1. Правова система ipLex360
  2. Судові прецеденти
  3. Постанова суду



ПОСТАНОВА

Іменем України



14 січня 2021 року

Київ

справа №400/1025/19

адміністративне провадження №К/9901/27976/19



Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:

головуючого судді Желєзного І.В.,

суддів: Бевзенко В.М., Коваленко Н.В.,

розглянув у порядку письмового провадження

касаційну скаргу ОСОБА_1

на рішення Миколаївського окружного адміністративного суду у складі судді Біоносенка В.В. від 25.06.2019 та постанову П`ятого апеляційного адміністративного суду у складі колегії: головуючого судді Лук`янчук О. В., суддів: Бітова А. І., Ступакової І. Г. від 24.09.2019

у справі № 400/1025/19

за позовом ОСОБА_1

до Миколаївського обласного військового комісаріату

про визнання бездіяльності протиправною та зобов`язання вчинити дії

ВСТАНОВИВ:

І. РУХ СПРАВИ

1. У квітні 2019 року ОСОБА_1 (далі також - позивач) звернувся до суду з позовом до Миколаївського обласного військового комісаріату (далі також - відповідач), в якому просив: визнати протиправною бездіяльність Миколаївського обласного військового комісаріату щодо невключення у довідку від 10.03.2018 відомостей про додаткові види грошового забезпечення та невиготовлення довідки про розмір грошового забезпечення, що враховується для перерахунку пенсії ОСОБА_1 з урахуванням додаткових видів грошового забезпечення на підставі статей 43, 8, 10, 63 Закону України "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб" (далі також - Закон 2262-ХІІ, у редакції чинній на момент виникнення спірних правовідносин) за формою, передбаченою Додатком №2 до постанови Кабінету Міністрів України від 13.02.2008 №45 "Про затвердження Порядку проведення перерахунку пенсій, призначених відповідно до Закону України "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб", та внесення змін до постанови Кабінету Міністрів України від 17 липня 1992 р. № 393" (далі також - Постанова № 45, у редакції, чинній на момент виникнення спірних правовідносин), з урахуванням змін в грошовому забезпеченні, передбачених постановою Кабінету Міністрів України від 30.08.2017 № 704 "Про грошове забезпечення військовослужбовців, осіб рядового і начальницького складу та деяких інших осіб"; зобов`язати відповідача скласти та направити до Головного управління Пенсійного фонду України в Миколаївській області нову довідку про розмір грошового забезпечення, що враховується для перерахунку пенсії ОСОБА_1 станом на 01.03.2018 відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від 30.08.2017 №704 з повною інформацією за формою, передбаченою Додатком № 2 до постанови Кабінету Міністрів України від 13.02.2008 №45, для перерахунку та виплати пенсії з 01.01.2018 на підставі статей 43, 8, 10, 63 Закону України "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб" з урахуванням додаткових видів грошового забезпечення: надбавки за особливості проходження служби (50 % від посадового окладу, окладу за військовим званням, надбавки за вислугу років); премії (545 % посадового окладу).

2. Рішенням Миколаївського окружного адміністративного суду від 25.06.2019, залишеним без змін постановою П`ятого апеляційного адміністративного суду від 24.09.2019, у задоволенні позову відмовлено.

3. 09.10.2019 від позивача до Верховного Суду надійшла касаційна скарга на рішення Миколаївського окружного адміністративного суду від 25.06.2019 та постанову П`ятого апеляційного адміністративного суду від 24.09.2019 у справі №400/1025/19, в якій просить їх скасувати та ухвалити нове рішення, яким позовні вимоги задовольнити у повному обсязі.

4. Ухвалою Верховного Суду від 21.10.2019 відкрито касаційне провадження у справі.

5. 12.11.2019 до Верховного Суду надійшов відзив відповідача на касаційну скаргу, в якому просить відмовити у задоволенні касаційної скарги.

6. 18.11.2019 від позивача надійшла відповідь на відзив позивача на касаційну скаргу.

II. ОБСТАВИНИ СПРАВИ

7. Як встановлено судами попередніх інстанцій, ОСОБА_1, ІНФОРМАЦІЯ_1, проходив військову службу у Збройних Силах України та з 26.09.2017 звільнений у запас.

8. Позивачу призначено пенсію за вислугою років відповідно до Закону України "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб".

9. Відповідно до постанови Кабінету Міністрів України "Про перерахунок пенсій особам, які звільнені з військової служби, та деяким іншим категоріям осіб" від 21.02.2018 №103 (далі також - Постанова №103, у редакції, чинній на момент виникнення спірних правовідносин) та Постанови №704 Миколаївський обласний військовий комісаріат 10.03.2018 видав довідку про обчислення грошового забезпечення ОСОБА_1, виключивши додаткові види грошового забезпечення: щомісячні надбавки та щомісячні премії, які були обчислені при призначенні пенсії за вислугу років.

10. Вважаючи, що розмір грошового забезпечення, що враховується для перерахунку пенсій неповний, позивач звернувся із заявою до відповідача про складення нової довідки із зазначенням відомостей про надбавку за особливості проходження служби (50% від посадового окладу, окладу за військовим званням, надбавки за вислугу років); премію (у розмірі 545% посадового окладу).

11. Не погоджуючись з такими діями відповідача, позивач звернувся до суду з даним позовом

ІІІ. АРГУМЕНТИ УЧАСНИКІВ СПРАВИ

12. Позивач в обґрунтування своєї позиції посилався на те, що 10.03.2018 відповідач направив до Головного управління Пенсійного фонду України у Миколаївській області довідку про розмір його грошового забезпечення, що враховується для перерахунку пенсії, у порядку, визначеному Кабінетом Міністрів України, однак зазначена довідка не містить відомості про додаткові види грошового забезпечення, а саме: премію та надбавку за особливості проходження служби. Позивач звернувся до Миколаївського обласного військового комісаріату з заявою про складання нової довідки з урахуванням премії 545%, надбавки за особливості проходження служби 50%, однак отримав протиправну відмову.

13. Представник відповідача, заперечуючи щодо задоволення позову, посилався на те, що відповідач діяв на підставі, в межах повноважень та у спосіб, встановлений чинним законодавством.

ІV. ОЦІНКА СУДІВ ПЕРШОЇ ТА АПЕЛЯЦІЙНОЇ ІНСТАНЦІЙ

14. Суд першої інстанції, відмовляючи у задоволенні позову, з висновками якого погодився суд апеляційної інстанції, виходив з того, що підставою для перерахунку пенсії позивача є підвищення грошового забезпечення відповідних категорій військовослужбовців. Вказані підвищення (підвищені розміри окладів та інших складових грошового забезпечення) встановлені Постановою № 704, яка набрала чинності з 01.03.2018, та з цієї дати у позивача наявне право на перерахунок пенсії з урахуванням таких видів грошового забезпечення як посадовий оклад, оклад за військовим (спеціальним) званням та відсоткова надбавка за вислугу років на момент виникнення права на перерахунок пенсії за відповідною або аналогічною посадою та військовим (спеціальним) званням. Таким чином, у відповідача не було підстав для врахування під час обчислення грошового забезпечення позивача надбавки за особливості проходження військової служби та премії. Рішення від 12.12.2018 у справі №826/3858/18 набрало законної сили 05.03.2019. Водночас підставою для перерахунку пенсії позивача є підвищення грошового забезпечення відповідних категорій військовослужбовців, які встановлені постановою № 704, що набрала чинності з 01.03.2018, а тому підстави для задоволення позову відсутні.

15. Також суд апеляційної інстанції зазначив, що до спірних правовідносин не можуть бути застосовані приписи пунктів 1, 2 Постанови №103 та зміни до пункту 5 і додатку 2 Порядку №45, оскільки визнання нечинними в подальшому пунктів 1, 2 Постанови № 103 рішенням Окружного адміністративного суду м. Києва від 12.12.2018 у справі № 826/3858/18, яке набрало законної сили 05.03.2019, не може мати наслідком зобов`язання відповідача до вчинення певних дій за період до 05.03.2019, так як цей факт не розповсюджує свою дію на правовідносини, що склались між позивачем та Миколаївським обласним військовим комісаріатом до набрання відповідним судовим рішенням законної сили. Внесення змін в Порядок № 45, які визнані протиправними та такими, що не відповідають законодавчим актам вищої юридичної сили, не зобов`язує органи владних повноважень застосовувати законодавчі акти вищої юридичної сили та положення Порядку № 45 у попередній редакції. У випадку, коли спеціальним Законом № 2262-ХІІ передбачено право, форми і види пенсійного забезпечення, але не унормовано розмір та види складових перерахунку пенсії та віднесено визначення підстав для перерахунку пенсії до повноважень Кабінету Міністрів України, то підвищення розміру грошового забезпечення та/або введення додаткових видів грошового забезпечення відповідних категорій військовослужбовців без прийняття відповідного урядового рішення не зумовлює для уповноваженого органу обов`язку вчиняти дії, спрямовані на видачу довідки для проведення перерахунку пенсії. Оскільки Порядком № 45 (додаток 2 до Постанови) не унормовано порядок видачі довідки про грошове забезпечення з урахуванням всіх видів грошового забезпечення (премії, надбавки за особливі умови служби), відмова у видачі такого документа не може визнаватися протиправною, оскільки в даному випадку право на перерахунок пенсії залежить від механізму його реалізації - прийняття відповідного рішення Кабінетом Міністрів України про перерахунок пенсії відповідним категоріям військовослужбовців з урахуванням всіх видів грошового забезпечення за посадою.

V. ДОВОДИ КАСАЦІЙНОЇ СКАРГИ, ВІДЗИВУ НА НЕЇ ТА ВІДПОВІДІ НА ВІДЗИВ

16. Позивач у касаційній скарзі та відповіді на відзив на касаційну скаргу не погоджується з рішеннями судів попередніх інстанцій, посилаючись на те, що такі ухвалені з неправильним застосуванням норм матеріального та процесуального права. Судами не враховано, що оскільки зміни у Порядок №45 визнані протиправними та такими, що не відповідають законодавчим актам вищої юридичної сили, то суб`єкти владних повноважень зобов`язані застосовувати законодавчі акти вищої юридичної сили та положення Порядку №45 у попередній редакції. Рішенням Окружного адміністративного суду м. Києва від 12.12.2018 у справі №826/3858/18, залишеним без змін постановою Шостого апеляційного адміністративного суду від 05.03.2019, визнано протиправними та нечинними пункти 1, 2 Постанови №103 та зміни до пункту 5 і додатку 2 Порядку №45. Оскільки зазначені норми суперечили нормам права вищої юридичної сили, то не підлягали застосуванню навіть тоді, коли були чинними. З огляду на наведене, відповідач протиправно застосував пункти 1, 2 Постанови №103 та змін до пункту 5 і додатку 2 Порядку, затвердженого Постановою №45, при визначенні складових грошового забезпечення для перерахунку пенсії всупереч положенням Закону №2262-ХІІ, які змінюють умови і норми пенсійного забезпечення військовослужбовців, зокрема і позивача. Миколаївський обласний військовий комісаріат уповноважений визначати розмір грошового забезпечення, що враховується при обчисленні та перерахунках пенсій колишнім військовослужбовцям. Уповноважений орган у випадку, коли не зазначив належні відомості у довідці про грошове забезпечення позивача за запитуваним списком Головного управління Пенсійного фонду України в Миколаївській області, повинен скласти та направити до Головного управління Пенсійного фонду України в Миколаївській області саме нову довідку про розмір грошового забезпечення для перерахунку пенсії. При постановленні судового рішення у даній справі просить врахувати позицію, викладену у рішенні Верховного Суду від 06.08.2019 у справі №160/3586/19, у постановах від 10.05.2019 у справі №820/5285/17, від 15.10.2019 у справі №240/445/19, а також у постанові Великої Палати Верховного Суду від 06.02.2019 у справі №522/2738/17.

17. Відповідач у відзиві на касаційну скаргу позивача зазначає, що суди попередніх інстанцій дійшли правильного висновку про відсутність підстав для врахування відповідачем під час обчислення грошового забезпечення позивача щомісячних додаткових видів грошового забезпечення. На момент виникнення спірних правовідносин Постанова №103 була чинною, а тому відповідач діяв на підставі, в межах повноважень та у спосіб, визначений Конституцією та законами України. Набрання законної сили рішенням Окружного адміністративного суду м. Києва від 12.12.2018 у справі №826/3858/18, залишеним без змін постановою Шостого апеляційного адміністративного суду від 05.03.2019, не є підставою для перерахунку пенсії. Аналогічна позиція викладена у рішенні Верховного Суду від 13.03.2019 у справі № 240/6263/18.

VІ. ВИСНОВКИ ВЕРХОВНОГО СУДУ

18. Перевіривши доводи касаційної скарги, правильність застосування норм матеріального та процесуального права, а також виходячи з меж касаційного перегляду справи, визначених статтею 341 Кодексу адміністративного судочинства України (далі також - КАС України), колегія суддів зазначає наступне.

19. Відповідно до статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

20. Згідно з положеннями частини другої статті 2 КАС України в справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: 1) на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією та законами України; 2) з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; 3) обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); 4) безсторонньо (неупереджено); 5) добросовісно; 6) розсудливо; 7) з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи всім формам дискримінації; 8) пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); 9) з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; 10) своєчасно, тобто протягом розумного строку.

21. Спеціальним законом, який регулює правовідносини у сфері пенсійного забезпечення громадян України із числа осіб, які перебували на військовій службі, є, зокрема Закон № 2262-ХІІ.

22. Відповідно до статті 9 Закону України "Про соціальний і правовий захист військовослужбовців та членів їх сімей" (далі також - Закон №2011-XII, у редакції, чинній на момент виникнення спірних правовідносин) держава гарантує військовослужбовцям достатнє матеріальне, грошове та інші види забезпечення в обсязі, що відповідає умовам військової служби, стимулює закріплення кваліфікованих військових кадрів.

До складу грошового забезпечення входять: посадовий оклад, оклад за військовим званням; щомісячні додаткові види грошового забезпечення (підвищення посадового окладу, надбавки, доплати, винагороди, які мають постійний характер, премія); одноразові додаткові види грошового забезпечення.

Грошове забезпечення визначається залежно від посади, військового звання, тривалості, інтенсивності та умов військової служби, кваліфікації, наукового ступеня і вченого звання військовослужбовця. Грошове забезпечення підлягає індексації відповідно до закону.

23. Згідно з приписами статті 43 Закону № 2262-ХІІ пенсії особам офіцерського складу, прапорщикам і мічманам, військовослужбовцям надстрокової служби та військової служби за контрактом, особам, які мають право на пенсію за цим Законом, та членам їх сімей обчислюються з розміру грошового забезпечення, враховуючи відповідні оклади за посадою, військовим (спеціальним) званням, процентну надбавку за вислугу років, щомісячні додаткові види грошового забезпечення (надбавки, доплати, підвищення) та премії в розмірах, установлених законодавством, з якого було сплачено єдиний внесок на загальнообов`язкове державне соціальне страхування, а до 01.01.2011 - страхові внески на загальнообов`язкове державне пенсійне страхування, у порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України.

24. Зазначена норма статті 43 Закону міститься в розділі V "Обчислення пенсії", тобто в загальному розділі, та безпосередньо визначає складові грошового забезпечення для обчислення пенсій. При цьому під обчисленням необхідно розуміти процес отримання результату за допомогою дій над числами, кожне з яких є конкретним цифровим вираженням розміру складових грошового забезпечення.

25. Аналогічний висновок викладений у постановах Верховного Суду від 12.11.2019 у справі №826/3858/18 та від 21.09.2020 у справі №520/2990/19.

26. Питання перерахунку раніше призначених пенсій регламентовано статтею 63 Закону № 2262-XII, згідно із якою перерахунок раніше призначених пенсій військовослужбовцям, особам, які мають право на пенсію за цим Законом та членам їх сімей у зв`язку із введенням в дію цього Закону провадиться за документами, що є у пенсійній справі, а також додатковими документами, поданими пенсіонерами на час перерахунку. Якщо пенсіонер згодом подасть додаткові документи, які дають право на подальше підвищення пенсії, то пенсія перераховується за нормами цього Закону. При цьому перерахунок провадиться за минулий час, але не більш як за 12 місяців з дня подання додаткових документів і не раніше, ніж з дня введення в дію цього Закону. Усі призначені за цим Законом пенсії підлягають перерахунку у зв`язку з підвищенням грошового забезпечення відповідних категорій військовослужбовців, осіб, які мають право на пенсію за цим Законом, на умовах, у порядку та розмірах, передбачених Кабінетом Міністрів України. У разі якщо внаслідок перерахунку пенсій, передбаченого цією частиною, розміри пенсій звільненим із служби військовослужбовцям, особам, які мають право на пенсію за цим Законом, є нижчими, зберігаються розміри раніше призначених пенсій.

27. З огляду на викладене, Кабінету Міністрів України надано право на встановлення умов та порядку перерахунку пенсій, а також розмірів складових грошового забезпечення для такого перерахунку.

28. Постановою від 13.02.2008 № 45 "Про затвердження Порядку проведення перерахунку пенсій, призначених відповідно до Закону України "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб", та внесення змін до постанови Кабінету Міністрів України від 17 липня 1992 р. № 393" Кабінет Міністрів України затвердив Порядок № 45 (далі також - Порядок №45, у редакції, чинній на момент виникнення спірних правовідносин).

29. Пунктом 1 Порядку №45 передбачено, що пенсії, призначені відповідно до Закону № 2262-ХІІ, у зв`язку з підвищенням грошового забезпечення відповідних категорій військовослужбовців, осіб, які мають право на пенсію згідно із Законом, перераховуються на умовах та в розмірах, передбачених Кабінетом Міністрів України.


................
Перейти до повного тексту