Ухвала
19 січня 2021 року
м. Київ
Справа № 359/3373/16-ц
Провадження № 14-2 цс 21
Велика Палата Верховного Суду у складі:
судді-доповідача Пророка В. В.,
суддів Анцупової Т. О., Британчука В. В., Власова Ю. Л., Григор`євої І. В., Гриціва М. І., Гудими Д. А., Данішевської В. І., Єленіної Ж. М., Катеринчук Л. Й., Князєва В. С., Крет Г. Р., Лобойка Л. М., Пількова К. М., Прокопенка О. Б., Рогач Л. І., Ситнік О. М., Сімоненко В. М., Ткача І. В., Штелик С. П.
перевірила дотримання порядку передачі на розгляд Великої Палати Верховного Суду справи за позовом першого заступника прокурора Київської області, який діє в інтересах держави в особі Кабінету Міністрів України та Державного підприємства "Бориспільське лісове господарство", до Щасливської сільської ради Бориспільського району Київської області, ОСОБА_1, ОСОБА_2, ОСОБА_3, ОСОБА_4, Товариства з обмеженою відповідальністю "Березова роща", Товариства з обмеженою відповідальністю "Сілквей комунікейшн", Товариства з обмеженою відповідальністю "Зелена садиба", треті особи, які не заявляють самостійних вимог щодо предмета спору, на стороні відповідачів: ОСОБА_5, ОСОБА_6, ОСОБА_7, ОСОБА_8, ОСОБА_9, ОСОБА_10, ОСОБА_11, ОСОБА_12, ОСОБА_13, ОСОБА_14, ОСОБА_15, ОСОБА_16, ОСОБА_17, ОСОБА_18, ОСОБА_19, ОСОБА_20, ОСОБА_21, Реєстраційна служба Бориспільського міськрайонного управління юстиції, Головне територіальне управління юстиції в Київській області, приватний нотаріус Бориспільського районного нотаріального округу Мурга Світлана Геннадіївна, про визнання недійсними рішень органу місцевого самоврядування, державних актів на право власності на земельні ділянки, свідоцтв про право власності на земельні ділянки, рішень про державну реєстрацію права власності на ці об`єкти нерухомого майна, договорів іпотеки та витребування земельних ділянок із чужого незаконного володіння
за касаційною скаргою заступника прокурора Київської області на рішення Бориспільського міськрайонного суду Київської області від 21 листопада 2017 року та постанову Апеляційного суду Київської області від 20 березня 2018 року та
ВСТАНОВИЛА:
1. У квітні 2016 року перший заступник прокурора Київської області, діючи в інтересах держави в особі Кабінету Міністрів України та Державного підприємства "Бориспільське лісове господарство" (далі - ДП "Бориспільський лісгосп "), звернувся до суду із зазначеним позовом, у якому просив: визнати недійсними рішення Щасливської сільської ради від 24 лютого 2004 року № 153.12-16-XXIV та № 153.77-16-XXIV - № 153.87?16?XXIV, від 27 травня 2010 року № 1052-35-V та від 21 березня 2013 року № 1604-24-VI - №1607-24-VI; визнати недійсними державні акти на право власності на земельні ділянки від 27 серпня 2010 року серії ЯЛ № 008261 та № 008262, від 30 грудня 2011 року серії ЯМ № 338380 та № 338381, свідоцтва про право власності на земельні ділянки від 29 грудня 2015 року серії НОМЕР_1 та НОМЕР_2, від 04 січня 2016 року серії НОМЕР_3; визнати недійсними рішення приватного нотаріуса Бориспільського районного нотаріального округу від 29 липня 2013 року № 4476870 та № 4475393, рішення реєстраційної служби Бориспільського МРУЮ від 22 квітня 2013 року № 1855673 та № 1856869, рішення УДР ГТУЮ у Київській області від 28 грудня 2015 року № 27581652 та № 27578999, від 31 грудня 2015 року № 27737496 та № 27737520; витребувати із чужого незаконного володіння відповідачів земельні ділянки на користь держави в особі Кабінету Міністрів України.
2. У ході розгляду цивільної справи перший заступник прокурора Київської області подав заяви про часткову зміну предмета позову та просив додатково визнати недійсними договори іпотеки спірних земельних ділянок, які укладені 19 липня 2016 року між ТОВ "Сілквей комунікейшн", ТОВ "Березова роща" та ТОВ "Зелена садиба".
3. Позов мотивований тим, рішенням Щасливської сільської ради від 24 лютого 2004 року № 153.12-16-XXIV припинено право ДП "Бориспільський лісгосп" на користування земельною ділянкою площею 10,0 га та передано цю земельну ділянку до земель запасу Щасливської сільської ради.
4. Рішеннями Щасливської сільської ради від 24 лютого 2004 року № 153.77?16-XXIV - № 153.87-16-XXIV у власність ОСОБА_11, ОСОБА_12, ОСОБА_13, ОСОБА_22, ОСОБА_15, ОСОБА_16, ОСОБА_18, ОСОБА_19 та ОСОБА_20 передані земельні ділянки площею по 0,25 га, а у власність ОСОБА_17 та ОСОБА_21 - земельні ділянки площами 0,145 га та 0,12 га для будівництва та обслуговування жилого будинку в с. Проліски Бориспільського району Київської області. На підставі цих рішень 21 квітня 2004 року зазначеним особам видані державні акти на право власності на земельні ділянки серії КВ № 071981 - № 071984 та № 111502 - № 111508. У такий спосіб ОСОБА_11, ОСОБА_12, ОСОБА_13, ОСОБА_22, ОСОБА_15, ОСОБА_16, ОСОБА_18, ОСОБА_19 та ОСОБА_20 приватизували розташовані в с. Проліски Бориспільського району Київської області земельні ділянки площею по 0,25 га з кадастровими номерами 3220888000:03:001:0001 ? 3220888000:03:001:0002, 3220888000:03:001:0004 - 3220888000:03:001:0008, 3220888000:03:001:0010 - 3220888000:03:001:0011, а ОСОБА_17 та ОСОБА_21 - земельні ділянки площею по 0,145 га та 0,12 га з кадастровими номерами 3220888000:03:001:0003 та 3220888000:03:001:0009 з цільовим призначенням - для будівництва та обслуговування жилого будинку.
5. 22 та 29 грудня 2004 року ОСОБА_23, діючи від імені ОСОБА_11, ОСОБА_12, ОСОБА_13, ОСОБА_22 та ОСОБА_15, уклав з ОСОБА_7 договори купівлі - продажу, за якими він відчужив у власність ОСОБА_7 розташовані в с. Проліски Бориспільського району Київської області земельні ділянки площею по 0,25 га з кадастровими номерами 3220888000:03:001:0001, 3220888000:03:001:0002, 3220888000:03:001:0004 - 3220888000:03:001:0006 з цільовим призначенням для будівництва та обслуговування жилого будинку.
6. 22 грудня 2004 року ОСОБА_24, діючи від імені ОСОБА_16, ОСОБА_17, ОСОБА_18, ОСОБА_19, ОСОБА_20 та ОСОБА_21, уклав з ОСОБА_5 договори купівлі - продажу, за якими він відчужив у власність ОСОБА_5 розташовані в с. Проліски Бориспільського району Київської області земельні ділянки площею 0,25 га з кадастровими номерами 3220888000:03:001:0007, 3220888000:03:001:0008, 3220888000:03:001:0010 - 322088800:03:001:0011, а також площами 0,145 га та 0,12 га з кадастровими номерами 3220888000:03:001:0003 та 322888000:03:001:0009 з цільовим призначенням - для будівництва та обслуговування жилого будинку.
7. 24 травня 2005 року ОСОБА_7 та ОСОБА_5 видані державні акти на право власності на земельні ділянки серії ЯБ № 284109 та № 284110. У такий спосіб ОСОБА_7 набув прав власності на розташовані в с. Проліски Бориспільського району Київської області земельні ділянки площами 0,5 га та 0,75 га з кадастровими номерами 3220888000:03:001:0012 та 3220888000:03:001:0013, а ОСОБА_5 - на земельні ділянки площами 0,145 га та 1,12 га з кадастровими номерами 3220888000:03:001:0003 та 3220888000:03:001:0014 з цільовим призначенням - для будівництва та обслуговування жилого будинку.
8. 16 травня 2007 року ОСОБА_7 та ОСОБА_5 уклали з ОСОБА_6 договори купівлі - продажу, за яким вони відчужили у власність ОСОБА_6 вказані земельні ділянки. 25 червня 2007 року йому видані державні акти на право власності на земельні ділянки серії ЯД № 781577, № 781578 та № 781580, а також серії ЯЕ № 613497. Після цього ОСОБА_6 передав придбані ним земельні ділянки до статутних фондів ТОВ "Березова роща" та ТОВ "Сілквей комунікейшн".
9. Рішеннями УДР ГТУЮ у Київській області від 28 грудня 2015 року № 27581652, № 27578999, № 27737496 та від 31 грудня 2015 року № 27737520 за ТОВ "Березова роща" та ТОВ "Сілквей комунікейшн" зареєстровано право власності на вказані земельні ділянки.
10. Крім того, рішенням Щасливської сільської ради від 27 травня 2010 року № 1052-35-V затверджений проект землеустрою щодо відведення земельних ділянок у власність ОСОБА_10, ОСОБА_8, ОСОБА_4 та ОСОБА_3 для ведення особистого селянського господарства в с. Проліски Бориспільського району Київської області. На підставі цього рішення серпня 2010 року їм були видані державні акти на право власності на земельні ділянки серії ЯЛ № 008261 - № 008264. У такий спосіб ОСОБА_8 приватизував земельну ділянку площею 0,8210 га з кадастровим номером 3220888000:03:001:0018, а ОСОБА_3, ОСОБА_4 та ОСОБА_10 - земельні ділянки площею по 0,99 га з кадастровими номерами 3220888000:03:001:0019 та 3220888000:03:001:0020 з цільовим призначенням - для ведення особистого селянського господарства, розташовані в с. Проліски Бориспільського району Київської області.
11. 01 жовтня 2010 року ОСОБА_25, діючи від імені ОСОБА_8, уклав з ОСОБА_9 та ОСОБА_1 договір купівлі - продажу, за яким він відчужив у їх власність розташовану в с. Проліски Бориспільського району Київської області земельну ділянку площею 0,8210 га з кадастровим номером 3220888000:03:001:0018 з цільовим призначенням для ведення особистого селянського господарства. На підставі цього договору 30 грудня 2011 року ОСОБА_9 був виданий державний акт на право власності на земельні ділянки серії ЯМ № 338371, а ОСОБА_1 - державні акти на право власності на земельні ділянки серії ЯМ № 338380 та № 338381. У такий спосіб ОСОБА_9 набув право власності на земельну ділянку площею 0,6210 га з кадастровим номером 3220888000:03:001:0022, а ОСОБА_1 - на земельні ділянки площею по 0,10 га з кадастровими номерами 3220888000:03:001:0023 та 3220888000:03:001:0024 з цільовим призначенням - для ведення особистого селянського господарства, розташовані в с. Проліски Бориспільського району Київської області.
12. Рішеннями Щасливської сільської ради від 21 березня 2013 року № 1604?24?VI - № 1607-24-VI затверджені проекти землеустрою щодо зміни цільового призначення земельних ділянок, набутих у власність ОСОБА_9, ОСОБА_3 , ОСОБА_4 та ОСОБА_10, з "ведення особистого селянського господарства" на "під будівництво готельно - ресторанного комплексу та обслуговування автотранспорту". Після цього ОСОБА_9 та ОСОБА_10 уклали з ОСОБА_2 договори купівлі - продажу, за якими вони відчужили у власність ОСОБА_2 земельні ділянки площею 0,99 га з кадастровим номером 3220888000:03:001:0020 та площею 0,621 га з кадастровим номером 3220888000:03:001:0022 га з цільовим призначенням - під будівництво готельно - ресторанного комплексу та обслуговування автотранспорту, розташовані в с. Проліски Бориспільського району Київської області. Однак припинення права ДП "Бориспільський лісгоп" на користування земельною ділянкою площею 10,0 га відносилось до повноважень Кабінету Міністрів України, а не Щасливської сільської ради. Крім того, органи лісового господарства не надавали згоди на переведення лісових земель до нелісових для використання у цілях, не пов`язаних з веденням лісового господарства.
13. Посилаючись на зазначені обставини, прокурор вважав, що приватизація земельних ділянок проведена з порушеннями частини дев`ятої статті 149 Земельного кодексу України (далі - ЗК України) та статті 42 Лісового кодексу України (далі - ЛК України). Власники земельних ділянок, які незаконно приватизували ці об`єкти нерухомого майна, не мали права відчужувати земельні ділянки та змінювати їх цільове призначення.
14. Рішенням Бориспільського міськрайонного суду Київської області від 21 листопада 2017 року у задоволенні позову відмовлено.
15. Відмовляючи у задоволенні позову, суд першої інстанції виходив з того, що обставини, на які посилається прокурор як на підставу для задоволення позову, не знайшли свого повного підтвердження в судовому засіданні, оскільки не ґрунтуються на достатніх, належних та допустимих доказах, при цьому заперечення відповідачів ґрунтуються на законі та письмових доказах, у тому числі на чинних судових рішеннях.
16. Крім того, суд першої інстанції вказав, що пред`явлення першим заступником прокурора Київської області до суду цього позову, аналогічного до позову, поданого ним у грудні 2014 року, зі збільшенням кількості відповідачів та третіх осіб, які не заявляють самостійних вимог, та частковою зміною юридичних підстав позову свідчить про зловживання заступником прокурора Київської області правом на звернення до суду.
17. Постановою Апеляційного суду Київської області від 20 березня 2018 року апеляційну скаргу першого заступника прокурора Київської області залишено без задоволення, а рішення Бориспільського міськрайонного суду Київської області від 21 листопада 2017 року - без змін. Виключено з мотивувальної частини рішення суду першої інстанції посилання на зловживання з боку першого заступника прокурора Київської області правом на звернення до суду.
18. Залишаючи без змін рішення суду першої інстанції, апеляційний суд виходив з того, що судом першої інстанції повно і всебічно з`ясовані всі обставини справи, дана належна правова оцінка доказам, висновки суду відповідають фактичним обставинам справи, а ухвалене рішення відповідає вимогам матеріального і процесуального права, тому підстави для його скасування відсутні.
19. Також апеляційний суд дійшов висновку про необхідність виключення з мотивувальної частини рішення суду першої інстанції посилання на зловживання з боку першого заступника прокурора Київської області правом на звернення до суду з огляду на те, що вказане питання вирішується в іншому порядку.
20. У травні 2018 року перший заступник прокурора Київської області засобами поштового зв`язку подав до Верховного Суду касаційну скаргу на рішення Бориспільського міськрайонного суду Київської області від 21 листопада 2017 року та постанову Апеляційного суду Київської області від 20 березня 2018 року у вищевказаній справі, в якій, посилаючись на неправильне застосування судами норм матеріального права та порушення норм процесуального права, просить оскаржувані судові рішення скасувати та постановити нове рішення, яким задовольнити його позовні вимоги.
21. Касаційна скарга, серед іншого, мотивована тим, що суди першої та апеляційної інстанцій на порушення вимог статей 78, 79, 89, 263 Цивільного процесуального кодексу України (далі - ЦПК України) не сприяли всебічному і повному з`ясуванню усіх обставин справи, у зв`язку із чим до спірних правовідносин неправильно застосували положення ЦПК України щодо наслідків спливу позовної давності, що обмежило право Кабінету Міністрів України та ДП "Бориспільський лісгосп" на судовий захист порушених інтересів, як загалом Українського народу, який є згідно зі статтею 13 Конституції України власником землі та інших природних ресурсів, що знаходяться в межах території України; безпідставно дійшли висновку про обізнаність ДП "Бориспільський лісгосп" та Кабінету Міністрів України станом на кінець 2003 року як позивачів у справі про порушення норм земельного та лісового законодавства; залишили без належної правової оцінки клопотання Кабінету Міністрів України та прокурора про визнання поважними причин пропуску позовної давності для звернення до суду з цим позовом та не навели жодних мотивів на обґрунтування відсутності підстав для його поновлення; не врахували те, що в силу положень статей 330, 387, 658 Цивільного кодексу України (далі - ЦК України) право власності дійсного власника майна презюмується і не припиняється із втратою майна. Це право підлягає захисту протягом усього часу наявності в особи титулу власника майна, а єдиним обмеженням права власності в часі є інститут набувальної давності, який передбачає право особи, яка добросовісно заволоділа майном, отримати його у власність зі спливом певного строку, встановленого законом, якщо дійсний власник не звернеться до цього часу з вимогою про витребування майна. Застосування позовної давності до віндикаційного позову призводить до правової невизначеності, за якої суд погоджується, що позивач є дійсним власником майна, що є предметом спору, а відповідач у свою чергу є володільцем майна, яке підлягає витребуванню за вимогою власника.
22. Ухвалою Верховного Суду у складі судді Касаційного цивільного суду від 30 липня 2018 року відкрите касаційне провадження у справі, а ухвалою Верховного Суду у складі колегії суддів Першої судової палати Касаційного цивільного суду від 23 грудня 2020 року справа передана на розгляд Великої Палати Верховного Суду з підстав, передбачених частиною третьою статті 403 ЦПК України.
23. Частиною третьою статті 403 ЦПК України встановлено, що суд, який розглядає справу в касаційному порядку у складі колегії суддів, палати або об`єднаної палати, передає справу на розгляд Великої Палати, якщо така колегія (палата, об`єднана палата) вважає за необхідне відступити від висновку щодо застосування норми права у подібних правовідносинах, викладеного в раніше ухваленому рішенні Верховного Суду в складі колегії суддів (палати, об`єднаної палати) іншого касаційного суду.
24. Свою позицію Верховний Суд у складі колегії суддів Першої судової палати Касаційного цивільного суду мотивував тим, що землі України за основним цільовим призначенням поділяються на відповідні категорії, у тому числі землі лісового фонду (стаття 19 ЗК України, тут і далі - в редакції, яка була чинною на час вибуття земельної ділянки з державної власності).
25. Згідно зі статтею 20 ЗК України віднесення земель до тієї чи іншої категорії здійснюється на підставі рішень органів державної влади та органів місцевого самоврядування відповідно до їх повноважень. Зміна цільового призначення земель провадиться органами виконавчої влади або органами місцевого самоврядування, які приймають рішення про передачу цих земель у власність або надання у користування, вилучення (викуп) земель і затверджують проекти землеустрою або приймають рішення про створення об`єктів природоохоронного та історико-культурного призначення. Зміна цільового призначення земель, які перебувають у власності громадян або юридичних осіб, здійснюється за ініціативою власників земельних ділянок у порядку, що встановлюється Кабінетом Міністрів України.
26. Порушення порядку встановлення та зміни цільового призначення земель є підставою для визнання недійсними рішень органів державної влади та органів місцевого самоврядування про надання (передачу) земельних ділянок громадянам та юридичним особам; визнання недійсними угод щодо земельних ділянок; відмови в державній реєстрації земельних ділянок або визнання реєстрації недійсною; притягнення до відповідальності відповідно до закону громадян та юридичних осіб, винних у порушенні порядку встановлення та зміни цільового призначення земель (статті 21 ЗК України).
27. Згідно зі статтею 55 ЗК України до земель лісового фонду належать землі, вкриті лісовою рослинністю, а також не вкриті лісовою рослинністю, нелісові землі, які надані та використовуються для потреб лісового господарства. До земель лісового фонду не належать землі, зайняті: зеленими насадженнями у межах населених пунктів, які не віднесені до категорії лісів; полезахисними лісовими смугами, захисними насадженнями на смугах відводу залізниць, захисними насадженнями на смугах відводу автомобільних доріг, захисними насадженнями на смугах відводу каналів, гідротехнічних споруд та водних об`єктів; окремими деревами і групами дерев, чагарниками на сільськогосподарських угіддях, присадибних, дачних і садових ділянках.
28. Відповідно до статі 56 ЗК України землі лісового фонду можуть перебувати у державній, комунальній та приватній власності.
29. Згідно із частиною першою статті 84 ЗК України у державній власності перебувають усі землі України, крім земель комунальної та приватної власності.
30. До земель державної власності, які не можуть передаватись у приватну власність, належать, зокрема, землі лісового фонду, крім випадків, визначених цим Кодексом (пункт "ґ" частини четвертої статті 84 ЗК України).
31. Громадянам та юридичним особам за рішенням органів місцевого самоврядування та органів виконавчої влади можуть безоплатно або за плату передаватись у власність замкнені земельні ділянки лісового фонду загальною площею до 5 гектарів у складі угідь селянських, фермерських та інших господарств. Громадяни і юридичні особи в установленому порядку можуть набувати у власність земельні ділянки деградованих і малопродуктивних угідь для залісення (стаття 56 ЗК України).
32. Відповідно до вимог статті 57 ЗК України земельні ділянки лісового фонду за рішенням органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування надаються у постійне користування спеціалізованим державним або комунальним лісогосподарським підприємствам, а на умовах оренди - іншим підприємствам, установам та організаціям, у яких створено спеціалізовані лісогосподарські підрозділи, для ведення лісового господарства, спеціального використання лісових ресурсів і для потреб мисливського господарства, культурно-оздоровчих, рекреаційних, спортивних, туристичних цілей, проведення науково-дослідних робіт тощо.