ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
26 січня 2021 року
м. Київ
справа № 826/7798/15
адміністративне провадження № К/9901/28274/18
Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:
судді-доповідача Хохуляка В.В., суддів: Бившевої Л.І., Ханової Р.Ф.,
розглянув у попередньому судовому засіданні справу №826/7798/15 за позовом Публічного акціонерного товариства "Укртранснафта" до Міжрегіонального головного управління Державної фіскальної служби - Центрального офісу з обслуговування великих платників про визнання протиправним та скасування рішення, касаційне провадження у якій відкрито за касаційною скаргою Офісу великих платників податків Державної фіскальної служби на постанову Окружного адміністративного суду міста Києва від 29.09.2015 (суддя Данилишин В.М.) та ухвалу Київського апеляційного адміністративного суду від 17.02.2016 (головуючий суддя Міщук М.С., судді: Бєлова Л.В., Гром Л.М.),
ВСТАНОВИВ:
Публічне акціонерне товариство "Укртранснафта" (далі - ПАТ "Укртранснафта", позивач) звернуло до суду з позовом до Міжрегіонального головного управління Державної фіскальної служби - Центрального офісу з обслуговування великих платників (далі - Офіс з обслуговування ВП, відповідач) про визнання протиправним та скасування податкового повідомлення-рішення відповідача від 18.05.2015 №000234102 (далі - оскаржуване рішення).
Постановою Окружного адміністративного суду міста Києва від 29.09.2015, яка залишена без змін ухвалою Київського апеляційного адміністративного суду від 17.02.2016, позов задоволено.
Не погоджуючись з рішеннями судів першої та апеляційної інстанції податковий орган звернувся з касаційною скаргою до Вищого адміністративного суду України.
Ухвалою Вищого адміністративного суду України від 20.09.2016 відкрито касаційне провадження у справі №826/7798/15.
Відповідно до Кодексу адміністративного судочинства України (далі КАС України) в редакції Закону України "Про внесення змін до Господарського процесуального кодексу України, Цивільного процесуального кодексу України, Кодексу адміністративного судочинства України та інших законодавчих актів" від 03.10.2017 №2147-VIII з Вищого адміністративного суду України до Касаційного адміністративного суду у складі Верховного Суду передано матеріали справи №826/7798/15 за правилами підпункту 4 частини першої Розділу VІІ Перехідних положень цього кодексу.
Ухвалою Верховного Суду від 25.01.2021 матеріали справи прийнято до провадження та призначено касаційний розгляд у попередньому судовому засіданні на 26.01.2021.
Згідно з частиною третьою статті 3 КАС України провадження в адміністративних справах здійснюється відповідно до закону, чинного на час вчинення окремої процесуальної дії, розгляду і вирішення справи.
В обґрунтування вимог касаційної скарги податковий орган посилається на порушення судами попередніх інстанцій норм матеріального і процесуального права, а саме статті 159 КАС України. Як зазначає відповідач, з оскаржуваних судових рішень вбачається, що вони не відповідають фактичним обставинам справи, судами досліджено докази вибірково, у свою чергу, дослідженим доказам надана неправильна правова оцінка, що призвело до прийняття протиправних рішень у цій справі. Також зазначає, що як вважає відповідач, при визначенні розміру авансового внеску з податку на прибуток позивачем не було враховано авансові внески при виплаті дивідендів, що здійснювали відокремлені підрозділи ПАТ "Укртранснафта". У касаційній скарзі відповідач просить скасувати рішення судів першої та апеляційної інстанцій, ухвалити нове рішення, яким у задоволенні позову відмовити.
Позивачем подані заперечення на касаційну скаргу, з яких слідує, що Товариство вважає рішення судів попередніх інстанцій законними та обґрунтованими. Як зазначає позивач, розбіжності стосовно наявності недоїмки між сторонами виникли внаслідок застосування податковим органом помилкової методології визначення розміру авансових внесків з податку на прибуток ПАТ "Укртранснафта". Позивач просить залишити касаційну скаргу податкового органу без задоволення, а рішення судів попередніх інстанцій - без змін.
Переглядаючи постанову суду першої інстанції та ухвалу суду апеляційної інстанції в межах доводів та вимог касаційної скарги, перевіряючи дотримання судом апеляційної інстанції норм процесуального права при встановленні фактичних обставин у справі та правильність застосування норм матеріального права, Верховний Суд дійшов висновку, що касаційна скарга не підлягає задоволенню, з огляду на наступне.
Як встановлено судами попередніх інстанцій, відповідачем проведено камеральну перевірку ПАТ "Укртранснафта" по податковій декларації з податку на прибуток за 2013 рік, за результатами якої складено акт камеральної перевірки від 23.02.2015 №223/28-10-41-20131570412 (далі - акт перевірки).
Актом перевірки встановлено порушення ПАТ "Укртранснафта" вимог пункту 46.4 статті 46, підпункту 47.1.1 пункту 47.1 статті 47, пункту 48.1 статті 48 Податкового кодексу України, що призвело до заниження авансових внесків, що підлягає сплаті щомісячно за 2013 рік на суму 263891,00грн. Загальна сума, на яку занижено авансовий внесок з податку на прибуток ПАТ "Укртранснафта", становить 3ʼ 166ʼ 692,00грн.
За результатами адміністративного (досудового) оскарження, висновки акту перевірки залишено без мін.
На підставі акту перевірки, 18.03.2015 відповідачем прийнято оскаржуване рішення, яким ПАТ "Укртранснафта" збільшено грошове зобов`язання з авансових внесків з податку на прибуток за основним платежем у розмірі 3ʼ 166ʼ 692,00грн. та за штрафними санкціями у розмірі 791673,00грн.
Не погоджуючись з прийнятим податковим органом рішенням, Товариство звернулося з адміністративним позовом до суду про його скасування.
Задовольняючи позовні вимоги, суд першої інстанції, з висновками якого погодився апеляційний суд, посилався на те, що податковим органом під час перевірки не було враховано авансових внесків при виплаті дивідендів, що здійснюють відокремлені підрозділи ПАТ "Укртранснафта".
Податковий кодекс України (далі ПК України) регулює відносини, що виникають у сфері справляння податків і зборів, зокрема, вичерпний перелік податків та зборів, що справляються в Україні, та порядок їх адміністрування, платників податків та зборів, їх права та обов`язки, компетенцію контролюючих органів, повноваження і обов`язки їх посадових осіб під час здійснення податкового контролю, а також відповідальність за порушення податкового законодавства.
У справі, що розглядається, підставою для прийняття відповідачем оскаржуваного рішення стало заниження ПАТ "Укртранснафта" авансового внеску з податку на прибуток.
Згідно з пунктом 57.1 статті 57 ПК України, платник податків зобов`язаний самостійно сплатити суму податкового зобов`язання, зазначену у поданій ним податковій декларації, протягом 10 календарних днів, що настають за останнім днем відповідного граничного строку, передбаченого цим Кодексом для подання податкової декларації, крім випадків, встановлених цим Кодексом.
На суму сплачених авансових внесків з податку на прибуток при виплаті дивідендів відповідно до пункту 153.3 статті 153 цього Кодексу (в тому числі за наслідками попередніх звітних (податкових) періодів) зменшується сума авансових внесків з податку на прибуток, визначених цим пунктом.
Якщо сума авансових внесків з податку на прибуток, сплачена при виплаті дивідендів відповідно до пункту 153.3 статті 153 цього Кодексу, перевищує суму авансових внесків з податку на прибуток, визначених цим пунктом, сума перевищення зараховується у зменшення авансових внесків, визначених цим пунктом, у наступних звітних місяцях до повного її погашення.
У складі річної податкової декларації платником податку подається розрахунок щомісячних авансових внесків, які мають сплачуватися у наступні дванадцять місяців. Визначена в розрахунку сума авансових внесків вважається узгодженою сумою грошових зобов`язань.
При цьому, дванадцятимісячний період для сплати авансових внесків визначається починаючи з березня поточного звітного (податкового) року по лютий наступного звітного (податкового) року включно.
Судами з`ясовано, що вбачається з матеріалів справи, ПАТ "Укртранснафта" у р.23 податкової декларації з податку на прибуток, затвердженої наказом Міністерства доходів та зборів України від 30.12.2013 №872, та у р.18 розрахунку податкових зобов`язань щодо сплати консолідованого податку на прибуток зазначені ПАТ "Укртранснафта" суми авансових внесків, що підлягають сплаті у березні 2014 - лютому 2015 року.
Враховуючи розмір податку на прибуток за 2013 рік, який становить 69ʼ 349ʼ 117,00грн., ПАТ "Укртранснафта" визначило розмір місячного авансового внеску з податку на прибуток, наступним чином: 69ʼ 349ʼ 117,00/12 = 5ʼ 779ʼ 093,08грн.
До складу розрахункового розміру місячного авансового внеску з податку на прибуток ПАТ "Укртранснафта" входить:
місячний авансовий внесок з податку на прибуток, що сплачується апаратом ПАТ "Укртранснафта", у розмірі 3ʼ 527ʼ 824,00грн., який зазначений у р.23 податкової декларації з податку на прибуток;
місячний авансовий внесок з податку на прибуток, що сплачується філією "Магістральні нафтопроводи "Дружба", у розмірі 1ʼ 153ʼ 322,00грн., який зазначений у р.19 розрахунку податкових зобов`язань щодо сплати консолідованого податку на прибуток філії "МН "Дружба";
місячний авансовий внесок з податку на прибуток, що сплачується філією "Придніпровські магістральні нафтопроводи", у розмірі 707731,00грн., який зазначений у р.19 розрахунку податкових зобов`язань щодо сплати консолідованого податку прибуток філії;