ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
27 січня 2021 року
м. Київ
справа № 826/10962/17
адміністративне провадження № К/9901/31356/20
Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду (далі - Суд):
Головуючий суддя Бевзенка В. М.,
суддів - Шарапи В. М., Чиркіна С. М.,
секретар судового засідання - Шевченко В. В.,
представник позивача - Бондарчук З. В.,
розглянувши у відкритому судовому засіданні адміністративну справу № 826/10962/17,
за позовною заявою Товариства з обмеженою відповідальністю "РАЙОН-СЕРВІС" до Департаменту з питань державного архітектурно-будівельного контролю міста Києва виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації), про визнання недійсним та скасування наказу та зобов`язання вчинити певні дії, провадження по якій відкрито
за касаційною скаргою адвоката Бондарчука Зореслава Васильовича, який діє в інтересах Товариства з обмеженою відповідальністю "РАЙОН-СЕРВІС", на рішення Окружного адміністративного суду м. Києва від 27 квітня 2020 року (прийняте у складі судді Смолія І.В.) та постанову Шостого апеляційного адміністративного адміністративного суду від 30 вересня 2020 року (прийняту у складі головуючої судді - Земляної Г. В., Мєзєнцева Є. І., Файдюка В. В.), -
ВСТАНОВИВ:
І. ІСТОРІЯ СПРАВИ
Короткий зміст позовних вимог
1. У серпні 2017 року Товариство з обмеженою відповідальністю "РАЙОН-СЕРВІС" (надалі - позивач) звернулося до Окружного адміністративного суду міста Києва з адміністративним позовом до Департаменту з питань державного архітектурно-будівельного контролю міста Києва виконавчого органу Київської міської ради (Київська міська державна адміністрація) (надалі - відповідач), в якому просило суд:
- визнати протиправним та скасувати Наказ "Про скасування реєстрації декларації про початок виконання будівельних робіт та декларації про готовність до експлуатації об`єкта, який належить до І-ІІІ категорії складності" від 13.07.2017 року №227;
- зобов`язати Департамент з питань державного архітектурно-будівельного контролю міста Києва виконавчого органу Київської міської ради (Київська міська державна адміністрація) подати для внесення Державною архітектурно-будівельною інспекцією України до реєстру документів, що дають право виконання підготовчих та будівельних робіт і засвідчують прийняття в експлуатацію закінчених будівництвом об`єктів, відомостей про повернення на доопрацювання, відмову у видачі, скасування та анулювання про початок виконання будівельних робіт №КВ 083160821431 від 22.03.2016 року, декларацію про готовність до експлуатації об`єкта, який належить до І-ІІІ категорії складності №КВ 143162560159 від 12.09.2016 року.
2. Позовні вимоги обґрунтовано тим, що 13 липня 2017 року згідно Наказу відповідача №227 "Про скасування реєстрації декларації про початок виконання будівельних робіт та декларації про готовність до експлуатації об`єкта, який належить до І-ІІІ категорії складності" (далі - Наказ №227) було скасовано реєстрацію вказаних декларацій про початок виконання будівельних робіт від 22.03.2016 року №КВ 083160821431 та про готовність до експлуатації об`єкта від 12.09.2016 року №КВ 143162560159. Таке рішення позивач вважає незаконним та необґрунтованим, таким що порушує права позивача, тому просить його скасувати.
При цьому зазначає, що відповідачем, при здійсненні державного архітектурно-будівельного контролю щодо проведення перевірки щодо встановлення достовірності даних, наведених у зареєстрованих деклараціях, порушено п.7 Постанови Кабінету Міністрів України "Про затвердження Порядку здійснення державного архітектурно-будівельного контролю" від 23.05.2011 року №553.
Короткий зміст рішення суду першої інстанції
3. 27 квітня 2020 року Окружний адміністративний суд м. Києва вирішив:
- у задоволенні адміністративного позову Товариства з обмеженою відповідальністю "РАЙОН-СЕРВІС" відмовити повністю.
4. Рішення суду першої інстанції мотивоване тим, що відповідач при прийнятті оскаржуваних рішень діяв на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачений законами України, а тому позовні вимоги ТОВ "РАЙОН-СЕРВІС" до Департаменту з питань Державного архітектурно-будівельного контролю міста Києва виконавчого органу КМР про визнання протиправним та скасування наказу є безпідставними.
Короткий зміст рішення суду апеляційної інстанції
5. 30 вересня 2020 року Шостий апеляційний адміністративний суд вирішив:
- апеляційну скаргу Товариства з обмеженою відповідальністю "РАЙОН-СЕРВІС" - залишити без задоволення;
- рішення Окружного адміністративного суду міста Києва від 27 квітня 2020 року - залишити без змін.
6. Апеляційний суд мотивував своє рішення тим, що суд першої інстанції дав належну оцінку обставинам справи, вірно застосував законодавство, яке регулює спірні правовідносини та ухвалив правильне рішення, яке відповідає вимогам матеріального і процесуального права. Доводи апеляційної скарги не спростовують висновків суду першої інстанції.
Короткий зміст вимог касаційної скарги та відзиву на неї
7. 20 листопада 2020 року адвокат Бондарчук З.В., який діє в інтересах Товариства з обмеженою відповідальністю "РАЙОН-СЕРВІС" подав касаційну скаргу.
8. У касаційній скарзі скаржник просить:
Скасувати рішення Окружного адміністративного суду м. Києва від 27 квітня 2020 року та постанову Шостого апеляційного адміністративного адміністративного суду від 30 вересня 2020 року у справі № 826/10962/17, ухвалити нове рішення, яким задовольнити позовні вимоги в повному обсязі.
9. У касаційній скарзі не заявлено жодних клопотань.
РУХ АДМІНІСТРАТИВНОЇ СПРАВИ У СУДІ КАСАЦІЙНОЇ ІНСТАНЦІЇ
10. Ухвалою Верховного Суду від 25 листопада 2020 року відкрито касаційне провадження за касаційною скаргою адвоката Бондарчука З.В., який діє в інтересах Товариства з обмеженою відповідальністю "РАЙОН-СЕРВІС", та установлено строк для подачі відзиву на касаційну скаргу.
II. АРГУМЕНТИ СТОРІН
Аргументи сторони, яка подала касаційну скаргу
11. Касаційна скарга обґрунтована тим, що судові рішення першої та апеляційної інстанцій прийняті з порушенням норм матеріального права, що призвело до неправильного вирішення справи.
11.1 Скаржник вважає, що отримані відповідачем лист Департаменту містобудування та архітектури виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) від 07.04.2017 №055-6267, лист Головного управління Держгеокадастру у Київській області від 27.04.2017 №10-10-0.441-7949/2-17 та акт перевірки дотримання вимог земельного законодавства від 12.04.2017 №28-10-0.411-230/91-17, не є підставою для скасування оскаржуваного позивачем рішення відповідача.
Скаржник наголошує, що у цьому випадку перевірочний захід відповідачем не проводився та порядок його проведення не дотримано, а тому у відповідача не було законних підстав для скасування реєстрації декларацій.
У касаційній скарзі адвокат позивача просить звернути увагу на ті твердження, які були ним викладені в апеляційній скарзі, зокрема, на те, що в момент дії реєстрації спірної декларації, інвестори, які проінвестували в житловий будинок, отримали право власності.
Аргументи сторони відповідача
12. Відповідач у відзиві на касаційну скаргу заперечує проти її задоволення та просить залишити оскаржувані рішення судів першої та апеляційної інстанцій в силі, як такі, що прийняті з повністю з`ясованими обставинами, що мають значення для справи та прийняті відповідно до норм матеріального та процесуального права.
IІI. ФАКТИЧНІ ОБСТАВИНИ СПРАВИ
13. Судами попередніх інстанцій встановлено, що обслуговуючий кооператив "Житлово-будівельний кооператив "Район" є замовником декларації про початок виконання будівельних робіт "Будівництво житлового будинку" за адресою: м. Київ, Дніпровський район, вул. Райдужна, 50.
Департаментом з питань Державного архітектурно-будівельного контролю міста Києва виконавчого органу КМР 22 березня 2016 року зареєстровано декларацію про початок виконання будівельних робіт "Будівництво житлового будинку" за адресою: м. Київ, Дніпровський район, вул. Райдужна, 50, за № КВ 083160821431.
14. Обслуговуючий кооператив "Житлово-будівельний кооператив "Район" є замовником декларації про готовність до експлуатації об`єкта, який належить до І-ІІІ категорії складності "Будівництво житлового будинку" за адресою: м. Київ, Дніпровський район, вул. Райдужна, 50.
15. Департаментом з питань Державного архітектурно-будівельного контролю міста Києва виконавчого органу КМР 12 вересня 2016 року зареєстровано декларацію про готовність до експлуатації об`єкта, який належить до І-ІІІ категорії складності "Будівництво житлового будинку" за адресою: м. Київ, Дніпровський район, вул. Райдужна, 50, за №143162560159.
16. Відповідно до договору №2 про передачу житлового будинку управителю (експлуатуюча організація) від 21.10.2016 року, Обслуговуючий кооператив "Житлово-будівельний кооператив "Район" передав управителю ТОВ "РАЙОН-СЕРВІС" повністю розпоряджатись та управляти майном, відповідно до законодавства України та з урахуванням положень даного договору, а управитель шляхом залучення на конкурсних засадах фізичних та/чи юридичних осіб для надання послуг споживачам (власникам приміщень з управління неподільним та загальним майном житлового будинку забезпечує належну його експлуатацію, вчасне проведення капітального і поточного його ремонту, якісне та своєчасне надання житлово-комунальних послуг, забезпечує відповідні умови користування неподільним та загальним майном власника(ків).
17. Департартаментом з питань Державного архітектурно-будівельного контролю міста Києва виконавчого органу КМР (КМДА) 13 липня 2017 року прийнято Наказ №227 "Про скасування реєстрації декларації про початок виконання будівельних робіт та декларації про готовність до експлуатації об`єкта, який належить до І-ІІІ категорії складності". Зобов`язано Управління дозвільних процедур забезпечити невідкладне направлення копії наказу до Державної архітектурно-будівельної інспекції України для виключення запису щодо реєстрації декларації про початок виконання будівельних робіт від 22.03.2016 року №КВ 083160821431 та декларації про готовність до експлуатації об`єкта, який належить до І-ІІІ категорії складності від 12.09.2016 року №КВ 143162560159 з єдиного реєстру документів, що дають право на виконання підготовчих та будівельних робіт і засвідчують прийняття в експлуатацію закінчених будівництвом об`єктів, відомостей про повернення на доопрацювання, відмов у видачі, скасування та анулювання зазначених документів.
Вищезазначений Наказ №227 "Про скасування реєстрації декларації про початок виконання будівельних робіт та декларації про готовність до експлуатації об`єкта, який належить до І-ІІІ категорії складності" прийнято на підставі частини 2 статті 391 Закону України "Про регулювання містобудівної діяльності", пункту 5 пункту 3 Прикінцевих та перехідних положень Закону України "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо удосконалення містобудівної діяльності" від 17.01.2017 року №1817-VIII, листа Департаменту містобудування та архітектури ВО КМР (КМДА) від 07.04.2017 року №055-6267, листа Держгеокадастру від 27.04.2017 року №10-10-0.441-7949/2-17 та акту перевірки дотримання вимог земельного законодавства за об`єктом - земельною ділянкою від 12.04.2017 року №28-10-0.411-230/91-17.
Позивач, не погоджуючись із спірним наказом та діями відповідача, звернувся до суду з вищевказаним позовом.
IV. РЕЛЕВАНТНІ ДЖЕРЕЛА ПРАВА Й АКТИ ЇХ ЗАСТОСУВАННЯ
(у редакції, чинній на час виникнення спірних правовідносин)
Конституція України від 28 червня 1996 року
Частина друга статті 19 Конституції України Органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
18. Закон України "Про архітектурну діяльність" від 20.05.1999 р. № 687-XIV (надалі - Закон № 687-XIV).
18.1. Частиною 1 статті 9 Закону № 687-XIV передбачено, що будівництво (нове будівництво, реконструкція, реставрація, капітальний ремонт) об`єкта архітектури здійснюється відповідно до затвердженої проектної документації, державних стандартів, норм і правил у порядку, визначеному Законом України "Про регулювання містобудівної діяльності".
18.2. Відповідно до статті 10 Закону № 687-XIV встановлено, що для забезпечення під час забудови територій, розміщення і будівництва об`єктів архітектури додержання суб`єктами архітектурної діяльності затвердженої містобудівної та іншої проектної документації, вимог вихідних даних, а також з метою захисту державою прав споживачів будівельної продукції здійснюється в установленому законодавством порядку державний архітектурно-будівельний контроль та нагляд.
18.3. Згідно абзацу 3 статті 23 Закону №687-XIV, замовники на проектування і будівництво об`єктів архітектури мають право затверджувати проект, якщо він не суперечить законодавству, містобудівним умовам та обмеженням забудови земельної ділянки.
19. Закон України "Про регулювання містобудівної діяльності" від 17.02.2011 № 3038-VI (надалі - Закон № 3038-VI).
19.1. Частиною першою статті 29 Закону №3038-VI, встановлено, що основними складовими вихідних даних є: містобудівні умови та обмеження забудови земельної ділянки; технічні умови; завдання на проектування.
19.2. Частина друга статті 29 Закону №3038-VI передбачає, що фізична або юридична особа, яка подала виконавчому органові сільської, селищної, міської ради або у разі розміщення земельної ділянки за межами населених пунктів - районній державній адміністрації заяву про намір щодо забудови земельної ділянки, що перебуває у власності або користуванні такої особи, повинна одержати містобудівні умови та обмеження для проектування об`єкта будівництва.
19.3. Відповідно до частини 2 статті 26 Закону №3038-VI, суб`єкти містобудування зобов`язані додержуватися містобудівних умов та обмежень під час проектування і будівництва об`єктів.
19.4. Частиною восьмою статті 36 Закону №3038-VI передбачено, що замовник відповідно до закону несе відповідальність за повноту та достовірність даних, зазначених у поданій ним декларації про початок виконання будівельних робіт, та виконання будівельних робіт без зареєстрованої декларації.
19.5. Частиною 2 статті 391 Закону №3038-VI визначено, що у разі виявлення інспекцією державного архітектурно-будівельного контролю факту подання недостовірних даних, наведених у надісланому повідомленні чи зареєстрованій декларації, які є підставою вважати об`єкт самочинним будівництвом, зокрема, якщо він збудований або будується на земельній ділянці, що не була відведена для цієї мети, або без відповідного документа, який дає право виконувати будівельні роботи, чи належно затвердженого проекту або будівельного паспорта, реєстрація такого повідомлення або декларації підлягає скасуванню інспекцією державного архітектурно-будівельного контролю у порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України. Про скасування повідомлення або декларації замовник письмово повідомляється протягом трьох робочих днів з дня скасування.
19.6. Згідно статті 41 Закону №3038-VI державний архітектурно-будівельний контроль - сукупність заходів, спрямованих на дотримання вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності, державних будівельних норм, стандартів і правил під час виконання підготовчих і будівельних робіт. Державний архітектурно-будівельний контроль здійснюється інспекціями державного архітектурно-будівельного контролю в порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України.
20. Порядок здійснення державного архітектурно-будівельного контролю, затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 23.05.2011 № 553 (надалі - Порядок № 553).
20.1. Пунктом 7 Порядку №533 визначено, що позаплановою перевіркою вважається перевірка, що не передбачена планом роботи органу державного архітектурно-будівельного контролю.
Підставами для проведення позапланової перевірки є: подання суб`єктом містобудування письмової заяви про проведення перевірки об`єкта будівництва або будівельної продукції за його бажанням; необхідність проведення перевірки достовірності даних, наведених у повідомленні про початок виконання підготовчих робіт, повідомленні про початок виконання будівельних робіт, декларації про готовність об`єкта до експлуатації, протягом трьох місяців з дня подання зазначених документів; виявлення факту самочинного будівництва об`єкта; перевірка виконання суб`єктом містобудівної діяльності вимог приписів органу державного архітектурно-будівельного контролю; вимога головного інспектора будівельного нагляду Держархбудінспекції щодо проведення перевірки за наявності підстав, встановлених законом; звернення фізичних чи юридичних осіб про порушення суб`єктом містобудування вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності; вимога правоохоронних органів про проведення перевірки.
Строк проведення позапланової перевірки не може перевищувати десяти робочих днів, а у разі потреби може бути одноразово продовжений за письмовим рішенням керівника відповідного органу державного архітектурно-будівельного контролю чи його заступника не більше ніж на два робочих дні.