1. Правова система ipLex360
  2. Судові прецеденти
  3. Постанова суду



ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ



29 січня 2021 року

м. Київ

справа № 160/9214/18

адміністративне провадження № К/9901/27694/19

Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:

головуючого судді Желєзного І.В.,

суддів: Берназюка Я.О., Коваленко Н.В.

розглянув у попередньому судовому засіданні

касаційну скаргу ОСОБА_1

на рішення Дніпропетровського окружного адміністративного суду у складі головуючого судді Єфанової О.В. від 13.06.2019 та постанову Третього апеляційного адміністративного суду у складі колегії суддів: головуючого судді Мельника В.В., суддів: Чепурнова Д.В., Сафронової С.В. від 18.09.2019

у справі №160/9214/18

за позовом ОСОБА_1

до Головного управління Пенсійного фонду України в Дніпропетровській області, Південно-Східного міжрегіонального управління з питань виконання кримінальних покарань та пробації Міністерства юстиції

про визнання дій протиправними та зобов`язання вчинити певні дії,

ВСТАНОВИВ:

І. РУХ СПРАВИ

1. У грудні 2018 року ОСОБА_1 (далі також - позивач) звернувся до суду з позовом до Головного управління Пенсійного фонду України в Дніпропетровській області, (далі також - відповідач 1), Південно-Східного міжрегіонального управління з питань виконання кримінальних покарань та пробації Міністерства юстиції (далі також - відповідач 2), у якому просив:

- визнати протиправними дії Південно-Східного міжрегіонального управління з питань виконання кримінальних покарань та пробації Міністерства юстиції України по наданню 12.04.2018 за вих. № 4/174 до Головного управління Пенсійного фонду України в Дніпропетровській області довідки про склад та розмір грошового забезпечення, визначеного за нормами постанови Кабінету Міністрів Україна, для перерахунку пенсії станом на 01.01.2018 із зазначенням розміру посадового окладу ОСОБА_1 - 6340,00 грн;

- визнати протиправними дії Головного управління Пенсійного фонду України в Дніпропетровській області по перерахунку пенсії ОСОБА_1 з 01.01.2018, вчинені 01.05.2018 на виконання постанови Кабінету Міністрів України від 21.02.2018 № 103 "Про перерахунок пенсій особам, які звільнені з військової служби, та деяким іншим категоріям осіб", виходячи із розміру посадового окладу - 6340, 00 грн - за посадою начальника відділу з організації оперативної роботи управління Державного департаменту України з питань виконання покарань в Дніпропетровській області;

- зобов`язати Головне управління Пенсійного фонду України в Дніпропетровській області здійснити ОСОБА_1 перерахунок пенсії з 01.01.2018 із урахуванням розміру посадового окладу за посадою, за якою ОСОБА_1 перед звільненням з військової служби отримував грошове забезпечення, перебуваючи на посаді виконуючого обов`язки першого заступника начальника Управління Державного департаменту України з питань виконання покарань в Дніпропетровській області, виходячи із розміру посадового окладу першого заступника начальника управління - 8791,00 грн;

- зобов`язати Південно-Східне міжрегіональне управління з питань виконання кримінальних покарань та пробації Міністерства юстиції України внести зміни до наказу №116 о/с від 08.11.2011, виданого управлінням Державного департаменту України з питань виконання покарань в Дніпропетровській області відповідно до Положення про проходження служби рядовим і начальницьким складом органів внутрішніх справ України, про звільнення у відставку Збройних Сил України за пунктом 65 "А" (за віком) полковника внутрішньої служби ОСОБА_1 (С- 464331), в частині відомостей про посаду, на якій ОСОБА_1 проходив службу на момент звільнення, зазначивши правильну посаду - виконуючий обов`язки першого заступника начальника Управління Державного департаменту України з питань виконання покарань в Дніпропетровській області;

- зобов`язати Південно-Східне міжрегіональне управління з питань виконання кримінальних покарань та пробації Міністерства юстиції України надати до Головного управління Пенсійного фонду України в Дніпропетровській області довідку про склад та розмір грошового забезпечення, визначеного за нормами постанови Кабінету Міністрів України, для перерахунку пенсії станом на 01.01.2018, із зазначенням правильної посади ОСОБА_1, на якій він проходив службу на момент звільнення - виконуючий обов`язки першого заступника начальника Управління Державного департаменту України з питань виконання покарань в Дніпропетровській області, із зазначенням достовірного розміру посадового окладу першого заступника начальника управління - 8791,00 грн.

2. Ухвалою Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 13.06.2019 позовну заяву в частині позовних вимог ОСОБА_1 про зобов`язання Південно-Східного міжрегіонального управління з питань виконання кримінальних покарань та пробації Міністерства юстиції України внести зміни до наказу № 116 о/с від 08.11.2011, виданого управлінням Державного департаменту України з питань виконання покарань в Дніпропетровській області відповідно до Положення про проходження служби рядовим і начальницьким складом органів внутрішніх справ України, про звільнення у відставку Збройних Сил України за пунктом 65 "А" (за віком) полковника внутрішньої служби ОСОБА_1 (С-464331), в частині відомостей про посаду, на якій ОСОБА_1 проходив службу на момент звільнення, зазначивши правильну посаду - виконуючий обов`язки першого заступника начальника Управління Державного департаменту України з питань виконання покарань в Дніпропетровській області - залишено без розгляду; повернуто позивачу судовий збір в розмірі 768,40 грн.

3. Рішенням Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 13.06.2019, залишеним без змін постановою Третього апеляційного адміністративного суду від 18.09.2019, у задоволенні позову відмовлено.

4. 04.10.2019 до Верховного Суду надійшла касаційна скарга позивача на рішення Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 13.06.2019 та постанову Третього апеляційного адміністративного суду від 18.09.2019, в якій просить оскаржувані судові рішення скасувати та прийняту нову постанову, якою позов задовольнити.

5. Ухвалою Верховного Суду від 16.10.2019 відкрито касаційне провадження у справі.

6. 14.11.2019 до Верховного Суду надійшов відзив відповідача 2 на касаційну скаргу, в якому просить касаційну скаргу залишити без задоволення, а оскаржувані судові рішення - без змін.

7. 22.11.2019 від позивача надійшли додаткові пояснення у справі, в яких просить відхилити наведені відповідачем заперечення щодо змісту та вимог касаційної скарги.

8. 27.02.2020 від позивача надійшло клопотання про передачу справи на розгляд Великої Палати Верховного Суду.

II. ОБСТАВИНИ СПРАВИ

9. Як встановлено судами попередніх інстанцій, ОСОБА_1 з 09.11.1992 по 10.11.1999 проходив службу в органах МВС України, після чого був переведений до органів кримінально-виконавчої системи, а саме в Державну кримінально-виконавчу службу України, де проходив службу з 10.11.1999 по 08.11.2011.

10. Відповідно до висновку по атестації за період з грудня 2010 року до листопада 2011 року полковник внутрішньої служби ОСОБА_1 (С-464331), начальник відділу організації оперативної роботи управління Державного департаменту України з питань виконання покарань в Дніпропетровській області, займаній посаді відповідає. Підписано 08.11.2011 заступником начальника управління Ребченко О.Г., начальником управління Державної пенітенціарної служби України в Дніпропетровській області полковником міліції ОСОБА_2, з текстом та висновком атестації ознайомлений та згоден - ОСОБА_1

11. Штатний розклад та накази за період служби позивача складені щодо начальника відділу ОСОБА_1 .

12. 08.11.2011 Управлінням Державного департаменту України з питань виконання покарань в Дніпропетровській області відповідно до Положення про проходження служби рядовим і начальницьким складом органів внутрішніх справ України виданий наказ "По особовому складу" від 08.11.2011 № 116 о/с про звільнення у відставку Збройних Сил України за пунктом 65 "А" (за віком) полковника внутрішньої служби ОСОБА_1 (С-464331), начальника відділу організації оперативної роботи управління Державного департаменту України з питань виконання покарань в Дніпропетровській області з 08.11.2011 з правом носіння встановленої форми одягу.

13. Згідно з даними подання про призначення пенсії від 18.11.2011 за №8853, яке надано Управлінням Державного департаменту України з питань виконання покарань в Дніпропетровській області, позивача звільнено з посади начальника відділу організації оперативної роботи управління.

14. Постановою Бабушкінського районного суду міста Дніпропетровська від 10.10.2014 у справі №403/13255/12, залишеною без змін ухвалою Дніпропетровського апеляційного адміністративного суду від 05.08.2015: визнано дії Державної пенітенціарної служби України у Дніпропетровській області по зменшенню посадового окладу ОСОБА_1 з 1690,00 грн до 1450 грн протиправними; визнано протиправними дії Головного управління Пенсійного фонду України в Дніпропетровській області по призначенню ОСОБА_3 пенсії за зменшеним окладом 1450,00 грн та зобов`язано нарахувати та виплатити ОСОБА_1 пенсію, виходячи з розміру посадового окладу 1690,00 грн з 01.08.2012. Вказаним рішенням встановлено, що на момент звільнення з військової служби позивач отримував грошове забезпечення в розмірі 1690,00 грн, а оскільки в період перебування на пенсійному забезпеченні скасовано деякі накази про розмір грошового забезпечення позивача вже після звільнення позивача зі служби, що призвело до зменшення пенсійних виплат, тому права останнього мали бути поновлені.

15. Під час розгляду справи №403/13255/12 встановлювалися факти отримання відповідного розміру грошового забезпечення позивачем для цілей призначення пенсійного забезпечення та відповідність назви посади, з якої звільнено позивача, під сумнів останнім не ставилась, а наказ про звільнення від 08.11.2011 №116 о/с Управління Державного департаменту України з питань виконання покарань в Дніпропетровській області не оспорювався та протиправним в будь-якій частині не визнавався.

16. Відповідно до постанови Кабінету Міністрів України №348 від 18.05.2016 ліквідовано як юридичні особи публічного права територіальні органи управління Державної пенітенціарної служби, утворено як юридичні особи публічного права територіальні органи Міністерства юстиції - міжрегіональні управління з питань виконання кримінальних покарань та пробації. Установлено, що територіальні органи управління Державної пенітенціарної служби, які ліквідуються, продовжують здійснювати повноваження та функції, покладені на зазначені органи, до утворення міжрегіональних управлінь з питань виконання кримінальних покарань та пробації Міністерства юстиції; міжрегіональні управління з питань виконання кримінальних покарань та пробації Міністерства юстиції, що утворюються згідно з пунктом 2 цієї постанови, є правонаступниками територіальних органів управління Державної пенітенціарної служби, які ліквідуються (в т.ч.): Південно-Східне міжрегіональне управління з питань виконання кримінальних покарань та пробації Міністерства юстиції (м. Дніпропетровськ) - управління Державної пенітенціарної служби у Дніпропетровській області; управління Державної пенітенціарної служби в Донецькій області; управління Державної пенітенціарної служби в Запорізькій області.

17. 01.03.2018 у зв`язку з прийняттям Кабінетом Міністрів України постанови від 21.02.2018 №103 "Про перерахунок пенсій особам, які звільнені з військової служби, та деяким іншим категоріям осіб" Головне управління Пенсійного фонду України в Дніпропетровській області направило до Південно-Східного міжрегіонального управління з питань виконання кримінальних покарань та пробації Міністерства юстиції лист про запит довідок для перерахунку пенсій з 01.01.2018 особам начальницького і рядового складу, звільненим з Південно-Східного міжрегіонального управління з питань виконання кримінальних покарань та пробації Міністерства юстиції, зокрема щодо ОСОБА_1

18. Південно-Східне міжрегіональне управління з питань виконання кримінальних покарань та пробації Міністерства юстиції звернулось до Головного управління Пенсійного фонду України в Дніпропетровській області з листом від 23.03.2018 №4/3-4470/нв-18 з проханням уточнити питання щодо надання довідки про розмір грошового забезпечення, що враховується для перерахунку пенсії ОСОБА_1, оскільки постановою Бабушкінського районного суду міста Дніпропетровська від 10.10.2014 по справі №403/13255/12 зобов`язано Головне управління Пенсійного фонду України в Дніпропетровській області виплачувати пенсію останньому із розміру посадового окладу 1690,00 грн, який на той час відповідав розміру посадового окладу першого заступника начальника управління.

19. Головне управління Пенсійного фонду України в Дніпропетровській області надало відповідь від 10.04.2018 №7974/03-02/15, в якій зазначено про те, що довідку про розмір грошового забезпечення, що враховується для перерахунку пенсії ОСОБА_1 необхідно надавати, виходячи з посади, з якої його було звільнено, а саме: начальник відділу з організації оперативної роботи управління Державного департаменту України з питань виконання покарань в Дніпропетровській області.

20. Південно-Східне міжрегіональне управління з питань виконання кримінальних покарань та пробації Міністерства юстиції листом від 12.04.2018 №4/174 направило на адресу Головного управління Пенсійного фонду України в Дніпропетровській області довідку про розмір грошового забезпечення для перерахунку пенсії колишнього співробітника ОСОБА_1, в якій зазначено посаду позивача на день звільнення зі служби - начальник відділу з організації оперативної роботи управління Державного департаменту України з питань виконання покарань в Дніпропетровській області.

21. На підставі цієї довідки відповідачем 1 здійснено перерахунок пенсії позивачу з урахуванням наступних видів грошового забезпечення: посадовий оклад - 6340,00 грн, оклад за спеціальним званням - 1480,00 грн, 45% надбавки за вислугу років - 3519,00 грн, всього - 11339,00 грн.

22. Позивач, не погоджуючись з діями відповідача 1 та відповідача 2 щодо перерахунку пенсії та видачі довідки відповідно з урахуванням посади начальника відділу організації оперативної роботи управління Державного департаменту України з питань виконання покарань в Дніпропетровській області, звернувся з позовом до суду у цій справі.

ІІІ. АРГУМЕНТИ УЧАСНИКІВ СПРАВИ

23. Позивач в обґрунтування своєї позиції посилався на те, що на момент звільнення перебував на посаді виконуючого обов`язки першого заступника начальника Управління Державного департаменту України з питань виконання покарань в Дніпропетровській області, що свідчить про протиправність дій Південно-Східного міжрегіонального управління з питань виконання кримінальних покарань та пробації Міністерства юстиції України, які полягають у наданні 12.04.2018 за вих. № 4/174 до Головного управління Пенсійного фонду України в Дніпропетровській області довідки із зазначенням посади позивача як начальника відділу організації оперативної роботи Управління Державного департаменту України з питань виконання покарань в Дніпропетровській області. Також протиправними є дії Головного управління Пенсійного фонду України в Дніпропетровській області по перерахунку пенсії, оскільки такий перерахунок позивачу здійснено не за посадою виконуючого обов`язки першого заступника начальника Управління Державного департаменту України з питань виконання покарань в Дніпропетровській області, а за посадою начальника відділу з організації оперативної роботи Управління Державного департаменту України з питань виконання покарань в Дніпропетровській області.

24. Представник відповідача 1, заперечуючи щодо задоволення позову, посилався на те, що здійснює перерахунок виключно на підставі документів, отриманих від Управління Державного департаменту України з питань виконання покарань в Дніпропетровській області чи його правонаступника - Південно-Східного міжрегіонального управління з питань виконання кримінальних покарань та пробації Міністерства юстиції України, при цьому змінювати назву посади або на свій розсуд змінювати будь-які дані щодо особи, якій має нараховуватись пенсія, відповідач не має права.

25. Представник відповідача 2 зазначив, що дійсно Південно-Східне міжрегіональне управління з питань виконання кримінальних покарань та пробації Міністерства юстиції України визначене правонаступником Управління Державного департаменту України з питань виконання покарань в Дніпропетровській області, проте на теперішній час ще не прийнято за встановленими процедурами права та обов`язки останнього. Інформація, викладена в довідці про розмір грошового забезпечення в порядку, встановленому постановою Кабінету Міністрів України від 13.02.2008 №45, ґрунтується на матеріалах та даних, що передані до Південно-Східного міжрегіонального управління з питань виконання кримінальних покарань та пробації Міністерства юстиції України, в тому числі з наказу Управління Державного департаменту України з питань виконання покарань в Дніпропетровській області №116 о/с від 08.11.2011, який є чинним та позивачем не оскаржувався.

ІV. ОЦІНКА СУДІВ ПЕРШОЇ ТА АПЕЛЯЦІЙНОЇ ІНСТАНЦІЙ

26. Суд першої інстанції, з висновками якого погодився суд апеляційної інстанції, відмовляючи у задоволенні позову, виходив з того, що відповідача 1 не наділено повноваженням визначати розмір грошового забезпечення та змінювати його, відповідальність за внесення тих чи інших складових грошового забезпечення до довідки про розмір грошового забезпечення для перерахунку пенсії покладається на установу, якою видавалась довідка. Вимога щодо зобов`язання здійснити перерахунок пенсії з іншого розміру посадового окладу ніж 6340,00 грн, а саме з 8791,00 грн, є передчасною, оскільки такий перерахунок може бути здійснено у разі отримання довідки з зазначенням цього розміру посадового окладу, однак оскільки питання розміру грошового забезпечення в довідці на час такої позовної вимоги є спірним, тому вказана позовна вимога є передчасною. Розмір окладу ОСОБА_1, визначений у виданій довідці відповідає посаді, яка прирівняна до відповідної посади в Південно-Східному міжрегіональному управлінні з питань виконання кримінальних покарань та пробації Міністерства юстиції України. Документи, що передані до Південно-Східного міжрегіонального управління з питань виконання кримінальних покарань та пробації Міністерства юстиції та використані для видачі довідки про склад та розмір грошового забезпечення, визначеного за нормами постанови Кабінету Міністрів України для перерахунку пенсії станом на 01.01.2018 із зазначенням посади ОСОБА_1, містять інформацію про посаду позивача - начальник відділу організації оперативної роботи управління Державного департаменту України з питань виконання покарань в Дніпропетровській області. Зважаючи на наведене, у відповідача 2 під час складання довідки були відсутні підстави для її видачі за іншою посадою та іншим посадовим окладом, ніж за посадою начальника відділу організації оперативної роботи управління Державного департаменту України з питань виконання покарань Дніпропетровській області.

V. ДОВОДИ КАСАЦІЙНОЇ СКАРГИ, ВІДЗИВУ НА НЕЇ ТА ДОДАТКОВИХ ПОЯСНЕНЬ

27. Позивач у касаційній скарзі та додаткових поясненнях до неї не погоджується з рішеннями судів попередніх інстанцій, посилаючись на те, що судами попередніх інстанцій не враховано, що Пенсійний фонду України та його головні управління повинні перевіряти правильність складення довідок. Конституцією та чинним законодавством України визначено джерело для обчислення розміру пенсії, а саме відповідні виплати, з яких було сплачено єдиний внесок на загальнообов`язкове державне соціальне страхування, а до 01.01.2011 - страхові внески на загальнообов`язкове пенсійне страхування. Також судами попередніх інстанцій не враховано, що на підставі постанови Бабушкінського районного суду міста Дніпропетровська від 10.10.2014 у справі №403/13255/12, залишеної без змін ухвалою Дніпропетровського апеляційного адміністративного суду від 05.08.2015, пенсія за вислугу років позивачу повинна обчислюватись та сплачуватись виходячи з розміру посадового окладу, який відповідає посаді першого заступника начальника управління Державного департаменту України з питань виконання покарань в Дніпропетровській області. Суди попередніх інстанцій ухвалили оскаржувані судові рішення без урахування позиції, викладеної у постанові Верховного Суду України від 31.03.2015 у справі №21-612а14 та у постановах Верховного Суду від 06.03.2018 у справі №185/1474/17 та від 20.03.2018 у справі №336/368/16-а.

28. Відповідач 2 у відзиві на касаційну скаргу позивача зазначає, що судами попередніх інстанцій правильно встановлені обставини у цій справі, а доводи позивача зводяться до переоцінки доказів у справі, що не входить до повноважень суду касаційної інстанції. Ухвалою Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 13.06.2019 позовну заяву в частині позовних вимог ОСОБА_1 про зобов`язання Південно-Східного міжрегіонального управління з питань виконання кримінальних покарань та пробації Міністерства юстиції України внести зміни до наказу № 116 о/с від 08.11.2011, виданого управлінням Державного департаменту України з питань виконання покарань в Дніпропетровській області відповідно до Положення про проходження служби рядовим і начальницьким складом органів внутрішніх справ України, про звільнення у відставку Збройних Сил України за пунктом 65 "А" (за віком) полковника внутрішньої служби ОСОБА_1 (С-464331), в частині відомостей про посаду, на якій ОСОБА_1 проходив службу на момент звільнення, зазначивши правильну посаду - виконуючий обов`язки першого заступника начальника Управління Державного департаменту України з питань виконання покарань в Дніпропетровській області - залишено без розгляду та таку позивач не оскаржував.

VІ. ВИСНОВКИ ВЕРХОВНОГО СУДУ

29. Перевіривши доводи касаційної скарги, правильність застосування норм матеріального та процесуального права, а також виходячи з меж касаційного перегляду справи, визначених статтею 341 Кодексу адміністративного судочинства України (далі також - КАС України), колегія суддів зазначає наступне.

30. Відповідно до статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

31. Згідно з положеннями частини другої статті 2 КАС України в справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: 1) на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією та законами України; 2) з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; 3) обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); 4) безсторонньо (неупереджено); 5) добросовісно; 6) розсудливо; 7) з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи всім формам дискримінації; 8) пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); 9) з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; 10) своєчасно, тобто протягом розумного строку.


................
Перейти до повного тексту