ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
27 січня 2021 року
м. Київ
справа № 826/16315/18
адміністративне провадження № К/9901/36245/19
Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:
головуючого - Кашпур О. В.,
суддів - Білак М.В., Жука А.В.
за участю:
секретаря судового засідання - Пушенко О.І.,
позивача - ОСОБА_1,
представника відповідача - Мальцева С.С.,
представника третьої особи - Слуценка Р.П.,
розглянув у відкритому судовому засіданні в касаційній інстанції адміністративну справу
№826/16315/18
за позовом ОСОБА_1 до Кабінету Міністрів України, за участю третіх осіб, що не заявляють самостійних вимог на предмет спору - Міністерства енергетики та вугільної промисловості України, Державного підприємство "Львіввугілля" - про визнання бездіяльності протиправною та зобов`язання вчинити певні дії, провадження в якій відкрито
за касаційною скаргою Кабінету Міністрів України на рішення Окружного адміністративного суду міста Києва від 10 липня 2019 року, прийняте в складі колегії суддів: головуючого Кузьменка В.А., суддів Арсірія Р.О., Огурцова О.П., та постанову Шостого апеляційного адміністративного суду від 24 жовтня 2019 року, прийняту в складі колегії суддів: головуючого Лічевецького І.О., суддів Кобаля М.І., Мельничука В.П.
УСТАНОВИВ:
І. Короткий зміст позовних вимог
1. У жовтні 2018 року ОСОБА_1 звернувся до суду з позовом, в якому просив:
- визнати протиправною бездіяльність Кабінету Міністрів України в частині не розгляду подання Міністерства енергетики та вугільної промисловості України від 16 листопада 2017 року №КМ/1-16-3036 про погодження кандидатури позивача на посаду генерального директора Державного підприємства "Львіввугілля";
- зобов`язати Кабінет Міністрів України у порядку встановленому постановою Кабінету Міністрів України від 03 вересня 2008 року №777 "Про порядок проведення конкурсного відбору керівників суб`єктів господарювання державного сектору економіки" в редакції, яка діяла на момент прийняття Комісією для проведення конкурсного відбору керівників суб`єктів господарювання державного сектору економіки, що належить до сфери управління Міненерговугілля України рішення про оголошення позивача переможцем конкурсного відбору на посаду генерального директора Державного підприємства "Львіввугілля", протягом одного місяця з моменту набрання рішенням у даній справі законної сили та на найближчому засіданні Кабінету Міністрів України розглянути питання Міністерства енергетики та вугільної промисловості України від 16 листопада 2017 року №КМ/1-16-3036 про погодження кандидатури позивача на посаду генерального директора Державного підприємства "Львіввугілля", як такого, що успішно пройшов конкурсний відбір.
2. На обґрунтування позовних вимог позивач посилався на те, що Кабінетом Міністрів України протиправно не вчиняються дії щодо розгляду подання Міненерговугілля України від 16 листопада 2017 року №КМ/1-16-3036 про погодження його кандидатури на посаду генерального директора ДП "Львіввугілля. Крім того, такі дії порушують його права та законні інтереси, а також суперечать вимогам Порядку проведення конкурсного відбору керівників суб`єктів господарювання державного сектору економіки, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 03 вересня 2008 року №777.
ІІ. Короткий зміст рішень судів першої та апеляційної інстанцій і мотиви їхнього ухвалення
3. Рішенням Окружного адміністративного суду міста Києва від 10 липня 2019 року, залишеним без змін постановою Шостого апеляційного адміністративного суду від 24 жовтня 2019 року, позов задоволено повністю: визнано протиправною бездіяльність Кабінету Міністрів України щодо не розгляду подання Міністерства енергетики та вугільної промисловості України від 16 листопада 2017 року №КМ/1-16-3036 про погодження кандидатури ОСОБА_1 на посаду генерального директора Державного підприємства "Львіввугілля"; зобов`язано Кабінет Міністрів України розглянути подання Міністерства енергетики та вугільної промисловості України від 16 листопада 2017 року №КМ/1-16-3036 про погодження кандидатури ОСОБА_1 на посаду генерального директора Державного підприємства "Львіввугілля", як такого, що успішно пройшов конкурсний відбір, відповідно до Порядку проведення конкурсного відбору керівників суб`єктів господарювання державного сектору економіки, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 03 вересня 2008 року №777 в редакції, яка діяла на момент прийняття Комісією для проведення конкурсного відбору керівників суб`єктів господарювання державного сектору економіки, що належать до сфери управління Міністерства енергетики та вугільної промисловості України рішення про оголошення позивача переможцем конкурсного відбору на посаду генерального директора Державного підприємства "Львіввугілля".
4. Задовольняючи позовні вимоги, суди першої та апеляційної інстанцій виходили з того, що відповідачем не доведено факту наявності правових підстав для не розгляду подання про погодження кандидатури позивача на посаду генерального директора ДП "Львіввугілля".
ІІІ. Короткий зміст вимог касаційних скарг
5. Не погоджуючись із рішенням Окружного адміністративного суду міста Києва від 10 липня 2019 року та постановою Шостого апеляційного адміністративного суду від 24 жовтня 2019 року, посилаючись на порушення судами першої та апеляційної інстанцій норм матеріального та процесуального права, Кабінет Міністрів України подав касаційну скаргу, в якій просить скасувати зазначені судові рішення судів першої та апеляційної інстанцій та прийняти нове судове рішення про відмову в задоволенні позовних вимог.
6. Касаційна скарга обґрунтована тим, що жодним чинним нормативно-правовим актом не встановлено строк, протягом якого Кабінет Міністрів України повинен погодити кандидатуру, обрану за результатами конкурсного відбору на посаду керівника суб`єкта господарювання державного сектору економіки, а також зазначив, що суди не довели які саме права та законні інтереси позивача порушені Урядом.
IV. Короткий зміст відзиву на касаційні скарги
7. Позивач подав до суду відзив на касаційну скаргу, в якому просить касаційну скаргу залишити без задоволення, а рішення судів попередніх інстанцій - без змін.
8. Державне підприємство "Львіввугілля" подало до суду відзив на касаційну скаргу, в якому просило касаційну скаргу задовольнити, рішення судів попередніх інстанцій скасувати та ухвалити нове судове рішення про відмову в задоволенні позовних вимог.
9. У судовому засіданні представники відповідача та третьої особи підтримали вимоги касаційної скарги та просили задовольнити її у повному обсязі.
10. Позивач заперечив проти задоволення касаційної скарги та просив рішення судів попередніх інстанцій залишити без змін.
V. Рух справи в суді касаційної інстанції
11. Ухвалою Верховного Суду в складі Касаційного адміністративного суду від 26 грудня 2019 року відкрито касаційне провадження за касаційною скаргою Кабінету Міністрів України на рішення Окружного адміністративного суду міста Києва від 10 липня 2019 року та постанову Шостого апеляційного адміністративного суду від 24 жовтня 2019 року.
12. Ухвалою Верховного Суду в складі Касаційного адміністративного суду від 10 грудня 2020 року замінено третю особу у справі - Міністерство енергетики та вугільної промисловості його правонаступником - Міністерством енергетики та захисту довкілля та призначено справу до розгляду у попередньому судовому засіданні за наявними у справі матеріалами на 15 грудня 2020 року.
13. Ухвалою Верховного Суду в складі Касаційного адміністративного суду від 15 грудня 2020 року справу призначено до розгляду у відкритому судовому засіданні на 27 січня 2021 року.
VI. Стислий виклад обставин, установлених судами першої та апеляційної інстанцій
14. Як установлено судами першої та апеляційної інстанцій та вбачається з матеріалів справи, згідно відомостей Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань ДП "Львіввугілля" належить до сфери управління Міненерговугілля України.
15. Рішенням Комісії для проведення конкурсного відбору керівників суб`єктів господарювання державного сектору економіки, що належать до сфери управління Міненерговугілля України (далі - Комісія), оформленим протоколом від 12 жовтня 2017 року №5, ОСОБА_1 оголошено переможцем конкурсного відбору на посаду генерального директора ДП "Львіввугілля".
16. Міненерговугілля України листом від 17 жовтня 2017 року №05/16-9376 звернулось до Голови Львівської обласної державної адміністрації (далі - Львівська ОДА) Синютки О.М. з поданням про погодження призначення ОСОБА_1 на посаду генерального директора ДП "Львіввугілля", як такого, що успішно пройшов конкурсний відбір.
17. Листом від 25 жовтня 2017 року №5/5-8031/0/2-17-4 Голова Львівської ОДА повідомив Міненерговугілля України, що у зв`язку з неврахуванням думки профспілкових організацій та трудового колективу підприємства при проведенні конкурсного відбору, з метою недопущення виникнення соціальної напруги в колективах шахтарів, кандидатура ОСОБА_1 на посаду генерального директора ДП "Львіввугілля" не погоджена.
18. 02 листопада 2017 року Міненерговугілля України листом №05/16-9950 повторно направило Голові Львівської ОДА подання про погодження призначення ОСОБА_1 на посаду генерального директора ДП "Львіввугілля".
19. Голова Львівської ОДА листом від 16 листопада 2017 року №5/5-8627/0/2-17-30 повторно відмовив у погодженні призначення ОСОБА_1 на посаду генерального директора ДП "Львіввугілля".
20. 16 листопада 2017 року Міненерговугілля України направило до Кабінету Міністрів України подання про погодження кандидатури ОСОБА_1 на посаду генерального директора ДП "Львіввугілля".
21. Станом на момент розгляду справи, подання Міненерговугілля України щодо погодження кандидатури позивача на посаду генерального директора ДП "Львіввугілля" Кабінетом Міністрів України не розглянуто.
VIІ. ДЖЕРЕЛА ПРАВА Й АКТИ ЇХНЬОГО ЗАСТОСУВАННЯ
22. Конституція України від 28 червня1996 року №254к/96-ВР
Частина друга статті 19. Органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
23. Кодекс адміністративного судочинства України (у редакції, чинній на момент звернення до суду з цим позовом, далі - КАС України)
Частина друга статті 2 КАС України. У справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: 1) на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією та законами України; 2) з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; 3) обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); 4) безсторонньо (неупереджено); 5) добросовісно; 6) розсудливо; 7) з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи всім формам дискримінації; 8) пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); 9) з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; 10) своєчасно, тобто протягом розумного строку.