1. Правова система ipLex360
  2. Судові прецеденти
  3. Постанова суду



ПОСТАНОВА

Іменем України



14 січня 2021 року

Київ

справа №821/1535/17

адміністративне провадження №К/9901/60935/18

Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:

судді-доповідача - Блажівської Н.Є.,

суддів: Білоуса О.В., Желтобрюх І.Л.,

розглянувши у порядку письмового провадження касаційну скаргу Головного управління Державної фіскальної служби у Херсонській області, Автономній Республіці Крим та м. Севастополі

на рішення Херсонського окружного адміністративного суду від 19 лютого 2018 року (суддя Варняк С.О.)

та постанову Одеського апеляційного адміністративного суду від 18 липня 2018 року (судді Градовський Ю.М., Крусян А.В., Лук`янчук О.В.)

у справі за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "Хортица"

до Херсонської об`єднаної державної податкової інспекції Головного управління ДФС у Херсонській області, Головного управління ДФС у Херсонській області, Автономній Республіці Крим та м. Севастополі

про визнання протиправними та скасування податкових повідомлень-рішень

В С Т А Н О В И В:

1. ІСТОРІЯ СПРАВИ

1.1. Короткий зміст позовних вимог

Товариство з обмеженою відповідальністю "Хортиця" (надалі також - ТОВ "Хортиця") звернулося до суду із позовом до Херсонської об`єднаної державної податкової інспекції Головного управління ДФС у Херсонській області (надалі також - Відповідач), Головного управління Державної фіскальної служби у Херсонській області, Автономній Республіці Крим та м. Севастополі, в якому просило визнати протиправними та скасувати податкові повідомлення-рішення від 22 грудня 2015 року №0000802204, від 19 вересня 2016 року №0001994000, №0002004000, від 3 лютого 2017 року №0000434000, №0000444000.

Посилаючись на невідповідність оскаржуваних індивідуальних актів вимогам частини другої статті 2 Кодексу адміністративного судочинства України, Позивач, зокрема, зазначив, що висновки відповідачів, викладені в актах перевірок, є такими що не ґрунтуються на нормах законодавства. Позивач посилався на те, що при реалізації ним паливно-мастильних матеріалів через АЗС (АГЗС) у безготівковій формі здійснювало не роздрібну торгівлю скрапленого газу, а оптову торгівлю, оскільки зазначені паливно-мастильні матеріали в подальшому покупці використовували у власній господарській діяльності або реалізовували їх кінцевому споживачу.

1.2. Короткий зміст рішень судів попередніх інстанцій

Рішенням Окружного адміністративного суду м. Києва від 9 серпня 2018 року, залишеним без змін постановою Шостого апеляційного адміністративного суду від 18 грудня 2018 року, позов задоволено повністю.

Скасовуючи оскаржувані індивідуальні акти, суди попередніх інстанцій дійшли висновку про те, що ТОВ "ХОРТИЦА" при реалізації паливно-мастильних матеріалів у безготівковій формі здійснювало не роздрібну торгівлю скрапленого газу, а оптову торгівлю, оскільки зазначені паливно-мастильні матеріали, в подальшому, покупці використовували у власній господарській діяльності або реалізовували їх кінцевому споживачу. Позивач мав достатні матеріально-технічні ресурси та дозволи, необхідні для здійснення підприємницької діяльності пов`язаної з роздрібною та оптовою торгівлею скрапленим газом. При цьому, оптовий продаж скрапленого газу здійснювався виключно на підставі безготівкових розрахунків з оформленням договорів поставки та купівлі-продажу, видаткових накладних.

1.3. Короткий зміст касаційної скарги та відзиву на неї

Не погоджуючись із рішеннями судів першої та апеляційної інстанцій, Відповідач звернувся з касаційною скаргою, в якій, посилаючись на порушення норм матеріального та процесуального права, просив рішення судів першої та апеляційної інстанцій скасувати і ухвалити нове рішення про відмову у задоволенні позову.

2. СТИСЛИЙ ВИКЛАД ОБСТАВИН СПРАВИ, ВСТАНОВЛЕНИХ СУДАМИ ПЕРШОЇ ТА АПЕЛЯЦІЙНОЇ ІНСТАНЦІЙ

Згідно зі встановленими судами обставинами, продаж пального ТОВ "ХОРТИЦА" здійснює через мережу автогазозаправочних пунктів (скорочена назва - АГЗП), які розташовані за наступними адресами: м. Херсон, вул. Миколаївське шосе, 4й км., м. Херсон, смт. Антонівка, вул. Херсонська, 1246.

Торгівля скрапленим газом здійснюється ТОВ "ХОРТИЦА" з пункту наповнення газових балонів (скорочена назва ГНП), який розташований за адресою:- м. Херсон, вул. Миколаївське шосе, 4й км.

Згідно з обставинами, встановленими судами попередніх інстанцій, за результатами проведених перевірок Позивача складено акти від 13 жовтня 2015 року №22/21/24122021, від 14 вересня 2016 року №000171/21-03-40/24122021, від 11 січня 2017 року №000171/21-03-40/24122021.

Згідно з висновками актів перевірок Позивачем допущено порушення вимог:

- статей 14, 213, 214 Податкового кодексу України, що полягало у: заниженні податкових зобов`язань з акцизного податку за реалізацію скрапленого газу за період січень - серпень 2015 року, у зв`язку із реалізацією скрапленого газу шляхом безготівкових розрахунків через мережу АГЗС (АЗС), сума якої не задекларована в декларації акцизного податку;

- підпункту 222.3.1 пункту 222.3 статті 222 Податкового кодексу, у зв`язку із несвоєчасною сплатою акцизного податку у розмірах 385404,8 грн та 79936,0 грн.

На підставі актів перевірок та у зв`язку із зазначеними порушеннями прийнято податкові повідомлення-рішення:

- від 22 грудня 2015 року №0000802204, яким за порушення статей 14, 213, 214 Податкового кодексу України збільшено суму грошового зобов`язання за податковими зобов`язаннями збільшено на 73 552 грн, в т.ч. за основним платежем - 58 842 грн., за штрафними (фінансовими) санкціями (штрафами) - 14 710 грн.;

- від 19 вересня 2016 року №0001994000, яким визначено до сплати сплатити штраф у розмірі 10% у сумі 5523,16 грн за затримку сплати грошового зобов`язання в сумі 55231,6 грн з акцизного податку з реалізації суб`єктами господарювання роздрібної торгівлі підакцизних товарів;

- від 19 вересня 2016 року №0002004000, яким визначено до сплати штраф у розмірі 20% у сумі 37724,88 грн за затримку сплати грошового зобов`язання в сумі 188 624,4 грн з акцизного податку з реалізації суб`єктами господарювання роздрібної торгівлі підакцизних товарів;

- від 3 лютого 2017 року №0000430000, яким визначено до сплати штраф у розмірі 20% у сумі 14 416,52 грн за затримку сплати грошового зобов`язання в сумі 72 082,6 грн. з акцизного податку з реалізації суб`єктами господарювання роздрібної торгівлі підакцизних товарів;

- від 3 лютого 2017 року №0000444000, яким визначено до сплатити штраф у розмірі 10% у сумі 785,34 грн. за затримку сплати грошового зобов`язання в сумі 7853,4 грн. з акцизного податку з реалізації суб`єктами господарювання роздрібної торгівлі підакцизних товарів.

3. ДОВОДИ УЧАСНИКІВ СПРАВИ

3.1. Доводи Відповідача (особи, яка подала касаційну скаргу)

У касаційній скарзі, обґрунтовуючи порушення норм матеріального та процесуального права судами першої та апеляційної інстанцій, Відповідач зазначає, що при розгляді справи не враховано, що фактично здійснюваний Позивачем вид діяльності щодо реалізації скрапленого газу АГЗС не охоплюється поняттям оптової торгівлі, а тому Позивач безпідставно не визначив та не сплатив суми акцизного податку у передбаченому законодавством розмірі. При цьому відповідач наполягає на тому, що суди, ухвалюючи рішення про задоволення позову у повному обсязі, не звернули уваги те, що оскаржувані індивідуальні акти від 19 вересня 2016 року та від 3 лютого 2017 року прийняті у зв`язку із висновками щодо несвоєчасної сплати Позивачем акцизного податку, проте фактично оцінка відповідності таких податкових повідомлень-рішень вимогам частини другої статті 2 Кодексу адміністративного судочинства України залишена поза медами дослідження судів.

4. ПОЗИЦІЯ ВЕРХОВНОГО СУДУ

4.1. Оцінка доводів учасників справи і висновків судів першої та апеляційної інстанцій

Відповідно до пункту 215.1 статті 215 Податкового кодексу України (тут і надалі - в редакції, чинній на час виникнення спірних правовідносин) до підакцизних товарів належать зокрема нафтопродукти, скраплений газ, речовини, що використовуються як компоненти моторних палив, паливо моторне альтернативне.

Реалізація суб`єктами господарювання роздрібної торгівлі підакцизних товарів - це продаж товарів, зазначених у підпункті 215.3.4 пункту 215.3 статті 215 Податкового кодексу України (нафтопродукти, скраплений газ, речовини, що використовуються як компоненти моторних палив, а також паливо моторне альтернативне) безпосередньо громадянам та іншим кінцевим споживачам для їх особистого некомерційного використання незалежно від форми розрахунків (підпункт 14.1.212 пункту 14.1 статті 14 Податкового кодексу України).

Згідно з ДСТУ 4303:2004 "Роздрібна та оптова торгівля. Терміни та визначення понять" роздрібна торгівля - це вид економічної діяльності в сфері товарообігу, що охоплює купівлю-продаж товарів кінцевому споживачу та надавання йому торговельних послуг. Торговельна послуга передбачає здійснення додаткової діяльності суб`єкта господарювання в сфері роздрібної та оптової торгівлі з надання допомоги покупцям у здійсненні договору купівлі-продажу товарів, їх доставляння та використовування.

За правилами підпункту 214.1.4 пункту 214.1 статті 214 Податкового кодексу України базою оподаткування акцизним податком є вартість (з податком на додану вартість) підакцизних товарів, що реалізовані відповідно до підпункту 213.1.9 пункту 213.1 статті 213 цього Кодексу.

Тобто, об`єктом оподаткування акцизним податком є будь-які операції з роздрібної реалізації нафтопродуктів кінцевим споживачам, при цьому незалежно від форми розрахунків.

Відповідно до підпункту 213.1.9 пункту 213.1 статті 213, підпункту 215.3.10 пункту 251.3 статті 215 Податкового кодексу Україниоперації суб`єктів господарювання з роздрібної торгівлі підакцизними товарами оподатковуються акцизним податком у розмірі 5 відсотків від вартості цих товарів.

Згідно з пунктом 216.9 статті 216 Податкового кодексу України датою виникнення податкових зобов`язань щодо реалізації суб`єктами господарювання роздрібної торгівлі підакцизних товарів є дата здійснення розрахункової операції відповідно до Закону України "Про застосування реєстраторів розрахункових операцій в сфері торгівлі, громадського харчування та послуг", а у разі реалізації товарів фізичними особами-підприємцями, які сплачують єдиний податок, - є дата надходження оплати за проданий товар.

Відповідно до пункту 10 Правил роздрібної торгівлі нафтопродуктами, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 20 грудня 1997 року №1442 в редакції, чинній на час виникнення спірних правовідносин) розрахунки за продані нафтопродукти (в тому числі скраплений вуглеводневий газ) здійснюються готівкою та/або у безготівковій формі (із застосуванням платіжних карток, талонів, відомостей на відпуск нафтопродуктів тощо) в установленому законодавством порядку.

Отже, розрахунки за придбані у роздріб нафтопродукти можуть здійснюватись як у готівковій формі, так і з використанням відомостей на відпуск, талонів, платіжних карток, смарт-карток (паливних карток).

При цьому згідно з підпунктом 10.3.1.1 пункту 10.3 Інструкції про порядок приймання, транспортування, зберігання, відпуску та обліку нафти і нафтопродуктів на підприємствах і організаціях України, затвердженої спільним наказом Міністерства палива та енергетики України, Міністерства транспорту та зв`язку України, Міністерства економіки України, Державного комітету України з питань технічного регулювання та споживчої політики від 20 травня 2008 року № 281/171/578/155 (в редакції, чинній на час виникнення спірних правовідносин), розрахунки під час відпуску нафтопродукту власникам автотранспорту за готівку здійснюються на АЗС із використанням реєстраторів розрахункових операцій, які відповідають технічним вимогам до їх застосування та внесені до Державного реєстру реєстраторів розрахункових операцій згідно з Положенням про Державний реєстр реєстраторів розрахункових операцій, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 29 серпня 2002 року № 1315.


................
Перейти до повного тексту