ПОСТАНОВА
Іменем України
30 грудня 2020 року
Київ
справа №2а/1570/7170/11
адміністративне провадження №К/9901/14779/18
Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду: судді-доповідача Коваленко Н.В., суддів: Бевзенка В.М., Берназюка Я.О., розглянувши у письмовому провадженні в касаційному порядку справу за позовом Приватного підприємства "Житлово-сервісний центр "Парковий" до Інспекції з питань захисту прав споживачів в Одеській області, Головного управління Держпродспоживслужби в Одеській області, третя особа - ОСОБА_1, про визнання протиправним та скасування припису, за касаційною скаргою Головного управління Держпродспоживслужби в Одеській області на постанову Одеського окружного адміністративного суду у складі судді Левчук О.А. від 22.07.2016 та ухвалу Одеського апеляційного адміністративного суду у складі суддів Кравченка К.В., Градовського Ю.М., Лук`янчук О.В. від 16.11.2016,
УСТАНОВИВ:
ІСТОРІЯ СПРАВИ
Короткий зміст позовних вимог
1. У вересні 2011 року Приватне підприємство "Житлово-сервісний центр "Парковий" (далі - ПП "ЖСЦ "Парковий", Підприємство, позивач) звернулося з позовом до Інспекції з питань захисту прав споживачів в Одеській області, Головного управління Держпродспоживслужби в Одеській області (далі - Інспекція, ГУ Держпродспоживслужби відповідно, відповідачі), третя особа - ОСОБА_1 (далі - ОСОБА_1 ), в якому, з урахуванням уточнень, просило визнати протиправним та скасувати припис Інспекції від 02.09.2011 (далі - спірний припис).
2. У позові наводились аргументи про те, що спірний припис Інспекції, яким позивача було зобов`язано задовольнити законні вимоги споживача - громадянина ОСОБА_1, а саме - усунути протікання панелей фасадних склоблоків у його квартирі до 19.09.2011, є протиправним, оскільки такий обов`язок у Підприємства, на його думку, відсутній.
Короткий зміст рішень судів першої та апеляційної інстанцій
3. Справа розглядалась судами неодноразово.
4. Постановою Одеського окружного адміністративного суду від 22.07.2016, залишеною без змін ухвалою Одеського апеляційного адміністративного суду від 16.11.2016, позов задоволено. Визнано протиправним та скасовано спірний припис Інспекції.
5. Задовольняючи позов, суд першої інстанції, з висновками якого погодився й апеляційний суд, виходив з того, що ПП "ЖСЦ "Парковий" не здійснює обслуговування вікон у квартирі, яка належить на праві в 1/10 частині власності ОСОБА_1, а вимоги припису в частині зобов`язання усунути протікання стиків панелей склоблоків є безпідставними, оскільки такі елементи будинку знаходяться у власності та у повному розпорядженні третьої особи і їх протікання сталось не з вини Підприємства. До того ж, станом на день складання спірного припису протікання склоблоків фасаду будинку було усунуто власником квартири самостійно, що підтверджується наявними у справі матеріалами, а отже зобов`язання ПП "ЖСЦ "Парковий" усунути вказані недоліки конструкції вікон не забезпечувало поновлення прав споживача.
Короткий зміст вимог касаційної скарги
6. Не погоджуючись із вищевказаними судовими рішеннями, ГУ Держпродспоживслужби подано касаційну скаргу, в якій скаржник, посилаючись на неправильне застосування судами норм матеріального та порушення норм процесуального права, просить їх скасувати та відмовити у задоволенні позову.
СТИСЛИЙ ВИКЛАД ОБСТАВИН СПРАВИ, ВСТАНОВЛЕНИХ СУДАМИ ПЕРШОЇ ТА АПЕЛЯЦІЙНОЇ ІНСТАНЦІЙ
7. Відповідно до встановлених судами попередніх інстанцій обставин справи, ПП "ЖСЦ "Парковий" зареєстровано 30.05.2005 виконавчим комітетом Одеської міської ради, що підтверджується свідоцтвом про державну реєстрацію юридичної особи серії А00 №258187.
8. Згідно довідки з Єдиного державного реєстру підприємств та організацій України видами діяльності ПП "ЖСЦ "Парковий" за КВЕД є: управління нерухомим майном; будівництво будівель; здавання в оренду власного нерухомого майна.
9. Відповідно до договору про дольову участь в будівництві (в частині квартири) від 10.03.2006, укладеного між Товариством з обмеженою відповідальністю "Трейдоптимум" (виконавець) та ОСОБА_2 (замовник), замовник доручає виконавцю організацію діяльності по будівництву квартири під будівельним АДРЕСА_1 . і фінансує виконання даного доручення за рахунок власних або кредитних коштів. Зазначена квартира оформлюється у власність замовника після здачі будинку в експлуатацію.
10. В цілях оптимального та оперативного обслуговування вищезазначеного житлового будинку Товариство з обмеженою відповідальністю "Трейдоптимум" заключило договір з ПП "ЖСЦ "Парковий" від 01.12.2008 про надання послуг по обслуговуванню будинку, згідно якого ПП "ЖСЦ "Парковий" надано право від свого імені заключати із жильцями договори, зокрема, щодо надання житлово-комунальних послуг, а також про порядок експлуатації будинку.
11 . 07.10.2009 згідно договору купівлі-продажу №б/н квартиру АДРЕСА_2, було продано ОСОБА_2 ОСОБА_3 та ОСОБА_1 .
12. 08.09.2009 між ПП "ЖСЦ "Парковий" та ОСОБА_1 був укладений договір про порядок експлуатації житлового будинку на період проведення ремонтних робіт в квартирі.
13 . 29.06.2011 ОСОБА_1 було подано до ПП "ЖСЦ "Парковий" претензію, в якій останній зазначив, що 26.06.2011 та 27.06.2011 в квартиру АДРЕСА_2 через неналежний герметичний стан віконних перекриттів фасаду будинку потрапляла вода в дуже великій кількості, що створило загрозу завдання йому майнових збитків у значному розмірі, а саме - руйнування вже встановленої паркетної підлоги та залиття квартир, які розташовані на нижчих поверхах, у зв`язку з чим мешканець просив здійснити поточні ремонти по герметизації фасадних вікон, які кореспондують квартирі АДРЕСА_2 , у семиденний термін.
14. У зв`язку з не задоволенням ПП "ЖСЦ "Парковий" претензії 25.07.2011 ОСОБА_1 звернувся до Управління у справах захисту прав споживачів в Одеській області із скаргою на бездіяльність позивача, в якій просив здійснити перевірку якості діяльності з надання житлово-комунальних послуг ПП "ЖСЦ "Парковий" та надіслати підприємству припис про негайне усунення порушень Законів України "Про захист прав споживачів" і "Про житлово-комунальні послуги".
15. В період з 25.08.2011 по 02.09.2011 на підставі направлення на проведення перевірки №00001638 від 25.08.2011 та згоди Держспоживстандарту №03/18-7534-2011 від 19.08.2011 головним спеціалістом Управління у справах захисту прав споживачів в Одеській області Кузьміним Р.В. та спеціалістом ОРО ВГО "Союз споживачів України" Яковченко Л.О. було проведено позапланову перевірку ПП "ЖСЦ "Парковий" з питань дотримання вимог законодавства про захист прав споживачів на підставі скарги споживача ОСОБА_1 від 25.07.2011 щодо неналежної якості надання послуг з утримання будинку (виконання поточних ремонтних робіт).
16. Під час перевірки перевіряючим органом встановлено, зокрема, що ПП "ЖСЦ "Парковий", в порушення вимог статей 6, 17 Закону України від 12.05.1991 №1023-XII "Про захист прав споживачів" та пункту першого частини першої статті 20, пункту першого частини другої статті 21 Закону України від 24.06.2004 №1875-IV "Про житлово-комунальні послуги", пункту 2.1.5 Правил утримання жилих будинків та прибудинкових територій, затверджених наказом Держжитлокомунгоспу України від 17.05.2005 №76, зареєстрованим в Міністерстві юстиції України 25.08.2005 за №927/11207, не забезпечило своєчасність надання та відповідну якість житлово-комунальних послуг в частині невідкладної ліквідації виявлених несправностей елементів жилого будинку, розташованого за адресою: АДРЕСА_1, а саме: не усунуто протягом граничних термінів протікання стиків панелей склоблоків фасадних; претензія споживача ОСОБА_1 у визначений законодавством термін не розглянута.
17. За результатами перевірки Управлінням у справах захисту прав споживачів в Одеській області складено акт перевірки №00000354 від 02.09.2011.
18. На підставі результатів перевірки та з метою припинення порушень законодавства про захист прав споживачів Управлінням у справах захисту прав споживачів в Одеській області керівнику ПП "ЖСК "Парковий" внесено припис, яким зобов`язано Підприємство задовольнити законні вимоги споживача, а саме - усунути протікання стиків панелей фасадних склоблоків.
ДОВОДИ УЧАСНИКІВ СПРАВИ
19. Обґрунтовуючи вимоги касаційної скарги, відповідач посилається на те, що у даному випадку мало місце не протікання вікон, як помилково стверджує позивач, а несправність (протікання) саме скляного фасаду будинку, який, на переконання скаржника, є конструктивним елементом будинку у вигляді скляних панелей, встановлених по всій висоті будинку на обрешітку (каркас), і виконує функцію панорамних стін у квартирах мешканців цього будинку.
20. Скаржник також наполягає, що, як підтверджено судовим розглядом цієї справи, саме позивач є балансоутримувачем житлового будинку, у якому мешкає третя особа. За таких обставин, на думку відповідача, саме ПП "ЖСК "Парковий" несе відповідальність за технічний стан елементів будинку, до яких належать й зовнішні стіни, зобов`язаний здійснювати їх поточний ремонт.
21. У касаційній скарзі ГУ Держпродспоживслужби звертає увагу й на те, що у перший день проведення перевірки 25.08.2011 посадовою особою відповідача було здійснено обстеження скляного фасаду будинку в частині, суміжній із квартирою споживача. В подальшому при проведенні перевірки у період з 25.08.2011 по 02.09.2011 повторного обстеження квартири не здійснювалось і про самостійне усунення споживачем несправностей елементів фасаду житлового будинку, ані третьою особою, ані позивачем не повідомлялось. Таким чином, ГУ Держпродспоживслужби стверджує, що про вищенаведені факти йому не було відомо при складанні акту перевірки і спірного припису, який, як наполягає скаржник, за таких обставин є законним та обґрунтованим.
22. Висновки ж судів попередніх інстанцій відповідач, з огляду на вищевикладене, вважає такими, що не відповідають правильному застосуванню норм матеріального права і не узгоджуються з фактичними обставинами цієї справи, які встановлені під час її судового розгляду, а тому оскаржувані судові рішення, на думку скаржника, є незаконними і необґрунтованими та, як наслідок, підлягають скасуванню.
23. У запереченнях на касаційну скаргу позивач зазначає, що герметичність стану віконних перекриттів у квартирі АДРЕСА_2 , які є її невід`ємною частиною та входили у комплектацію останньої при купівлі, покладається на власника квартири, як її єдиного користувача.
24. Посилався позивач і на те, що протікання стиків панелей склоблоків фасадних не входило до переліку несправностей елементів жилих будинків, встановлених у додатку №3 до пункту 2.1.5 Правил утримання жилих будинків та прибудинкових територій.
25. Зазначав позивач і про те, що фактично, станом на день складання спірного припису вказані третьою особою несправності були усунуті ним же самостійно і за власні кошти, а тому вимога припису про зобов`язання усунути такі несправності, на думку ПП "ЖСЦ "Парковий", є протиправною.
ПОЗИЦІЯ ВЕРХОВНОГО СУДУ
26. Так, згідно з положеннями пункту 2 частини першої статті 4 Закону України "Про захист прав споживачів", споживачі під час придбання, замовлення або використання продукції, яка реалізується на території України, для задоволення своїх особистих потреб мають право на належну якість продукції та обслуговування.
27. Частиною першою статті 6 цього ж Закону встановлено, що продавець (виробник, виконавець) зобов`язаний передати споживачеві продукцію належної якості, а також надати інформацію про цю продукцію.
28. Основні засади організаційних, господарських відносин, що виникають у сфері надання та споживання житлово-комунальних послуг між їхніми виробниками, виконавцями і споживачами, а також їхні права та обов`язки, визначає Закон України від 24.06.2004 №1875-IV "Про житлово-комунальні послуги", відповідно до статті 1 якого, у цьому Законі наведені нижче терміни вживаються в такому значенні:
- житлово-комунальні послуги - результат господарської діяльності, спрямованої на забезпечення умов проживання та перебування осіб у жилих і нежилих приміщеннях, будинках і спорудах, комплексах будинків і споруд відповідно до нормативів, норм, стандартів, порядків і правил;
- балансоутримувач будинку, споруди, житлового комплексу або комплексу будинків і споруд (далі - балансоутримувач) - власник або юридична особа, яка за договором з власником утримує на балансі відповідне майно, а також веде бухгалтерську, статистичну та іншу передбачену законодавством звітність, здійснює розрахунки коштів, необхідних для своєчасного проведення капітального і поточного ремонтів та утримання, а також забезпечує управління цим майном і несе відповідальність за його експлуатацію згідно з законом;
- виконавець - суб`єкт господарювання, предметом діяльності якого є надання житлово-комунальної послуги споживачу відповідно до умов договору;
- споживач - фізична чи юридична особа, яка отримує або має намір отримати житлово-комунальну послугу;
- утримання будинків і прибудинкових територій - господарська діяльність, спрямована на задоволення потреби фізичної чи юридичної особи щодо забезпечення експлуатації та/або ремонту жилих та нежилих приміщень, будинків і споруд, комплексів будинків і споруд, а також утримання прилеглої до них (прибудинкової) території відповідно до вимог нормативів, норм, стандартів, порядків і правил згідно із законодавством;
- якість житлово-комунальної послуги - сукупність нормованих характеристик житлово-комунальної послуги, що визначає її здатність задовольняти встановлені або передбачувані потреби споживача відповідно до законодавства.
29. За класифікацією, наведеною у статті 12 Закону України "Про житлово-комунальні послуги", такі послуги поділяються за: 1) функціональним призначенням; 2) порядком затвердження цін/тарифів.
30. Залежно від функціонального призначення житлово-комунальні послуги поділяються на, зокрема, послуги з утримання будинків і споруд та прибудинкових територій (прибирання внутрішньобудинкових приміщень та прибудинкової території, санітарно-технічне обслуговування, обслуговування внутрішньобудинкових мереж, утримання ліфтів, освітлення місць загального користування, поточний ремонт, вивезення побутових відходів тощо), про що вказано у пункті 2 частини першої статті 13 Закону України "Про житлово-комунальні послуги".
31. Як встановлено частинами першою, другою статті 16 вищезазначеного Закону, Порядок надання житлово-комунальних послуг, їх якісні та кількісні показники мають відповідати умовам договору та вимогам законодавства. Перелік житлово-комунальних послуг, що надаються споживачу, залежить від рівня благоустрою відповідного будинку (споруди).
32. Частинами першою-п`ятою статті 18 Закону України "Про житлово-комунальні послуги" також передбачено, що у разі порушення виконавцем умов договору споживач має право викликати його представника для складення та підписання акта-претензії споживача, в якому зазначаються строки, види, показники порушень тощо. Представник виконавця повинен з`явитися на виклик споживача не пізніше строку, визначеного договором. Акт-претензія складається споживачем та представником виконавця і скріплюється їхніми підписами. У разі неприбуття представника виконавця в погоджений умовами договору строк або необґрунтованої відмови від підписання акта-претензії він вважається дійсним, якщо його підписали не менш як два споживачі. Акт-претензія споживача подається виконавцю, який протягом трьох робочих днів вирішує питання про перерахунок платежів або видає письмово споживачу обґрунтовану письмову відмову в задоволенні його претензій. Спори щодо задоволення претензій споживачів вирішуються в суді. Споживач має право на досудове вирішення спору шляхом задоволення пред`явленої претензії.
33. Права та обов`язки споживача визначені статтею 20 Закону України "Про житлово-комунальні послуги", згідно з пунктами 1, 4 частини першої якої споживач має право: одержувати вчасно та відповідної якості житлово-комунальні послуги згідно із законодавством та умовами договору на надання житлово-комунальних послуг; на усунення протягом строку, встановленого договором або законодавством, виявлених недоліків у наданні житлово-комунальних послуг.
34. Обов`язки споживача визначені частиною третьою цієї ж статті Закону України "Про житлово-комунальні послуги", за змістом пунктів 1, 2, 4 якої, споживач зобов`язаний, окрім іншого: укласти договір на надання житлово-комунальних послуг, підготовлений виконавцем на основі типового договору; своєчасно вживати заходів щодо усунення виявлених неполадок, пов`язаних з отриманням житлово-комунальних послуг, що виникли з власної вини; за власний рахунок ремонтувати та міняти санітарно-технічні прилади і пристрої, обладнання, що вийшли з ладу з його вини.
35. Правам споживач кореспондують обов`язки виконавця, передбачені пунктами 1, 3, 6, 7, 10 частини другої статті 21 Закону України "Про житлово-комунальні послуги", а саме: забезпечувати своєчасність та відповідну якість житлово-комунальних послуг згідно із законодавством та умовами договору, в тому числі шляхом створення систем управління якістю відповідно до національних або міжнародних стандартів; підготувати та укласти із споживачем договір на надання житлово-комунальних послуг з визначенням відповідальності за дотримання умов його виконання згідно з типовим договором; розглядати у визначений законодавством термін претензії та скарги споживачів і проводити відповідні перерахунки розміру плати за житлово-комунальні послуги в разі їх ненадання або надання не в повному обсязі, зниження їх якості; утримувати в належному технічному стані, здійснювати технічне обслуговування та ремонт внутрішньобудинкових мереж, вживати заходів щодо ліквідації аварійних ситуацій, усунення порушень якості послуг у терміни, встановлені договором та/або законодавством; своєчасно за власний рахунок проводити роботи з усунення виявлених неполадок, пов`язаних з отриманням житлово-комунальних послуг, що виникли з його вини.