ПОСТАНОВА
Іменем України
27 січня 2021 року
м. Київ
справа №285/1974/16-а
адміністративне провадження №К/9901/29805/18
Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:
головуючого судді Кравчука В.М., суддів Берназюка Я.О., Стародуба О.П.
розглянув у порядку письмового провадження
касаційну скаргу Новоград-Волинського об`єднаного управління Пенсійного фонду України в Житомирській області
на постанову Новоград-Волинського міськрайонного суду від 10.11.2016 (суддя Савицька Л.Й.) та постанову Житомирського апеляційного адміністративного суду від 14.02.2017 (колегія у складі суддів Майора Г.І., Бучик А.Ю., Шевчук С.М.)
у справі №285/1974/16-а
за позовом ОСОБА_1
до Новоград-Волинського об`єднаного управління Пенсійного фонду України в Житомирській області
про визнання дій протиправними та зобов`язання вчинити дії.
І. РУХ СПРАВИ
1. 19.07.2016 ОСОБА_1 звернулася до суду з позовом до Новоград-Волинського об`єднаного управління Пенсійного фонду України в Житомирській області.
2. У позові просила визнати протиправними дії відповідача щодо відмови у проведенні перерахунку пенсії, зобов`язати відповідача провести перерахунок пенсії у відповідності до рівня прожиткового мінімуму та провести індексацію пенсії з 01 грудня 2013 року.
3. Постановою Новоград-Волинського міськрайонного суду Житомирської області від 10.11.2016 адміністративний позов задоволено частково:
- визнано протиправною бездіяльність Новоград-Волинського об`єднаного управління Пенсійного фонду України в Житомирській області щодо не проведення перерахунку пенсії ОСОБА_1 з урахуванням підвищення розміру щомісячної державної адресної допомоги та необхідності проведення індексації пенсії;
- зобов`язано Новоград-Волинське об`єднане управління Пенсійного фонду України в Житомирській області здійснити ОСОБА_1 перерахунок пенсії з урахуванням підвищення розміру щомісячної державної адресної допомоги, визначеної законодавством та з урахуванням індексації пенсії, починаючи із 01 травня 2016 року.
- в решті позову відмовлено.
4. Постановою Житомирського апеляційного адміністративного суду від 14.02.2017 постанову Новоград-Волинського міськрайонного суду Житомирської області від 10.11.2016 скасовано та прийнято нову постанову, якою позов задоволено частково:
- визнано протиправною відмову Новоград-Волинського об`єднаного управління Пенсійного фонду України в Житомирській області у проведенні з урахуванням індексації перерахунку пенсії за віком ОСОБА_1 у зв`язку із підвищенням прожиткового мінімуму для осіб, які втратили працездатність;
- зобов`язано Новоград-Волинське об`єднане управління Пенсійного фонду України в Житомирській області провести перерахунок пенсії за віком ОСОБА_1 у розмірі, не нижчому ніж розмір прожиткового мінімуму для осіб, які втратили працездатність, відповідно до частини 1 статті 28 Закону України "Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування" з урахуванням індексації пенсії, починаючи з 01 травня 2016 року і провести виплату нарахованих сум (за виключенням проведених виплат);
- в решті позову відмовлено.
5. 14.03.2017 до Вищого адміністративного суду України надійшла касаційна скарга відповідача. У касаційній скарзі відповідач просив скасувати оскаржувані судові рішення та ухвалити нове, яким у задоволенні позову відмовити.
6. Ухвалою Вищого адміністративного суду України від 07.04.2017 відкрито провадження у справі.
7. У зв`язку з ліквідацією Вищого адміністративного суду України справу було передано для розгляду до Верховного Суду.
II. ОБСТАВИНИ СПРАВИ
8. Судами попередніх інстанцій встановлено, що ОСОБА_1 з червня 2013 року перебуває на обліку в Новоград-Волинському об`єднаному управлінні Пенсійного фонду України в Житомирській області та отримує державну пенсію за вислугу років, згідно Закону України "Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування".
9. Розмір пенсії позивача обчислений з урахуванням наявного страхового стажу тривалістю 24 роки 8 місяців 4 дні, та пропорційно наявному трудовому стажу, враховуючи щомісячну державну адресну допомогу становить з 01 травня 2016 року 949 грн.
10. ОСОБА_1 24.05.2016 звернулась до відповідача з заявою про перерахунок пенсії, оскільки розмір її пенсійної виплати в сумі 949 грн. нижчий від прожиткового мінімуму та просила провести індексацію пенсії з 01 грудня 2013 року.
11. Листом від 09.06.2016 року за № 25/л-09 Новоград-Волинське об`єднане управління Пенсійного фонду України в Житомирській області повідомило позивача, що її страховий стаж лише 24 роки 5 місяців 4 дні, а необхідно 30 років страхового стажу, тому розмір пенсії обчислюється пропорційно наявному страховому стажу - 81,39 % від розміру прожиткового мінімуму для осіб, які втратили працездатність. Розмір пенсії, обчислений пропорційно наявному страховому стажу, виходячи з мінімального розміру пенсії за віком та становить з 01.05.2016 року - 919,69 грн. (1130,00 грн. х 81,39%), підвищення за відстрочку виходу на пенсію = 924,83 грн. Оскільки розмір пенсії не досягає 949,00 грн., то відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від 26.03.2008 № 265, надається щомісячна державна адресна допомога у сумі, що не вистачає до зазначеного розміру (24,17 грн.). Таким чином, загальний розмір пенсії складає 949 грн.
12. Позивач з відмовою не погодилася і звернулася до суду.
ІІІ. АРГУМЕНТИ СТОРІН
13. В обґрунтування позовних вимог позивач покликалася на порушення її конституційних прав, оскільки пенсія є її єдиним джерелом існування, розмір якої становить 949 грн., що є меншим розміру прожиткового мінімуму. Також, з посиланням на Закон України "Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування" та Постанову Кабінету Міністрів України №1074 від 11.01.2013 позивач зазначала про наявність правових підстав для проведення індексації пенсії в межах прожиткового мінімуму.
14. Новоград-Волинське об`єднане управління Пенсійного фонду України в Житомирській області заперечувало проти задоволення позовних вимог. Зазначало, що розмір пенсії позивача обчислено з урахуванням наявного страхового стажу тривалістю 24 роки 5 місяців 4 дні, виходячи з мінімального розміру пенсії за віком.
Щодо індексації пенсії, то відповідач з посиланням на Порядок проведення індексації грошових доходів населення, затверджений постановою Кабінету Міністрів України №1078 від 17.07.2003 року, зазначив, що до об`єктів індексації не відносяться соціальні виплати, які визначаються залежно від прожиткового мінімуму, в тому числі пенсії, які обчислені з урахуванням абзацу першого частини першої статті 28 Закону України "Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування".
ІV. ОЦІНКИ СУДІВ ПЕРШОЇ ТА АПЕЛЯЦІЙНОЇ ІНСТАНЦІЇ
15. Задовольняючи позов частково, суд першої інстанції, виходив з того, що позивач в силу положень ст. 46 Конституції України має право на отримання пенсії у розмірі, не меншому аніж прожитковий мінімум для осіб, що втратили працездатність з урахуванням підвищення розміру щомісячної державної адресної допомоги та необхідності проведення індексації пенсії.
16. Скасовуючи рішення суду першої інстанції та задовольняючи позов частково, суд апеляційної інстанції виходив з того, що позивач має право на отримання пенсії в розмірі, не нижчому ніж розмір прожиткового мінімуму для осіб, які втратили працездатність.
Однак, судом першої інстанції було допущено помилку в частині застосування норм процесуального права, а саме безпідставно задоволено позовні вимоги, які не заявлялися позивачем при звернення до суду та безпідставно стягнуто судовий збір з Управління Пенсійного фонду України в Житомирській області, яке не є відповідачем у справі.
V. ДОВОДИ КАСАЦІЙНОЇ СКАРГИ
17. Касаційна скарга обґрунтована тим, що дії УПФ відповідають нормам чинного законодавства, оскільки розмір пенсії позивача обчислено у відповідності до ст. 28 Закону України "Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування" пропорційно наявному трудовому стажу позивача - 24 роки 5 місяців 4 дні та здійснено доплату щомісячної адресної допомоги у розмірі 24,17 грн. відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від 26.03.2008 № 265.
18. Позивач відзиву на касаційну скаргу не подала.
VІ. ВИСНОВКИ ВЕРХОВНОГО СУДУ