1. Правова система ipLex360
  2. Судові прецеденти
  3. Постанова суду



ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ



19 січня 2021 року

м. Київ

справа №640/620/17

адміністративне провадження №К/9901/36912/18

Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:

судді-доповідача - Шарапи В.М.,

суддів - Желєзного І.В., Чиркіна С.М.,

розглянув у попередньому судовому засіданні касаційну скаргу товариства з обмеженою відповідальністю "АН "Рестріел" (далі - ТОВ "АН "Рестріел") на постанову Харківського апеляційного адміністративного суду від 10 квітня 2017 року у складі колегії суддів: Спаскіна О.А. (головуючий), суддів: Любчич Л.В., Сіренко О.І. у справі за позовом ТОВ "АН "Рестріел" до управління праці та соціального захисту населення адміністрації Київського району Харківської міської ради (далі - управління праці та соцзахисту) про зобов`язання вчинити певні дії, -

ОПИСОВА ЧАСТИНА

Короткий зміст позовних вимог і рішень судів першої та апеляційної інстанцій

1. У січні 2017 року позивач звернувся до суду з позовом у якому просив:

1.1 - зобов`язати відповідача надати мешканцям житлових будинків, що знаходяться на балансі позивача, які мають право на пільги, субсидію для відшкодування витрат на оплату житлово-комунальних послуг.

2. Київський районний суд м. Харкова постановою від 16 лютого 2017 року позовні вимоги задовольнив.

Зобов`язав управління праці та соцзахисту надати мешканцям житлових будинків, розташованих за адресою: м. Харків, вул. Новоолександрівська, 54А; вул. Новоолександрівська, 54А, корп.1; вул. Новоолександрівська, 54А, корп.2 ; вул. Новоолександрівська, 54А, корп.3 ; вул. Новоолександрівська, 54А, корп.4 ; вул. Новоолександрівська, 54А, корп.5; вул. Новоолександрівська, 54А, корп.6, які мають право на пільги, субсидію для відшкодування витрат на оплату житлово-комунальних послуг, що надаються ТОВ "АН "Рестріелт".

2.1 Ухвалюючи рішення суд першої інстанції виходив із того, що ТОВ "АН "Рестріелт" надає мешканцям вищевказаних будинків саме житлово-комунальні послуги, за користування якими мешканці сплачують компенсацію витрат балансоутримувача і на вказані витрати розповсюджується пункт 2 Положення про порядок призначення та надання населенню субсидій для відшкодування витрат на оплату житлово-комунальних послуг, придбання скрапленого газу, твердого та рідкого пічного побутового палива, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 21 жовтня 1995 року №848 (далі - Положення), згідно якого право на отримання адресної безготівкової субсидії для відшкодування витрат на оплату житлово-комунальних послуг поширюється на громадян, які проживають у житлових приміщеннях (будинках), в частині оплати ними користування житлом; утримання житла; управління багатоквартирним будинком, комунальних послуг.

3. Харківський апеляційний адміністративний суд постановою від 10 квітня 2017 року, скасував рішення суду першої інстанції та прийняв нове, яким відмовив у задоволенні позову.

3.1 Приймаючи постанову суд апеляційної інстанції виходив із того, що оскаржувані дії відповідача не стосуються безпосередньо ТОВ "АН Рестріелт", а породжують права та обов`язки для третіх осіб, зокрема, для мешканців житлових будинків.

Спосіб захисту порушеного права, з яким звернувся позивач, не є належним та не відновить його порушених прав в межах заявлених підстав та предмету позову.

4. Судами попередніх інстанцій встановлено що:

4.1 На балансі ТОВ "АН "Рестріелт" знаходяться наступні житлові багатоквартирні будинки, що розташовані у Київському районі міста Харкові: вул. Новоолександрівська, 54А, вул. Новоолександрівська, 54А, корп. 1, вул. Новоолександрівська, 54А, корп. 2, вул. Новоолександрівська, 54А, корп. 3, вул. Новоолександрівська, 54А, корп. 4, вул. Новоолександрівська, 54А, корп. 5, вул. Новоолександрівська, 54А, корп. 6.

4.2 З метою отримання роз`яснення щодо підстав не надання субсидії мешканцям будинків позивач звернувся з відповідним запитом до відповідача.

4.3 Відповідач листом від 24 листопада 2016 року за вих. №8565-05 повідомив, що нарахування субсидії не здійснюється, оскільки позивач не є підприємством - надавачем житлово-комунальних послуг, а відповідач "здійснює розрахунки тільки з постачальниками послуг за надані населенню житлово - комунальні послуги. У місті Харкові такими постачальниками послуг визначені наступні організації: КП "Харківводоканал", КП "ХТМ", АТ "Харківгаззбут", АТ "Харківобленерго", АТ "Харківекоресурс".

Також вказаним листом було повідомлено позивача щодо неможливості призначення субсидії на оплату житлово - комунальних послуг з теплопостачання та гарячого водопостачання мешканцям житлового комплексу по вул. Новоолександрівській, 54А, так як будинки обладнані даховою котельнею, а відповідно необхідним є надання документального підтвердження того, що позивач є постачальником (виконавцем/виробником) послуг з теплопостачання та постачання гарячої води, а також затверджені у відповідності до законодавства ціни/тарифи на ці послуги, ліцензії на провадження господарської діяльності з теплопостачання та постачання гарячої води.

4.4 Уважаючи дії відповідача протиправними, позивач звернувся до суду з цим позовом.

Короткий зміст вимог та узагальнені доводи касаційної скарги:

5. Не погоджуючись із рішенням суду апеляційної інстанції позивач звернувся із касаційною скаргою, у якій просить скасувати постанову суду апеляційної інстанції та залишити в силі рішення суду першої інстанції.

5.1 На обґрунтування касаційної скарги зазначив зокрема, що ТОВ "АН "Рестріелт" надає мешканцям вищевказаних будинків житлово-комунальні послуги, за користування якими мешканці сплачують компенсацію витрат балансоутримувача. На вказані витрати розповсюджується пункт 2 Положення, згідно якого право на отримання адресної безготівкової субсидії для відшкодування витрат на оплату житлово-комунальних послуг поширюється на громадян, які проживають у житлових приміщеннях (будинках), у частині оплати ними: користування житлом; утримання житла; управління багатоквартирним будинком; комунальних послуг.

6. Відповідач подав відзив на касаційну скаргу. Уважає, що рішення суду апеляційної інстанції ухвалено з дотриманням норм матеріального і процесуального права, тому у задоволенні касаційної скарги необхідно відмовити.

Висновки суду за результатами розгляду касаційної скарги:

7. Перевіривши правильність застосування судом апеляційної інстанції норм матеріального і процесуального права, Верховний Суд дійшов висновку, що касаційна скарга не підлягає задоволенню, з огляду на наступне.

8. Частиною другою статті 19 Конституції Україні передбачено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

9. Відповідно до статті 21 Закону України від 24 червня 2004 року №1875-IV "Про житлово - комунальні послуги" (далі - Закон №1875-IV, який був чинний на час виникнення спірних відносин) виконавець, серед іншого, має право отримувати компенсацію за надані відповідно до закону окремим категоріям громадян пільги та нараховані субсидії з оплати житлово-комунальних послуг і повертати їх у разі ненадання таких послуг чи пільг.

10. Умови призначення та порядок надання громадянам щомісячної адресної безготівкової субсидії для відшкодування витрат на оплату управління багатоквартирним будинком, користування житлом або його утримання та комунальних послуг (водо-, тепло-, газопостачання, водовідведення, електроенергія, вивезення побутового сміття та рідких нечистот) а також один раз на рік субсидії готівкою на придбання скрапленого газу, твердого та рідкого пічного побутового палива врегульовано Положенням про порядок призначення та надання населенню субсидій для відшкодування витрат на оплату житлово-комунальних послуг, придбання скрапленого газу, твердого та рідкого пічного побутового палива, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 21 жовтня 1995 року №848 (далі - Положення).

11. Відповідно до пункту 2 Положення право на отримання адресної безготівкової субсидії для відшкодування витрат на оплату житлово-комунальних послуг (далі - субсидія) поширюється на громадян, які проживають у житлових приміщеннях (будинках), в частині оплати ними користування житлом; утримання житла; управління багатоквартирним будинком, комунальних послуг, придбання скрапленого газу, твердого та рідкого пічного побутового палива.


................
Перейти до повного тексту