими по справі рішеннями, Приватне підприємство "Нафтатранссервіс" звернулося до Вищого адміністративного суду України із касаційною скаргою, в якій просить їх скасувати та направити справу на новий розгляд до суду апеляційної інстанції.

6. Касаційна скарга мотивована тим, що відповідач при формуванні спірного витягу про нормативну грошову оцінку земельної ділянки мав керуватись виключно регуляторним актом - рішенням Криворізької міської ради №3728 від 24.06.2015 року, а не програмним забезпеченням "Норматив +", яке не відповідає змісту цього акту.

7. Ухвалою Вищого адміністративного суду України від 07 серпня 2017 року відкрито провадження за вказаною касаційною скаргою.

8. 13 березня 2018 року справу в порядку, передбаченому підпунктом 4 пункту 1 Розділу VІІ "Перехідні положення" Кодексу адміністративного судочинства України (в редакції, що діє з 15 грудня 2017 року; далі - КАС України) передано до Верховного Суду.

9. Протоколом автоматизованого розподілу судової справи між суддями від 13.03.2018 року для розгляду даної справи визначено склад колегії суддів: cудді-доповідача - Анцупової Т. О., суддів - Кравчука В. М., Стародуба О. П.

10. У зв`язку із обранням до складу Великої Палати Верховного Суду судді-доповідача Анцупової Т. О. (відповідно до рішення зборів суддів Верховного Суду в Касаційному адміністративному суді від 20 травня 2019 року № 14), розпорядженням заступника керівника апарату Верховного Суду - керівника секретаріату Касаційного адміністративного суду призначено повторний автоматизований розподіл касаційних скарг, зокрема, касаційної скарги у справі № 804/5304/16.

11. Згідно протоколу повторного автоматизованого розподілу судової справи між суддями від 11 червня 2020 року визначено склад колегії суддів: головуючий суддя Стрелець Т.Г., судді: Рибачук А.І. Тацій Л.В., справу передано головуючому судді.

12. Відповідач відзиву на касаційну скаргу не надавав.



ОБСТАВИНИ СПРАВИ

13. 13.10.2010 року між Криворізькою міською радою (орендодавець) та ПП "Нафтатранссервіс" (орендар) укладено договір оренди земельної ділянки, згідно умов якого орендодавець надає, а орендар приймає в строкове платне користування земельну ділянку промисловості, транспорту, зв`язку, енергетики, оборони та іншого призначення для розташування виробничої бази, яка знаходиться по вул. Уборевича, 48а в Саксаганському районі м. Кривого Рогу (а.с.11-14).

Пунктом 2 визначено, що в оренду передається земельна ділянка площею 1,4272 га. Згідно пункту 4 договору кадастровий номер земельної ділянки: 1211000000:06:245:0001. Відповідно пункту 7 договору річна орендна плата вноситься орендарем виключено у грошовій формі незалежно від результатів діяльності орендаря у трикратному розмірі земельного податку, що встановлюється Податковим кодексом України, на підставі витягу з технічної документації або довідки про нормативну грошову оцінку земельної ділянки, виконаного Управлінням Держкомзему у м. Кривому Розі. Договір укладено строком на 5 роки, набирає чинності після підписання сторонами та його державної реєстрації.

14. 24.06.2015 року рішенням Криворізької міської ради №3728 "Про затвердження технічної документації з нормативної грошової оцінки земель міста Кривого Рогу", оприлюдненим 25.06.2015 року, затверджено технічну документацію з нормативної грошової оцінки земель міста Кривого Рогу, що містить:

1. середню (базову) вартість 1 кв.м. земель міста станом на 01.01.2014 року у розмірі 270,60 грн.;

1.2. результати по факторної оцінки при визначенні комплексного індексу цінності території;

1.3. визначення зонального коефіцієнта Км2 та грошової оцінки 1 кв.м. землі в межах економіко-планувальних зон;

1.4. грошову оцінку земель різного функціонального призначення у розрізі економіко-планувальних зон;

1.5. опис меж економіко-планувальних зон міста Кривого Рогу;

1.6. нормативну грошову оцінку 1 га землі сільськогосподарського призначення в межах міста за агровиробничими групами ґрунтів.

Пунктом 2 вказаного рішення установлено, що нормативна грошова оцінка земельних ділянок проводиться відповідно до вимог чинного законодавства.

15. 12.02.2016 року позивачем подано відповідачу через Центр надання адміністративних послуг "Муніципальний центр послуг м. Кривого Рогу" заяву про надання витягу з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки площею 14 272 кв.м., розташованої за адресою вул. Уборевича, 48а, яка перебуває у користуванні заявника із зазначенням цільового призначення земельної ділянки згідно договору "користування виробничої баз" (а.с.54).

16. На заяву позивача від 12.02.2016 року №677 Управлінням Держгеокадастру у Криворізькому районі Дніпропетровській області складено Витяг з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки від 16.02.2016 року №677 за кадастровим номером 1211000000:06:245:0001 (а.с.9-10).

17. У супровідному листі до витягу від 16.02.2016 року №677 зазначено, що електронна база нормативної грошової оцінки земель міста Кривого Рогу, що затверджена рішенням Криворізької міської ради Дніпропетровської області від 24.06.2015 №3728, не містить детальної інформації відносно локальних факторів об`єктів інженерної інфраструктури на земельній ділянці. У відповідності до вимог діючого в Україні законодавства, зберігання, ведення та використання відомостей про інженерну інфраструктуру, покладено на уповноважені органи містобудування та архітектури, інші органи місцевого самоврядування. З метою недопущення можливих недоліків в частині деталізації локальних факторів до виконавчого комітету Криворізької міської ради направлено запит щодо надання відповідної інформації стосовно наявності чи відсутності об`єктів інженерної інфраструктури на вищезазначеній земельній ділянці. За результатами отриманої від органу місцевого самоврядування відповіді, можливе коригування (доповнення) витягу з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки.



ПОЗИЦІЯ ВЕРХОВНОГО СУДУ

18. Суд касаційної інстанції наголошує на тому, що перевірка законності судових рішень судів першої та апеляційної інстанції, згідно зі статтею 341 КАС України, здійснюється виключно у частині застосування норм матеріального та процесуального права.

19. Відповідно до частини третьої статті 3 Кодексу адміністративного судочинства України (надалі також КАС України) провадження в адміністративних справах здійснюється відповідно до закону, чинного на час вчинення окремої процесуальної дії, розгляду і вирішення справи.

20. 8 лютого 2020 року набрали чинності зміни до КАС України, внесені Законом України від 15 січня 2020 року № 460-IX "Про внесення змін до Господарського процесуального кодексу України, Цивільного процесуального кодексу України, Кодексу адміністративного судочинства України щодо вдосконалення порядку розгляду судових справ".

21. За правилом пункту 2 розділу ІІ "Прикінцеві та перехідні положення" зазначеного Закону касаційні скарги на судові рішення, які подані і розгляд яких не закінчено до набрання чинності цим Законом, розглядаються в порядку, що діяв до набрання чинності цим Законом.

22. За наведених підстав касаційний розгляд здійснюється за правилами, що діяли до набрання чинності цим Законом, а саме за правилами КАС України в редакції зі змінами, внесеними Законом України від 19 грудня 2019 року № 394-IX.

23. Аналізуючи доводи, викладені у касаційній скарзі, колегія суддів Верховного Суду дійшла наступних висновків.

24. Як вбачається зі змісту позовної заяви та касаційної скарги підставою для визнання неправомірним та скасування спірного витягу з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки за №677 від 16.02.2016 року є те, що відповідач необґрунтовано вніс до нього значення:

1) локальних коефіцієнтів, які не передбачені рішенням Криворізької міської ради №3728 від 24.06.2015 року "Про затвердження технічної документації з нормативної грошової оцінки земель міста Кривого Рогу" щодо земельної ділянки, розташованої в зоні пішохідної доступності швидкісного міського та зовнішнього пасажирського транспорту у розмірі - 1,15; розташованої в зоні пішохідної доступності до ботанічних садів, парків, парків-пам`яток, лісопарків, лісів, зелених зон у розмірі - 1,15, не забезпеченої централізованим водопостачанням у розмірі - 0,95, не забезпеченої каналізацією у розмірі - 0,95; не забезпеченої централізованим газопостачанням у розмірі - 0,9; не забезпеченої централізованим теплопостачанням у розмірі - 0,9; розташованої в зоні залягання ґрунтових вод менше трьох метрів у розмірі - 0,9; розташованої в зоні обмеження забудови за ступенем забруднення атмосферного повітря у розмірі - 0,8;

2) сукупного локального коефіцієнту місцеположення земельних ділянок у розмірі Км3-0,70, який не передбачено рішенням Криворізької міської ради №3728 від 24.06.2015 року "Про затвердження технічної документації з нормативної грошової оцінки земель міста Кривого Рогу";

3) розміру коефіцієнта Кф-2,50, який обрано не у відповідності до: функціонального використання земельної ділянки передбаченого пунктом 1 договору оренди земельної ділянки від 13.10.2010 року; норм частини 1 статті 19 Земельного Кодексу України; підрозділу 11.02 коду КВЦПЗ Класифікації видів цільового призначення земель, затвердженого Наказом від 23.07.2010 року №548 Державного комітету України із земельних ресурсів зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 01.11.2010 року за № 1011 /18306;

4) коефіцієнта індексації нормативної грошової оцінки К(і) - 1,7898 застосування якого не передбачено та порушує Розділ III Методики нормативної грошової оцінки земель сільськогосподарського призначення та населених пунктів, затвердженої Постановою Кабінету Міністрів України від 23 березня 1995 року №213; пункту 271.2 статті 271; пункту 289.1, пункту 289.2 статті 289 Податкового кодексу України;

5) розміру нормативної грошової оцінки 1 кв. м земельної ділянки під забудовою у сумі 847,56 грн., яка визначена з недотриманням рішення Криворізької міської ради №3728 від 24.06.2015 року "Про затвердження технічної документації з нормативної грошової оцінки земель міста Кривого Рогу" та порушенням Розділу III Методики нормативної грошової оцінки земель сільськогосподарського призначення та населених пунктів, затвердженою Постановою Кабінету Міністрів України від 23 березня 1995 року №213;

6) розміру нормативної грошової оцінки земельної ділянки площею 14272,00 кв.м у сумі 12096376,32 грн., яка визначена з недотриманням рішення Криворізької міської ради №3728 від 24.06.2015 року "Про затвердження технічної документації з нормативної грошової оцінки земель міста Кривого Рогу" та порушенням Розділу III Методики нормативної грошової оцінки земель сільськогосподарського призначення та населених пунктів, затвердженою Постановою Кабінету Міністрів України від 23 березня 1995 року №213.

25. Статтею 1 Закону України "Про державну експертизу землевпорядної документації" від 17 червня 2004 року № 1808-IV встановлено, що в межах державної експертизи землевпорядної документації здійснюється дослідження, перевірка, аналіз та оцінка об`єктів експертизи на предмет їх відповідності вимогам законодавства, встановленим стандартам, нормам і правилам, а також підготовка обґрунтованих висновків для прийняття рішень щодо об`єктів експертизи.

Стаття 35 зазначеного Закону визначає, що позитивні висновки державної експертизи щодо об`єктів обов`язкової державної експертизи є підставою для прийняття відповідного рішення органами виконавчої влади чи органами місцевого самоврядування.

Відповідно до статті 23 Закону України "Про оцінку земель" від 11 грудня 2003 року № 1378-IV технічна документація з нормативної грошової оцінки земельних ділянок у межах населених пунктів затверджується відповідною сільською, селищною, міською радою. Рішення рад, зазначених у цій статті, щодо технічної документації з нормативної грошової оцінки земельних ділянок набирають чинності у строки, встановлені відповідно до пункту 271.2 статті 271 Податкового кодексу України.

Згідно з пунктом 271.2 статті 271 Податкового кодексу України рішення рад щодо нормативної грошової оцінки земельних ділянок, розташованих у межах населених пунктів, офіційно оприлюднюється відповідним органом місцевого самоврядування до 15 липня року, що передує бюджетному періоду, в якому планується застосування нормативної грошової оцінки земель або змін (плановий період). В іншому разі норми відповідній рішень застосовуються не раніше початку бюджетного періоду, що настає за плановим періодом.

Судами встановлено, що 24.06.2015 року рішенням Криворізької міської ради №3728 "Про затвердження технічної документації з нормативної грошової оцінки земель міста Кривого Рогу", оприлюдненим 25.06.2015 року, затверджено технічну документацію з нормативної грошової оцінки земель міста Кривого Рогу, що містить:

1. середню (базову) вартість 1 кв.м. земель міста станом на 01.01.2014 року у розмірі 270,60 грн.;

1.2. результати по факторної оцінки при визначенні комплексного індексу цінності території;

1.3. визначення зонального коефіцієнта Км2 та грошової оцінки 1 кв.м. землі в межах економіко-планувальних зон;

1.4. грошову оцінку земель різного функціонального призначення у розрізі економіко-планувальних зон;

1.5. опис меж економіко-планувальних зон міста Кривого Рогу;

1.6. нормативну грошову оцінку 1 га землі сільськогосподарського призначення в межах міста за агровиробничими групами ґрунтів.

Пунктом 2 установлено, що нормативна грошова оцінка земельних ділянок проводиться відповідно до вимог чинного законодавства.

Рішення про затвердження цієї документації в силу положень статей 59 та 73 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" є нормативно-правовим актом, обов`язковим для виконання всіма розташованими на відповідній території органами виконавчої влади, а також підприємствами, установами і організаціями.

Суди встановили, що 12.02.2016 року представником ПП "Нафтатранссервіс" подано відповідачу через Центр надання адміністративних послуг "Муніципальний центр послуг м. Кривого Рогу" заяву про надання витягу з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки площею 14272 кв.м., розташованої за адресою вул. Уборевича, 48а, яка перебуває у користування заявника із зазначенням цільового призначення земельної ділянки згідно договору "користування виробничої баз" (а.с.54).

На заяву позивача від 12.02.2016 року №677 Управлінням Держгеокадастру у Криворізькому районі Дніпропетровській області складено Витяг з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки від 16.02.2016 року №677 за кадастровим номером 1211000000:06:245:0001 (а.с.9-10).

У супровідному листі до витягу зазначено, що електронна база нормативної грошової оцінки земель міста Кривого Рогу, затверджена рішенням Криворізької міської ради Дніпропетровської області від 24.06.2015 №3728, не містить детальної інформації відносно локальних факторів об`єктів інженерної інфраструктури на земельній ділянці. У відповідності до вимог діючого в Україні законодавства зберігання, ведення та використання відомостей про інженерну інфраструктуру, покладено на уповноважені органи містобудування та архітектури, інші органи місцевого самоврядування. З метою недопущення можливих недоліків в частині деталізації локальних факторів до виконавчого комітету Криворізької міської ради направлено запит щодо надання відповідної інформації стосовно наявності чи відсутності об`єктів інженерної інфраструктури на вищезазначеній земельній ділянці. За результатами отриманої від органу місцевого самоврядування відповіді, можливе коригування (доповнення) витягу з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки.


................
Перейти до повного тексту