ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
29 січня 2021 року
м. Київ
справа № 820/725/17
адміністративне провадження № К/9901/44427/18
Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду: судді-доповідача Коваленко Н.В., суддів: Берназюка Я.О., Желєзного І.В., розглянувши у письмовому провадженні в касаційному порядку справу за позовом керівника Первомайської місцевої прокуратури Харківської області в інтересах держави за участю Прокуратури Харківської області до Первомайської районної державної адміністрації Харківської області, третя особа - ОСОБА_1, про визнання незаконними та скасування рішення, за касаційною скаргою Первомайської районної державної адміністрації Харківської області на постанову Харківського апеляційного адміністративного суду у складі колегії суддів Калитки О.М., Бондара В.О., Калиновського В.А. від 12.10.2017,
УСТАНОВИВ:
ІСТОРІЯ СПРАВИ
Короткий зміст позовних вимог
1. У лютому 2017 року керівник Первомайської місцевої прокуратури Харківської області в інтересах держави за участю Прокуратури Харківської області (далі по тексту також позивач) звернувся з позовом до Первомайської районної державної адміністрації Харківської області (далі по тексту також Первомайська РДА, відповідач), третя особа - ОСОБА_1, у якому просив визнати незаконним та скасувати розпорядження голови Первомайської районної державної адміністрації №388 від 12.08.2016 (далі - спірне розпорядження).
2. У позові наводились аргументи про те, що в ході вивчення правомірності використання земель сільськогосподарського призначення, розташованих на території Первомайського району Харківської області, в тому числі шляхом моніторингу розпоряджень голови Первомайської райдержадміністрації, розміщених на офіційному веб-сайті (http://pervomaisk-rda.kh.gov.ua/), на предмет їх відповідності вимогам чинного законодавства, встановлено, що розпорядженням голови Первомайської районної державної адміністрації від 12.08.2016 №388 надано дозвіл ОСОБА_1 на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельних ділянок за рахунок земель колективної власності реформованого КСП "Червоний" (нерозподілених земельних часток (паїв), загальною орієнтовною площею 147,0 га (земельні ділянки площею 26,9га; 4,6га; 7,0га; 16,8га; 15,5га; 5,0га; 45,0га; 12,4га; 9,3га, 3,5 га, 1,0га; категорія земель, - землі сільськогосподарського призначення, сільськогосподарські угіддя - пасовища), розташованих за межами населеного пункту на території Красненської сільської ради Первомайського району Харківської області та нормативної грошової оцінки цих земельних ділянок, з метою надання їх в оренду для ведення товарного сільськогосподарського виробництва. На думку прокурора, зазначене розпорядження від 12.08.2016 №388 є незаконним і підлягає скасуванню, як таке, що суперечить Конституції України та чинному законодавству України.
Короткий зміст рішень судів першої та апеляційної інстанцій
3. Постановою Харківського окружного адміністративного суду від 10.07.2017 у задоволенні позову відмовлено.
4. Приймаючи таку постанову, суд першої інстанції виходив з того, що відповідно до пункту 12 Порядку організації робіт та методикою розподілу земельних ділянок між власниками земельних часток (паїв), затвердженим постановою Кабінету Міністрів України №122 від 04.02.2004, нерозподілені (невитребувані) земельні ділянки передаються в розпорядження сільських, селищних, міських рад чи райдержадміністрацій з метою надання їх в оренду.
5. Зважаючи на це, суд дійшов висновку, що розподіл земель відбувається між власниками земельних часток (паїв), які подали заяви про виділення належним їм земельних часток (паїв) у натурі (на місцевості), тобто, за власним бажанням пайщиків. Однак, з моменту видання Указу Президента України від 08.08.1995 №720/95 "Про порядок паювання земель, переданих у колективну власність сільськогосподарським підприємствам і організаціям" і до моменту прийняття оскаржуваного розпорядження голови Первомайської РДА №388 від 12.08.2016, жодна особа з числа громадян-членів КСП "Червоний" з приводу розпаювання сільськогосподарських угідь, зокрема, пасовищ, до адміністрації не зверталася, а тому розподіл земель пасовищ фактично на даний час не відбувся. При цьому, звернення громадян-власників права на земельну частку з метою оформлення земельних ділянок є правом, а не обов`язком власника паю.
6. Крім того, суд першої інстанції відзначив, що ані статтею 13 Закону України "Про порядок виділення в натурі (на місцевості) земельних ділянок власникам земельних часток (паїв)", ані пунктом 12 Порядку організації робіт та методикою розподілу земельних ділянок між власниками земельних часток (паїв) не визначено, що обов`язок повідомлення у письмовій формі власників земельних часток чи їх спадкоємців про результати розподілу покладено саме на районні державні адміністрації, та не вказано, що останні повинні повідомляти власників, які не брали участі у розподілі, перед тим, як прийняти рішення щодо передачі в оренду земельних ділянок (не витребуваних паїв).
7. Беручи до уваги наведене, суд першої інстанції визнав безпідставним твердження позивача про недотримання Первомайською РДА вимог статті 13 Закону України "Про порядок виділення в натурі (на місцевості) земельних ділянок власникам земельних часток (паїв)", та, як наслідок - про ненабуття райдержадміністрацією повноважень щодо розпорядження не витребуваними паями.
8. З огляду на вищевикладене та враховуючи встановлені у справі фактичні обставини та досліджені докази, суд першої інстанції констатував, що відповідач, при прийнятті оскаржуваного розпорядження №388 від 12.08.2016, діяв на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Законом України "Про порядок виділення в натурі (на місцевості) земельних ділянок власникам земельних часток (паїв)", з дотриманням вимог частини третьої статті 2 Кодексу адміністративного судочинства України, а отже, відсутні підстави для задоволення позовних вимог.
9. Постановою Харківського апеляційного адміністративного суду від 12.10.2017 ухвалене судом першої інстанції рішення скасовано та прийнято нове судове рішення, яким позов задоволено. Визнано незаконним та скасовано спірне розпорядження.
10. Свої висновки суд апеляційної інстанції мотивував тим, що відповідно до частини третьої статті 122 Земельного кодексу України в редакції Закону №5245-VI районні державні адміністрації на їхній території передають земельні ділянки із земель державної власності, крім випадків, визначених частинами четвертою і восьмою цієї статті, у власність або у користування у межах сіл, селищ, міст районного значення для всіх потреб та за межами населених пунктів.
11. Суд звертав увагу й на приписи частини четвертої статті 122 Земельного кодексу України в редакції Закону №5245-VI, якою встановлено, що центральний орган виконавчої влади з питань земельних ресурсів у галузі земельних відносин та його територіальні органи передають земельні ділянки сільськогосподарського призначення державної власності, крім випадків, визначених частиною восьмою цієї статті, у власність або у користування для всіх потреб.
12. Також апеляційний суд, обґрунтовуючи свою позицію, посилався на положення пунктів 5, 6 розділу ІІ "Прикінцеві та перехідні положення" Закону України №5245-VI, якими визначено, що державна реєстрація права держави чи територіальної громади на земельні ділянки, зазначені у пунктах 3 і 4 цього розділу, здійснюється на підставі заяви органів, які згідно із статтею 122 Земельного кодексу України передають земельні ділянки у власність або у користування, до якої додається витяг з Державного земельного кадастру про відповідну земельну ділянку. У разі якщо відомості про земельні ділянки, зазначені у пунктах 3 і 4 цього розділу, не внесені до Державного реєстру земель, надання дозволу на розроблення документації із землеустрою, що є підставою для державної реєстрації таких земельних ділянок, а також її затвердження здійснюються: за межами населених пунктів - органами виконавчої влади, які відповідно до закону здійснюють розпорядження такими земельними ділянками.
13. Отже, на переконання суду апеляційної інстанції, з 01.01.2013 відповідач не є органом, уповноваженим на передачу у користування земельних ділянок сільськогосподарського призначення, а тому спірне розпорядження є таким, що прийнято відповідачем із перевищенням наданих законом повноважень.
Короткий зміст вимог касаційної скарги
14. Не погоджуючись із вищевказаною постановою апеляційного суду, позивачем подано касаційну скаргу в якій він, посилаючись на неправильне застосування судом норм матеріального та порушення норм процесуального права, просить її скасувати та залишити в силі постанову суду першої інстанції.
СТИСЛИЙ ВИКЛАД ОБСТАВИН СПРАВИ, ВСТАНОВЛЕНИХ СУДАМИ ПЕРШОЇ ТА АПЕЛЯЦІЙНОЇ ІНСТАНЦІЙ
15. Відповідно до встановлених судами попередніх інстанцій обставин справи, земельні ділянки, загальною площею 147,0 га, були передані з державної в колективну власність Колективному сільськогосподарському підприємству "Червоний", про що свідчить Державний акт на право колективної власності серії ХР № 22-00-000799 від 10.04.1997.
16. 08.08.1995 Президентом України було видано Указ №720/95 "Про порядок паювання земель, передану у колективну власність сільськогосподарським підприємствам і організаціям", яким установлено, що паюванню підлягають сільськогосподарські угіддя, передані у колективну власність колективним сільськогосподарським підприємствам, сільськогосподарським кооперативам, сільськогосподарським акціонерним товариствам, у тому числі створеним на базі радгоспів та інших державних сільськогосподарських підприємств. Паювання земель радгоспів та інших державних сільськогосподарських підприємств здійснюється після перетворення їх на колективні сільськогосподарські підприємства. Паювання земель передбачає визначення розміру земельної частки (паю) у колективній власності на землю кожного члена колективного сільськогосподарського підприємства, сільськогосподарського кооперативу, сільськогосподарського акціонерного товариства без виділення земельних ділянок в натурі (на місцевості). Право на земельну частку (пай) мають члени колективного сільськогосподарського підприємства, сільськогосподарського кооперативу, сільськогосподарського акціонерного товариства, в тому числі пенсіонери, які раніше працювали в ньому і залишаються членами зазначеного підприємства, кооперативу, товариства, відповідно до списку, що додається до державного акта на право колективної власності на землю (пункт 2 цього Указу).
17. На підставі вищевказаного Указу Президента України відбулося розпаювання земель колишньої колективної власності КСП "Червоний", згідно з державним актом на право колективної власності на землю КСП "Червоний" серії ХР №22-00-000799 від 10.04.1997, до якого додано список громадян-членів колективного сільськогосподарського підприємства, сільськогосподарського кооперативу або товариства.
18. Землі колишньої колективної власності реформованого КСП "Червоний" загальною площею 3675,5 га. були розпайовані між 514 громадянами-членами КСП "Червоний", що зазначені в додатку до Державного акту на право колективної власності на землю.
19. В період з 1999 року по 2000 рік списки осіб, які мають право на земельну частку (пай) уточнювали згідно клопотань громадян-членів КСП "Червоний" та на підставі розпоряджень голови Первомайської районної державної адміністрації.
20. Уточнена кількість осіб, які мають право на земельну частку (пай) становить 547 громадянами-членами КСП "Червоний", що підтверджується Витягом з Книги реєстрації сертифікатів на право на земельну частку (пай) КСП "Червоний".
21. Відповідно до Книги реєстрації сертифікатів на право на земельну частку (пай) КСП "Червоний", 547 громадян-членів реформованого КСП "Червоний" взамін державного акту на право колективної власності на землю серії ХР №22-00-000799 від 10.04.1997 отримали сертифікати на право на земельну частку (пай).
22. Згідно з листом Управління Держгеокадастру у Первомайському районі Харківської області від 07.04.2017 №14-20-0.23,051-48/125-17, розмір земельної частки (паю) реформованого КСП "Червоний", посвідченої сертифікатом, становить 6,626 умовних кадастрових гектарів, в тому числі складається з таких видів сільськогосподарських угідь: ріллі - 6,336 умовних кадастрових гектарів; пасовищ - 0,29 умовних кадастрових гектарів.
23. Згідно із заявами громадян-власників сертифікатів на підставі Технічної документації із землеустрою щодо організації території земельних часток (паїв) на землях реформованого КСП "Червоний" Первомайського району Харківської області, що виготовлений ДП "Харківський науково-дослідний та проектний інститут" в 2005, відбувся розподіл земель між громадянами-членами КСП "Червоний" за видом сільськогосподарських угідь - рілля (3366,8 га).
24. Таким чином, відповідно до Технічної документації (за видом сільськогосподарських угідь - рілля) на землях реформованого КСП "Червоний" Первомайського району Харківської області та Схеми поділу земель колективної власності на земельні частки (паї) КСП "Червоний", земельні ділянки реформованого КСП "Червоний" за видом сільськогосподарських угідь - рілля, були повністю розпайовані та розподілені між громадянами-членами реформованого КСП "Червоний".
25. Згідно Витягу з протоколу №4 загальних зборів (зборів уповноважених) членів КСП "Червоний" від 21.12.1999, у зв`язку з передачею із розпайованих земель 102,6 га ріллі в землі загального користування для створення системи полезахисних лісосмуг та мережі польових доріг до земельних паїв, розмір земельної частки (паю) у розрізі сільськогосподарських угідь (ріллі) зменшився до 6,15 га умовних кадастрових гектарах.
26. Інші види сільськогосподарських угідь із земель колишньої колективної власності КСП "Червоний" в територіальних межах Красненської сільської ради Первомайського району Харківської області - пасовища, залишилися нерозподіленими та складають 188,4 га, що підтверджено копією листа Управління Держгеокадастру у Первомайському районі Харківської області від 11.04.2017 №14-20-0.23,051-48/125-17.
27. Крім того, рішенням XX сесії XXIV скликання Первомайської районної ради Харківської області від 15.08.2001 було затверджено рішення сільських рад по виведенню малопродуктивних орних земель із інтенсивного обробітку. В результаті, сільськогосподарські землі колишнього КСП "Червоний" - малопродуктивні орні сільськогосподарські угіддя, орієнтовною площею 29,5 га були виведені із інтенсивного обробітку та переведені у сільськогосподарські угіддя - пасовища.
28. Також, згідно рішення виконавчого комітету Красненської сільської ради Первомайського району Харківської області №2а 1999 року, було вилучено земельну ділянку площею 8,3228 га у підприємства "Шебелинкагазпром" і зараховано її до земель колективної власності КСП "Червоний", в тому числі ріллі - 4,5228 га, пасовищ - 3,8000 га.
29. Отже, земельні ділянки реформованого КСП "Червоний" в загальному розмірі 188,4 га. (з урахуванням переводу малопродуктивних орних земель, орієнтовною площею - 29,5 га) за видами сільськогосподарських угідь - пасовища, залишилися нерозподіленими між громадянами-членами реформованого КСП "Більшовик", та не витребуваними, про що свідчить відсутність Проекту землеустрою щодо організації території земельних часток (паїв) за вищевказаними видами сільськогосподарських угідь та Схеми поділу земель за цими видами угідь.