ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
20 січня 2021 року
м. Київ
справа № 820/391/18
адміністративне провадження № К/9901/8415/19
Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:
судді-доповідача Шевцової Н.В.,
суддів: Смоковича М.І., Кашпур О.В.,
розглянувши у попередньому судовому засіданні, як суд касаційної інстанції адміністративну справу № 820/391/18
за позовом ОСОБА_1 до Державної фіскальної служби України, за участю третіх осіб в.о. Голови ДФС України Продана Мирослава Васильовича, Головного управління ДФС у Донецькій області про визнання дій неправомірними, скасування наказів та зобов`язання вчинити певні дії,
за касаційною скаргою Державної фіскальної служби України
на рішення Харківського окружного адміністративного суду від 30 серпня 2018 року, прийняте у складі головуючого судді Котеньова О.Г.,
та постанову Другого апеляційного адміністративного суду від 29 січня 2019 року, прийняту у складі колегії суддів: головуючого судді Бегунца А.О., суддів Яковенка М.М., Тацій Л.В.,
І. Суть спору
1. ОСОБА_1 (далі - позивач, ОСОБА_1, позивач) звернувся до Харківського окружного адміністративного суду з позовом до Державної фіскальної служби України (далі - ДФС України, відповідач), за участю третіх осіб - в.о. Голови ДФС України Продана Мирослава Васильовича, в якому просив:
1.1 визнати неправомірними дії ДФС України щодо винесення наказів ДФС України від 05 вересня 2017 року №165-дс "Про накладення дисциплінарного стягнення" та від 26 жовтня 2017 року № 193 "Про виконання дисциплінарного стягнення" протиправними та неправомірними;
1.2 скасувати накази ДФС України від 05 вересня 2017 року №165-дс "Про накладення дисциплінарного стягнення" та від 26 жовтня 2017 року №193 "Про виконання дисциплінарного стягнення";
1.3 зобов`язати ДФС України поновити ОСОБА_1 надбавку за високі досягнення у праці або за виконання особливо важливої роботи, відповідно до вимог постанови Кабінету міністрів України від 09 березня 2006 року № 268 з дати скасування, а також сплатити інші виплати, які недоотримані ОСОБА_1 у зв`язку з виданими наказами ДФС України від 05 вересня 2017 року №165-дс "Про накладання дисциплінарного стягнення" та від 26 жовтня 2017 року №193 "Про виконання дисциплінарного стягнення".
3. Ухвалою Харківського окружного адміністративного суду від 10 липня 2018 року залучено до участі у справі за позовом ОСОБА_1 до ДФС України, за участю третьої особи - в.о. Голови ДФС України Продана Мирослава Васильовича про визнання дій неправомірними, скасування наказів та зобов`язання вчинити певні дії як третю особу, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору, на стороні відповідача - Головне управління ДФС у Донецькій області.
4. На обґрунтування своїх вимог позивач зазначив, що накази ДФС України від 05 вересня 2017 року № 165-дс "Про накладення дисциплінарного стягнення" та від 26 жовтня 2017 року №193 "Про виконання дисциплінарного стягнення" прийнято без врахування всіх обставин та з порушенням прав позивача.
5. Відповідачем проти задоволення позову заперечив та зазначив, що позивач самовільно покинув розташування підрозділу без отримання відповідного дозволу, що стало підставою для винесення оскаржуваних наказів. Члени комісії неодноразово пропоновували позивачу у телефонному режимі надати пояснення, однак ОСОБА_1 постійно відмовлявся, про що складено відповідний акт. Також складено акт про неможливість ознайомлення позивача з висновком службового розслідування у зв`язку з неможливістю встановити його фактичне місцезнаходження.
6. Представник третьої особи, ГУ ДФС у Донецькій області, надав до суду пояснення, в якому зазначив, що ОСОБА_1 самостійно покинув межі дислокації підрозділу, не отримавши на це дозволу заступника начальника управління - начальника першого відділу управління оперативного забезпечення на окремих територіях зон АТО ГУ ДФС у Донецькій області майора податкової міліції ОСОБА_2, що суперечить пунктам 2.2.13.4, 2.2.13.5 та 2.2.17.21 Положення про четвертий сектор управління оперативного забезпечення на окремих територіях зон АТО ГУ ДФС у донецькій області від 17 листопада 2016 року та протоколами оперативних нарад УОЗ на ОТЗ АТО ГУ ДФС у Донецькій області, чим порушено службову дисципліну та статтями 1, 2, 8 Дисциплінарного статуту органів внутрішніх справи України. Стосовно проведення службового розслідування підлеглою особою представником третьої особи, ГУ ДФС у Донецькій області, зазначено, що у період з 10 липня 2017 року по 20 липня 2017 року (під час проведення службового розслідування) ОСОБА_1, який обіймав посаду завідувача четвертого сектору управління оперативного забезпечення на окремих територіях зон АТО ГУ ДФС у Донецькій області знаходився на лікарняному, тобто у цей період функції завідувача четвертого сектора не виконував, тому ОСОБА_3 - старший оперуповноважений з особливо важливих справи четвертого сектору оперативного забезпечення на окремих територіях зон АТО ГУ ДФС у Донецькій області на час проведення службового розслідування фактично не знаходився у підпорядкуванні позивача.
ІІ. Встановлені судами фактичні обставини справи
7. Полковник податкової міліції ОСОБА_1 проходив службу на посаді завідувача четвертого сектору управління оперативного забезпечення на окремих територіях зон АТО Головного управління ДФС у Донецькій області у період з 16 вересня 2016 року по 21 лютого 2018 року.
8. Позивачем 10 липня 2017 року надано до ГУ ДФС у Донецькій області рапорт, яким повідомлено про погіршення стану здоров`я та планування лікуватись у медичному закладі м. Маріуполя та повідомлено, що після одужання відповідні документи будуть надані позивачем до ГУ ДФС у Донецькій області.
9. Відповідно до наказів ГУ ДФС у Донецькій області від 11 липня 2017 року № 169-в та від 26 липня 2017 року № 194-в ОСОБА_1 надано чергову відпустку за 2017 рік з 11 липня 2017 року по 03 серпня 2017 року.
10. З 25 липня 2017 року під час перебування у відпустці в м. Харкові позивач знаходився спочатку на стаціонарному лікуванні, а потім на амбулаторному лікуванні з приводу перенесеного оперативного втручання по реінсерції сухожилля та видаленню частки кістки на кисті правої руки, яке тривало до 20 жовтня 2017 року. Про даний факт позивачем повідомлено ГУ ДФС у Донецькій області рапортом з наданням копій листків непрацездатності та виписок з лікарні. Зазначені обставини не заперечувались під час розгляду сторонами по справі.
11. Наказом ГУ ДФС у Донецькій області від 11 липня 2017 року № 710 призначено службове розслідування відносно позивача.
11.1. Підставою для видання зазначеного наказу став рапорт заступника начальника управління - начальника першого відділу управління оперативного забезпечення на окремих територіях зон АТО майора податкової міліції ОСОБА_5. від 11 липня 2017 року, в якому зазначено про необхідність проведення службового розслідування з метою перевірки інформації щодо тимчасової втрати працездатності чи відсутності на робочому місці з інших причин ОСОБА_1 .
11.2. У наказі ГУ ДФС у Донецькій області від 11 липня 2017 року № 710 зазначено, що службове розслідування призначається за фактом невиконання своїх посадових обов`язків позивачем у зв`язку з неприбуттям на місце роботи 10 липня 2017 року.
11.3. Наказом ГУ ДФС у Донецькій області від 11 липня 2017 року № 710 затверджено склад комісії по проведенню службового розслідування, одним з членів якої визначено ОСОБА_3 - старшого оперуповноваженого з особливо важливих справ четвертого сектору управління оперативного забезпечення на окремих територіях зон АТО Головного управління ДФС у Донецькій області, який на той час був підлеглим позивача.
12. 11 липня 2017 року заступником начальника управління - начальником першого відділу управління оперативного забезпечення на окремих територіях зон АТО майором податкової міліції ОСОБА_5. направлено запит № 107/05-99-41 до заступника міського голови м. Маріуполя Хотнянському Я.С. про надання інформації щодо звернення за медичною допомогою до лікувальних закладів м. Маріуполя ОСОБА_1 .
13. 13 липня 2017 року за результатами розгляду зазначеного запиту, заступником міського голови м. Маріуполя Хотнянським Я.С. повідомлено, що звернень від ОСОБА_1, ІНФОРМАЦІЯ_1, до комунальних лікувальних закладів м. Маріуполя за медичною допомогою з 10 липня 2017 року по 12 липня 2017 року не зареєстровано.
14. 19 липня 2017 року позивачем надано до ГУ ДФС у Донецькій області листок непрацездатності Серії АДГ № 069880, виданий Комунальним закладом Маріупольської міської ради "Центр первинної медико-санітарної допомоги № 5 м. Маріуполя", в якому зазначено, що ОСОБА_1 перебував у стані тимчасової непрацездатності з 10 липня 2017 року по 19 липня 2017 року.
15. На підставі викладеного вище, 19 липня 2017 року заступником начальника управління - начальником першого відділу управління оперативного забезпечення на окремих територіях зон АТО майором податкової міліції ОСОБА_5. складено службову записку до Начальника управління внутрішньої безпеки ГУ ДФС у Донецькій області полковнику податкової міліції Погуляйку Ю.М. з проханням проведення перевірки щодо правомірності та законності перебування ОСОБА_1 у стані тимчасової непрацездатності.
16. Відповідно до листа першого заступника міського голови О.В. Голтвенко від 03 серпня 2017 року № 13.2/18048-03 до заступника начальника управління - начальника першого відділу управління оперативного забезпечення на окремих територіях зон АТО ГУ ДФС у Донецькій області ОСОБА_5 повідомлено про те, що 19 липня 2017 року додатково управлінням охорони здоров`я міської ради надано інформацію про те, що під час повторної ретельної перевірки наявної медичної документації лікувальних закладів встановлено, що ОСОБА_1 ІНФОРМАЦІЯ_1, знаходився на амбулаторному лікуванні у Комунальному закладі Маріупольської міської ради "Центр первинної медико-санітарної допомоги № 5 м. Маріуполя" з 10 липня 2017 року по 19 липня 2017 року. За фактом надання недостовірної інформації щодо звернення за медичною допомоги ОСОБА_1, 27 липня 2017 року проведено службове розслідування, за наслідками якого підтвердився факт надання недостовірної інформації медичним реєстратором ОСОБА_6 . За результатами проведеного службового розслідування до медичного реєстратора ОСОБА_6 застосовано захід дисциплінарного стягнення - догана та посилено контроль за відповідним напрямком роботи у закладі. Також встановлено правомірність видачі листка непрацездатності Серії АДГ № 069880, виданого Комунальним закладом Маріупольської міської ради "Центр первинної медико-санітарної допомоги № 5 м. Маріуполя" завідувачу четвертого сектору управління оперативного забезпечення на окремих територіях зон АТО Головного управління ДФС у Донецькій області ОСОБА_1 з 10 липня 2017 року по 19 липня 2017 року.
17. Наказом ДФС України від 05 вересня 2017 року № 165-дс "Про накладення дисциплінарного стягнення", керуючись статтею 354 Податкового кодексу України, пунктом 3 статті 12, абзацом 10 статті 14 Дисциплінарного статуту органів внутрішніх справ України, за порушення службової дисципліни, яке виразилося у самовільному залишенні місця дислокації підрозділу, що призвело до порушення вимог статей 7, 8 Дисциплінарного статуту органів внутрішніх справ України вирішено, що завідувач сектору управління оперативного забезпечення на окремих територіях зон АТО Головного управління ДФС у Донецькій області полковник податкової міліції ОСОБА_1 заслуговує на накладення дисциплінарного стягнення у виді догани, однак враховуючи те, що він перебуває у стані тимчасової непрацездатності, наказано вирішити питання після виходу останнього на роботу.
17.1. Пунктом другим наказу ДФС України від 05 вересня 2017 року № 165-дс вирішено скасувати надбавку за високі досягнення у праці або за виконання особливо важливої роботи, відповідно до вимог постанови Кабінету Міністрів України від 09 березня 2006 року № 268 "Про упорядкування структури та умов оплати праці працівникам апарату органів виконавчої влади, органів прокуратури, судів та інших органів" та Порядку взаємодії структурних підрозділів Державної фіскальної служби України та її територіальних органів при встановленні надбавки за високі досягнення у праці або за виконання особливо важливої роботи працівникам Державної фіскальної служби України та її територіальних органів, затвердженого наказом ДФС України від 09 грудня 2015 року № 973.
18. Підставою для видання вказаного наказу від 05 вересня 2017 року № 165-дс слугував висновок службового розслідування від 08 серпня 2017 року та акт про відмову від надання пояснень від 08 серпня 2017 року.
19. 23 жовтня 2017 року ОСОБА_1 приступив до виконання службових обов`язків.
20. 03 листопада 2017 року позивачу оголошено зміст наказів ДФС України від 05 вересня 2017 року № 165-дс "Про накладення дисциплінарного стягнення" та від 26 жовтня 2017 року № 193 "Про виконання дисциплінарного стягнення".
21. Не погоджуючись із зазначеними наказами ОСОБА_1 17 листопада 2017 року звернувся зі скаргою до в.о. Голови ДФС України Продана М.В. з вимогами переглянути рішення та скасувати накази від 05 вересня 2017 року № 165-дс та від 26 жовтня 2017 року № 193, а також повернути та поновити позивачу надбавку за високі досягнення у праці або за виконання особливо важливої роботи.
22. Листом ДФС України від 21 грудня 2017 року № 17097/К/99-99-21-02-02-14 позивача повідомлено про розгляд скарги та зазначено, що згідно з частиною першою статті 20 Дисциплінарного статуту особа рядового або начальницького складу має право звернутися із скаргою щодо накладення на нього дисциплінарного стягнення до суду.
23. ГУ ДФС у Донецькій області внесено відомості про тимчасову непрацездатність до табелю використання робочого часу, відповідно до якого оплачено лікарняний, а також відповідно до наказу ГУ ДФС у Донецькій області від 26 липня 2017 року № 194-в перенесено чергову відпустку.
ІІІ. Рішення судів першої та апеляційної інстанцій і мотиви їх ухвалення
24. Рішенням Харківського окружного адміністративного суду від 30 серпня 2018 року, залишеним без змін постановою Другого апеляційного адміністративного суду від 29 січня 2019 року, позовні вимоги задоволено:
24.1 визнано протиправними дії ДФС України щодо винесення наказів ДФС України від 05 вересня 2017 року № 165-дс "Про накладення дисциплінарного стягнення" від 26 жовтня 2017 року та № 193 "Про виконання дисциплінарного стягнення".
24.2 скасовано накази ДФС України від 05 вересня 2017 року № 165-дс "Про накладення дисциплінарного стягнення" та від 26 жовтня 2017 року та № 193 "Про виконання дисциплінарного стягнення".
24.3 зобов`язано ДФС України поновити ОСОБА_1 надбавку за високі досягнення у праці або за виконання особливо важливої роботи, відповідно до вимог постанови Кабінету Міністрів України від 09 березня 2006 року № 268 з дати скасування, а також сплатити інші виплати, які недоотримані ОСОБА_1 у зв`язку з виданими наказами ДФС України від 05 вересня 2017 року № 165-дс "Про накладання дисциплінарного стягнення" та від 26 жовтня 2017 року та № 193 "Про виконання дисциплінарного стягнення".
25. Задовольняючи позовні вимоги суд першої інстанції, з яким погодився суд апеляційної інстанції, дійшов висновку, що позивач 10 липня 2017 року був відсутній з поважних причин, а саме у зв`язку з перебуванням на лікарняному, що підтверджується листом непрацездатності та табелем використання робочого часу, відповідного до якого оплачено лікарняний. 25.1. Крім того, наказом ГУ ДФС у Донецькій області від 11 липня 2017 року № 710 неправомірно затверджено склад комісії про проведенню службового розслідування, чим порушено вимоги дисциплінарного статуту органів внутрішніх справ.
IV. Касаційне оскарження
26. Не погодившись з рішеннями судів першої та апеляційної інстанцій, відповідач подав до Верховного Суду касаційну скаргу, яку зареєстровано 25 березня 2019 року.
27. У касаційній скарзі відповідач, посилаючись на порушення судами попередніх інстанцій норм матеріального та процесуального права, просить скасувати рішення судів першої та апеляційної інстанцій та прийняти нову постанову про відмову у задоволенні позову.
28. В обґрунтування касаційної скарги відповідач зазначає, що відповідач не ставить під сумнів листок непрацездатності позивача, а лише наголошує на тому, що позивача притягнуто до дисциплінарної відповідальності саме за залишення позивачем 10 липня 2017 року місця дислокації підрозділу без отримання відповідного дозволу.
29. 07 травня 2019 року ухвалою Верховного Суду у складі колегії суддів: головуючого судді Бевзенка В.М., Данилевич Н.А., Смоковича М.І., відкрито касаційне провадження та витребувано із Харківського окружного адміністративного суду справу № 820/391/18.
30. 17 травня 2019 року справа № 820/391/18 надійшла до Верховного Суду.
31. 24 травня 2019 року надійшов відзив позивача на касаційну скаргу відповідача, в якій позивач спростовуючи доводи касаційної скарги просить залишити її без задоволення, а рішення суддів попередніх інстанцій без змін.
32. 12 травня 2020 року на підставі розпорядження заступника керівника апарату Верховного Суду - керівника секретаріату Касаційного адміністративного суду від 08 травня 2020 року № 766/0/78-19 проведено повторний автоматизований розподіл судової справи між суддями.
33. Протоколом повторного автоматизованого розподілу судової справи між суддями визначено склад суду: головуючого суддю - Шевцову Н.В., суддів Смоковича М.І., Кашпур О.В..
V. Релевантні джерела права й акти їх застосування
34. Відповідно до частини третьої статті 3 Кодексу адміністративного судочинства України провадження в адміністративних справах здійснюється відповідно до закону, чинного на час вчинення окремої процесуальної дії, розгляду і вирішення справи.