ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
21 січня 2021 року
м. Київ
справа № 821/2141/16
адміністративне провадження № К/9901/32234/18
Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:
судді-доповідача Стрелець Т.Г.,
суддів: Стеценка С.Г., Тацій Л.В.,
розглянувши у порядку письмового провадження адміністративну справу № 821/2141/16
за позовом Фермерського господарства "Деметра-2010" до Головного управління Держгеокадастру у Херсонській області, третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору, Новотроїцька районна державна адміністрація Херсонської області про визнання протиправним та скасування наказу, зобов`язання вчинити певні дії, провадження по якій відкрито
за касаційною скаргою Фермерського господарства "Деметра-2010"
на постанову Херсонського окружного адміністративного суду від 25 травня 2017 року
(прийняту у складі головуючого судді Василяки Д.К.)
та ухвалу Одеського апеляційного адміністративного суду від 21 вересня 2017 року (прийняту у складі колегії суддів: головуючого судді - Бойка А.В., суддів: Демерлія О.О., Єщенка О.В.),
ІСТОРІЯ СПРАВИ
Короткий зміст позовних вимог
1. Фермерське господарство "Деметра-2010" звернулося до суду з позовом до Головного управління Держгеокадастру у Херсонській області, третя особа яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору - Новотроїцька районна державна адміністрація Херсонської області, в якому з урахування збільшення позовних вимог просило:
- визнати незаконним і скасувати наказ Головного управління Держгеокадастру у Херсонській області №21-5170/18-16-СГ від 29.09.2016 року про припинення громадянину ОСОБА_1 права оренди земельної ділянки площею 47,6777 га, у зв`язку із смертю, та повернення земельної ділянки площею 47,6777 га ріллі, кадастровий номер 6524455100:04:101:0023, розташованої на території Новотроїцької селищної ради, до земель запасу Новотроїцької селищної ради Новотроїцького району Херсонської області;
- зобов`язати Головне управління Держгеокадастру у Херсонській області внести зміни до договору оренди земель сільськогосподарського призначення від 01.06.2010 року, укладеного між ОСОБА_1 та Новотроїцькою РДА, в частині орендаря, замінивши його з ОСОБА_1 на ФГ "Деметра - 2010";
- визнати незаконним і скасувати наказ Головного управління Держгеокадастру у Херсонській області від 03.02.2017 року №51/0/7-17 про внесення змін до наказу ГУ Держземагентства у Херсонській області від 23.10.2014 року №21-81/19-14 "Про затвердження Переліку земельних ділянок сільськогосподарського призначення державної власності, права на які виставляються на земельні торги у формі аукціону" в частині включення до переліку вільних земельних ділянок, права на які виставляються на земельні торги у формі аукціону, земельної ділянки площею 47,6777 га ріллі, кадастровий номер 6524455100:04:101:0023, розташованої на території Новотроїцької селищної ради, та додаток №2 до вказаного наказу під назвою "Перелік вільних земельних ділянок сільськогосподарського призначення державної власності права на які виставляються на земельні торги у формі аукціону" в частині визначення лоту №122 земельної ділянки площею 47,6777 га, кадастровий номер 6524455100:04:101:0023, розташованої на території Новотроїцької селищної ради і додаток до вказаного наказу під назвою "Орієнтовне місце розташування земельних ділянок, включених до переліку земельних ділянок сільськогосподарського призначення державної власності, права на які виставляються на земельні торги" в частині зазначення такою, що виставлена на земельні торги, земельної ділянки площею 47,6777 га, кадастровий номер 6524455100:04:101:0023, розташованої на території Новотроїцької селищної ради.
Короткий зміст рішення суду І інстанції
2. 25 травня 2017 року Херсонський окружний адміністративний суд вирішив:
В задоволенні адміністративного позову відмовити в повному обсязі.
Відмовляючи позивачу в задоволенні позовних вимог, суд першої інстанції виходив з того, що відсутні правові підстави для задоволення позову з огляду на наявність обмежень щодо переходу права оренди до спадкоємців у договорі оренди земель сільськогосподарського призначення, укладеного між відповідачем та засновником ФГ "Деметра-2010" ОСОБА_1, що у свою чергу свідчить про правомірність відмови відповідача у внесенні змін до договору оренди земель сільськогосподарського призначення від 01 червня 2010 року та як наслідок - наказу від 29 вересня 2016 року № 21-5170/18-16-СГ.
Короткий зміст рішення суду апеляційної інстанції
3. 21 вересня 2017 року Одеській апеляційний адміністративний суд вирішив:
Апеляційну скаргу фермерського господарства "Деметра-2010" залишити без задоволення, а постанову Херсонського окружного адміністративного суду від 25 травня 2017 року - без змін.
Апеляційний суд мотивував своє рішення тим, що суд першої інстанції правильно і в повному обсязі встановив обставини справи, прийняв обґрунтоване рішення з дотриманням норм матеріального і процесуального права.
Короткий зміст вимог касаційної скарги
4. 17 жовтня 2017 року до Верховного суду надійшла касаційна скарга позивача.
У касаційній скарзі скаржник просить постанову Херсонського окружного адміністративного суду від 25 травня 2017 року та ухвалу Одеського апеляційного адміністративного суду від 21 вересня 2017 року у справі № 821/2141/16 скасувати та винести нову постанову про задоволення позовних вимог в повному обсязі.
Касаційна скарга обґрунтована тим, що рішення судів першої та апеляційної інстанції винесенні з порушенням норм матеріального та процесуального права, а тому підлягають скасуванню.
5. Ухвалою Вищого адміністративного суду України від 17 жовтня 2017 року відкрито касаційне провадження за скаргою позивача на постанову Херсонського окружного адміністративного суду від 25 травня 2017 року та ухвалу Одеського апеляційного адміністративного суду від 21 вересня 2017 року у справі № 821/2141/16.
6. 02 березня 2018 року касаційну скаргу передано до Верховного Суду.
7. На підставі розпорядження заступника керівника апарату Верховного Суду від 02 березня 2018 № 821/2141/16, було проведено автоматизований розподіл судової справи, внаслідок якого для розгляду касаційної скарги сформовано колегію суддів у складі: головуючого судді Гімон М.М., суддів Мороз Л.Л., Бучик А.Ю.
8. На підставі розпорядження заступника керівника апарату Верховного Суду від 18 червня 2019 № 821/2141/16 було проведено повторний автоматизований розподіл судової справи, внаслідок якого для розгляду касаційної скарги сформовано колегію суддів у складі: головуючого судді Стрелець Т.Г., суддів Стеценко С.Г., Тацій Л.В.
9. 16.07.2018 року до Касаційного адміністративного суду у складі Верховного суду від представника позивача надійшло клопотання про передачу справи на розгляд Великої Палати Верховного Суду з підстав визначених частиною 5 статті 346 Кодексу адміністративного судочинства України.
10. Ухвалою Касаційного адміністративного суду у складі Верховного Суду від 20 січня 2021 року прийнято до провадження касаційну скаргу Фермерського господарства "Деметра-2010" на постанову Херсонського окружного адміністративного суду від 25 травня 2017 року та ухвалу Одеського апеляційного адміністративного суду від 21 вересня 2017 року у справі № 821/2141/16, та відмовлено у задоволенні клопотання про передачу справи на розгляд Великої Палати Верховного Суду.
ІІ. ФАКТИЧНІ ОБСТАВИНИ СПРАВИ
Як було встановлено судами попередніх інстанцій, 01.06.2010 року між ОСОБА_1, як Орендарем, та Новотроїцькою РДА Херсонської області, як Орендодавцем, укладено договір оренди земель сільськогосподарського призначення, яким Орендодавець передав Орендарю в строкове платне користування земельну ділянку загальною площею 47,6777 га ріллі, кадастровий номер 6524455100:04:101:0023, розташовану на території Новотроїцької селищної ради для ведення фермерського господарства. Строк дії договору - 10 років.
27.04.2011 року ОСОБА_1 створив фермерське господарство "Деметра - 2010", про що внесено запис в Єдиний державний реєстр юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців, до складеного капіталу якого передав право оренди земельної ділянки площею 47.6777 га ріллі кадастровий номер 6524455100:04:101:0023.
23.05.2012 року на загальних зборах ФГ "Деметра - 2010", оформлене протоколом № 1, було вирішено прийняти до господарства дочку ОСОБА_1 - ОСОБА_2, яку призначено головою ФГ "Деметра - 2010"
У зв`язку з смертю ІНФОРМАЦІЯ_1 ОСОБА_1, ОСОБА_2 звернулася до відповідача із заявою про внесення змін до договору оренди земельної ділянки площею 47,6777 га для ведення фермерського господарства на території Новотроїцької селищної ради Новотроїцького району.
Головне управління Держгеокадастру у Херсонській області листом від 22.01.2015 року за № 19-21-0.102-120/15-15-СГ ОСОБА_2 запропоновано надати свідоцтво про право на спадщину за законом (заповітом) або інформацію від нотаріуса про відсутність інших спадкоємців та агрохімічний паспорт поля.
11.10.2016 року ОСОБА_2 повторно звернулася до відповідача із заявою щодо внесення змін до договору оренди землі сільськогосподарського призначення, укладеного 01.06.2010 року між Новотроїцькою РДА та ОСОБА_1, зазначивши орендарем земельної ділянки ФГ "Деметра-2010". До заяви додано копії свідоцтв про спадщину за законом від 08.12.2015 року (видані на ім`я громадянки ОСОБА_2 ), які зареєстровані в реєстрі за № 732,733, 734.
Листом від 28.11.2016р. №18539/2-16-СГ Головне управління Держгеокадастру у Херсонській області відмовило позивачу у внесенні змін до договору оренди від 01.06.2010 року, оскільки пунктом 40 вказаного договору передбачено, що право на орендовану земельну ділянку у разі смерті фізичної особи-орендаря, засудження або обмеження її в дієздатності за рішенням суду, не переходить до спадкоємців або інших осіб, які використовують цю земельну ділянку разом з орендарем.
Також зазначено, що Головним управлінням Держгеокадастру у Херсонській області 29.09.2016 року прийнято наказ №21-5170/18-16-СГ "Про припинення права оренди земельної ділянки", яким припинено право оренди земельної ділянки державної власності сільськогосподарського призначення площею 47, 6777 га, надане ОСОБА_1 згідно договору оренди землі, зареєстрованого у Новотроїцькому відділі Херсонської регіональної філії Центру ДЗК 29.12.2010р. №4АА01061-041072700207, розташованої за межами населених пунктів на території Новотроїцької селищної ради Новотроїцького району Херсонської області, у зв`язку зі смертю користувача земельної ділянки. Повернуто земельну ділянку площею 47, 6777 га до земель запасу Новотроїцької селищної ради Новотроїцького району Херсонської області.
З матеріалів справи також, вбачається, що ГУ Держгеокадастру у Херсонській області 03.02.2017 року прийнято наказ №51/0/7-17 про внесення змін до наказу ГУ Держземагенства у Херсонській області від 23.10.2014 року №21-81/19-14 "Про затвердження Переліку земельних ділянок сільськогосподарського призначень і державної власності, права на які виставляються на земельні торги у формі аукціону" в частині включення до переліку вільних земельних ділянок права на які виставляються на земельні торги у формі аукціону, земельної ділянки площею 47,6777 га ріллі, кадастровий номер 6524455100:04:101:0023, розташованої на території Новотроїцької селищної ради та додаток №2 вказаного наказу під назвою "Перелік вільних земельних ділянок сільськогосподарського призначення державної власності права на які виставляються на земельні торги у форі аукціону" в частині визначення лоту №122 земельної вищевказаної земельної ділянки і додаток до вказаного наказу "Орієнтовне місце розташування земельних ділянок, включених до переліку земельних ділянок сільськогосподарського призначення державної власності, права на які виставляються на земельні торги" в частині зазначення такою, що виставлена на земельні торги - земельної ділянки площею 47,6777 га, кадастровий номер 6524455100:04:101:0023.
ПОЗИЦІЯ ВЕРХОВНОГО СУДУ
11. Суд касаційної інстанції наголошує на тому, що перевірка законності судових рішень судів першої та апеляційної інстанції, згідно зі статтею 341 КАС України, здійснюється виключно у частині застосування норм матеріального та процесуального права.
Суд касаційної інстанції не має права встановлювати або вважати доведеними обставини, що не були встановлені у рішенні або постанові суду чи відхилені ним, вирішувати питання про достовірність того чи іншого доказу, про перевагу одних доказів над іншими, збирати чи приймати до розгляду нові докази або додатково перевіряти докази.
12. Вирішуючи питання про обґрунтованість поданої касаційної скарги, Верховний Суд виходить з наступного.
Судова юрисдикція - це компетенція спеціально уповноважених органів судової влади здійснювати правосуддя у формі визначеного законом виду судочинства щодо визначеного кола правовідносин.
Критеріями розмежування судової юрисдикції, тобто передбаченими законом умовами, за яких певна справа підлягає розгляду за правилами того чи іншого виду судочинства, є суб`єктний склад правовідносин, предмет спору та характер спірних матеріальних правовідносин у їх сукупності. Крім того, таким критерієм може бути пряма вказівка в законі на вид судочинства, у якому розглядається визначена категорія справ.
При визначенні предметної та/або суб`єктної юрисдикції справ суди повинні виходити із суті права та/або інтересу, за захистом якого звернулася особа, заявлених вимог, характеру спірних правовідносин, змісту та юридичної природи обставин у справі.
Як вбачається зі змісту позовної заяви (з урахуванням збільшення позовних вимог) предметом спору даної справи є:
а) визнання незаконним і скасування наказу Головного управління Держгеокадастру у Херсонській області №21-5170/18-16-СГ від 29.09.2016 року про припинення громадянину ОСОБА_1 права оренди земельної ділянки площею 47,6777 га;
б) зобов`язання Головне управління Держгеокадастру у Херсонській області внести зміни до договору оренди земель сільськогосподарського призначення від 01.06.2010 року, укладеного між ОСОБА_1 та Новотроїцькою РДА, в частині орендаря, замінивши його з ОСОБА_1 на ФГ "Деметра - 2010";
в) визнання незаконним і скасування наказу Головного управління Держгеокадастру у Херсонській області від 03.02.2017 року №51/0/7-17 про внесення змін до наказу ГУ Держземагентства у Херсонській області від 23.10.2014 року №21-81/19-14 "Про затвердження Переліку земельних ділянок сільськогосподарського призначення державної власності, права на які виставляються на земельні торги у формі аукціону" в частині включення до переліку вільних земельних ділянок, права на які виставляються на земельні торги у формі аукціону, земельної ділянки, яка була надана ОСОБА_1 у користування на підставі договору оренди земель сільськогосподарського призначення від 01.06.2010 року, укладеного між ОСОБА_1 та Новотроїцькою РДА Херсонської області.
Стаття 2 КАС України в редакції, чинній на дату прийняття рішення судом першої інстанції, визначала, що завданням адміністративного судочинства захист прав, свобод та інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб у сфері публічно-правових відносин від порушень з боку органів державної влади, органів місцевого самоврядування, їхніх посадових і службових осіб, інших суб`єктів при здійсненні ними владних управлінських функцій.
З урахуванням положень статей 3, 17 Кодексу адміністративного судочинства України юрисдикція адміністративних судів поширюється на публічно-правові спори, зокрема, спори фізичних чи юридичних осіб із суб`єктом владних повноважень, предметом яких є перевірка законності рішень, дій чи бездіяльності цього суб`єкта, відповідно прийнятих або вчинених ним при здійсненні владних управлінських функцій.
Таким чином, до адміністративної юрисдикції відноситься справа, яка виникає зі спору в публічно-правових відносинах, що стосується цих відносин, коли один із його учасників суб`єкт владних повноважень, здійснює владні управлінські функції, в цьому процесі або за його результатами владно впливає на фізичну чи юридичну особу та порушує їх права, свободи чи інтереси в межах публічно-правових відносин.
Водночас, визначальні ознаки приватноправових відносин - юридична рівність і майнова самостійність їх учасників, наявність майнового чи немайнового, особистого інтересу суб`єкта. Спір буде мати приватноправовий характер, якщо він обумовлений порушенням приватного права (як правило, майнового) певного суб`єкта, що підлягає захисту в спосіб, передбачений законодавством для сфери приватноправових відносин, навіть і в тому випадку, якщо до порушення приватного права призвели владні управлінські дії суб`єкта владних повноважень.
Згідно із частиною першою статті 19 Цивільного процесуального кодексу України суди розглядають у порядку цивільного судочинства справи щодо: захисту порушених, невизнаних або оспорюваних прав, свобод чи інтересів, що виникають із цивільних, житлових, земельних, сімейних, трудових відносин, інших правовідносин, крім випадків, коли розгляд таких справ проводиться за правилами іншого судочинства.
Статтею 20 Господарського процесуального кодексу України встановлено, що господарські суди розглядають справи у спорах, які виникають у зв`язку зі здійсненням господарської діяльності, та інші справи у визначених законом випадках, зокрема: справи у спорах, що виникають при укладанні, зміні, розірванні і виконанні правочинів у господарській діяльності, крім правочинів, стороною яких є фізична особа, яка не є підприємцем, справи у спорах щодо права власності чи іншого речового права на майно (рухоме та нерухоме, в тому числі землю), реєстрації або обліку прав на майно, яке (права на яке) є предметом спору, визнання недійсними актів, що порушують такі права, крім спорів, стороною яких є фізична особа, яка не є підприємцем, та спорів щодо вилучення майна для суспільних потреб чи з мотивів суспільної необхідності, а також справи у спорах щодо майна, що є предметом забезпечення виконання зобов`язання, сторонами якого є юридичні особи та (або) фізичні особи - підприємці.
Отже, розмежування компетенції судів з розгляду земельних спорів здійснене відповідно до їх предмета та суб`єктного складу учасників. Земельні спори, сторонами в яких є насамперед юридичні особи та фізичні особи - підприємці, про захист порушених або оспорюваних прав і охоронюваних законом інтересів розглядаються господарськими судами, а інші - за правилами цивільного судочинства.
Відповідно до частини другої статті 124 Земельного кодексу України (у редакції, чинній на час виникнення спірних правовідносин, далі - ЗК України) передача в оренду земельних ділянок, що перебувають у державній або комунальній власності, здійснюється за результатами проведення земельних торгів, крім випадків, установлених частинами другою, третьою статті 134 цього Кодексу. Зокрема, не підлягають продажу на конкурентних засадах (земельних торгах) земельні ділянки державної чи комунальної власності або права на них у разі передачі громадянам земельних ділянок для ведення фермерського господарства (частина друга статті 134 ЗК України).