ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
26 січня 2021 року
м. Київ
справа № 826/9063/18
адміністративне провадження № К/9901/33759/19
Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:
головуючого судді Желєзного І. В.,
суддів: Берназюка Я. О., Коваленко Н. В.
розглянув у попередньому судовому засіданні
касаційну скаргу Державної служби України з надзвичайних ситуацій
на рішення Окружного адміністративного суду м. Києва у складі головуючого судді Донця В. А. від 19.06.2019 та постанову Шостого апеляційного адміністративного суду у складі колегії суддів: головуючого судді Безименної Н. В., суддів: Бєлової Л. В., Ключковича В. Ю. від 05.11.2019
у справі №826/9063/18
за позовом ОСОБА_1
до Головного управління Пенсійного фонду України в м. Києві, Київського міського військового комісаріату Міністерства оборони України, Державної служби України з надзвичайних ситуацій
про визнання протиправними дій, зобов`язати вчинити дії
ВСТАНОВИВ:
І. РУХ СПРАВИ
1. У червні 2018 року ОСОБА_1 (далі також - позивач) звернувся до суду з позовом до Головного управління Пенсійного фонду України в м. Києві (далі також - відповідач 1, ГУ ПФ України в м. Києві), Київського міського військового комісаріату Міністерства оборони України (далі також - відповідач 2), Державної служби України з надзвичайних ситуацій (далі також - відповідач 3, ДСНС), в якому з урахуванням заяви про уточнення позовних вимог просив:
- визнати протиправною відмову Головного управління Пенсійного фонду в м. Києві щодо перерахування і виплати ОСОБА_1 як пенсіонеру Державної служби України з надзвичайних ситуацій пенсії відповідно до вимог постанови Кабінету Міністрів України "Про перерахунок пенсій особам, які звільнені з військової служби, та деяким іншим категоріям осіб" від 21.02.2018 №103 (далі також - Постанова №103, у редакції, чинній на момент виникнення спірних правовідносин) згідно з довідкою Державної служби України з надзвичайних ситуацій про розмір його грошового забезпечення, визначеного станом 01.03.2018;
- зобов`язати Головне управління Пенсійного фонду України в м. Києві перерахувати і виплатити ОСОБА_1 пенсію відповідно до вимог постанови Кабінету Міністрів України від 21.02.2018 №103 згідно з довідкою Державної служби України з надзвичайних ситуацій про розмір його грошового забезпечення, визначеного станом на 01.03.2018, починаючи з 01.01.2018 з урахуванням раніше виплачених сум, та виплачувати таке підвищення надалі, як це передбачено статтями 1 і 2 цієї Постанови;
- зобов`язати Головне управління Пенсійного фонду України в м. Києві складати списки на підставі рішень уповноваженого органу про перерахунки пенсій за встановленою формою та подавати їх до Державної служби України з надзвичайних ситуацій з метою видачі довідок про розмір грошового забезпечення;
- зобов`язати Державну службу України з надзвичайних ситуацій видати ОСОБА_1 довідку про розмір його грошового забезпечення (згідно з додатком 2 Порядку в редакції постанови Кабінету Міністрів України від 21.02.2018 №103), визначеного станом на 01.03.2018, за відповідною посадою начальника Голови управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій в Полтавській області, яка за кваліфікаційними характеристиками прирівнюється до посади, з якої він був звільнений зі служби;
- зобов`язати Київський міський військовий комісаріат зняти ОСОБА_1 з обліку як пенсіонера Міністерства оборони України.
2. Рішенням Окружного адміністративного суду м. Києва від 19.06.2019, залишеним без змін постановою Шостого апеляційного адміністративного суду від 05.11.2019, позов задоволено частково: зобов`язано Державну службу України з надзвичайних ситуацій підготувати та направити до Головного управління Пенсійного фонду України в м. Києві довідку про розмір грошового забезпечення, що враховується для перерахунку пенсії ОСОБА_1, визначеного станом на 01.03.2018, за відповідною посадою, яка за кваліфікаційними характеристиками прирівнюється до посади, з якої він був звільнений зі служби. У задоволенні решти позовних вимог - відмовлено.
3. 04.12.2019 від Державної служби України з надзвичайних ситуацій подано до Верховного Суду касаційну скаргу на рішення Окружного адміністративного суду м. Києва від 19.06.2019 та постанову Шостого апеляційного адміністративного суду від 05.11.2019 у справі №826/9063/18, в якій просить оскаржувані судові рішення в частині задоволення позовної вимоги до відповідача 3 скасувати та ухвалити нове рішення, яким у задоволенні позовних вимог до відповідача 3 відмовити.
4. Ухвалою Верховного Суду від 16.12.2019 відкрито касаційне провадження у справі.
5. 11.01.2020 до Верховного Суду надійшов відзив позивача на касаційну скаргу, в якому просить відмовити у задоволенні касаційної скарги та залишити оскаржувані судові рішення без змін.
II. ОБСТАВИНИ СПРАВИ
6. Як встановлено судами попередніх інстанцій, відповідно до наказу Міністра оборони СРСР від 20.02.1991 №0155 полковника ОСОБА_1 звільнено в запас на підставі статті 59 пункту "б" (по хворобі) Положення про проходження військової служби офіцерським складом Збройних сил СРСР з посади начальника штабу - заступника начальника Цивільної оборони Полтавської області.
7. Позивач перебуває на пенсійному обліку в ГУ ПФ України в м. Києві та отримує пенсію за вислугу років відповідно до Закону України "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб".
8. Постановою Шевченківського районного суду м. Києва від 14.06.2012 у справі №2610/10727/2012, залишеною без змін ухвалою Київського апеляційного адміністративного суду від 08.10.2013, позовні вимоги ОСОБА_1 до Головного управління Пенсійного фонду України в м. Києві задоволено: визнано протиправними дії Головного управління Пенсійного фонду України в м. Києві з 03.11.2011 щодо нарахування ОСОБА_1 пенсії згідно з довідкою Міністерства оборони України, що призвело до її зменшення; зобов`язано Головне управління Пенсійного фонду України в м. Києві нараховувати ОСОБА_1 пенсію, починаючи з 03.11.2011, відповідно до довідки Міністерства України з питань надзвичайних ситуацій та у справах захисту населення від наслідків Чорнобильської катастрофи.
9. Постановою Київського апеляційного адміністративного суду від 15.12.2016 у справі №761/23411/15-а, залишеною без змін постановою Верховного Суду від 28.03.2018, зобов`язано Державну службу України з надзвичайних ситуацій підготувати та направити на адресу Головного управління Пенсійного фонду України в м. Києві довідку про розмір грошового забезпечення ОСОБА_1 станом на 01.04.2012 за відповідною посадою, яка за кваліфікаційними характеристиками прирівнюється до посади, з якої він був звільнений для вирішення питання про здійснення підвищення до пенсій позивача відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від 23.04.2012 №355 та зобов`язано Державну службу України з надзвичайних ситуацій поставити ОСОБА_1 на облік як пенсіонера в Державну службу України надзвичайних ситуацій.
10. Позивач звернувся до начальника Головного управління Пенсійного фонду України в м. Києві із заявою від 27.03.2018, в якій просив поставити його на облік в ГУ ПФ України в м. Києві як пенсіонера Державної служби України з надзвичайних ситуацій та перерахувати позивачу пенсію відповідно до вимог постанови Кабінету Міністрів України від 21.02.2018 №103 на підставі довідки Державної служби України з надзвичайних ситуацій про розмір грошового забезпечення, визначеного станом на 01.03.2018, за відповідною посадою.
11. Головне управління Пенсійного фонду України в м. Києві листом від 12.04.2018 №14178/03/0-3078 повідомило позивача, що у березні 2017 року Державною службою України з надзвичайних ситуацій на виконання вимог ухвали Київського апеляційного адміністративного суду від 15.12.2016 надіслано до Управління довідку від 10.03.2017 №20/113/1 про розмір грошового забезпечення для проведення ОСОБА_1 підвищення пенсії, а також звернення про його облік в Головному управлінні Пенсійного фонду України в м. Києві як пенсіонера Державної служби України з надзвичайних ситуацій.
12. Позивач звернувся до начальника Головного управління Пенсійного фонду України в м. Києві з заявою від 26.04.2018, в якій просив звернутися до Державної служби України з надзвичайних ситуацій з запитом про надання йому довідки про грошове забезпечення, що визначене станом на 01.03.2018 за відповідною посадою.
13. Листом від 27.04.2018 №16838/03/0-3018/20-3078/1 Головне управління Пенсійного фонду України в м. Києві повідомило, що Державною службою України з надзвичайних ситуацій довідки видаються на осіб, які звільнені зі служби у штабах військах Цивільної оборони України, що ліквідовані, органах та підрозділах цивільного захисту та Держтехногенбезпеки.
14. 26.04.2018 позивач звернувся до Державної служби України з надзвичайних ситуацій із заявою, в якій просив відповідно до вимог Постанови №103 надати довідку про грошове забезпечення, що визначене станом на 01.03.2018 за відповідною посадою, яка за кваліфікаційними характеристиками прирівнюється до посади, з якої позивача було звільнено, для представлення довідки до ГУ ПФ в м.Києві.
15. Вважаючи, що відповідачами порушено права ОСОБА_1 на пенсійне забезпечення, оскільки, зокрема, Державна служби України з надзвичайних ситуацій не надала відповідної довідки про грошове забезпечення для здійснення перерахунку пенсії позивача, останній звернувся до суду з даним позовом.
ІІІ. АРГУМЕНТИ УЧАСНИКІВ СПРАВИ
16. Позивач в обґрунтування позовних вимог посилався на те, що рішеннями судів встановлено право ОСОБА_1 отримувати пенсію як пенсіонера Державної служби з надзвичайних ситуацій та право на перерахунок пенсії на підставі довідки про грошове забезпечення, виданої цією Службою. Головне управління Пенсійного фонду України в м. Києві неправомірно відмовило в поставлені позивача на облік як пенсіонера Державної служби з надзвичайних ситуацій та підготовці і направленні списків для отримання довідки про грошове забезпечення.
17. Представник Головного управління Пенсійного фонду України в м. Києві проти позову заперечував та пояснив, що оскільки після проведення змін облікових даних позивача згідно з ухвалою Шевченківського районного суду міста Києва від 22.10.2018 у справі №761/23411/15-а Кабінет Міністрів України не приймав рішення, що могло б бути підставою для перерахунку пенсій військовослужбовців, правові підстави для проведення нового перерахунку пенсії позивача відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від 21.02.2018 №103 відсутні. Оскільки справа №761/23411/15-а розглянута до прийняття постанови Кабінету Міністрів України від 21.02.2018 №103, суд не покладав зобов`язання на Головне управління Пенсійного фонду України в м. Києві здійснити перерахунок пенсії позивача.
18. Представник Державної служби України з надзвичайних ситуацій заперечував щодо задоволення позовних вимог, посилаючись на те, що оскільки позивач є пенсіонером Міністерства оборони України, у Служби відсутні підстави для оформлення довідки про розмір грошового забезпечення позивача для перерахунку пенсії. Згідно з інформацією Департаменту економіки і фінансів Державної служби України з надзвичайних ситуацій, наданої листом від 10.04.2019 №20-143/1, у списках для оформлення довідок про розмір грошового забезпечення для перерахунку пенсії, що надійшла від Головного управління Пенсійного фонду України у м. Києві інформація про позивача відсутня.
ІV. ОЦІНКА СУДІВ ПЕРШОЇ ТА АПЕЛЯЦІЙНОЇ ІНСТАНЦІЙ
19. Суд першої інстанції, з висновком якого погодився суд апеляційної інстанції частково задовольняючи позов, виходив з того, що під час судового розгляду справи змінились обставини - позивача взято на облік як пенсіонера Державної служби України з надзвичайних ситуацій, а тому наявні підстави для зобов`язання Державної служби України з надзвичайних ситуацій підготувати та направити до Головного управління Пенсійного фонду України в м. Києві довідку про розмір грошового забезпечення, що враховується для перерахунку пенсії ОСОБА_1, визначеного станом на 01.03.2018, за відповідною посадою, яка за кваліфікаційними характеристиками прирівнюється до посади, з якої він був звільнений зі служби. З огляду на те, що судами у справах №2610/10727/2012З, №761/9879/14-а та №761/23411/15-а встановлено право позивача на пенсію (перерахунок пенсії) як пенсіонера Державної служби України з надзвичайних ситуацій (правонаступника відповідних державних органів), а також визначено орган, уповноважений на видачу довідки про розмір грошового забезпечення позивача, а саме ДСНС як правонаступник штабів Цивільної оборони України і СРСР, та оскільки полковника ОСОБА_1 звільнено в запас з посади начальника штабу - заступника начальника Цивільної оборони Полтавської області та право позивача на пенсію (перерахунок пенсії) як пенсіонера Державної служби України з надзвичайних ситуацій (правонаступника відповідних державних органів) встановлено судовими рішеннями, які набрали законної сили, належним способом захисту є зобов`язання ДСНС видати довідку для перерахунку пенсії.
V. ДОВОДИ КАСАЦІЙНОЇ СКАРГИ ТА ВІДЗИВУ НА НЕЇ
20. Відповідач 3 у касаційній скарзі не погоджується з рішеннями судів попередніх інстанцій та зазначає, що судами попередніх інстанцій не враховано, що у списках для оформлення довідок про розмір грошового забезпечення для перерахунку пенсій, що надійшли від Головного управління ПФ України у м. Києві, позивача не зазначено. ДСНС видає довідки особам, звільненим із штабів Цивільної оборони України, однак позивача звільнено з Міністерства оборони СРСР. Відсутня правова підстава для здійснення перерахунку пенсії у зв`язку із набранням законної сили рішенням Окружного адміністративного суду м. Києва від 05.03.2019 у справі №826/3858/18.
21. Позивач у відзиві на касаційну скаргу зазначає, що судами попередніх інстанцій правильно встановлено фактичні обставини справи, а судові рішення ухвалено із правильним застосуванням норм матеріального права при дотриманні норм процесуального права.
VІ. ВИСНОВКИ ВЕРХОВНОГО СУДУ
22. Перевіривши доводи касаційної скарги, правильність застосування норм матеріального та процесуального права, а також виходячи з меж касаційного перегляду справи, визначених статтею 341 Кодексу адміністративного судочинства України (далі також - КАС України), колегія суддів зазначає наступне.
23. Відповідно до статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
24. Згідно з положеннями частини другої статті 2 КАС України в справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: 1) на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією та законами України; 2) з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; 3) обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); 4) безсторонньо (неупереджено); 5) добросовісно; 6) розсудливо; 7) з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи всім формам дискримінації; 8) пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); 9) з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; 10) своєчасно, тобто протягом розумного строку.