1. Правова система ipLex360
  2. Судові прецеденти
  3. Постанова суду



ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ



26 січня 2021 року

м. Київ

справа № 804/5911/17

адміністративне провадження №К9901/56506/18, №К/9901/57811/18



Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду (далі - Суд):

cудді-доповідача - Радишевської О.Р.,

суддів - Кашпур О.В., Уханенка С.А.

розглянув у попередньому судовому засіданні як суд касаційної інстанції адміністративну справу №804/5911/17

за позовом приватного нотаріуса Дніпровського міського нотаріального округу Лозенко Валентини Володимирівни до Міністерства юстиції України, за участю третіх осіб, які не заявляють самостійних вимог на предмет позову, - Державного підприємства "Національні інформаційні системи", Товариства з обмеженою відповідальністю "Агро-Віта 2000", Товариства з обмеженою відповідальністю "Агроволодар", ОСОБА_1, ОСОБА_2, ОСОБА_3 - про визнання протиправним і скасування наказу та висновку комісії, провадження в якій відкрито

за касаційними скаргами приватного нотаріуса Дніпровського міського нотаріального округу Лозенко Валентини Володимирівни та Товариства з обмеженою відповідальністю "Агроволодар" на рішення Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 18 грудня 2017 року, прийняте у складі: головуючого судді Рябчук О.С., суддів Дєєва М.В., Врони О.В., і постанову Дніпропетровського апеляційного адміністративного суду від 14 червня 2018 року, ухвалену в складі: головуючого судді Прокопчук Т.С. суддів Шлай А.В. Кругового О.О.,

УСТАНОВИВ:

І. Суть спору

1. Приватний нотаріус Дніпровського міського нотаріального округу Лозенко Валентина Володимирівна (далі - приватний нотаріус Лозенко В.В., позивачка) звернулася до суду з позовом до Міністерства юстиції України (далі - МЮУ, відповідач), за участю третіх осіб, які не заявляють самостійних вимог на предмет позову, - Державного підприємства "Національні інформаційні системи" (далі - третя особа-1), Товариства з обмеженою відповідальністю "Агро-Віта 2000" (далі - третя особа-2), Товариства з обмеженою відповідальністю "Агроволодар" (далі - третя особа-3), ОСОБА_1 (далі - третя особа-4), ОСОБА_2 (далі - третя особа-5), ОСОБА_3 (далі - третя особа-7) - з вимогами:

1.1. визнати протиправним і скасувати наказ Міністерства юстиції України від 11 вересня 2017 року № 2852/5;

1.2. визнати протиправним і скасувати висновок Комісії з питань розгляду скарг у сфері державної реєстрації від 07 вересня 2017 року за результатом розгляду скарги Товариства з обмеженою відповідальністю "Агро-Віта 2000" від 09 серпня 2017 року №118/а, зареєстрованої в Міністерстві юстиції України 15 серпня 2017 року за № 2427-0-33-17;

1.3. відновити доступ до Державного реєстру речових прав на нерухоме майно, виконання чого доручити Державному підприємству "Національні інформаційні системи", яке є технічним адміністратором Державного реєстру речових прав.

2. На обґрунтування позовних вимог позивачка зазначила, що висновок відповідача про порушення нею вимог Закону України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень" під час державної реєстрації права оренди земельних ділянок за ТОВ "Агроволодар" є безпідставним.

3. Позивачка доводить, що ТОВ "Агроволодар" реєструвало право, яке виникло після 2013 року, при цьому в складі пакету документів, що подавався для державної реєстрації права оренди, було надано витяги з Державного земельного кадастру, яким підтверджується відсутність будь-яких суперечностей між заявленими та вже зареєстрованими правами.

ІІ. Установлені судами фактичні обставини справи

4. Судами попередніх інстанцій встановлено, що у 2012 році ТОВ "Агро-Віта 2000" уклало договори оренди земельних ділянок з кадастровими номерами 1223284500-02-019-0268, 1223284500-02-019-0442, 1223284500-02-028-2337 на сім років, які зареєстровані Відділом Держкомзему у Новомосковському районі Дніпропетровської області.

5. 03 травня 2017 року приватний нотаріус Дніпровського міського нотаріального округу Лозенко В.В. прийняла рішення з індексним номером 35027731, яким на підставі договору оренди від 26 квітня 2017 року №996/04 зареєструвала право оренди земельної ділянки з кадастровим номером 1223284500-02-019-0442 за ТОВ "Агроволодар".

6. 04 травня 2017 року приватний нотаріус Дніпровського міського нотаріального округу Лозенко В.В. прийняла рішення з індексним номером 35043308, яким на підставі договору оренди від 26 квітня 2017 року №011/02 зареєструвала право оренди земельної ділянки з кадастровим номером 1223284500-02-019-0268 за ТОВ "Агроволодар".

7. 04 травня 2017 року приватний нотаріус Дніпровського міського нотаріального округу Лозенко В.В. прийняла рішення з індексним номером 35034515, яким на підставі договору оренди від 26 квітня 2017 року №5003/16 зареєструвала право оренди земельної ділянки з кадастровим номером 1223284500-02-028-2337 за ТОВ "Агроволодар".

8. 15 серпня 2017 року ТОВ "Агро-Віта 2000" звернулося до МЮУ зі скаргою на вказані дії приватного нотаріуса Дніпровського міського нотаріального округу Лозенко В.В., яку мотивувало тим, що земельні ділянки, щодо яких вчинялися реєстраційні дії, знаходяться в користуванні ТОВ "Агро-Віта 2000" на підставі зареєстрованих у встановленому порядку договорів оренди, що було перешкодою для реєстрації права оренди ТОВ "Агроволодар" на них.

9. Розглянувши зазначену скаргу, Комісією з питань розгляду скарг у сфері державної реєстрації Міністерства юстиції України (далі - Комісія) складено висновок від 07 вересня 2017 року, у якому зазначено про порушення приватним нотаріусом Дніпровського міського нотаріального округу Лозенко В.В. вимог абзацу 1 пункту 3 частини третьої статті 10 Закону України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень", суть якого полягає в тому, що під час проведення вказаних реєстраційних дій позивачка не перевірила інформації про наявність або відсутність уже зареєстрованих речових прав на земельні ділянки з метою уникнення існування подвійної реєстрації речових прав на них.

10. Наказом МЮУ від 11 вересня 2017 року №2852/31 скасовано рішення про державну реєстрацію прав та їх обтяжень від 03 травня 2017 року №35027731Ю від 04 травня 2017 року №35034515, №35043308 і заблоковано доступ Лозенко В.В. до Державного реєстру речових прав на нерухоме майно строком на 12 місяців.

11. Не погоджуючись з указаним наказом, позивачка звернулася до суду.

ІІІ. Рішення судів першої та апеляційної інстанцій і мотиви їхнього ухвалення

12. Рішенням Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 18 грудня 2017 року, залишеним без змін постановою Дніпропетровського апеляційного адміністративного суду від 14 червня 2018 року, у задоволенні адміністративного позову відмовлено.

13. Відмовляючи в задоволенні адміністративного позову, суди попередніх інстанцій виходили з того, що позивачка, реєструючи речові права на земельні ділянки, зобов`язаний був перевірити наявність або відсутність уже зареєстрованих прав на неї.

14. Проте вказаного обов`язку не виконав, унаслідок чого право оренди на вказані земельні ділянки було зареєстровано одночасно за двома різними суб`єктами.

15. При цьому суди попередніх інстанцій відхилили посилання позивачки на витяги з Державного земельного кадастру як доказ вчинення вказаних дій, оскільки зазначені витяги були отримані позивачкою не самостійно, а наявна в них інформація була неповною.

IV. Провадження в суді касаційної інстанції

16. Посилаючись на порушення судами попередніх інстанцій норм матеріального та процесуального права позивачка і третя особа-3 звернулися до суду касаційної інстанції зі скаргами, у яких вимагають скасувати вказані судові рішення судів попередніх інстанцій та прийняти нове, яким адміністративний позов задовольнити.

17. На обґрунтування вимог касаційної скарги скаржники зазначили, що судами попередніх інстанцій було неправильно застосовано положення пункту 3 частини третьої статті 10 Закону України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень".

18. За доводами скаржників, указана норма не зобов`язує державного реєстратора, який проводить державну реєстрацію права оренди, що виникло після 01 січня 2013 року, запитувати від будь-яких органів інформацію щодо цього речового права.

19. Відповідач у відзиві на касаційну скаргу зазначив, що судами попередніх інстанцій повно та всебічно встановлено обставини, що мають значення для розгляду справи, і правильно застосовано норми матеріального права до спірних правовідносин, у зв`язку з чим підстав для скасування їхніх рішення немає.

20. За наслідками автоматизованого розподілу касаційні скарги передано на розгляд колегії суддів у складі: судді-доповідача Желтобрюх І.Л., суддів Білоуса О.В., Бевзенка В.М.

21. Ухвалами Верховного Суду від 25 вересня 2018 року відкрито касаційне провадження за вказаними касаційними скаргами.

22. Розпорядженням заступника керівника апарату Верховного Суду - керівника секретаріату Касаційного адміністративного суду - від 24 червня 2019 року, у зв`язку зі зміною спеціалізації та введенням до іншої судової палати судді-доповідача в цій справі, призначений повторний автоматизований розподіл указаних касаційних скарг.

23. За наслідками повторного автоматизованого розподілу судової справи між суддями від 24 червня 2019 року касаційні скарги передано на розгляд колегії суддів: судді-доповідачу Радишевській О.Р., суддям Кашпур О.В., Уханенку С.А.

V. Джерела права й акти їхнього застосування

24. За правилами частини третьої статті 3 КАС України провадження в адміністративних справах здійснюється відповідно до закону, чинного на час вчинення окремої процесуальної дії, розгляду і вирішення справи.

25. 08 лютого 2020 року набрав чинності Закон України від 15 січня 2020 року № 460-IX "Про внесення змін до Господарського процесуального кодексу України, Цивільного процесуального кодексу України, Кодексу адміністративного судочинства України щодо вдосконалення порядку розгляду судових справ", яким до окремих положень Кодексу адміністративного судочинства України, у тому числі щодо меж касаційного перегляду, унесені зміни.

26. Водночас пунктом 2 розділу ІІ "Прикінцеві та перехідні положення" Закону від 15 січня 2020 року №460-IX передбачено, що касаційні скарги на судові рішення, які подані і розгляд яких не закінчено до набрання чинності цим Законом, розглядаються в порядку, що діяв до набрання чинності цим Законом.

27. З урахуванням викладеного, розглядаючи цю справу, Суд керується положеннями Кодексу адміністративного судочинства України, що діяли до набрання чинності змін, унесених Законом України від 15 січня 2020 року № 460-IX.

28. Підстави та порядок державної реєстрації речових прав на нерухоме майно визначені Законом України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень" від 01 липня 2004 року №1952-IV (далі - Закон №1952-IV).

29. Відповідно до пункту 1 частини першої статті 2 Закону №1952-IV державна реєстрація речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень (далі - державна реєстрація прав) - це офіційне визнання і підтвердження державою фактів набуття, зміни або припинення речових прав на нерухоме майно, обтяжень таких прав шляхом внесення відповідних відомостей до Державного реєстру речових прав на нерухоме майно;


................
Перейти до повного тексту