ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
02 лютого 2021 року
м. Київ
справа №0540/5987/18-а
адміністративне провадження №К/9901/12256/19
Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:
судді-доповідача Рибачука А.І.,
суддів: Стрелець Т.Г., Тацій Л.В.,
розглянувши у порядку попереднього розгляду в суді касаційної інстанції адміністративну справу № 0540/5987/18-а
за позовом Державного підприємства (далі - ДП) "Селидіввугілля" до Головного управління Держпраці у Донецькій області (далі - ГУ Держпраці) про визнання протиправними та скасування припису і постанови, провадження у якій відкрито
за касаційною скаргою ДП "Селидіввугілля"
на постанову Першого апеляційного адміністративного суду від 02.04.2019, ухвалену у складі колегії суддів: головуючого судді Казначеєва Е.Г., суддів Компанієць І.Д., Ястребової Л.В.,
ВСТАНОВИВ:
І. РУХ СПРАВИ
1. 18.07.2018 ДП "Селидіввугілля" звернулось до суду з позовом, у якому просило:
визнати протиправними та скасувати постанову ГУ Держпраці про накладення штрафу від 20.06.2018 № ДЦ269/559/АВ/П/ТД-ФС, якою на підставі абзацу 2 частини другої статті 265 Кодексу законів про працю України (далі - КЗпП України) вирішено накласти на позивача штраф у розмірі 335 070, 00 грн;
визнати протиправним та скасувати припис ГУ Держпраці про усунення виявлених порушень від 01.06.2018 № ДЦ269/559/АВ/П.
Позов обґрунтовано тим, що зазначені вище припис та постанова є незаконними, оскільки у ДП "Селидіввугілля" відсутні трудові відносини з ОСОБА_1, ОСОБА_2, ОСОБА_3, а відповідно ним не використовувалась праця найманих працівників без укладення трудового договору, оформленого наказом, розпорядженням власника або уповноваженого ним органу.
2. Донецький окружний адміністративний суд рішенням від 06.12.2018 частково задовольнив позовні вимоги:
визнав протиправною та скасував постанову ГУ Держпраці від 20.06.2018 № ДЦ269/559/АВ/П/ТД-ФС про накладення штрафу на ДП "Селидіввугілля" у розмірі 335 070, 00 грн;
визнав протиправним та скасував припис ГУ Держпраці про усунення виявлених порушень від 01.06.2018 № ДЦ269/559/АВ/П в частині пункту 4 щодо порушення частини третьої статті 24 КЗпП України стосовно допущення ОСОБА_1, ОСОБА_2, ОСОБА_3 до роботи без укладення трудового договору та повідомлення центрального органу виконавчої влади з питань забезпечення формування та реалізації державної політики з адміністрування єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування про прийняття працівника на роботу;
в іншій частині позовних вимог - відмовив.
3. Перший апеляційний адміністративний суд постановою від 02.04.2019 скасував рішення суду першої інстанції в частині визнання протиправною та скасування постанови ГУ Держпраці від 20.06.2018 № ДЦ269/559/АВ/П/ТД-ФС про накладення штрафу на ДП "Селидіввугілля" у розмірі 335 070, 00 грн та припису ГУ Держпраці про усунення виявлених порушень від 01.06.2018 № ДЦ269/559/АВ/П в частині пункту 4 щодо порушення частини третьої статті 24 КЗпП України стосовно допущення ОСОБА_1, ОСОБА_2, ОСОБА_3 до роботи без укладення трудового договору та повідомлення центрального органу виконавчої влади з питань забезпечення формування та реалізації державної політики з адміністрування єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування про прийняття працівника на роботу. Ухвалив у цій частині нове рішення, яким у задоволенні позовних вимог - відмовив.
В іншій частині рішення Донецького окружного адміністративного суду від 06.12.2018 у справі № 0540/5987/18-а - суд апеляційної інстанції залишив без змін.
4. 25.04.2019 ДП "Селидіввугілля" звернулось до Верховного Суду із касаційною скаргою, у якій, посилаючись на неправильне застосування судом апеляційної інстанції норм матеріального права та порушення ним норм процесуального права, просить скасувати постанову Першого апеляційного адміністративного суду від 02.04.2019, а рішення Донецького окружного адміністративного суду від 06.12.2018 у справі № 0540/5987/18-а - залишити в силі.
5. Верховний Суд ухвалою від 17.05.2019 відкрив касаційне провадження за вказаною касаційною скаргою та витребував матеріали справи із суду першої інстанції.
6. 11.06.2019 до Верховного Суду від відповідача надійшов відзив на касаційну скаргу позивача, у якому ГУ Держпраці просить касаційну скаргу ДП "Селидіввугілля" залишити без задоволення, а оскаржуване ним судове рішення - без змін.
7. Розпорядженням заступника керівника апарату Верховного Суду - керівника секретаріату Касаційного адміністративного суду від 02.07.2019 №880/6143/17 призначено повторний автоматизований розподіл цієї судової справи між суддями у зв`язку зі зміною спеціалізації та введенням до іншої палати судді-доповідача Гімона М.М. (рішення зборів суддів Верховного Суду в Касаційному адміністративному суді від 20.05.2019 №14), що унеможливлює його участь у розгляді даної справи.
8. Протоколом розподілу справи від 02.07.2019 визначено склад колегії суддів для розгляду даної справи: Рибачук А.І.- головуючий суддя, судді: Тацій Л.В., Стрелець Т.Г.
9. Ухвалою судді Верховного Суду від 03.07.2019 прийнято зазначену справу до свого провадження.
ІІ. ОБСТАВИНИ СПРАВИ
10. Суди встановили, що ДП "Селидіввугілля" зареєстроване як юридична особа, перебуває на податковому обліку у Дніпропетровському управлінні офісу великих платників податків.
Посадовими особами ГУ Держпраці відповідно до наказу ГУ Держпраці від 15.05.2018 № 493 та направлення на перевірку від 15.05.2018 № 301/04.3/15-14-12 в період з 13.09.2018 по 26.09.2018 відповідно до статті 259 Кодексу законів про працю України (далі - КЗпП України), частини третьої статті 34 Закону України від 21.05.1997 № 280/97-ВР "Про місцеве самоврядування в Україні" (далі - Закон № 280/97-ВР), пунктів 19, 31 Порядку здійснення державного контролю за додержанням законодавства про працю, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 26.04.2017 № 295, було проведено інспекційне відвідування позивача.
За результатами відвідування було складено акт інспекційного відвідування (невиїзного інспектування) юридичної особи (фізичної особи), яка використовує найману працю від 31.05.2018 № ДЦ269/559/АВ.
У вказаному акті інспекційного відвідування працівниками ГУ Держпраці зафіксовано факти допуску працівників ОСОБА_1, ОСОБА_2 та ОСОБА_3 до роботи без укладення трудового договору, оформленого наказом чи розпорядженням власника або уповноваженого ним органу та повідомлення центрального органу виконавчої влади з питань забезпечення формування та реалізації державної політики з адміністрування єдиного соціального внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування про прийняття працівника на роботу в порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України.
01.06.2018 ГУ Держпраці на підставі акта інспекційного відвідування від 31.05.2018 та відповідно до пункту 27 Порядку здійснення державного контролю за додержанням законодавства про працю було винесено припис про усунення виявлених порушень № ДЦ/269/559/АВ/П, яким зобов`язано ДП "Селидіввугілля" до 08.06.2018 усунути порушення, зокрема, частини третьої статті 24 КЗпП України щодо допуску працівників ОСОБА_1, ОСОБА_2 та ОСОБА_3 до роботи без укладення трудового договору, оформленого наказом чи розпорядженням власника або уповноваженого ним органу та повідомлення центрального органу виконавчої влади з питань забезпечення формування та реалізації державної політики з адміністрування єдиного соціального внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування про прийняття працівника на роботу.
20.06.2018 ГУ Держпраці за результатами розгляду справ про накладення штрафу та на підставі акта інспекційного відвідування від 31.05.2018 № ДЦ269/559/АВ була прийнята постанова про накладення штрафу, якою на ДП "Селидіввугілля" було накладено штраф у розмірі 335 070, 00 грн за порушення, які передбачені частиною третьою статті 24 КЗпП України, а саме за допуск працівників ОСОБА_1, ОСОБА_2 та ОСОБА_3 до роботи без укладення трудового договору, оформленого наказом чи розпорядженням власника або уповноваженого ним органу.
Також суди встановили, що ДП "Селидіввугілля" з ОСОБА_1 укладено договір від 28.12.2017 за №3/552-17ФС щодо надання послуг з обслуговування комутатора МТС-МРУ, розташованого на першому поверсі за адресою: АДРЕСА_1, та одного передаточного стола місцевого телефонного зв`язку, у строк з 01.01.2018 по 31.12.2018. Розрахунок витрат на надання послуг з обслуговування комутатора МТС-МРУ і одного передаточного стола місцевого телефонного зв`язку визначено в Додатку 1 до цього договору.
ДП "Селидіввугілля" з ОСОБА_2 укладено договір від 28.12.2017 за № 3/553-17ФС, щодо надання послуг з обслуговування комутатора МТС-МРУ, розташованого на першому поверсі за адресою: АДРЕСА_1, та одного передаточного стола місцевого телефонного зв`язку, у строк з 01.01.2018 по 31.12.2018. Розрахунок витрат на надання послуг з обслуговування комутатора МТС-МРУ і одного передаточного стола місцевого телефонного зв`язку визначено в Додатку 1 до цього договору.
Також, ДП "Селидіввугілля" з ОСОБА_3 укладено договір від 02.04.2018 № 3/147-18ФС щодо надання послуг з заправки та відновлення картриджів оргтехніки офісної, печатної техніки позивача, у строк з 01.04.2018 по 31.04.2019.
Факт виконання вищезазначених договорів підтверджується актами надання послуг від 30.04.2018, від 31.03.2018, від 28.02.2018, від 31.01.2018.
Також судом апеляційної інстанції встановлено, що відповідно до пункту 1.1 договорів про надання послуг від 28.12.2017 №3/552-17ФС та № 3/553-17ФС, укладених між позивачем та ОСОБА_1, ОСОБА_2, виконавець зобов`язується надати замовнику послуги з обслуговування комутатора МТС-МРУ розташованого на першому поверсі за адресою: АДРЕСА_1, та одного передаточного стола місцевого телефонного зв`язку, а замовник зобов`язується прийняти та оплатити такі послуги.
Згідно із пунктом 1.2 вказаних договорів послуги, зазначені в пункті 1.1 включають, але не обмежуються: обслуговування комутатора МТС-МРУ та одного передаточного стола місцевого телефонного зв`язку; опитування абонентів, з`єднання їх за допомогою прямого з`єднання або номеронабирателем і роз`єднання абонентських та з`єднувальних ліній міського та міжміського зв`язку; перевірка роботи з`єднувальних ліній міського та міжміського зв`язку та якості чутності; визначення та усунення нескладних пошкоджень шнурів, запобіжників, ключів, клапанів, сигнальних ламп; прийом заявок про пошкодження та ведення їх обліку; видача усних довідок з питань користування місцевим телефонним зв`язком.
Відповідно до пункту 2.1.2 вказаних договорів, за цим договором виконавець зобов`язаний виконувати доручення замовника з обслуговування комутатора МТС-МРУ та одного передаточного стола місцевого телефонного зв`язку в термін з 01.01.2018 по 31.12.2018, доповідати керівникові або уповноваженій особі про виконання або про причини, що перешкоджають виконанню доручення.
Пунктами 3.1 та 3.2 договорів визначено вартість винагороди за надані послуги - 3723, 00 грн. за місяць обслуговування. Загальна вартість послуг за цим договором становить 44 676, 00 грн.
Відповідно до пункту 4.2 виплата винагороди за надані послуги здійснюється на підставі актів наданих послуг, підтверджених графіком виходів, в строки виплати заробітної плати на підприємстві.
Згідно із розрахунком витрат на надання послуг з обслуговування комутатора МТС-МРУ і одного передаточного стола місцевого телефонного зв`язку, який є Додатком 1 до договорів, розрахунок здійснюється з урахуванням мінімальної заробітної плати, встановленої на 2018 рік, середньомісячного балансу робочого часу в годинах на 2018 рік. Винагорода одного телефоніста в місяць складається з: винагороди за відпрацьований час, премії, вислуги років, доплати за роботу у святкові дні.
Також судом апеляційної інстанції встановлено, що відповідно до пункту 1.1 договору про надання послуг від 02.04.2018 № 3/147-18ФС, укладеного між позивачем та ОСОБА_3, виконавець зобов`язується надати замовнику послуги з заправки та відновлення картриджів оргтехніки офісної, печатної техніки підприємства - апарата управління ДП "Селидіввугілля", а замовник зобов`язується прийняти та оплатити такі послуги.
Відповідно до пункту 1.2 вказаного договору послуги, зазначені пункті 1.1 договору про надання послуг від 02.04.2018 № 3/147-18ФС включають, але не обмежуються: діагностика технічного стану картриджа; заповнення бункера здійснюються матеріалом (тонером) за нормою заводу-виготовлювача; очищення бункера відпрацьованого тонера; заміна (якщо необхідно) фото барабана; зміна (якщо необхідно) коротронів заряду; заміна (якщо необхідно) ракеля очистки та ущільнювачів; заправка чорнила роздільних картриджів; очищення вузлів після засихання чорнила або засмічення каналів; усунення дефектів друку із використанням промивної рідини.
Згідно із пунктом 2.1.2 вказаного договору від 02.04.2018 № 3/147-18ФС за цим договором виконавець зобов`язаний виконувати доручення замовника з обслуговування оргтехніки апарату управління ДП "Селидіввугілля" в термін з 01.04.2018 по 31.04.2019, доповідати керівникові або уповноваженій особі про виконання або про причини, що перешкоджають виконанню доручення.
Вартість винагороди за надані послуги становить 3723, 00 грн за місяць обслуговування (пункт 3.1 договору).
Відповідно до пункту 4.2 виплата винагороди за надані послуги здійснюється на підставі актів наданих послуг, в строки виплати заробітної плати на підприємстві.
З графіків роботи, наданих позивачем видно, що вказані фізичні особи працювали по шість годин.
Підставою для оплати фізичним особам за надані послуги були акти наданих послуг, (які підписані сторонами договорів), що відображено у розрахункових листках осіб, які містять табельні номери.
Крім того, судом апеляційної інстанції встановлено, що відповідно до відомостей про нарахування заробітної плати, ці особи отримували саме заробітну плату.
Також судом апеляційної інстанції встановлено, що відповідно до Довідника кваліфікаційних характеристик професій працівників та Класифікатора професій ДК 003:2010, роботи за договором, які виконувались ОСОБА_1, ОСОБА_2 відповідають переліку основних робіт, які властиві та виконуються за професією, спеціальністю, кваліфікацією, на посадах, а саме КОД КП 4223 "Телефоніст місцевого телефото зв`язку".
Відповідно до пункту 2.2.15 Статуту ДП "Селидіввугілля" основними напрямками діяльності підприємства є, зокрема, надання послуг фіксованого телефонного зв`язку з правом технічного обслуговування та експлуатації телекомунікаційних мереж і надання в користування каналів місцевого електрозв`язку.
Не погоджуючись з оспорюваними приписом та постовою ГУ Держпраці позивач звернувся до суду з вказаним адміністративним позовом.
ІІІ. ОЦІНКА СУДІВ ПЕРШОЇ ТА АПЕЛЯЦІЙНОЇ ІНСТАНЦІЙ
11. Частково задовольняючи позовні вимоги, суд першої інстанції виходив із того, що оскільки правовідносини між позивачем та ОСОБА_1, ОСОБА_2 та ОСОБА_3 виникли за цивільно-правовими договорами, укладеними у відповідності до чинного цивільного законодавства, не можна вважати, що такі особи залучалися до виконання трудових обов`язків без укладення трудового договору.
В частині позовних вимог про визнання протиправним та скасування припису, суд першої інстанції виходив із того, що зазначений припис відображає у собі п`ять порушень, які відповідачем зобов`язано позивача усунути, проте, фактично позивач оскаржує одне порушення щодо допуску до роботи осіб без укладення трудових договорів, що й стало наслідком прийняття спірної постанови про накладення штраф, тому достатнім способом захисту порушеного права позивача буде скасування оспорюваного припису відповідача в частині пункту 4 щодо вимоги про усунення порушення частини третьої статті 24 КЗпП України стосовно допущення ОСОБА_1, ОСОБА_2, ОСОБА_3 до роботи без укладення трудового договору та повідомлення центрального органу виконавчої влади з питань забезпечення формування та реалізації державної політики з адміністрування єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування про прийняття працівника на роботу.
12. Скасовуючи рішення суду першої інстанції в частині задоволених позовних вимог та ухвалюючи рішення в цій частині про відмову у їх задоволенні, суд апеляційної інстанції виходив із того, що предметом укладених договорів позивача з фізичними особами є процес праці, а не її кінцевий результат. Фізичні особи повинні були виконувати систематично певні трудові функції на підприємстві відповідно до визначеного виду виконуваної роботи, у встановлений строк. При цьому, в укладених договорах не визначається обсяг виконуваної роботи, а обумовлюється у вигляді зобов`язання виконувати роботи (надавати послуги). Отже, суд апеляційної інстанції дійшов висновку про наявність трудовий відносин між позивачем та зазначеними вище фізичними особами, оскільки робота за зазначеними договорами передбачає підпорядкування позивачу, а оплата за ними здійснюється систематично у строки виплати заробітної плати.
IV ДОВОДИ КАСАЦІЙНОЇ СКАРГИ
13. Касаційна скарга позивача мотивована, зокрема тим, що правовідносини, що виникли між ним та зазначеними фізичними особами мають цивільно-правовий характер, базуються на нормах чинного цивільного законодавства. Також позивач вказує на неможливість виконання оспорюваного припису відповідача, оскільки Типові структури управління, штатні розклади і нормативи чисельності керівників, фахівців і службовців державних підприємств, акціонерних товариств з видобування вугілля, вугільних шахт і розрізів, які призначені для керівників державних підприємств при підготовці структур, штатних розкладів і встановлення чисельності працівників і структурних підрозділів, не передбачають наявності у штаті працівників посади телефоніста, а служба зв`язку не передбачена і структурою ДП "Селидіввугілля".
14. У відзиві на касаційну скаргу відповідач вказує на законність та обґрунтованість рішення суду апеляційної інстанції, оскільки правовідносини між позивачем та фізичними особами носять ознаки, притаманні саме трудовим відносинам між роботодавцем та найманими працівниками, при цьому дії позивача щодо надання трудовому договору форми цивільно-правового перешкоджає реалізації працівниками права на працю, гарантованого Конституцією України та КЗпП України, а також права на оплату праці у розмірі не нижче встановленого законом мінімального розміру оплати праці, права на нормальну тривалість робочого часу, права на відпочинок, щорічну оплачувану відпустку, права на здорові та безпечні умови праці, на об`єднання в професійні спілки, тощо.
V. ВИСНОВКИ ВЕРХОВНОГО СУДУ
15. Надаючи правову оцінку встановленим обставинам справи та доводам касаційної скарги відповідача, а також виходячи із меж касаційного перегляду справи, визначених статтею 341 КАС України [в редакції до набрання чинності змінами, внесеними Законом України від 15.01.2020 № 460-IX "Про внесення змін до Господарського процесуального кодексу України, Цивільного процесуального кодексу України, Кодексу адміністративного судочинства України щодо вдосконалення порядку розгляду судових справі"; (далі - Закон № 460-IX)], колегія суддів виходить із такого.
16. Частиною другою статті 19 Конституції України встановлено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
17. Відповідно до статті 1 Конвенції Міжнародної організації праці N 81 1947 року про інспекцію праці у промисловості й торгівлі, ратифікованої Законом України від 08.09.2004 № 1985-IV "Про ратифікацію Конвенції Міжнародної організації праці N 81 1947 року про інспекцію праці у промисловості й торгівлі" (далі - Конвенція Міжнародної організації праці) система інспекції праці на промислових підприємствах застосовується до всіх підприємств, щодо яких інспектори зобов`язані забезпечити застосування правових норм щодо умов праці та охорони працівників під час їхньої роботи.
18. Пунктом "а" статті 3 вказаної Конвенції визначено, що завданнями системи інспекції праці є забезпечення застосування правових норм у галузі умов праці та охорони працівників під час їхньої роботи, як наприклад, норм щодо тривалості робочого дня, заробітної плати, безпеки праці, охорони здоров`я і добробуту, використання праці дітей і підлітків та з інших подібних питань, у тій мірі, в якій інспектори праці повинні забезпечувати застосування таких норм.
19. Статтею 43 Конституції України передбачено, що кожен має право на працю, що включає можливість заробляти собі на життя працею, яку він вільно обирає або на яку він вільно погоджується. Держава створює умови для повного здійснення громадянами права на працю. Кожен має право на належні, безпечні і здорові умови праці, на заробітну плату, не нижчу від визначеної законом.
20. КЗпП України визначає правові засади і гарантії здійснення громадянами України права розпоряджатися своїми здібностями до продуктивної і творчої праці.
21. КЗпП України регулює трудові відносини всіх працівників, сприяючи зростанню продуктивності праці, поліпшенню якості роботи, підвищенню ефективності суспільного виробництва і піднесенню на цій основі матеріального і культурного рівня життя трудящих, зміцненню трудової дисципліни і поступовому перетворенню праці на благо суспільства в першу життєву потребу кожної працездатної людини (стаття 1 КЗпП України) .
22. Законодавство про працю встановлює високий рівень умов праці, всемірну охорону трудових прав працівників.
23. Згідно із статтею 1 Цивільного кодексу України (далі - ЦК України) цивільним законодавством регулюються особисті немайнові та майнові відносини (цивільні відносини), засновані на юридичній рівності, вільному волевиявленні, майновій самостійності їх учасників. До майнових відносин, заснованих на адміністративному або іншому владному підпорядкуванні однієї сторони другій стороні, а також до податкових, бюджетних відносин цивільне законодавство не застосовується, якщо інше не встановлено законом.
24. Відповідно до статті 2 ЦК України учасниками цивільних відносин є фізичні особи та юридичні особи (далі - особи), держава Україна, Автономна Республіка Крим, територіальні громади, іноземні держави та інші суб`єкти публічного права.
25. Постановою Кабінету Міністрів України від 11.02.2015 № 96 затверджено Положення про Державну службу України з питань праці (далі - Положення № 96).