ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
13 січня 2021 року
м. Київ
справа №826/18856/16
адміністративне провадження №К/9901/51684/18
Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:
головуючого - Кашпур О.В.,
суддів - Радишевської О.Р., Уханенка С.А.,
за участю:
секретаря судового засідання - Пушенко О.І.,
учасника справи:
представника третьої особи (скаржника) - Онищенка І.П.
розглянув у відкритому судовому засіданні як суд касаційної інстанції адміністративну справу
за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "Спільне українсько-німецьке підприємство "Товариство технічного нагляду ДІЕКС" до Антимонопольного комітету України, за участю третіх осіб: Публічного акціонерного товариства "УКРТРАНСГАЗ" в особі філії "Управління магістральних газопроводів "ЛЬВІВТРАНСГАЗ", Державного підприємства "Західний експертно-технічний центр Держпраці", про визнання протиправним і скасування рішення, провадження в якій відкрито
за касаційною скаргою Публічного акціонерного товариства "УКРТРАНСГАЗ", яке змінило найменування на Акціонерне товариство "УКРТРАНСГАЗ", в особі філії "Управління магістральних газопроводів "ЛЬВІВТРАНСГАЗ" на рішення Окружного адміністративного суду міста Києва від 10 січня 2018 року, ухвалене в складі колегії суддів: головуючого Васильченко І.П., суддів Вєкуа Н.Г., Федорчука А.Б., і постанову Київського апеляційного адміністративного суду від 10 квітня 2018 року, прийняту в складі колегії суддів: головуючого Сорочка Є.О., суддів Літвіної Н.М., Федотова І.В.,
У С Т А Н О В И В :
І. Короткий зміст позовних вимог
1. У листопаді 2016 року Товариство з обмеженою відповідальністю "Спільне українсько-німецьке підприємство "Товариство технічного нагляду ДІЕКС" звернулось до суду з позовом, у якому просило визнати протиправним і скасувати рішення постійно діючої адміністративної колегії Антимонопольного комітету України з розгляду скарг про порушення законодавства у сфері публічних закупівель від 08 листопада 2016 року №1428-р/пк-пз.
2. Позовні вимоги мотивовані тим, що оскаржуване рішення прийнято відповідачем з порушенням приписів Закону України "Про публічні закупівлі" від 25 грудня 2015 року №922-VIII (у редакції, чинній на момент виникнення спірних правовідносин; далі - Закон №922-VIII).
ІІ. Короткий зміст судових рішень судів першої та апеляційної інстанцій і мотиви їхнього ухвалення
3. Рішенням Окружного адміністративного суду міста Києва від 10 січня 2018 року в задоволенні позову відмовлено.
4. Постановою Київського апеляційного адміністративного суду від 10 квітня 2018 року апеляційну скаргу Публічного акціонерного товариства "УКРТРАНСГАЗ" в особі філії "Управління магістральних газопроводів "ЛЬВІВТРАНСГАЗ" залишено без задоволення, а рішення Окружного адміністративного суду міста Києва від 10 січня 2018 року - без змін.
5. Відмовляючи в задоволенні позову, суд першої інстанції, з рішенням якого погодився суд апеляційної інстанції, виходив з того, що оскаржуване рішення постійно діючої адміністративної колегії Антимонопольного комітету України з розгляду скарг про порушення законодавства у сфері публічних закупівель від 08 листопада 2016 року №1428-р/пк-пз прийнято з додержанням норм чинного законодавства та в установленому законом порядку.
ІІІ. Короткий зміст вимог касаційної скарги
6. Не погоджуючись із вказаними судовими рішеннями, Публічне акціонерне товариство "УКРТРАНСГАЗ", яке змінило найменування на Акціонерне товариство "УКРТРАНСГАЗ", в особі філії "Управління магістральних газопроводів "ЛЬВІВТРАНСГАЗ" подало касаційну скаргу, у якій просить скасувати рішення Окружного адміністративного суду міста Києва від 10 січня 2018 року та постанову Київського апеляційного адміністративного суду від 10 квітня 2018 року і прийняти нове рішення, яким позов задовольнити.
7. Касаційна скарга мотивована тим, що оскаржувані судові рішення є незаконними та необґрунтованими, ухваленими з порушенням норм матеріального і процесуального права. Скаржник указує на те, що наданих позивачем документів було достатньо для виконання вимог тендерної документації, а відповідачем порушено порядок прийняття оскаржуваного рішення від 08 листопада 2016 року №1428-р/пк-пз.
8. У судовому засіданні протокольною ухвалою здійснено заміну скаржника з Публічного акціонерного товариства "УКРТРАНСГАЗ" в особі філії "Управління магістральних газопроводів "ЛЬВІВТРАНСГАЗ" на Акціонерне товариство "УКРТРАНСГАЗ" в особі філії "Управління магістральних газопроводів "ЛЬВІВТРАНСГАЗ".
9. Представник скаржника у судовому засіданні підтримав вимоги касаційної скарги.
IV. Позиція інших учасників справи
10. Антимонопольним комітетом України подано письмовий відзив на касаційну скаргу з проханням залишити її без задоволення, а оскаржувані рішення Окружного адміністративного суду міста Києва від 10 січня 2018 року та постанову Київського апеляційного адміністративного суду від 10 квітня 2018 року - без змін, оскільки вони, на думку відповідача, прийняті з додержанням норм матеріального і процесуального права.
11. Товариством з обмеженою відповідальністю "Спільне українсько-німецьке підприємство "Товариство технічного нагляду ДІЕКС" та Державним підприємством "Західний експертно-технічний центр Держпраці" відзивів на касаційну скаргу не подано.
V. Рух справи у суді касаційної інстанції
12. Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду: судді-доповідача Коваленко Н.В., суддів Берназюка Я.О., Мороз Л.Л. ухвалою від 01 червня 2018 року відкрив касаційне провадження за вказаною касаційною скаргою.
13. За результатом повторного автоматизованого розподілу судової справи між суддями 10 січня 2020 року на підставі розпорядження заступника керівника апарату Верховного Суду - керівника секретаріату Касаційного адміністративного суду від 10 січня 2020 року №21/0/78-20 касаційну скаргу передано для розгляду колегії суддів Касаційного адміністративного суду в складі Верховного Суду: Кашпур О.В. (судді-доповідачу, головуючому судді), Губській О.А., Шевцовій Н.В., яку ухвалою від 21 січня 2020 року прийнято до провадження.
14. На підставі розпорядження заступника керівника апарату Верховного Суду - керівника секретаріату Касаційного адміністративного суду від 21 грудня 2020 року №2540/0/78-20 за допомогою автоматизованої системи для розгляду цієї справи здійснено заміну судді Шевцової Н.В. на суддю Уханенка С.А.
15. Ухвалою Верховного Суду в складі судді-доповідача Касаційного адміністративного суду Кашпур О.В. від 21 грудня 2020 року справу призначено до розгляду в попередньому судовому засіданні на 23 грудня 2020 року.
16. Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду: судді-доповідача Кашпур О.В., суддів Губської О.А., Уханенка С.А. ухвалою від 23 грудня 2020 року справу призначив до касаційного розгляду в судовому засіданні на 13 січня 2021 року о 15:00 годині.
17. На підставі розпорядження заступника керівника апарату Верховного Суду - керівника секретаріату Касаційного адміністративного суду від 11 січня 2021 року №19/0/78-21 за допомогою автоматизованої системи для розгляду цієї справи здійснено заміну судді Губської О.А. на суддю Радишевську О.Р.
VI. Стислий виклад обставин справи, установлених судами першої та апеляційної інстанцій
18. Публічним акціонерним товариством "УКРТРАНСГАЗ" в особі філії "Управління магістральних газопроводів "ЛЬВІВТРАНСГАЗ" проведено відкриті торги по предмету закупівлі - "Технічне опосвідчення посудин, що працюють під тиском (ДК 021:2015:71632000-7 - Послуги з технічних випробувань; ДК 016:2010:71.20.1 - Послуги щодо технічного випробування й аналізування)", оголошення про які зареєстроване в електронній системі закупівель 08 вересня 2016 року за №UА-2016-09-08-000395-b.
19. Відповідно до протоколу розгляду тендерних пропозицій від 10 жовтня 2016 року №91/2 пропозиція Товариства з обмеженою відповідальністю "Спільне українсько-німецьке підприємство "Товариство технічного нагляду ДІЕКС" визнана найбільш економічно вигідною та такою, що відповідає умовам тендерної документації, і 11 жовтня 2016 року замовником опубліковано повідомлення про намір укласти договір з цим товариством.
20. Державним підприємством "Західний експертно-технічний центр Держпраці" 19 жовтня 2016 року о 11 год 59 хв було подано скаргу №UA-2016-09-08-000395-b.a1 щодо порушення Публічним акціонерним товариством "УКРТРАНСГАЗ" в особі філії "Управління магістральних газопроводів "ЛЬВІВТРАНСГАЗ" порядку проведення процедури закупівлі, розгляд якої рішенням постійно діючої адміністративної колегії Антимонопольного комітету України з розгляду скарг про порушення законодавства у сфері публічних закупівель від 21 жовтня 2016 року №1200-р/пк-пз припинено у зв`язку із відкликанням цієї скарги скаржником.
21. Державним підприємством "Західний експертно-технічний центр Держпраці" 19 жовтня 2016 року о 13 год 18 хв було подано іншу скаргу №UA-2016-09-08-000395-b.a2 щодо порушення Публічним акціонерним товариством "УКРТРАНСГАЗ" в особі філії "Управління магістральних газопроводів "ЛЬВІВТРАНСГАЗ" порядку проведення процедури закупівлі, яку рішенням постійно діючої адміністративної колегії Антимонопольного комітету України з розгляду скарг про порушення законодавства у сфері публічних закупівель від 21 жовтня 2016 року №1199-р/пк-пз прийнято до розгляду.
22. На веб-порталі Уповноваженого органу (prozorro.gov.ua) 24 жовтня 2016 року розміщений лист від 24 жовтня 2016 року №20-29.3/07-430-пз, яким Публічному акціонерному товариству "УКРТРАНСГАЗ" в особі філії "Управління магістральних газопроводів "ЛЬВІВТРАНСГАЗ" запропоновано надати, серед іншого, пояснення по суті скарги.
23. Цього ж дня - 24 жовтня 2016 року між замовником - Публічним акціонерним товариством "УКРТРАНСГАЗ" в особі філії "Управління магістральних газопроводів "ЛЬВІВТРАНСГАЗ" і Товариством з обмеженою відповідальністю "Спільне українсько-німецьке підприємство "Товариство технічного нагляду ДІЕКС" - як переможцем тендеру укладено договір №1610000565, який оприлюднено на веб-порталі prozorro.gov.ua о 16 год 35 хв.
24. Листом від 27 жовтня 2016 року №5683/28-06 замовник надав пояснення по суті скарги.
25. Рішенням постійно діючої адміністративної колегії Антимонопольного комітету України з розгляду скарг про порушення законодавства у сфері публічних закупівель від 08 листопада 2016 року №1428-р/пк-пз задоволено скаргу частково та зобов`язано Публічне акціонерне товариство "УКРТРАНСГАЗ" в особі філії "Управління магістральних газопроводів "ЛЬВІВТРАНСГАЗ" скасувати рішення про визначення переможцем Товариство з обмеженою відповідальністю "Спільне українсько-німецьке підприємство "Товариство технічного нагляду ДІЕКС" у процедурі закупівлі - "Технічне опосвідчення посудин, що працюють під тиском (ДК 021:2015:71632000-7 - Послуги з технічних випробувань; ДК 016:2010:71.20.1 - Послуги щодо технічного випробування й аналізування)", оголошення про проведення якої оприлюднене на веб-порталі Уповноваженого органу за №UA-2016-09-08-000395-b.
VІІ. Джерела права й акти їхнього застосування
26. У частині першій статті 1 Закону України "Про Антимонопольний комітет України" від 26 листопада 1993 року №3659-XII (у редакції, чинній на момент виникнення спірних правовідносин; далі - Закон №3659-XII) визначено, що Антимонопольний комітет України є державним органом із спеціальним статусом, метою діяльності якого є забезпечення державного захисту конкуренції у підприємницькій діяльності та у сфері державних закупівель.
27. Правові та економічні засади здійснення закупівель товарів, робіт і послуг для забезпечення потреб держави та територіальної громади урегульовує Закон №922-VIII, метою якого є забезпечення ефективного та прозорого здійснення закупівель, створення конкурентного середовища у сфері публічних закупівель, запобігання проявам корупції у цій сфері, розвиток добросовісної конкуренції.
28. Відповідно до частини третьої статті 8 Закону №922-VIII Антимонопольний комітет України як орган оскарження з метою неупередженого та ефективного захисту прав та законних інтересів осіб, пов`язаних з участю у процедурах закупівлі, утворює постійно діючу адміністративну колегію (колегії) з розгляду скарг про порушення законодавства у сфері публічних закупівель. Рішення постійно діючої адміністративної колегії (колегій) приймаються від імені Антимонопольного комітету України. Порядок діяльності постійно діючої адміністративної колегії (колегій) встановлюється відповідно до Закону №3659-XII, якщо інше не встановлено цим Законом.
29. У статті 14 Закону №3659-XII визначені повноваження постійно діючої адміністративної колегії Антимонопольного комітету України, серед яких є, зокрема розгляд відповідних заяв і справ.
30. Як зазначено у частині дев`ятій статті 18 Закону №922-VIII за результатами розгляду скарги орган оскарження має право прийняти рішення про встановлення або відсутність порушень процедури закупівлі (у тому числі порушення порядку оприлюднення або неоприлюднення інформації про закупівлі, передбаченої цим Законом) та про заходи, що повинні вживатися для їх усунення, зокрема зобов`язати замовника повністю або частково скасувати свої рішення, надати необхідні документи, роз`яснення, усунути будь-які дискримінаційні умови (у тому числі ті, що зазначені в технічній специфікації, яка є складовою частиною тендерної документації), привести тендерну документацію у відповідність із вимогами законодавства, або за неможливості виправити допущені порушення відмінити процедуру закупівлі.
31. Відповідно до частин першої та четвертої статті 10 Закону №922-VIII замовник самостійно та безоплатно через авторизовані електронні майданчики оприлюднює на веб-порталі Уповноваженого органу в порядку, встановленому Уповноваженим органом та цим Законом, інформацію про закупівлю, а саме: оголошення про проведення процедури закупівлі та тендерну документацію - не пізніше ніж за 15 днів до дня розкриття тендерних пропозицій, якщо вартість закупівлі не перевищує межі, встановлені у частині четвертій цієї статті, та не пізніше 30 днів у разі перевищення таких меж. Оголошення про проведення процедури закупівлі у строки, встановлені у частині першій цієї статті, обов`язково додатково оприлюднюються на веб-порталі Уповноваженого органу англійською мовою, якщо очікувана вартість закупівлі перевищує суму, еквівалентну: для товарів і послуг - 133 тисячам євро; для робіт - 5150 тисячам євро. Курс євро визначається згідно з офіційним курсом Національного банку України, встановленим на день надання для оприлюднення на веб-порталі Уповноваженого органу оголошення про проведення процедури закупівлі.
32. У частинах першій та другій статті 12 Закону №922-VIII визначено, що закупівля може здійснюватися шляхом застосування однієї з таких процедур: відкриті торги; конкурентний діалог; переговорна процедура закупівлі. Замовник здійснює процедури закупівлі, передбачені частиною першою цієї статті, шляхом використання електронної системи закупівель - інформаційно-телекомунікаційна система, що забезпечує проведення процедур закупівель, створення, розміщення, оприлюднення та обмін інформацією і документами в електронному вигляді, до складу якої входять веб-портал Уповноваженого органу, авторизовані електронні майданчики, між якими забезпечено автоматичний обмін інформацією та документами (пункт 6 частини першої статті 1 Закону №922-VIII).
33. Відповідно до статті 20 Закону №922-VIII відкриті торги є основною процедурою закупівлі. Під час проведення процедури відкритих торгів тендерні пропозиції мають право подавати всі зацікавлені особи. Для проведення процедури закупівлі має бути подано не менше двох пропозицій.
34. За приписами частини першої статті 25 Закону №922-VIII тендерна пропозиція подається в електронному вигляді через електронну систему закупівель. Документ з тендерною пропозицією подається в електронному вигляді шляхом заповнення електронних форм з окремими полями, де зазначається інформація про ціну, інші критерії оцінки (у разі їх встановлення замовником), інформація від учасника про його відповідність кваліфікаційним (кваліфікаційному) критеріям, вимогам, визначеним у статті 17 цього Закону і в тендерній документації, та завантаження необхідних документів, що вимагаються замовником у тендерній документації. Документи, що підтверджують відповідність учасника кваліфікаційним (кваліфікаційному) критеріям, та документи, що містять технічній опис предмета закупівлі, подаються в окремому файлі.
35. Згідно з частиною першою статті 27 Закону №922-VIII розкриття тендерних пропозицій з інформацією та документами, що підтверджують відповідність учасника кваліфікаційним критеріям, та інформацією і документами, що містять технічний опис предмета закупівлі, здійснюється автоматично електронною системою закупівель відразу після закінчення електронного аукціону. Перед початком електронного аукціону автоматично розкривається інформація про ціни/приведені ціни тендерних пропозицій. У разі якщо оголошення про проведення процедури закупівлі оприлюднюється відповідно до положень частини четвертої статті 10 цього Закону у день і час закінчення строку подання тендерних пропозицій, зазначених в оголошенні про проведення процедури закупівлі, електронною системою закупівель автоматично розкривається частина тендерної пропозиції з інформацією та документами, що підтверджують відповідність учасника кваліфікаційним критеріям, та інформацією і документами, що містять технічний опис предмета закупівлі.