1. Правова система ipLex360
  2. Судові прецеденти
  3. Постанова суду



ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ



20 січня 2021 року

м. Київ

справа № 815/2600/18

адміністративне провадження № К/9901/1606/20

Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:

головуючого судді Желєзного І.В.,

суддів: Берназюка Я.О., Коваленко Н.В.

розглянув у попередньому судовому засіданні

касаційну скаргу ОСОБА_1

на рішення Одеського окружного адміністративного суду у складі головуючого судді Цховребової М.Г. від 29.08.2018 та постанову П`ятого апеляційного адміністративного суду у складі колегії суддів: головуючого судді Осіпова Ю.В., суддів: Запорожана Д.В., Косцової І.П. від 06.11.2019

у справі №815/2600/18

за позовом ОСОБА_1

до Головного управління Пенсійного фонду України в м. Києві

про визнання бездіяльності протиправною та зобов`язання вчинити певні дії,

УСТАНОВИВ:

І. РУХ СПРАВИ

1. У травні 2018 року ОСОБА_1 (далі також - позивач) звернувся до суду з позовом до Головного управління Пенсійного фонду України в м. Києві (далі також - відповідач, ГУ ПФУ в м. Києві), в якому просив: визнати протиправною бездіяльність відповідача щодо відмови у виплаті йому різниці пенсії за період з 01.01.2016 по 31.12.2017 в сумі 135 643,53 грн згідно із Законом України "Про внесення змін до деяких законів України щодо забезпечення гарантій соціального захисту колишніх працівників органів внутрішніх справ України та членів їх сімей" №900 від 23.12.2015, статтею 63 Закону України "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб", постановами Кабінету Міністрів України №988 від 11.11.2015 "Про грошове забезпечення поліцейських Національної поліції" (далі також - Постанова №988, в редакції, чинній на момент виникнення спірних правовідносин) та №947 від 18.11.2015 "Про внесення змін до постанови Кабінету Міністрів України від 09.03.2006 р. №268"; зобов`язати ГУ ПФУ в м. Києві здійснити виплату заборгованості - різниці пенсії за період з 01.01.2016 по 31.12.2017 в сумі 135 643,53 грн відповідно до вимог частини третьої статті 63, частини третьої статті 51 Закону України "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб", положень Закону України "Про внесення змін до деяких законів України щодо забезпечення гарантій соціального захисту колишніх працівників органів внутрішніх справ України та членів їх сімей", постанови Кабінету Міністрів України №900 від 23.12.2015, статті 63 Закону України "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб", постанов Кабінету Міністрів України №988 від 11.11.2015 "Про грошове забезпечення поліцейських Національної поліції" і №947 від 18.11.2015 "Про внесення змін до постанови Кабінету Міністрів України від 09.03.2006 року №268".

2. Рішенням Одеського окружного адміністративного суду від 29.08.2018, залишеним без змін постановою П`ятого апеляційного адміністративного суду від 06.11.2019, позов задоволено частково: визнано протиправною бездіяльність Головного управління Пенсійного фонду України в м. Києві щодо виплати ОСОБА_1, 1970 року народження, різниці пенсії за період з 01.01.2016 по 31.12.2017 в сумі 135643,53 грн згідно з Законом України "Про внесення змін до деяких законів України щодо забезпечення гарантій соціального захисту колишніх працівників органів внутрішніх справ України та членів їх сімей" № 900 від 23.12.2015, статтею 63 Закону України "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб", постанов Кабінету Міністрів України № 988 від 11.11.2015 "Про грошове забезпечення поліцейських Національної поліції", № 947 від 18.11.2015 "Про внесення змін до постанови Кабінету Міністрів України від 9 березня 2006 року № 268". В задоволенні решти позовних вимог відмовлено. Стягнуто з Головного управління Пенсійного фонду України в м. Києві за рахунок його бюджетних асигнувань на користь ОСОБА_1 судовий збір у розмірі 704,80 грн.

3. 13.01.2020 до Верховного Суду надійшла касаційна скарга позивача, в якій просить скасувати рішення Одеського окружного адміністративного суду від 29.08.2018 та постанову П`ятого апеляційного адміністративного суду від 06.11.2019 в частині відмови у задоволенні позову та ухвалити у цій частині нове рішення.

4. Ухвалою Верховного Суду від 03.03.2020 відкрито касаційне провадження у справі.

II. ОБСТАВИНИ СПРАВИ

5. Як встановлено судами попередніх інстанцій, ОСОБА_1 є пенсіонером органів внутрішніх справ, пенсія йому призначена за вислугою років в 2008 році відповідно до вимог Закону України "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб".

6. Департаментом персоналу, організації освітньої та наукової діяльності Міністерства внутрішніх справ України відповідачу надіслано довідку про розмір грошового забезпечення, що враховується для перерахунку пенсій для осіб начальницького і рядового складу органів внутрішніх справ (міліції) від 19.03.2018 №22/6-70457.

7. 26.03.2018 позивач звернувся до пенсійного органу із заявою, в якій просив провести йому перерахунок пенсії та виплатити різницю пенсії за період з 01.01.2016 по 31.12.2017 в сумі 135 643,53 грн.

8. Відповідачем 27.03.2018 перерахована пенсія за вислугу років з 01.04.2018, згідно з відповідним перерахунок підсумок пенсії (з надбавками) становить 11625,09 грн; підстава для здійснення розрахунку: (ГЗ згідно з Постановою № 988) постанова Кабінету Міністрів України "Про перерахунок пенсій особам, які звільнені з військової служби, та деяким іншим категоріям осіб" від 21.02.2018 №103 (далі також - постанова № 103, в редакції, чинній на момент виникнення спірних правовідносин) пункт 3 перерахунок з 01.01.2016; строк закінчення виплати пенсії: довічно.

9. 27.03.2018 здійснено розрахунок на доплату (виплату, утримання) пенсії за пенсійною справою позивача № 2603005548 за дорученням № Д 2603005548/15 з січня 2016 року по березень 2018 року включно, підстава для здійснення розрахунку: (ГЗ з постановою Кабінету Міністрів України № 988) постанова Кабінету Міністрів України № 103 від 21.02.2018 пункт 3 перерахунок з 01.01.2016.

10. 24.04.2018 відповідач листом №15637/03/В-3035 В-3035/1 повідомив позивача, що на виконання постанови №103 ГУ ПФУ в м. Києві проведено перерахунок його пенсії з 01.01.2016 на підставі довідки, наданої уповноваженим структурним підрозділом МВС України - Департаментом персоналу, організації освітньої та наукової діяльності. Виплату ж різниці пенсії за період з 01.01.2016 по 31.12.2017 в сумі 135643,53 грн буде проведено в порядку, визначеному вказаною постановою Кабінету Міністрів України. Доплату ж різниці пенсії за січень, лютий та березень 2018 року в сумі 18723,42 грн вже виплачено позивачу у березні поточного року.

11. Не погоджуючись з такою бездіяльністю відповідача та із зазначеним ним порядком виплати перерахованої пенсії за період з 01.01.2016 по 31.12.2017, позивач звернувся до суду із даним позовом.

ІІІ. АРГУМЕНТИ УЧАСНИКІВ СПРАВИ

12. Позивач в обґрунтування своєї позиції посилався на те, що у нього виникло право на перерахунок пенсії у зв`язку зі зміною законодавства, зокрема, прийняттям постанови Кабінету Міністрів України №988 "Про грошове забезпечення поліцейських Національної поліції", однак відповідачем протиправно та без законних підстав не було перераховано пенсію з січня 01.01.2016 на підставі наданої ним довідки.

13. Представник відповідача, заперечуючи щодо задоволення позову, посилався на те, що відповідач діяв на підставі, в межах повноважень та у спосіб, встановлений чинним законодавством.

ІV. ОЦІНКА СУДІВ ПЕРШОЇ ТА АПЕЛЯЦІЙНОЇ ІНСТАНЦІЙ

14. Суд першої інстанції, з висновками якого погодився суд апеляційної інстанції, частково задовольняючи позов, виходив з того, що станом на момент розгляду і вирішення справи на підставі нової довідки Департаменту персоналу, організації освітньої та наукової діяльності Міністерства внутрішніх справ України про розмір грошового забезпечення, що враховується для перерахунку пенсій для осіб начальницького і рядового складу органів внутрішніх справ (міліції) від 19.03.2018 № 22/6-70457, виданої позивачу у зв`язку із змінами у законодавстві, які є підставою для перерахунку пенсій, призначених згідно з Законом України "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб" (далі також - Закон № 2262-ХІІ, в редакції, чинній на момент виникнення спірних правовідносин), Постановою №988, та відповідно до порядку виплати перерахованих пенсій, передбаченого Постановою № 103, відповідачем перерахована пенсія позивача з 01.01.2016. Жодних зауважень щодо фактичної виплати доплати за період з 01.01.2018 по 31.03.2018 та виплати пенсії з 01.04.2018 по теперішній час згідно з цим перерахунком у належному розмірі позивачем не наведено, а тому у цьому випадку підстав для зобов`язання відповідача вчинити заявлені позивачем дії - здійснити виплату позивачу заборгованості - різниці пенсії за період з 01.01.2016 по 31.12.2017 в сумі 135643,53 грн немає. Постанова Кабінету Міністрів України "Про перерахунок пенсій особам, які звільнені з військової служби та деяким іншим категоріям осіб" від 21.02.2018 №103 не змінює регулювання правовідносин з приводу перерахунку пенсій колишнім працівникам міліції, а лише визначає порядок виплати перерахованих пенсій.

V. ДОВОДИ КАСАЦІЙНОЇ СКАРГИ

15. Позивач у касаційній скарзі не погоджується з рішеннями судів попередніх інстанцій в частині, в якій відмовлено у задоволенні позову, посилаючись на те, що судами не враховано положення статті 51 Закону №2262-ХІІ та частини третьої статті 52 Закону №2262-ХІІ. На час виникнення спірних правовідносин Постанови №103 не існувало, а тому вона не може застосовуватись під час вирішення даної справи. Судами попередніх інстанцій не враховано, що рішенням Сумського окружного адміністративного суду у справі №818/1076/18, яке набрало законної сили, аналогічні за змістом позовні вимоги задоволені у повному обсязі. Судами попередніх інстанцій не встановлено, чи була своєчасно до відповідача надана довідка МВС України про збільшення грошового забезпечення позивача та не досліджено точну суму заборгованості відповідача перед позивачем у спірних правовідносинах. Суд повинен був вийти за межі позовних вимог та визнати незаконною не лише бездіяльність ГУ ПФУ в м. Києві, а й бездіяльність МВС України, яке своєчасно не надало до ГУ ПФУ у м. Києві довідку про грошове забезпечення, що мала бути врахована для перерахунку пенсії позивача. Також судом апеляційної інстанції порушені строки розгляду апеляційної скарги, передбачені статтею 309 Кодексу адміністративного судочинства України.

VІ. ВИСНОВКИ ВЕРХОВНОГО СУДУ

16. Перевіривши доводи касаційної скарги, правильність застосування норм матеріального та процесуального права, а також виходячи з меж касаційного перегляду справи, визначених статтею 341 Кодексу адміністративного судочинства України (далі також - КАС України), колегія суддів зазначає наступне.

17. Зважаючи на те, що позивач оскаржує рішення судів попередніх інстанцій в частині, в якій відмовлено у задоволенні позову, колегія суддів здійснює перегляд оскаржуваних судових рішень у цих межах.

18. Відповідно до статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

19. Згідно з положеннями частини другої статті 2 КАС України в справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: 1) на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією та законами України; 2) з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; 3) обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); 4) безсторонньо (неупереджено); 5) добросовісно; 6) розсудливо; 7) з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи всім формам дискримінації; 8) пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); 9) з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; 10) своєчасно, тобто протягом розумного строку.

20. Згідно із частиною першою статті 46 Конституції України громадяни мають право на соціальний захист, що включає право на забезпечення їх у разі повної, часткової або тимчасової втрати працездатності, втрати годувальника, безробіття з незалежних від них обставин, а також у старості та в інших випадках, передбачених законом.

21. Умови, норми і порядок пенсійного забезпечення громадян України із числа осіб, які перебували, зокрема, на службі в органах внутрішніх справ, визначає Закон № 2262-ХІІ. Цим Законом держава гарантує гідне пенсійне забезпечення осіб, які мають право на пенсію, шляхом встановлення їм пенсій не нижче прожиткового мінімуму, визначеного законом, перерахунок призначених пенсій у зв`язку із збільшенням рівня грошового забезпечення, надання передбачених законодавством державних соціальних гарантій, вжиття на державному рівні заходів, спрямованих на їх соціальний захист.).

22. Згідно зі статтею 51 Закону № 2262-ХІІ перерахунок пенсій, призначених особам офіцерського складу, прапорщикам і мічманам, військовослужбовцям надстрокової служби та військової служби за контрактом, особам, які мають право на пенсію за цим Законом та членам їх сімей, провадиться з першого числа місяця, що йде за місяцем, в якому настали обставини, що тягнуть за собою зміну розміру пенсії. Якщо при цьому пенсіонер набув права на підвищення пенсії, різницю в пенсії за минулий час може бути виплачено йому не більш як за 12 місяців. Перерахунок пенсій у зв`язку із зміною розміру хоча б одного з видів грошового забезпечення відповідних категорій військовослужбовців, осіб, які мають право на такий перерахунок згідно з цим Законом, або у зв`язку із введенням для зазначених категорій осіб нових щомісячних додаткових видів грошового забезпечення (надбавок, доплат, підвищень) та премій у розмірах, встановлених законодавством, непроведений з вини органів Пенсійного фонду України та/або державних органів, які видають довідки для перерахунку пенсії, провадиться з дати виникнення права на нього без обмеження строком.

23. 07.11.2015 набрав чинності Закон України "Про Національну поліцію" (далі також - Закон № 580-VIII, в редакції чинній на момент виникнення спірних правовідносин), крім окремих положень, визначених у пункті 1 розділу XI "Прикінцеві та перехідні положення" цього Закону.

24. 29.12.2015 набрав чинності Закон України "Про внесення змін до деяких законів України щодо забезпечення гарантій соціального захисту колишніх працівників органів внутрішніх справ України та членів їх сімей" (далі також - Закон № 900-VIII).

25. Цим Законом статтю 63 Закону № 2262-XII доповнено новою частиною третьою, згідно з якою перерахунок пенсій особам начальницького і рядового складу органів внутрішніх справ України (міліції), які мають право на пенсійне забезпечення або одержують пенсію на умовах цього Закону, здійснюється з урахуванням видів грошового забезпечення, щомісячних додаткових видів грошового забезпечення (надбавок, доплат, підвищень) та премій у розмірах, встановлених законодавством для поліцейських.

26. Відповідно до частини четвертої статті 63 Закону № 2262-ХІІ усі призначені за цим Законом пенсії підлягають перерахунку у зв`язку зі зміною розміру хоча б одного з видів грошового забезпечення відповідних категорій військовослужбовців, осіб, які мають право на пенсію за цим Законом, або у зв`язку із введенням для зазначених категорій осіб нових щомісячних додаткових видів грошового забезпечення (надбавок, доплат, підвищень) та премій у розмірах, встановлених законодавством. Перерахунок пенсій здійснюється на момент виникнення права на перерахунок пенсій і провадиться у порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України, у строки, передбачені частиною другою статті 51 цього Закону. У разі якщо внаслідок перерахунку пенсій, передбаченого цією частиною, розміри пенсій звільненим зі служби військовослужбовцям, особам, які мають право на пенсію за цим Законом, є нижчими, зберігаються розміри раніше призначених пенсій.


................
Перейти до повного тексту