ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
29 січня 2021 року
м. Київ
справа № 140/2050/19
адміністративне провадження № К/9901/36765/19
Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:
судді-доповідача Жука А.В.,
суддів: Білак М.В., Калашнікової О.В.,
розглянувши у попередньому судовому засіданні адміністративну справу
за адміністративним позовом ОСОБА_1
до Головного територіального управління юстиції у Волинській області
про визнання протиправним та скасування наказу,
провадження у якій відкрито
за касаційною скаргою ОСОБА_1 на рішення Волинського окружного адміністративного суду від 29.08.2019 (головуючий суддя - Сорока Ю.Ю.) та постанову Восьмого апеляційного адміністративного суду від 26.11.2019 (головуючий суддя - Ніколін В.В., судді - Большакова О.О., Гінда О.М.)
ВСТАНОВИВ:
І. Історія справи
Короткий зміст позовних вимог
1. У липні 2019 року ОСОБА_1 звернулася до Волинського окружного адміністративного суду з адміністративним позовом до Головного територіального управління юстиції у Волинській області про визнання протиправним та скасування наказу Головного територіального управління юстиції у Волинській області від 01.04.2019 №454/4 "Про накладення дисциплінарного стягнення на ОСОБА_1 ".
2. Позовні вимоги обґрунтовані тим, що спірний наказ прийнятий без вагомих на те підстав, оскільки недоліки, виявлені в ході перевірки є незначними та могли бути усунені в ході перевірки. Також позивач вказувала, що при прийняті спірного рішення відповідачем не враховано обставин та умов праці, характер допущених порушень та відсутність у позивача дисциплінарних стягнень за весь період проходження державної служби.
Короткий зміст рішень судів першої інстанції
3. Рішенням Волинського окружного адміністративного суду від 29.08.2019, залишеним без змін постановою Восьмого апеляційного адміністративного суду від 26.11.2019, у задоволенні позову відмовлено повністю.
4. Рішення суду першої інстанції мотивовано тим, що виявлені в ході перевірки Ківерцівського районного відділу державної реєстрації актів цивільного стану Головного територіального управління юстиції у Волинській області порушення вимог законодавства підтверджують неналежну організацію начальником Ківерцівського районного відділу державної реєстрації актів цивільного стану Головного територіального управління юстиції у Волинській області Колб Р.В. діяльності, дорученого їй відділу. При цьому, на виконання вимог ч. 1 ст. 77 КАС України, позивачем не доведено обставини, на яких ґрунтуються вимоги, зокрема, щодо відсутності у її діях дисциплінарного проступку та підстав для притягнення до дисциплінарної відповідальності.
5. Суд апеляційної інстанції погодився із зазначеними висновками та також вказав, що матеріалами справи підтверджено обставини, які послужили підставою для притягнення позивача до дисциплінарної відповідальності. Суд зазначив, що наведені позивачем у позовній заяві та апеляційній скарзі обґрунтування не звільняють її від належного виконання посадових обов`язків, передбачених посадовою інструкцією начальника Ківерцівського районного відділу державної реєстрації актів цивільного стану Головного територіального управління юстиції у Волинській області.
Короткий зміст вимог касаційної скарги та відзиву на неї
6. У грудні 2019 року ОСОБА_1 звернулася до Верховного Суду з касаційною скаргою на рішення Волинського окружного адміністративного суду від 29.08.2019 та постанову Восьмого апеляційного адміністративного суду від 26.11.2019. У касаційний скарзі позивач, посилаючись на неправильне застосування судами першої та апеляційної інстанцій норм матеріального права, просить скасувати зазначені судові рішення та прийняти нову постанову, якою позовні вимоги задовольнити повністю.
7. Касаційна скарга обґрунтована тим, що судами попередніх інстанцій зроблено хибні висновки щодо наявності підстав для притягнення позивача до дисциплінарної відповідальності. Позивач зазначає, що актовий запис про смерть ОСОБА_2, який складено спеціалістом відділу ОСОБА_3, був сформований та підписаний не позивачем, а саме ОСОБА_3, та про даний факт позивачу стало відомо тільки після отримання акту перевірки, а тому притягнення до дисциплінарної відповідальності по даному факту є неправомірним. Вказує, що про неналежне виконання наказу №1269/5 відповідачу було відомо ще у 2012 році, а тому строк для притягнення її до відповідальності за таке порушення сплив, що не було враховано судами попередніх інстанцій при прийнятті рішення.
8. У касаційній скарзі позивач також стверджує, що відсутність підписів на окремих примірниках актових записів не може бути підставою для притягнення до дисциплінарної відповідальності, оскільки перші примірники в кінці кожного місяця передаються до обласного ДРАЦС, який перевіряє законність складання актових записів, а також приймає звіти про використання виданих свідоцтв про державну реєстрацію актів цивільного стану. Позивач вважає, що оскільки відповідач підтверджує факт законності складання таких актових записів та правомірність видачі свідоцтв, а також враховуючи відсутність зауважень до перших примірників цих актових записів, в її діях відсутні ознаки дисциплінарного проступку.
9. Відзиву на касаційну скаргу не подано, що у відповідності до ч. 4 ст. 338 КАС України не перешкоджає перегляду рішень судів першої та апеляційної інстанцій.
Рух адміністративної справи в суді касаційної інстанції
10. Відповідно до протоколу автоматизованого розподілу судової справи між суддями від 28.12.2019 для розгляду справи №140/2050/19 визначено колегію суддів у складі:
головуючий суддя - Жук А.В., судді - Білак М.В., Калашнікова О.В.
11. Ухвалою Верховного Суду від 03.01.2020 відкрито касаційне провадження за касаційною скаргою ОСОБА_1, встановлено строк для надання відзиву на касаційну скаргу.
12. Ухвалою Верховного Суду від 28.01.2021 адміністративну справу прийнято до провадження визначеною колегією суддів та призначено до розгляду у попередньому судовому засіданні.
ІІ. Встановлені судами фактичні обставини справи
13. ОСОБА_1 є державним службовцем категорії "Б", 6-го рангу та з 28.07.2009 працює в Головному територіальному управлінні юстиції у Волинській області на посаді начальника Ківерцівського районного відділу державної реєстрації актів цивільного стану Головного територіального управління юстиції у Волинській області.
14. На виконання наказу Головного територіального управління юстиції у Волинській області від 06.11.2018 №447/7 "Про проведення планової цільової перевірки діяльності Ківерцівського районного відділу державної реєстрації актів цивільного стану Головного територіального управління юстиції у Волинській області" 09.11.2018 була проведена планова цільова перевірка діяльності Ківерцівського районного відділу державної реєстрації актів цивільного стану Головного територіального управління юстиції у Волинській області, про що членами робочої групи складено довідку про результати планової цільової перевірки діяльності Ківерцівського районного відділу державної реєстрації актів цивільного стану Головного територіального управління юстиції у Волинській області від 16.11.2018.
15. За результатами проведеної перевірки робочою групою виявлено ряд порушень в роботі відділу та визнано роботу Ківерцівського районного відділу державної реєстрації актів цивільного стану Головного територіального управління юстиції у Волинській області незадовільною.
16. Зокрема, під час проведеної планової цільової перевірки у Ківерцівському районному відділі державної реєстрації актів цивільного стану Головного територіального управління юстиції у Волинській області виявлені актові записи цивільного стану, які не містять підпису керівника та печатки установи або не містять підпису заявника. Аналогічні порушення виявлено і в актових записах, складених виконавчими комітетами сільських рад.
17. Перевіркою також встановлено, що у відділі наявні заяви про державну реєстрацію шлюбу у скорочені терміни, на яких відсутні резолюції керівника, чим порушено вимоги чинного законодавства.
18. Виявлено, що актовий запис про смерть від 13.10.2018 №175 складений спеціалістом вказаного відділу ОСОБА_3 стосовно свого батька ОСОБА_2 всупереч ч. 2 ст. 8 Закону України "Про державну реєстрацію актів цивільного стану", якою передбачено, що працівники органів державної реєстрації актів цивільного стану не мають права проводити державну реєстрацію актів цивільного стану щодо себе, другого з подружжя, своїх та його родичів (батьків, дітей, онуків, діда, баби, братів, сестер). Крім того, на актовому записі від 13.10.2018 №175 підпис керівника та гербова печатка органу реєстрації відсутні.
19. Під час проведення планової перевірки виявлені книги державної реєстрації шлюбів, на актових записах яких відсутні відомості про номер актового запису в Реєстрі, що дає підстави вважати, що відомості вказаних актових записів не внесено до Реєстру; виявлено актові записи про шлюб, які не внесені до Реєстру або внесені до Реєстру не в повному обсязі, чим порушено пункт 4.5 розділу IV Інструкції з ведення Державного реєстру актів цивільного стану громадян, затвердженої наказом Міністерства юстиції України від 24.07.2008 №1269/5, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 25.07.2008 за №691/15382.
20. Також, Комісією встановлено, що на доручення відділу державної реєстрації актів цивільного стану Управління державної реєстрації Головного територіального управління юстиції у Волинській області від 20.07.2018 №258/02-1.02-21 щодо надання відомостей, які не внесено у Реєстр, а також про кількість актових записів цивільного стану, внесених до Реєстру протягом червня та липня 2018 року, державним службовцем ОСОБА_1, як начальником відділу, листом від 20.07.2018 №1681/02-17.04.32 надано інформацію, зокрема про те, що приблизно 9000 актових записів необхідно уточнити, виправити, або внести, в той час як на аналогічне доручення від 06.09.2018 №320/02-1.01.-09 надано інформацію про наявність 4 919 таких актових записів, що було розцінено комісією як неналежна організація начальником відділу Колб Р.В. виконання наказу Міністерства юстиції України від 24.07.2008 №1269/5 у встановлені цим наказом строки.
21. На підставі подання начальника Головного територіального управління юстиції у Волинській області А.І. Кустика "Про відкриття дисциплінарного провадження відносно начальника Ківерцівського районного відділу державної реєстрації актів цивільного стану Головного територіального управління юстиції у Волинській області" від 26.11.2018, винесено на розгляд дисциплінарної комісії з розгляду дисциплінарних справ Головного територіального управління юстиції у Волинській області питання про притягнення начальника Ківерцівського районного відділу державної реєстрації актів цивільного стану Головного територіального управління юстиції у Волинській області ОСОБА_1 до дисциплінарної відповідальності за неналежне виконання своїх посадових обов`язків щодо здійснення керівництва, організації та контролю за роботою Відділу.
22. Згідно з наказом Головного територіального управління юстиції у Волинській області від 27.11.2018 №1994/4 відносно ОСОБА_1, начальника Ківерцівського районного відділу державної реєстрації актів цивільного стану Головного територіального управління юстиції у Волинській області відповідно до ст.ст. 68, 69 Закону України "Про державну службу" відкрито дисциплінарне провадження.
23. Наказом Головного територіального управління юстиції у Волинській області від 28.12.2018 №2145/4 "Про продовження терміну здійснення дисциплінарних проваджень" дисциплінарній комісії з розгляду дисциплінарних справ Головного територіального управління юстиції у Волинській області продовжено до 20.02.2019 термін здійснення дисциплінарного провадження щодо ОСОБА_1, начальника Ківерцівського районного відділу державної реєстрації актів цивільного стану Головного територіального управління юстиції у Волинській області.
24. Наказом Головного територіального управління юстиції у Волинській області від 20.02.2019 №243/4 "Про продовження терміну здійснення дисциплінарних провадження" дисциплінарній комісії з розгляду дисциплінарних справ Головного територіального управління юстиції у Волинській області, у зв`язку із відсутністю кворуму для прийняття рішень дисциплінарною комісією з розгляду дисциплінарних справ ГТУЮ у Волинській області, продовжено до 15.03.2019 термін здійснення дисциплінарного провадження щодо ОСОБА_1, начальника Ківерцівського районного відділу державної реєстрації актів цивільного стану Головного територіального управління юстиції у Волинській області.
25. Дисциплінарна комісія з розгляду дисциплінарних справ Головного територіального управління юстиції у Волинській області у висновку від 26.02.2019 щодо наявності у діях начальника Ківерцівського районного відділу державної реєстрації актів цивільного стану Головного територіального управління юстиції у Волинській області ОСОБА_1 дисциплінарного проступку та наявності підстав для притягнення її до дисциплінарної відповідальності, дійшла висновку про наявність у діях позивача дисциплінарного проступку в частині неналежного виконання своїх посадових обов`язків, визначених у п. 2.1 Посадової інструкції начальника Ківерцівського районного відділу державної реєстрації актів цивільного стану Головного територіального управління юстиції у Волинській області, затвердженої 03.11.2017 та вимог п. 1 Глави 1 Розділу ІІ Порядку, п. 9 глави 2 розділу ІІІ Правил, наказу №1269/5 та рекомендувала голові дисциплінарної комісії з розгляду Дисциплінарних справ Головного територіального управління юстиції у Волинській області звернутись до начальника Головного територіального управління юстиції у Волинській області із поданням про притягнення ОСОБА_1, начальника Ківерцівського районного відділу державної реєстрації актів цивільного стану Головного територіального управління юстиції у Волинській області до дисциплінарної відповідальності у вигляді оголошення догани.
26. Наказом Головного територіального управління юстиції у Волинській області від 01.04.2019 №454/4 "Про накладення дисциплінарного стягнення на ОСОБА_1 " за неналежне виконання посадових обов`язків, п. 5 ч. 2 статті 65 Закону України "Про державну службу" начальнику Ківерцівського районного відділу державної реєстрації актів цивільного стану Головного територіального управління юстиції у Волинській області ОСОБА_1, оголошено догану.
ІІІ. Релевантні джерела права й акти їх застосування
(в редакції, чинній на час виникнення спірних правовідносин)
27.1. Частиною 2 статті 19 Конституції України встановлено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
28. Закон України "Про державну службу" №889-VIII від 10.12.2015
28.1. Відповідно до п.7 ч.1 ст.8 Закону державний службовець зобов`язаний сумлінно і професійно виконувати свої посадові обов`язки.
28.2. За приписами ст. 63 Закону керівник державної служби несе відповідальність за неналежний рівень службової дисципліни і здійснює повноваження щодо притягнення державних службовців до дисциплінарної відповідальності.
З метою забезпечення належного рівня службової дисципліни керівник державної служби зобов`язаний:
1) створювати умови для виконання державними службовцями своїх посадових обов`язків і підвищення ними професійної компетентності та вимагати належного виконання посадових обов`язків;