ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
14 січня 2021 року
м.Київ
справа № 815/2458/15
адміністративне провадження № К/9901/36845/18
Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:
судді-доповідача Пасічник С.С.,
суддів: Васильєвої І.А., Юрченко В.П.,
розглянувши в порядку письмового провадження касаційну скаргу Головного управління Державної фіскальної служби в Одеській області на постанову Одеського окружного адміністративного суду від 06 липня 2015 року (суддя Марин П.П.) та ухвалу Одеського апеляційного адміністративного суду від 18 лютого 2016 року (головуючий суддя Турецька І.О., судді: Стас Л.В., Косцова І.П.) у справі за позовом Приватного підприємства "Торговий дім "Українська Рибна Компанія" до Головного управління Державної фіскальної служби в Одеській області про визнання протиправним та скасування податкового повідомлення-рішення,
В С Т А Н О В И В:
В квітні 2015 року Приватне підприємство "Торговий дім "Українська Рибна Компанія" (далі - Підприємство, позивач) звернулось до суду з позовом до Головного управління Державної фіскальної служби в Одеській області (далі - Управління, відповідач) про визнання протиправним та скасування податкового повідомлення-рішення форми "Р" від 16 квітня 2015 року №0000052207, яким позивачу визначено суму грошових зобов`язань з податку на додану вартість з товарів, ввезених на територію України суб`єктами господарювання (далі - ПДВ), в сумі 27 245,16 грн., в т.ч. 21 796,13 грн. - за основним платежем та 5 449,03 грн. - за штрафними санкціями.
Обґрунтовуючи позовну заяву, Підприємство вказувало про безпідставність висновку контролюючого органу щодо заявлення декларантом під час декларування товару в митній декларації неправдивих відомостей про його вартість, оскільки розбіжності щодо валюти оплати мали місце внаслідок помилки, яка, до того ж, сталась не з вини позивача та була в подальшому повністю виправлена.
Постановою Одеського окружного адміністративного суду від 06 липня 2015 року, залишеною без змін ухвалою Одеського апеляційного адміністративного суду від 18 лютого 2016 року, позов задоволено: визнано протиправним та скасовано податкове повідомлення-рішення Управління №0000052207 від 16 квітня 2015 року.
Приймаючи такі рішення, суди, дослідивши обставини справи та оцінивши наявні докази у їх сукупності, прийшли до висновку, що вказана в експортній декларації країни відправлення ціна товару в Євро (замість заявленої декларантом в доларах США) є виключно технічною помилкою, яка була належним чином виправлена, що підтверджується документально.
Не погоджуючись з прийнятими судами рішеннями, Управління звернулось до Вищого адміністративного суду України з касаційною скаргою, в якій, посилаючись на висновки, викладені в акті перевірки, просило їх скасувати і прийняти нове рішення про відмову в задоволенні позовних вимог.
Позивач своїм правом на подання письмових заперечень (відзиву) на касаційну скаргу не скористався.
В подальшому справа передана до Верховного Суду як суду касаційної інстанції в адміністративних справах відповідно до підпункту 4 пункту 1 Розділу VІІ "Перехідні положення" Кодексу адміністративного судочинства України (далі - КАС України).
Переглянувши судові рішення та на підставі встановлених фактичних обставин справи перевіривши правильність застосування норм матеріального і процесуального права, Верховний Суд приходить до наступного висновку.
Судами встановлено, що 03 квітня 2012 року між Підприємством (як покупцем) та Компанією "PESQUERAS CRISMARDI S.L." (Іспанія) (як постачальником) укладено контракт №0304/2012 dd03.04.2012, відповідно до якого постачальник поставляє, а покупець купує на умовах цього контракту, протягом усього строку його дії, свіжоморожену та охолоджену рибу різних видів, морепродукти та інші продукти харчування ("товар"), вид, асортимент, і кількість якого зазначається у специфікаціях та/або інвойсах, які є невід`ємною частиною даного контракту; товар може оплачуватись як в доларах, так і в Євро.
На виконання умов контракту Підприємством за митною декларацією від 05 грудня 2013 року №500060703/2013/006872 імпортовано на митну територію України товар за кодом згідно УКТ ЗЕД 0303781200: " 1. Риба морська свіжоморожена: хек, латинська назва: merluccius hubbsi, тушка, розмір: 0,1-0,2 кг. Дата виготовлення: 03-04.2013 р., термін придатності 24 міс при температурі зберігання -18с. Вивантажена з контейнера №MMAU1097796. Вага брутто - 28673,00 кг, вага нетто - 27571,2 кг. Фактурна вартість - 51006,72 доларів США. Відправник товару - PESQUERAS CRISMARDI S.L., AVENIDA DE MARIN, 6 BAJO36930 BUEU - PONTEVEDRA. SPAIN".
При митному оформленні товару митному органу надавались документи, перелічені у графі 44 митної декларації: картка обліку особи, яка здійснює операції з товарами №500/2012/0000336 від 18 травня 2013 року; зовнішньоекономічний контракт від 03 квітня 2012 року; морський транспортний документ №76Е1308 від 18 жовтня 2013 року; коносамент №SEJ126084 від 23 вересня 2013 року; рахунок-фактура №229/13 від 13 вересня 2013 року; навантажувальний документ №1237 від 18 жовтня 2013 року; сертифікат відповідності №UA1.187.XO13153-13 від 15 листопада 2013 року; декларація виробника від 13 вересня 2013 року; сертифікат про походження товару загальної форми №6808233 від 02 жовтня 2013 року.
Митна вартість, заявлена декларантом, визначена за резервним методом та дорівнювала 445 160,74 грн., в зв`язку з чим при митному оформленні сплачено ПДВ в сумі 89032,15 грн., ввізне мито в розмірі 0,00 грн. (ставка мита - 0%), а товар випущено у вільний обіг.
В період з 18 березня 2015 року по 30 березня 2015 року головним державним ревізором-інспектором відділу митного аудиту управління податкового митного аудиту ГУ ДФС в Одеській області Чумак О.А. на підставі наказу Управління від 12 березня 2015 року №215 проведено документальну невиїзну перевірку Підприємства щодо своєчасності, достовірності, повноти нарахування та сплати митних платежів при переміщенні товарів через митний кордон України за митною декларацією від 05 грудня 2013 року №500060703/2013/006872, за результатами якої складено акт від 31 березня 2015 року №17/15-32-22-07-13/37060201.
Зазначеним актом встановлено порушення позивачем пункту 2 частини 2 статті 52 Митного кодексу України (далі - МК України) в частині надання недостовірних відомостей про товар, що призвело до заниження його митної вартості та несплату у повному обсязі до бюджету ПДВ у сумі 21 796,13 грн.
При цьому, виходячи зі змісту акту перевірки, свій висновок про заниження позивачем податкових зобов`язань, відповідач ґрунтує на тому, що у графі 22 експортної декларації №13ЕS0036111 024066 фактурна вартість товару визначена у сумі 51 006,72 Євро, тоді як при його митному оформленні декларантом у графі 22 митної декларації від 05 грудня 2013 року №500060703/2013/006872 вартість товару зазначена в сумі 51 006,72 доларів США.
На підставі акту перевірки Управлінням 16 квітня 2015 року прийнято податкове повідомлення-рішення форми "Р" №0000052207, яким позивачу нараховано грошове зобов`язання з ПДВ в сумі27 245,16 грн., з яких: за основним платежем - 21 796,13 грн. та за штрафними санкціями - 5 449,03 грн.
Не погоджуючись із прийнятим Управлінням податковим повідомленням-рішенням, Підприємство звернулось до суду з позовом у даній справі.
В частині 2 статті 19 Конституції України закріплено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Згідно із пунктами 23 та 24 частини 1 статті 4 МК України митне оформлення - виконання митних формальностей, необхідних для випуску товарів, транспортних засобів комерційного призначення; митний контроль - сукупність заходів, що здійснюються з метою забезпечення додержання норм цього Кодексу, законів та інших нормативно-правових актів з питань державної митної справи, міжнародних договорів України, укладених у встановленому законом порядку.
Частиною 1 статті 246 МК України передбачено, що метою митного оформлення є забезпечення дотримання встановленого законодавством України порядку переміщення товарів, транспортних засобів комерційного призначення через митний кордон України, а також забезпечення статистичного обліку ввезення на митну територію України, вивезення за її межі і транзиту через її територію товарів.
За змістом частини 1 статті 248 МК України митне оформлення розпочинається з моменту подання органу доходів і зборів декларантом або уповноваженою ним особою митної декларації або документа, який відповідно до законодавства її замінює, та документів, необхідних для митного оформлення, а в разі електронного декларування - з моменту отримання органом доходів і зборів від декларанта або уповноваженої ним особи електронної митної декларації або електронного документа, який відповідно до законодавства замінює митну декларацію.