ОКРЕМА ДУМКА
(спільна)
суддів Великої Палати Верховного Суду Прокопенка О. Б., Британчука В. В., Єленіної Ж.М.
на постанову Великої Палати Верховного Суду від 7 січня 2021 року в адміністративній справі № 9901/1/21 (провадження № 11-4ав21) за позовом ОСОБА_1 до Центральної виборчої комісії (далі - ЦВК) про визнання дій протиправними та скасування рішень,
Обставини справи
3 січня 2021 року адвоката Близнюк І. В. в інтересах ОСОБА_1 звернувся до Касаційного адміністративного суду в складі Верховного Суду як суду першої інстанції з адміністративним позовом до ЦВК, у якому просив:
- визнати протиправними дії ЦВК 30 грудня 2020 року щодо проведення повторного підрахунку голосів виборців на виборчій дільниці № 530394;
- визнати протиправним та скасувати протокол від 30 грудня 2020 року повторного підрахунку голосів виборців на виборчій дільниці № 530394;
- визнати протиправною та скасувати постанову ЦВК від 30 грудня 2020 року № 587 «Про проведення повторного підрахунку голосів виборців на виборчих дільницях з виборів Пришибського сільського голови Кременчуцького району Полтавської області 25 жовтня 2020 року»;
- визнати протиправними дії ЦВК 30 грудня 2020 року щодо проведення повторного підрахунку голосів виборців на виборчих дільницях №№ 530302, 530303, 530304, 530408, 530409;
- визнати протиправними та скасувати протоколи від 30 грудня 2020 року повторного підрахунку голосів виборців на виборчих дільницях №№ 530302, 530303, 530304, 530408, 530409;
- визнати протиправним та скасувати протокол ЦВК від 30 грудня 2020 року про результати голосування з виборів Пришибського сільського голови Кременчуцького району Полтавської області в єдиному одномандатному виборчому окрузі.
Касаційний адміністративний суд у складі Верховного Суду ухвалою від 3 січня 2021 року повернув позовну заяву позивачці та її представнику на підставі пункту 6 частини четвертої статті 169 Кодексу адміністративного судочинства України (далі - КАС).
Ухвалюючи таке рішення, суд першої інстанції дійшов висновку, що до виключної підсудності Верховного Суду як суду першої інстанції належать позовні вимоги лише в частині, що стосуються визнання протиправним та скасування протоколу ЦВК від 30 грудня 2020 року про результати голосування з виборів Пришибського сільського голови Кременчуцького району Полтавської області в єдиному одномандатному виборчому окрузі.
Позовні вимоги стосовно інших дій та рішень ЦВК, які стосуються організації та проведення процедури повторного підрахунку голосів виборців на окремих виборчих дільницях на виборах Пришибського сільського голови Кременчуцького району Полтавської області 25 жовтня 2020 року, не є встановленням результатів виборів у розумінні Виборчого кодексу України (далі - ВК), а тому до підсудності Верховного Суду як суду першої інстанції КАС не віднесені.
Отже, оскільки позовна заява подана без урахування правил об`єднання позовних вимог; враховуючи обґрунтування позовної заяви, підстави для роз`єднання позовних вимог на етапі вирішення питання про відкриття провадження у справі з урахуванням вимог частини шостої статті 172 КАС немає. Метою застосування до цієї позовної заяви такого процесуального наслідку, як повернення є забезпечення дотримання позивачем вимог процесуального закону щодо розгляду справи належним судом задля ефективного виконання завдання адміністративного судочинства, визначеного у КАС.
Не погодившись із зазначеним рішенням, адвокат Близнюк І. В. в інтересах ОСОБА_1 подав апеляційну скаргу, в якій просив ухвалу Касаційного адміністративного суду у складі Верховного Суду від 3 січня 2021 року скасувати і направити справу для продовження розгляду до суду першої інстанції.
Адвокат Близнюк І. В. в інтересах ОСОБА_1 не погоджується з висновками суду першої інстанції про те, що до виключної підсудності Верховного Суду як суду першої інстанції належать позовні вимоги лише в частині, що стосуються визнання протиправним та скасування протоколу ЦВК від 30 грудня 2020 року про результати голосування з виборів Пришибського сільського голови Кременчуцького району Полтавської області в єдиному одномандатному виборчому окрузі.
На думку скаржника, всі дії та рішення, які мали місце 30 грудня 2020 року на засіданні ЦВК в частині вибрів Пришибського сільського голови, зокрема, щодо повторного підрахунку голосів на виборчих дільницях № 530302, 530303, 530304, 530394, 530408, 530409 в єдиному одномандатному виборчому окрузі з виборів Пришибського сільського голови 25 жовтня 2020 року, прийняття рішення щодо такого підрахунку, складання протоколів про повторний підрахунок голосів на відповідних дільницях та складання протоколу про результати голосування з виборів Пришибського сільського голови Кременчуцького району Полтавської області, є рішеннями та діями щодо встановлення результатів виборів Пришибського сільського голови.
Отже, на переконання адвоката Близнюка І. В. в інтересах ОСОБА_1 заявлені позовні вимоги щодо: визнання протиправними дій ЦВК 30 грудня 2020 року щодо проведення повторного підрахунку голосів виборців на виборчій дільниці № 530394; визнання протиправним та скасування протоколу повторного підрахунку голосів виборців на виборчій дільниці № 530394 від 30 грудня 2020 року; визнання протиправною та скасування постанови ЦВК від 30 грудня 2020 року № 587 «Про проведення повторного підрахунку голосів виборців на виборчих дільницях з виборів Пришибського сільського голови Кременчуцького району Полтавської області 25 жовтня 2020 року»; визнання протиправними дії ЦВК 30 грудня 2020 року щодо проведення повторного підрахунку голосів виборців на виборчих дільницях № 530302, 530303, 530304, 530408, 530409; визнання протиправними та скасування протоколів від 30 грудня 2020 року повторного підрахунку голосів виборців на виборчих дільницях № 530302, 530303, 530304, 530408, 530409; визнання протиправним та скасування протоколу ЦВК від 30 грудня 2020 року про результати голосування з виборів Пришибського сільського голови Кременчуцького району Полтавської області в єдиному одномандатному виборчому окрузі, які в сукупності є рішеннями та діями щодо встановлення результатів виборів ЦВК, - подані з дотриманням вимог частини третьої статті 273 КАС та правомірно оскаржені до Верховного Суду.
Адвокат Близнюк І. В. в інтересах ОСОБА_1 вважає, що Касаційний адміністративний суду у складі Верховного Суду створив штучні перешкоди для доступу до правосуддя, що не відповідає завданням та основним засадам адміністративного судочинства і є підставою для скасування рішення та направлення справи до суду першої інстанції для вирішення питання про відкриття провадження.
Висновки Великої Палати Верховного Суду
Велика Палата Верховного Суду постановою від 7 січня 2021 року апеляційну скаргу адвокат Близнюка І. В. в інтересах ОСОБА_1 задовольнила частково: ухвалу Касаційного адміністративного суду у складі Верховного Суду від 3 січня 2021 року скасувала. Передала адміністративну справу № 9901/1/21 за позовом ОСОБА_1 до ЦВК про визнання дій протиправними та скасування рішень в обсязі всіх позовних вимог до Шостого апеляційного адміністративного суду.
У постанові, проаналізувавши положення статей 18, 19 Закону України від 30 червня 2004 року № 1932-IV «Про Центральну виборчу комісію» (далі - Закон № 1932-IV), статей 125, 127, 205, 268, 278 ВК, Велика Палата Верховного Суду дійшла висновку, що ЦВК встановлює результати виборів Президента України та народних депутатів України, користуючись при цьому повноваженнями, передбаченими ВК саме для ЦВК.
У той же час зазначила, що у випадку встановлення результатів відповідних місцевих виборів та/або реєстрації обраних депутатів, сільських, селищних, міських голів на підставі пункту 6 частини першої статті 205 ВК, ЦВК переймає на себе повноваження відповідної територіальної виборчої комісії, при цьому користується процедурою, передбаченою законом для встановлення результатів виборів (встановлення результатів голосування, ухвалення рішення про обрання особи обраною) визначеною для територіальної виборчої комісії, тобто фактично діє замість відповідної територіальної виборчої комісії.
На думку більшості Великої Палати Верховного Суду, ЦВК, переймаючи на себе повноваження територіальної виборчої комісії у виборах сільського/селищного голови, здійснює не безпосередні повноваження виборчої комісії, а контрольні повноваження щодо дій/рішення/бездіяльності відповідної територіальної виборчої комісії.
Тобто для того, щоб відповідні позовні вимоги були підсудні Верховному Суду як суду першої інстанції, рішення, дії чи бездіяльність мають бути вчинені/допущені ЦВК у межах виборчого процесу та виконання власних (безпосередніх) повноважень саме як ЦВК, а не на виконання контрольних повноважень замість відповідної територіальної виборчої комісії.
Тому, на думку більшості Великої Палати Верховного Суду, у цій справі позовні вимоги в частині, що стосується визнання протиправним та скасування протоколу ЦВК від 30 грудня 2020 року про результати голосування з виборів Пришибського сільського голови Кременчуцького району Полтавської області в єдиному одномандатному виборчому окрузі, також не підсудні Верховному Суду як суду першої інстанції і мають розглядатися апеляційним адміністративним судом в апеляційному окрузі, що включає місто Київ.
Щодо іншої частини позовних вимог, то Велика Палата Верховного Суду погодилась із судом першої інстанції в тому, що вони також не підсудні Верховному Суду як суду першої інстанції і мають розглядатися Шостим апеляційним адміністративним судом.
Отже, на переконання більшості Великої Палати Верховного Суду, всі позовні вимоги по цій справі мають бути предметом розгляду зазначеного апеляційного суду як суду першої інстанції.
Крім того, Велика Палата Верховного Суду звернула також увагу на те, що штучне роз`єднання позовних вимог у цій справі не сприятиме досягненню мети судочинства, а створить невиправдано складну процесуальну ситуацію, коли вимоги по суті з однаковим предметом доказування мають бути розглянуті різними судами, ще й протягом скороченого - дводенного - строку розгляду таких справ. На це звертає увагу в апеляційній скарзі й апелянт, однак помилково вважаючи, що всі ці вимоги підсудні Верховному Суду як суду першої інстанції.
З урахуванням викладеного Велика Палата Верховного Суду не встановила порушення позивачем правил об`єднання позовних вимог, які є підставою для повернення позовної заяви на підставі пункту 6 частини четвертої статті 169 КАС.
Таким чином, Велика Палата Верховного Суду дійшла висновку, що у цій справі позов було подано з порушенням правил виключної підсудності, усі позовні вимоги по цій справі мають розглядатися апеляційним адміністративним судом в апеляційному окрузі, що включає місто Київ.
Підстави і мотиви для висловлення окремої думки
Відповідно до частини третьої статті 34 КАС суддя, не згодний із судовим рішенням, може письмово викласти свою окрему думку.
Вважаємо помилковими висновки Великої Палати Верховного Суду про те, що усі позовні вимоги адвоката Близнюка І. В. в інтересах ОСОБА_1 до ЦВК у цій справі мають розглядатися Шостим апеляційним адміністративним судом як суду першої інстанції з таких міркувань.
Статтею 55 Конституції України кожному гарантується право на оскарження в суді рішень, дій чи бездіяльності органів державної влади, органів місцевого самоврядування, посадових і службових осіб.
У Рішенні Конституційного Суду України від 14 грудня 2011 року
№ 19-рп/2011 стосовно тлумачення частини другої статті 55 Конституції України визнано, що права і свободи людини та їх гарантії визначають зміст і спрямованість діяльності держави (частина друга статті 3 Конституції України). Для здійснення такої діяльності органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові і службові особи наділені публічною владою, тобто мають реальну можливість на підставі повноважень, встановлених Конституцією і законами України, приймати рішення чи вчиняти певні дії. Особа, стосовно якої суб`єкт владних повноважень прийняв рішення, вчинив дію чи допустив бездіяльність, має право на захист.
Відповідно до статті 8 Конституції України в Україні визнається і діє принцип верховенства права. Конституція України має найвищу юридичну силу. Закони та інші нормативно-правові акти приймаються на основі Конституції України і повинні відповідати їй. Норми Конституції України є нормами прямої дії. Звернення до суду для захисту конституційних прав і свобод людини і громадянина безпосередньо на підставі Конституції України гарантується.
Згідно з пунктом 6 частини першої статті 19 КАС юрисдикція адміністративних судів поширюється на справи у публічно-правових спорах, зокрема спорах щодо правовідносин, пов`язаних з виборчим процесом чи процесом референдуму.
У пункті 3 частини першої статті 4 КАС міститься визначення поняття «адміністративний суд», згідно з яким - це суд, до компетенції якого зазначеним Кодексом віднесено розгляд і вирішення адміністративних справ.
Відповідно до частини третьою статті 27 КАС, норми якої регулюють правила виключної підсудності, підсудність окремих категорій адміністративних справ визначається цим Кодексом.
За приписами частин другої та четвертої статті 22 КАС апеляційному адміністративному суду в апеляційному окрузі, що включає місто Київ, як суду першої інстанції підсудні справи щодо оскарження рішень, дій та бездіяльності ЦВК (окрім визначених частиною четвертою цієї статті), дій кандидатів на пост Президента України, їх довірених осіб.
Верховному Суду як суду першої інстанції підсудні справи щодо встановлення ЦВК результатів виборів або всеукраїнського референдуму, справи за позовом про дострокове припинення повноважень народного депутата України, а також справи щодо оскарження актів, дій чи бездіяльності Верховної Ради України, Президента України, Вищої ради правосуддя, Вищої кваліфікаційної комісії суддів України.
Аналогічні приписи містяться і в частині третій статті 273 КАС, якою передбачено, що рішення, дії або бездіяльність ЦВК щодо встановлення нею результатів виборів чи всеукраїнського референдуму оскаржуються до Верховного Суду. Усі інші рішення, дії або бездіяльність ЦВК, члена цієї комісії, прийняті у межах виборчого процесу, оскаржуються до апеляційного адміністративного суду в апеляційному окрузі, що включає місто Київ.
Судом першої інстанції встановлено, що позивач звернувся до суду з позовом до ЦВК з такими позовними вимогами:
1) визнати протиправними дії ЦВК 30 грудня 2020 року щодо проведення повторного підрахунку голосів виборців на виборчій дільниці № 530394;
2) визнати протиправним та скасувати протокол від 30 грудня 2020 року повторного підрахунку голосів виборців на виборчій дільниці № 530394;
3) визнати протиправною та скасувати постанову ЦВК від 30 грудня 2020 року № 587 «Про проведення повторного підрахунку голосів виборців на виборчих дільницях з виборів Пришибського сільського голови Кременчуцького району Полтавської області 25 жовтня 2020 року»;
4) визнати протиправними дії ЦВК 30 грудня 2020 року щодо проведення повторного підрахунку голосів виборців на виборчих дільницях № 530302, 530303, 530304, 530408, 530409;
5) визнати протиправними та скасувати протоколи від 30 грудня 2020 року повторного підрахунку голосів виборців на виборчих дільницях № 530302, 530303, 530304, 530408, 530409;
6) визнати протиправним та скасувати протокол ЦВК від 30 грудня 2020 року про результати голосування з виборів Пришибського сільського голови Кременчуцького району Полтавської області в єдиному одномандатному виборчому окрузі.
Погоджуючись з висновками суду першої інстанції, вважаємо, що до виключної підсудності Верховного Суду як суду першої інстанції належить позовна вимога лише в частині, що стосуєтьс